Verkostomarkkinointia (t.s. pyramidi-bullshittiä)

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Nice Guy Eddie, 24.07.2003.

  1. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mutta tuonhan voi tehdä melkein minkä tahansa shampoon kohdalla, kyllä ainakin minulle niiden vahvuus silti riittää. Tosin tukka onkin vähenemään päin. :)
     
  2. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Heh, mullekin kävi noin. Ja kävin vielä jossain eventillä katsomassa tuota hoosianna-meininkiä. Sinne olisi lippu maksanut 40e normaalisti, en sentään ihan mitään ollut maksamassa.

    Vitamiineja kovin halusivat myydä. Saat 40e joka asiakkaasta jonka hommaat! Asiakas maksaa 29e ja sä saat 40e! Tää on paras homma ikinä!!! Asiakkaan tosin piti tehdän vuoden diili, jossa 29e oli kk-maksu.. Eli sen pitääkin sitten maksaa 350e että sä saat sen 40e.

    Kaikki pukuhemmot olivat ihan täpinöissä tossa tilaisuudessa ja porscheista ja laskettelumökeistä ja thaimaanmatkoista puhuttiin ja pidettiin jotain silmät kiinni -unelmointihetkiä yms.

    Ja tämä kaikki olisi totta heti kun ostat 999 eurolla kasan jotain helvetin turhaa roinaa. Sitä hoettiin myös koko ajan, että kaikki on verovähennyskelpoista. Pari tuntia viikossa teet tätä hommaa niin olet miljonääri!

    Mun innokkuutta hommaan vähensi eniten se, että kaikki muut olivat siitä niin täpinöissä. TIENAA TIENAA NOPEESTI HELPOSTI!!! Mua oltiin jo lyömässä koneelle ennen kuin olin edes sanonut mitään muuta kuin jaa, joo, jahas yms. kun minulle jotain esittelyjä pidettiin. Niille ei edes tullut mieleen että ehkä mulla on jo nyt ihan tarpeeksi rahaa eikä mua kiinnosta tämmöstä paskahommaa tehdä josta saan muka rahaa ihan loputtomasti? Kyllähän tuolla rikastua voi, jos jaksaa tota paskaa vääntää. Tai sitten voi käydä niin että koko homma kusahtaa alas yhdessä yössä.

    Tuo s2e.fi verkkoportaali itsessään on ihan täysi paska. Siellä on jotain surkeita liikkeitä, joista sitten saat muka provikoita kun kaikki ostelee sieltä. Siellä ei ollut yhtäkään liikettä missä olisin nähnyt mitään halpaa tai hyvää.

    Verkostomarkkinointi on kyllä erittäin hyvä tapa päästä eroon suurimmasta osasta kavereitaan ja saada ne jäljelle jäävätkin pitämään sua ihan pimahtaneena. Osa noista pukuhemmoista oli ihan jees porukkaa, mutta eijei helvetti mitä puuhaa :OI

    Miten ne oikeesti pystyy tommosesta roskasta ihan pokkana selittämään kuinka hyvä se on, ei pysty käsittämään! :p
     
  3. wickerman

    wickerman Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    26.09.2006
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi samaa ei voi tehdä niin että ottaa päähän puolet vähemmän sitä shampoota kuin normaalisti kun pesee hiukset?
     
  4. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Mutta ideana tuo s2e:n toimintaperiaate on mitä loistavin. Jos joku päättäisi tuon oikeasti toteuttaa (ja saisi hyviä yrityksiä mukaan), niin menestys voisi olla melko varmaa.
     
  5. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Pitäähän sitä shampoota nyt olla reilusti ettei kitkuttaa tartte...
     
  6. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Ei ainakaan Suomessa...
     
  7. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Miksei? :confused:
     
  8. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Pari syytä:

    1. Ei ole tarjolla keskitettyä maksuvälinettä kuten PayPal
    2. Suomessa edelleenkin suurimmalla osalla on varauksensa netistä tilaamista varten
    3. Jos tilaa netistä, osaa myös tilata ulkomailta halvimmasta paikasta
    4. Niin vähän potentiaalisia ostajia johtuen pienestä asukasluvusta ja valtion propagandasta Internet ostamista vastaan
    5. Hyvin vaikea kehittää hyviä tarjouksia johtuen pienistä myyntimääristä

    Tajuat varmaan mitä ajan takaa. Suomi on erittäin huono maa tehdä mitään nettibisnestä missä tähdätään muihin kuin nuoriin aikuisiin.

    Ja kyllä, minulla on omaa kokemusta aiheesta.
     
  9. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Suomessa laskut voi maksaa ilman välittäjääkin, kunhan myyjällä on sopimukset pankkien kanssa kunnossa. Nettimaksu yleistyy kokoajan suomalaisissa nettifirmoissa. Et tarvitse enää luottokorttia tai vastaavaa kotimaisissa nettikaupoissa, mutta ulkomaailta tilatessa tämä on enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Myös postiennakkomyynnillä on Suomessa pitkät perinteet. Tilaavathan ihmiset tavaraa postimyyntiluetteloistakin, joten mikseivät netistäkin?

    Jos luotaisiin yhteinen monia eri alojen yrityksiä yhdistävä portaali, jossa maksaminen olisi helppoa ja turvallista, niin asiakkaiden kynnys nettiostoksien tekemiseen madaltuisi. Siihen miten tämä luottamus sitten luotaisiin, en ota kantaa.

    Niin onkin, mutta nettiostoksia tekevien määrä on kasvanut huomattavasti joka vuosi. Nettimyynti ei tule kuitenkaan koskaan kattamaan kaikkea, mutta tulevaisuudessa yhä useampaa tavaraa saa netin kautta, nettimyynnin osuus joillakin aloilla on jo hyvin merkittävää. Ja tosiasia on myös se että netin piiriin tulee aina vaan uusia sukupolvia, poistuma ei ole lähelläkään tätä.

    Aivan, mutta miksi kaikki eivät sitten tee näin? Miksi Suomessa on silti useita nettikauppaa tekeviä yrityksiä? Eivät kaikki halua tilata ulkomailta, syitä voi olla miljoonia. Tosin mitä helpommaksi ulkomailta tilaaminen tulee, sitä suuremmat paineet kotimaisille markkinoille kohdistuu. Esimerkkinä mm. kitupiikki.net ja muut samalla idealla toimivat firmat. Kynnys ulkomailta tilaamiseen voi olla hyvinkin suuri, riippuen ihmisestä.

    Ehkä tuo nettibisneksen osuus kokonaismarkkinoista on tällä hetkellä vielä pieni, mutta sen kasvupotentiaali on huomattava. Kokonaistilastoissa myynti kasvaa kokoajan, eikä loppua kasvulle vielä ole näkyvissä. Ei mene enää pitkääkään aikaan kun Suomessa myös yli 40 vuotiaat tekevät nettiostsia yhä laajemmissa määrin. Suomen koko ei ole mikään este markkinoilla, se vain rajaa niitä. Ei kaikkien firmojen tarvitse saada miljoonia, taikka edes kymmeniä tuhansia asiakkaita ollakseen kannattavia.

    Niin mikä propaganda? Tarkoitatko netistä tilatun verottoman alkoholin verottamista, vai mitä?

    Niin onkin, mutta nettikaupan tehtävähän on lisätä yrityksen myyntivolyymiä, harva firma vielä nykyään puhtaasti internetissä, yleensähän nettikauppa on vain osa yrityksen myyntiä.

    Jos yrityksille pystyttäisiin luomaan oma ympäristö, jossa jokainen ei olisi vain yksittäinen toimija, niin tarjouksien ja yhteisten kampanjoiden luominen ei olisi enää niin vaikeaa. Juuri tuo s2e:n esittämä portaali-ajatus voisi toimia eri yrityksiä yhdistävänä tekijänä. Ajattele, suuri nettiportaali josta voisit ostaa tuotteita laidasta laitaan, ja ostaminen olisi "täysin" turvallista. Jokaisesta ostoksestasi saisit jonkinlaista bonusta jonka sitten voisit käyttää portaalin muihin tuotteisiin. Houkuttelevaa, eikö totta? Ehkä tulevaisuudessa tulemme näkemään esim. Keskon oman portaalin josta voit ostaa kaikkien Keskon kauppojen tuotteita ja keräten säälittäviä plussapisteitä.

    Itsellä ei ole kokemusta muuta kuin tuosta asiakas päästä, mutta kyllähän tätä aihetta itsessään (e-bisnes) on koulussa jo useampaankin otteeseen sivuttu.
     
  10. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Postimyynti on vakiintunut muoto ja yleisesti hyväksytty turvalliseksi, Internet kauppa ei.

    Aivan, jos se olisi helppoa, se olisi tehty jo.

    Toki, mutta sanoppas yksi ala jossa suurin ostajaryhmä ei ole nuoret aikuiset? Mitä keski-ikäiset miehet tilaavat netistä? Hehän ovat se ryhmä jolla se fyffe on ja joihin fiksu bisnesmies tähtää.

    Tietoisuus kun lisääntyy niin myös luottamus ulkomaisiin kauppoihin myös lisääntyy. Kyseessä on toisaalta positiivinen ja toisaalta negatiivinen asia suomalaisille markkinoille.

    Olet oikeassa. Kuitenkin tälläisen yritysportaalin luominen olisi melko turhaa tässä vaiheessa. Säätö on aivan hurja kaikkine lakiasioineen ja järjestelykysymyksineen.

    Suomessa on jo pitkään ollut tälläinen "joo mä kuulin että Veikon poika tilasi ulkomailta telkkarin ja siltä huijattiin rahat!" mentaliteetti eikä yhtään helpota se, että suuret suomalaiset lehdet tuntuvat kirjoittavan Internet bisneksestä ainoastaan silloin kun jotain vakavaa tapahtuu kuten esimerkiksi jostain isosta firmasta pöllitään luottokorttitiedot.

    Suosittelen tutustumaan esimerkiksi suomalaiseen atk komponenttikauppaan. Suurin osa on jo pelkästään Internetissä toimivia.

    Olet jälleen täysin oikeassa, mutta olen myös tässäkin sitä mieltä että aika ei ole vielä kypsä vielä hetkeen. Epäilen myöskin tuota portaali ideaa. Tiedätkö miksi? Näytä edes yksi menestynyt portaali ulkomailta... Minulle ei tule mieleen yhtään. Ainoa tuota muistuttava yritys on Amazon joka aloitti kirjakauppana ja nyt myy kaikkea sekä tarjoaa yksityisille/yrityksille mahdollisuuden myydä heidän kauttaan tuotteitaan. Tuokaan ei ole portaali vaan se on yksi HELVETIN ISO kauppa joka antaa ihmisten myydä myös käytettyjä tuotteita. Ja tuota palvelua pienemmät yritykset hyödyntävät.

    Tämä voi kuulostaa härskille ja jopa hieman omahyväiselle, mutta olen melkoisen varma että tiedän Internet bisneksestä enemmän kuin keskiverto professori yliopistossa. Ainakin Tampereen yliopistossa professorien tiedot ovat monta vuotta jäljessä ja ne puhuvat "tulevaisuuden bisnesmuotoina" asioita joilla on tehty rahaa jo monia vuosia. Tietoni perustuu siihen, että olen päätoimisesti tehnyt rahaa Internetissä jo kohta 6 vuotta ja päivästäni suurin osa kuluu Internetin bisnesideoita ja käytäntöjä tutkiessa :) Mutta nuo yliopiston professorit tietääkin sitten kaikesta muusta varmasti minua paaaallljjooonnn enemmän ;)
     
  11. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Tulipas tuossa leffaa katsoessa muuten mieleen, että tuo portaali olisi senkin takia vaikea toteuttaa koska se tarkoittaisi sitä että yrityksillä pitäisi olla erilliset varaston seurannat tuolle portaalin käyttämälle systeemille ja erikseen myös omille sivuilleen. Tuskin yksikään yritys haluaa pelkästään tuolla portaalissa pitää sivujaan. Kuten Jazo huomaat, tuossa on yllättävän monta teknistä ja logistista ongelmaa ratkaistavaksi ennen kuin tuollainen saataisiin kätevästi toimimaan, missään.
     
  12. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Mielenkiintoista. Mistä sinä oletat, että minä en tiedä esimerkiksi monellako ei ole vielä Internettiä tai mistä tiedät etten ole lukenut esimerkiksi vastajulkaistua erittäin pitkää tutkimusta Suomen Internetin käytöstä ja sen mahdollisuuksista kaupankäynnissä ja sitä ennen tutkinut juuri noin puoli vuotta Suomen potentiaalisia markkinoita?

    Olen tullut siihen tulokseen etten ainakaan minä toteuta suomalaisille markkinoille mitään. Jos hyvä idea tulee kohdalle, perustamalla palvelun vaikkapa jenkeille tienaa huomattavasti varmemmin sekä riski on pienempi. Johtuen ihan siitä, että jenkeissä on hieman enemmän potentiaalisia ostajia (vrt. jo pelkästään Manhattanilla asuu enemmän ihmisiä kuin Suomessa). Lisäksi jenkkien kulttuuri Internet kauppaan on ihan erilainen mikä tarkoittaa taas käytännössä vähemmän työtä.

    Aivan takuulla minun ja professorien ajatusmaailmassa on ero. He ovat jakamassa tietoaan muille, minä taas käytän kaiken tietoni oman edun tavoittelemiseen. Lisäksi minusta on hassua miten sinä luotat siihen, että professorien tiedot edes voisivat olla ajantasalla. Minä en luota ainakaan juuri yhteenkään professoriin siinä, että tiedot olisivat ns. tätä päivää. Esimerkiksi vuorovaikutteisen teknologian professorini ei ollut kuullutkaan Nintendo Wiistä kun joku siitä kysyi vaikka juuri hän oli kertonut miten konsolit viestivät nykyään pelaajille värinän avulla ja tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään liikkeeseen reagoivia ohjaimia. Minusta on ainakin erittäin loogista myös etteivät professorit tiedä niin paljon jostain yhdestä pienestä alasta heidän alallaan. Miten voidaan olettaa, että joku ihan basic kauppakorkean professori tietäisi Internet bisneksestä niin paljon kuin sitä työkseen tekevä. Professorin on tarkoitus tietää vähän sitä ja tätä kaikesta, mutta tarkempaa tietoa voi sitten hakea Asiantuntijoilta(tm). Ja kuten sanoin jo edellisessä viestissä, minun tietoni sitten kaikesta muusta bisneksestä ei varmasti edes raapaise professorin tietämystä, mutta Internet bisneksen minä tunnen.

    Internet bisnes on siitä hauskaa, että kyseessä on koko ajan muuttuva bisnes. Juttu mikä toimi vuosi sitten, ei välttämättä toimi enää. Konsultaatio on muuten huono bisnes, minä pidän enemmän sivustoista jotka tuottavat passiivista tuloa. En selvästikkään vielä tiedä tai osaa tarpeeksi, koska jos näin olisi niin en todellakaan olisi tässä kirjoittamassa tätä viestiä vaan jossain ihan muualla.

    Btw, mitkä ovat muuten sinun meriittisi kertoa minulle näitä asioita? Esim. että minun kannattaisi muuttaa jenkkeihin tekemään konsultaatiota. Joka muuten on huono idea, koska Suomessa kilpailu tuolla alalla on huomattavasti heikompaa ja 90% yrittäjistä omistaa täysin crap sivut joita ei ole optimoitu mitenkään eikä siellä ole välttämättä edes keskitettyä tilausjärjestelmää. Jo pelkästään korjaamalla sivut ja kertomalla muutamia perusasioita olet yrittäjät silmissä jo tienannut rahasi. Itse en tosin jaksaisi tehdä tuotakaan, koska tuo vaatii asiakaskontaktien metsästämistä sekä ajan tuhlaamista asiakkaisiin jotka ovat ilmaisen tiedon perässä eivätkä ole aikeissakaan ostaa konsultointia oikeasti. Tuonkin ajan voi viettää huomattavasti tehokkaammin vaikkapa etsimällä rahan arvoisia tuotteita myytäväksi.
     
  13. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Millä perusteella väität etteikö internetkauppa pystyisi nousemaan yhtä hyväksytyksi kaupankäynnin muodoksi kuin postimyynti? Kyllä se sieltä tulee, usko pois, kyse on vain ajasta.

    Tietenkin olisi, en tarkoitakkaan sitä etteikö se hankalaa olisi, vielä on muutamia käytännön ongelmia ratkaisematta, noiden ratkaiseminen on vain ajan kysymys, enkä usko että se ainakaan tekniikasta tulee olemaan kiinni.

    Keski-ikäiset eivät ole vielä merkittävä ostoryhmä varmaankaan millään internetbisneksen alalla, mutta tarvitaanko siihen edes vuosikymmentä että he ovat merkittävässä asemassa joillakin internetbisneksen osa-alueilla? Olet oikeassa, että juuri nuoret aikuiset ovat tällä hetkellä merkittävin asiakasryhmä internetmarkkinoilla, mutta se mitä he sieltä ostavat onkin jo ihan toinen asia. Esim. kirjojen, lentolippujen ja lomamatkojen ostaminen internetin kautta on kasvanut merkittävästi, eivätkä nämä alat ole suunnattu vain nuorille aikuisille.

    Mutta miten se vaikuttaa kotimaisiin markkinoihin, ei ehkä kuitenkaan aivan siinä määrin kuin annat olettaa. Itse uskon että negatiivinen vaikutus jää paljon pienemmäksi kuin annat ymmärtää, eivät läheskään kaikki hylkää kotimaisia markkinoita (jos ne ovat edes jotenkin kilpailukykyisiä) kokonaan jos vaikka ulkomailta tilaavatkin. Tässä on tietenkin paljon yksilöllisiä poikkeuksia, sillä jotku tilaavat pelkästään vain ulkomailta (halvan hinnan takia) ja useat pelkästään kotimaan markkinoilta. Uskon että asiakkaita hyvällä firmalle kyllä riittää ihan kotimaankin markkinoilla, tosin eihän se myyntivolyymi tule varmaan koskaan olemaan sitä mitä se ulkomaisilla markkinoilla voisi olla, mutta mikä estää tulevan laajenemisen siihen suuntaan?

    Ehkä se on turhaa, mutta mikä estää sitä olemasta myös tuottavaa? Tietenkin uuden liikeidean toteuttaminen on työlästä, niinhän se on aina. Itse vertaisin tuota portaalijärjestelmää esim. Keskon plussa järjestelmään, joka sekin on käytännössä aivan turha, mutta toimii ja tuottaa silti.

    Aah, tarkoitat siis median antamaan negatiivistä kuvaa netttimyynnistä, et valtion. Tässä se markkinarako onkin, ihmisillä on suuret ennakko-odotukset nettimarkkinoista ja paljon harhaluuloja. Ajatteleppas asiaa niin että ulkomailta tilaaminen on vielä suurempi riski kuin kotimaisesta nettikaupasta tilaaminen, joten kynnys kotimaisen nettikaupan kokeilemiseen on huomattavasti pienempi. Ihmiset tarvitsevat luotettua sekä tunnettua kotimaista markkinapaikkaa, josta voit ostaa helposti, vaikkapa postiennakon, nettipankin tai vaikkapa tuon luottokortin avulla. Toimitusajat ovat huomattavasti lyhyempiä kuin ulkomailta tilattaessa, ja hintataso on usein halvempaa kuin normaaleissa kaupoissa. Kyllähän tämä motivoi käyttämään portaalia.

    ATK-bisnes on vain yksi bisnes muiden joukossa, ei sen perusteella voi alkaa koko e-bisnestä määrittelemään. Sillä ATK-firmoilla on yleensä pieni myyntivolyymi, pienet varastot sekä hyvin nopeasti kehittyvät tuotteet, ja yleensä ainoa kilpailu keino on hinta. Näin ei useinkaan monilla muilla aloilla ole.

    Aika ei ehkä aivan vielä ole täysin kypsä tuollaiselle portaalille, mutta ei varmaankaan mene enää pitkääkään aikaa kun se jo on. Se että toimii ajoissa on aina vaikeaa, mistä tiedät oletko liian aikaisin vain liian myöhään liikkeellä? Et mistään, bisnes on aina riskipeliä. Noista ulkomaisista portaaleista on vaikea mennä mitään sanomaan, sillä olet aivan oikeassa, eihän niitä aivan tuossa mielessä VIELÄ ole. Mutta minusta lähempänä tuota portaalirakennetta on kuitenkin ebay, ei niinkään amazon. Sillä ebayhän tavallaan kokoaa yhteen monia myyjiä, joista osaa voi verrata jo yrityksiin. Ajattele jos saisit bonusta näissä yrityksissä asioidessasi? Ja maksut hoituisivat vaivattomasti kotimaisen nettipankkijärjestelmän avulla.

    Olet jälleen oikeassa, siltä se kuulostaakin, mutta olet todennäköisesti oikeassa siitä että yliopistoissa tuo opetus ei vastaa lähellekään sitä miltä se tuntuu siitä joka on siinä itse mukana. Mutta tulevaisuuden bisnesmuodoista on vaikea puhua käyttämättä nykyistä bisnestä viitekehyksenä, jos ne proffat tuolla yliopistoissa tietäisivät mitä se tulevaisuuden bisnet tulisi olemaan hehän olisivat kaikki jo miljonäärejä. Tulevaisuutta arvioidessa on järkevää käyttää viitekehyksenä näitä mainitsemiasi "vanhoja" ideoita, sillä niiden pohjaltahan ne uudetkin yleensä syntyvät.

    Ymmärrän kyllä että sinulla on omakohtaista kokemusta tästä, mutta saan aina vaan teksteistäsi vähän yksinkertaisen kuvan internet markkinoista. Ei se että jokin ei juuri toimi estä sitä toimimasta tulevaisuudessa vain pienen modifikaatioin. Markkinat kehittyvät nopeasti, ja internet markkinat vielä nopeammin, ei voi tänään tietää mitä ihmiset haluavat/tekevät ensi vuonna.
    Ei tämä ole teknisesti varmaankaan kovin hankalaa toteuttaa. Varastonseurannan integroiminen yrityksen muuhun myyntiin ei kyllä ole kynnyskysymys millekään yritykselle. Ei yrityksellä tarvitse välttämättä olla kahta eri järjestelmää, riittää kunhan portaalin kautta saisi joistakin tuotteista vähän alennusta (sama kuin näyttäisit plussa korttia anttilassa) ja portaali vain rekisteröisi sen kautta tehdyt kaupat. Yritykselle riittää siis vain yhdet sivut ja varastonseurannat sun muut. Tämä vaatii tietenkin monimutkaisen internetsivuston ja siihen liittyvää teknistä osaamista, mutta en usko että se nousee mitenkään merkittäväksi ongelmaksi, kyllä kaikki tekniset ongelmat ovat ratkaistavissa.
     
  14. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Täytyy ottaa nyt huomioon, että Internet nousi yleiseksi mediaksi vasta 2000-luvulla. Postimyynti on ollut jo todella kauan. Lisäksi kyseessä on myös psykologisia vaikuttimia. Tiesitkö muuten, että laittamalla yrityksen puhelinnumeron firman etusivulle voidaan nostaa myyntejä parhaimmissa tapauksissa kymmeniä prosentteja. Internetissä luotettavuus on se tärkein seikka ja suomalaiset ovat hyvin epäluottavaista kansaa. Mietippäs kun joku laite menee paskaksi. Ensimmäinen lausahdus on "paskan möivät" mikä kohdistaa heti syyn laitteen myyjää kohtaan eli kun amerikassa kiroillaan paskoja valmistajia, Suomessa kiroillaan paskaa liikettä joka laitteen möi. Mutta kyllä se nettikauppa sieltä jossain vaiheessa vielä tulee Suomeenkin, ei siitä ole epäilystäkään.

    Vuosikymmen on pitkä aika. Mietippä mitä kaikkea on tapahtunut kymmenessä vuodessa. Esimerkiksi minä muistan kun yläasteen seiskalla oli yhdellä kaverilla kännykkä. Ysillä oli jo vähintään joka toisella. Tarkoitan tällä sitä, että muutoksia tapahtuu niin nopeasti ettei minusta kannata miettiä vuosikymmenissä vaan kyse onkin enemmän siitä että kannattaako tuo enää edes kahden vuoden päästä.

    Kotimaisten firmoja tulisi panostaa palveluihin. Se on ainoa syy miksi minä tilaisin kotimaasta jonkun tuotteen kalliimmalla. Kyllä suomalaiselle firmalle asiakkaita riittää aina, jos ei muuten niin sen takia etteivät monet ihmiset pidä ajatuksesta että kallis laite kulkee pari tuhatta kilometriä kuriirifirman mukana ja sille voi siinä matkalla käydä mitä vaan. Yksi kotimaisten yrittäjien valtti voisi olla myös pidemmät takuut. Eikös Saksassa ole automaattisesti 2 vuoden takuu kun Suomessa vastaava on 1 vuosi? Tämä kun yhdistetään halvempaan hintaan niin en näe hirveästi syitä tukea suomalaisia liikkeitä. Nyt siellä joku aloittaa replyn kirjoittamisen siitä miten kotimaista pitää tukea. Noh, ennen kuin kirjoitatte niin googlettakaapa kuka sen "kotimaisen" firman omistaa. Monet suuret suomalaiset firmat on ulkomaisessa omistuksessa joten ei se raha Suomeen jää siltikään.

    Toki, mutta Kesko onkin kohtalaisen vanha suomalainen yritys jolla on jo vakiinnetut juuret. Rupeappas siinä sitten väsäämään täysin tuntematonta portaalia jolla ei ole mitään brändiä olemassa ja saa siihen vielä mukaan yrityksiä tarjoamaan halvemmalla tuotteita. Jos joku tuossa onnistuu, nostan hattua kyllä todella korkealle :)

    Tässähän ne suuret kompastuskivat tulikin. Normaalille ihmisille ulkomainen nettikauppa == suomalainen nettikauppa näin yleisesti. Avainsana on Internet kauppa. Suosittelen muuten tutustumaan muistaakseni netistäkin löytyvään kyselyyn joka mittasi suomalaisten kantaa luottokortin käyttöön Internetissä. Se oli aika pelottavaa luettavaa näin bisnestä ajatellen. Harmi kun en enää muista tutkimuksen nimeä, luin siitä olikohan se Kauppalehdestä. Lisäksi kun Suomessa ei ole luottokortteja joka toisella (jenkeissä saat kortin kunhan sinulla on pankkitili), joudutaan maksamaan ostokset etukäteen verkkopankilla. Jälleen yksi mutka matkaan koska etukäteen maksaminen on monille aika tiukka paikka. Postiennakko on mukava, mutta silloin menetetään se kotiovelle laitteiden saamisen mukavuus kun joudutaan postissa käymään. Sama kuin hakisi kaupasta sitten.

    Internet kauppa tiivistyy kahteen avainsanaan: mukavuus & helppous

    Jenkkiyrittäjillä on helppoa kun luottokortilla on totuttu maksamaan ja numero antamaan about mihin vaan. Lisäksi heille on tarjolla keskitettyjä systeemejä kuten 2CheckOut tai PayPal jonka voit integroida sivuillesi, asiakas näpyttelee luottokortin numeron, painaa order ja se on siinä. Tuote tulee postin mukana kotiovelle. Ei tarvitse kaivaa verkkopankkitunnuksia ja säätää sen kanssa. Verkkopankkitunnuksilla maksaminen ei ole helppoa. Siinä on ainakin 4 tai 5 eri vaihetta. No kyllä kaikki on tilanneet Playstä tai vastaavasta Visalla DVD:tä. Kaikki tietää miten helppoa se on.Entäpäs sitten nämä verkkokaupat jotka lähettävät e-mailitse tilinumeron, että maksa tuonne.

    Toimitusajat eivät ole merkittävästi lyhyempiä ellei tuote mahdu kirjeeseen. Saksasta tulee paketti noin viikossa kotiovelle. Suomessa paketissa kestää noin 2-3 päivää ja sen joutuu hakemaan postista. Tuossa ei minusta niin kauhean suurta eroa kuitenkaan ole.

    eBay on huutokauppa joka toimii 100% samoin kuin Huuto.net. En sitä tuollaiseen portaaliin sotkisi.

    Ymmärrän kyllä ideasi aivan täysin ja minustakin se on hyvä oikein toteutettuna. En kuitenkaan näe sille tällä hetkellä mitään onnistumisen mahdollisuuksia ELLEI sitä lähde ajamaan joku todella suuri firma jolla on rahaa pistää markkinointiin. Ja sen todellakin täytyy toimia aivan täydellisen sulavasti. Sehän tästä vielä puuttuisi kun lanseerattaisiin tuollainen portaali isoon ääneen ja sitten se kusisi aivan totaalisesti ;)

    Turhaa sitä pyörää on lähteä keksimään uudestaan ja Internetin bisnes toimii pääasiassa täysin periaatteilla kuin maanläheisempi bisnes. Nyt professoreilta tuntuu puuttuvan muutamat peruskonseptit kuten henkilökohtaisen asiakassuhteen täydellinen häviäminen joka muuttaa jo monia bisneksen perusajatuksia oleellisesti.

    Annan hyvän esimerkin. Olin tuossa kuuntelemassa luentoa muutama viikko sitten ja professori rupesi kertomaan miten yksi tulevaisuuden bisnesmalleista on myydä Internetissä ladattavia tuotteita kuten esimerkiksi sähköisiä kirjoja. Tällöin poistuu välistä kokonaan logistiset kysymykset sekä tuote voidaan toimittaa asiakkaalle välittömästi maksusuorituksen jälkeen. Professori puhui täysin asiaa, mutta valitettavasti paras sähköisten kirjojen myyntibuumi on jo mennyt ohitse. Se on menneisyyttä jo tavallaan. Hänen tulevaisuutensa tapahtui jo 1-2 vuotta sitten.

    Tämä ei nyt tarkoita sitä, että kaikki professorit olisivat täysin tietämättömiä aiheesta vaan sitä ettei professoreilta voi odottaakkaan että he ymmärtäisivät esimerkiksi Internetin bisnespuolta kun se ei ole se mitä he ovat uransa aikana miettineet. He ovat keskittyneet kivijalkayrityksiin ja siellä hommat toimivat täysin eri tavalla.

    Pahoittelen jos olen antanut kuvan ettei joku idea voi toimia tai jotain sinne päin :) Minä puhun siis yleensä ns. tästä päivästä ja olen sitä mieltä että tuo portaali idea ei toimi nyt. Tulevaisuudessa hyvinkin mahdollista, mutta olen silti epäileväinen aikaisempien kokemusten pohjalta.

    Olen siirtynyt tässä viime vuosien varrella yhä enemmän luomaan ns. passiivisia tulonlähteitä. Olen ollut mukana muutamissakin yrityksissä jotka myyvät fyysisiä tuotteita Internetin välityksillä (täältäkin on varmaan jonkin verran porukkaa ostanut minulta tuotteita), mutta suoraan sanottuna ei sovi minulle. Internet bisneksessä on samalla tavalla paljon alalajeja mihin voi erikoistua kuin normaalissakin bisneksessä.
     
  15. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Olen täysin samaa mieltä. Kuitenkin tuossa on taas lause joka on helpommin sanottu kuin tehty ;) Toisaalta taas nopea tie ainakin jonkin sortin menestymiseen on ottaa mallia jo menestyvistä malleista ja tehdä ne paremmin.

    Kyllä toivottavasti tohtoriksi lukenut tietää enemmän kuin minä. Eikö olisi aika kauheaa jos ei tietäisi.. eipä olisi tämäkään maa kauaa "korkeakoulutettu" :D

    Internet kaupankäynti eroaa paljolti psykologisilta seikoiltaan sekä asiakaskontaktin puuttumiseltaan. Kaupankäynti on kuitenkin sama kuin normaalissa kaupassa eli asiakas maksaa - asiakas saa tavaran. Kuitenkin se ympäristö ja siinä toimivat "myyntistrategiat" eroavat huomattavasti normaalisti kivijalkaliikkeestä.

    Olen eri mieltä. Internet myynnin/bisneksen/markkinoinnin konsultoijana olo on varmasti hyvinkin raskasta. Johtuen siitä, että sinun täytyy olla aina tietoinen uusimmista systeemeistä. Esimerkiksi muutama kuukausi sitten Google toteutti muutoksen Adwords mainosjärjestelmässään joka tuhosi melko monen yrityksen tulonlähteet. Asiansa osaavat kaverit kyllä nopeasti selvittivät miten homma nyt menee, mutta jos siellä ei ole konsultti hereillä ja painaa 2 vuotta vanhoilla tiedoilla menemään - ei hyvä.

    Et voi mitenkään verrata tälläistä konsultaatiota johonkin esimerkiksi tähän Suomessakin hyvin menestyneeseen työntehostamiskoulutukseen joka menee kärjistettynä näin:
    Konsultti: "Töissä kannattaa olla iloinen, silloin työt maistuu paremmin."
    Työntekijä: "Vautsi! Enpä oo ajatellutkaan sitä noin!"

    Aijai, kylläpäs onnistuit tähän loppuun vielä heittämään oikein nasevat kommentoinnit tietämättä yhtään mitään minun ammattitaidostani. Kerroppas nyt sitten Ammattimiehen(tm) termeillä mistä tässä keskustellaan. Koitan ymmärtää vaikka se varmasti vaikeaa onkin.

    Ihmettelen suuresti miten olet selvinnyt työelämässä kun sinulla on noinkin huono sisälukutaito. Mitä seuraavista lauseista ET ymmärtänyt aikaisemmista postauksistani:
    Minusta olisi kiva jos sinä tulisit alas sieltä lasitalostasi ja osaisit keskustella asiallisesti ilman tarvetta korostaa itseäsi joka tilanteessa. Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin tälläistä paskan jauhantaa niin jätä kirjoittamatta. Ei tuota viitsi lukea kun sinulla ei selvästikkään ole mitään muuta sisältöä kuin minun ja osaamiseni vähättelemistäni.
     
  16. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Ei se postimyyntikään hetkessä suosioonsa noussut, kyllä se kehitys vie aina aikaa. Mutta et voi siltikään kiistää nykyisen internet kaupan merkittävää potentiaalia.

    Kyllä tiesin. Tiesitkö muuten, että myös yrityksen fyysisen osoitteen ilmoittaminen nettisivuilla lisää sivuston luotettavuutta? Ja siten myyntiä.

    Olet oikeassa, juuri luotettavuus on tärkein asia internet kaupassa. Siihen miten tämä luottamus ansaitaan en ota kantaa. Sillä jokainen yritys itse luo oman luotettavuutensa toimintansa avulla, ja niin tulee myös tuo mahdollinen portaalikin tekemään. Tai oikeastaan siihen kuuluvat kaupat luovat sen koko portaalin luottamuksen. Eli se millaisia jäseni tuohon portaaliin tulee kuulumaan on erittäin ratkaisevassa asemassa. Miten saat mukaan hyviä&luotettavia&tuottavia yrityksiä? Ehkä tämä on kuitenkin sen portaalin suurin käytännön ongelma.

    Kyllä. Vuosikymmen on pitkä aika alalla kuin alalla, eikä sitä voida koskaan tarkasti tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kuka sitä portaalia nyt heti oli oikein lanseeraamassa? Ei varmaan kukaan, paitsi ehkä tietenkin tuo s2e, jonka toimintaperiaatteesta tässä onkin oikeastaan kyse. Itse uskon että tuon mallin portaalit voivat olla hyvinkin todellisia muutaman vuoden kuluttua, jos nyt ei aivan Suomessa niin maailmalla ainakin. Tuollaisen portaalin avulla hyvinkin pieni ja uusi yritys voi päästä osaksi hyvinkin suuria markkinoita ja se tarjoaa luotettavan ympäristön asiakkaille.

    Portaalin itsessään ei välttämättä tarvitse olla minkään suuren&tunnetun konsernin lanseeraama, riittää kunhan edes osa kaupoista on tunnettuja. Ajattele nyt jos vaikkapa Anttila olisi yksi tuon portaalin kaupoista, se kasvattaisi koko portaalin luottamusta hyvinkin merkittävästi. Eri asia tietenkin on se lähtisikö anttila tuollaiseen mukaan...

    Ei tasan ole. Mutta monille riittää se että sivustot ovat suomeksi. Esim. cdon.com kilpailee täysin netanttilan kanssa musiikin ja elokuvien myynnissä. Mutta jokin saksalainen elektroniiikka pulju on verkkokauppa.comin kanssa aivan eri viivoilla normaalin kuluttajan kannalta ajateltuna.

    Olen kyllä joitakin tutkimuksia lukenut aiheesta, mutta niissä yleensä käsiteltiin muitakin maksutapoja kuin luottokortti maksamista. Ja tulos oli se ettei suomalainen uskalla yleensä antaa mitään tietoja nettiin, olipa kyse sitten sosiaaliturvatunnuksesta, luottokortista tai nettipankki maksamisesta, monet eivät edes omaa nimeään uskalla nettiin laittaa. Miten tällainen käyttäytyminen lisäis ulkomaisen nettikaupan mahdollisuuksia enemmän kuin kotimaisen? Kyllähän sitä ensin ostellaan kotimaasta, ja sitten EDKÄ myöhemmin vasta ulkomailta.

    Olet oikeassa. Juuri mukavuudesta & helppoudesta nettikaupassa on kyse, mutta myös turvallisuudesta. Nettipankin kautta maksaminen on paljon turvallisempaa kuin luottokortin avulla.

    Nykyään on jo mahdollista maksaa ostokset nettipankin kautta parilla hiiren painalluksella. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa verrkokauppa.com, jossa tilauksen maksaminen nettipankin kautta on sekä helppoa että nopeaa. Juuri tällainen maksupalvelu yleistyy nettikaupoissa hyvin nopeasti.

    Ehkä ei sinusta, mutta monille tuo postissa asiointi ei nouse kynnyskysymykseksi. Ja useasti toimitusaika on paljolti yrityskohtainen. Mutta kyllä se reilu viikko menee aina jos jotain vähänkin isomaa ulkomailta tilaat.

    Ymmärsit väärin. En tarkoittanut ebayn huutokauppa osiota, vaan siellähän on myös niitä myyjiä joilla on siellä se ihan oma "kauppa", josta voidaan ostaa tuotteita ilman huutokauppaa, ja monilla myyjillä on hyvinkin suuria määriä eri tuotteita myynnissä, ja siksi niitä voidaan jo verrata pieniiin yrityksiin, mitä ne monesti jo ovatkin. Uusimpana esimerkkinä tuo playn marketplace. Tällaiseen systeemiin on helppoa liittää jonkinlainen "plussa"-systeemi.

    eBay Stores

    Mistä me enää oikein väitellään? :D

    Eikä tämä ole minun ideani.

    No kyllä meillä on ainakin noilla muutamilla markkinoinniin kurseilla painotettu myös tuota B2C-näkökulmaa. Mutta ainahan se markkinoinnin pääpaino on ollut tuossa B2B-opetuksessa. Mutta ei se asiakas ole sieltä mihinkään hävinnyt. :p

    Jaa, meillä tämä mainittiin parisen vuotta sitten, ja sitä tarkasteltiin silloin potentiaalisena markkina-alueena, mutta empä ole tuosta enää viimeisen vuoden aikana mitään kuullut. Eikä se silloin aikoinaankaan mitenkään realistiselta kuulostanut. Todettiin vain että se ehkä voi toimia pienien dokumenttien levittämisessä, muttei missään tapauksessa laajempien tekstien myymisessä. Poislukien tietenkin tieteelliset julkaisut, joita ei aina saakkaan muussa kuin sähköisessä muodossa.

    Skeptikolle ei ole koskaan sijaa uusilla markkinoilla. :rolleyes:
     
  17. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Enhän minä sitä ole kiistänytkään. Olen ainoastaan epäillyt sitä että Suomessa ei vielä pitkään aikaan ole realistista toteuttaa tuollaista systeemiä niin että se oikeasti tuottaisi isoja kassavirtoja.

    Toki, mutta tarkoitin siis sen korostamista. Esimerkiksi tuossa ylhäällä oikealla joku "Call our customer service 543-234-632" tms. isolla.

    Tämä portaalihan jäljittelee ihan suoraan kauppakeskusmallia johon kerätään liikkeitä saman katon alle. Hyvin tuo idea tuntuu toimivan kivijalkabisneksessä joten eiköhän se nettiinkin rantaudu jossain vaiheessa. Eri asia on vaan, että mikä on riittävän suuri porkkana että ihmiset saadaan ostamaan tavarat juuri tuon portaalin kautta. Sekä ostoskeskus että firman kotisivut ovat yhtä pitkän matkan päässä Internetissä. Jotkut plussa pisteet voisivat olla hyvä porkkana, mutta siihenkin pitäisi saada jotain todellista etua. Tosin suomalaisethan tunnetusti tekevät mitä tahansa tuollaisten pisteiden eteen ;)

    Ajoin siis takaa sitä, että sen toteuttajan pitäisi olla erittäin ammattitaitoinen yritys jotta kaikki saataisiin pyörimään täysin sulavasti niin teknisesti kuin muutenkin.

    Toki, mutta kun ensin ollaan ostettu Suomesta ja huomattu että homma toimii niin siirrytään ulkomaille. Ne pari harjoituskertaa ei suomalaista kauppiasta hirveästi lämmitä. Ei tietenkään kaikki toimi näin, mutta se kynnys pienenee huomattavasti kun rahasta on kyse :)

    Tästä olen eri mieltä. Luottokortilla maksaessa voit riitatilanteessa siirtää asian Luottokunnan käsiteltäväksi ja he korvaavat sinulle rahat. Pankilla maksaessa olet huomattavasti heikommilla.

    Jeps ja tämä on hyvä suuntaus.

    En minä edes ole väitellyt. Kunhan vaan keskustellaan :)

    Siis tämä ei ollut pointtini vaan se, että nyt on mahdollista tehdä kauppaa ilman minkäänlaista asiakaskontaktia. Asiakas saapuu sivuille, painaa tilaa nappia, maksaa, tuote saapuu hänelle kotiin. Kun nyt vertaat sitä, että asiakas astuu liikkeeseen, juttelee myyjälle ja sitten ostaa jotain. Lisäksi myyjien kanssa tilanteeseen vaikuttaa aina inhimilliset asiat kuten että myyjä unohtaa kertoa jotain, on huonolla tuulella tai muuta mitä nyt yleensäkkin sattuu kun ihmisiä on kyseessä. Nettikaupassa taas kokemus on jokaiselle asiakkaalle samanlainen ja myyntiprosentteja voidaan nostaa testaamalla erilaisia asioita kuten esimerkiksi tuon customer service numeron laittaminen eri paikkoihin.

    Internet on oikeastaan tehokkuuden huipentuma näin myynti mielessä. 1000 kävijää tulee sivuille, heistä 5% ostaa jotain. Muokkaat fontin väriä etusivulla ja testaan 1000 kävijällä, heistä 4% ostaa jotain, muokkaat taas fontin väriä ja nyt 1000 kävijästä ostaakin 6%. Tietysti tämä nyt oli yksinkertaistettu esimerkki ja voidaan myös väitellä siitä onko 1000 kävijää nyt tarpeeksi tilastollisesti, mutta varmaan pointti tuli selväksi.

    Kyllä noilla sähköisillä kirjoilla tehdään erittäin paljon rahaa tänäkin päivänä eikä kyseessä ole missään nimessä epärealistinen bisnesmuoto. Pahin buumi vain alkaa mennä ohitse. Paljon ihmiset tekevät rahaa juuri "How-To" oppailla. Tässä on taas yksi suomalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin eroja. Amerikkalaiset menevät nettiin niin he ovat valmiita maksamaan tiedosta, suomalaiset taas eivät ole valmiita maksamaan Internetin palveluista tai tiedoista.

    Kannattaa muuten seurata MTV3:n Keventäjät palvelua. Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksi kukaan ei tuo Suomeen tuollaista palvelua. Noita on pilvin pimein jenkeille suunnattuna. MTV3 iski ihan mukavaan rahasampoon tuolla. Tosin siellä ei selvästi oltu varmoja idean kannattavuudesta, koska hinta on melko alhainen 29e/3kk. Jo 5000 jäsenellä tuo tarkoittaa MTV3:lle noin 48000 euroa joka kuukausi. Tuosta tietysti verot sun muut kulut, mutta kyllä siitä silti jää ihan mukavasti käteen.
     
  18. kaarlos

    kaarlos Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2005
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    0
    No tuosta olisin eri mieltä. Mitä olen sivuja tutkinut, niin tämä kantava ideahan tässä on se, että myydään tuotteita ylihintaan ja annetaan kredittejä vaihdossa kalliista hinnasta - krediittejä joita voi käyttää vain ja ainoastaan tämän portalin kaupoissa - ja luodaan näin näennäisesti edullisia tuotteita. Tosiasiassa rahaa palaa enemmän ja jatkossakin ostokset täytyy keskittää kyseiseen kauppaan, koska eihän kredittejä voi nostaa sieltä rahana.
     
  19. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Näinhän se homma todellisuudessakin pelaa. Asiakkaalle luodaan vaikutelma että hän saa jotain halvalla tai ainakin osan rahoistaan takaisin, vaikka todellisuudessa hyöty olisikin melko mitätön. Vertaa esim. Keskon plussa järjestelmää, eihän siitä oikeasti hyödy mitään muuta kuin parit plussa tarjoukset vuodessa ja säälittävän 5€ kupongin, jos sitäkään.

    Tuo s2e:n tarkoitus on nyt vain olla perinteinen "harhautus" verkostomarkkinoinnissa, eikä siellä mitään "oikeaa" kauppaa edes käydä. Se on vain pelkkä kulissi, eikä sitä voi verrata toimivaan yritykseen. Tuotteet on hinnoiteltu sika kalliiksi vain siksi ettei kukaan niitä oikeasti ostaisi. Raha tehdään uusien myyjien värväämisellä.
     
  20. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Näinhän asia todellakin on, tuota portaalia voisi verrata hyvinkin kauppakeskukseen. Tuollaiset plussa pisteet, yhteinen maksujärjestelmä, kaikki tuotteet yhdellä sivustolla ja "kanta-asiakas" hinnat varmasti motivoisivat ihmisiä käyttämään portaalia. Eikä sen hyödyn nyt tarvitse oikeasti olla kovinkaan kummoinen, vrt. plussa kortti ja sen avulla kerättävät plussa pisteet, eihän niistä oikeasti ole mitään todellista taloudellista hyötyä, pelkkää silmän lumetta. Mutta kauppa käy...

    Totta kai, ei mikään "amatöörin" pyörittämä palvelu voi edes saada mukaan merkittäviä liikkeitä (ainakaan ilman hyvää alkumenestystä), mutta tosin kyllähän niitä "bisnesimperiumeja" on autotallistakin alettu rakentamaan.

    Asiakaskontakti on edelleen olemassa, se on vain sähköinen, eikä fyysinen. Kaikki neljä perinteistä palvelutapaamisen tasoa ovat edelleen olemassa. Tosin niiden rajat hämärtyvät entisestään. Perinteinen myyjän ja asiakkaan välinen fyysinen vuorovaikutus muuttuu sivuston ja asiakkaan käymään vuorovaikutukseen. Se miten asiakas suhtautuu sivuston toimintaan on melkein suoraan verrattavissa siihen miten asiakas suhtautuisi liikkeessä myyjään.

    Palvelutapaaminen ei ole kaikille samanlainen vaikka sivusto onkin kaikille sama, ihmiset kokevat asiat eri tavalla.
    Nuo mainitsemasi "nippelisäädöt" ovat yleensä hyvä markkinointikeinoja, mutta liikeidean kannalta niillä ei ole niin kauheasti merkitystä, huono liikeidea ei hyväksi muutu, vain lisäämällä tuotteiden tai liikkeen esillepanoa.