Verkkokauppa.com

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana Tindrum, 07.03.2008.

  1. erep

    erep Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  2. Tindrum

    Tindrum Guest Guest

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  3. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8
    Eli rikki tuo televisio on. Kaupan purku, tai ehjä tilalle. Vähempään ei kannata tyytyä.
     
  4. erep

    erep Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  5. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Paska juttu tuo, mutta ei se imo vika ole, vaan ominaisuus. Toivottavasti kerroit verkkokaupalle tällä tavalla asiat kun ensimmäisen kerran veit töllöä huoltoon.... jos vikakuvaus oli "tekstit ei toimi", ihan turha kuvitella, että tällainen vika osataan löytää :(

    Vaikka tämä nyt on vähän tylyä sanoa, mutta lopulta: kun ostaa halpaa, saa paskaa. Töllö toimii ihan niinkuin pitää eli siinä näkyy tekstit, mutta käytettävyys kusee, koska ne pitää tuossa tilanteessa asettaa aina erikseen päälle.
     
  6. stuugi

    stuugi Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2007
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alkaako toimia esim jos räppää toiselle kanavalle ja takaisin?
     
  7. Tindrum

    Tindrum Guest Guest

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielestäni sillä ei ole merkitystä. Rikki mikä rikki.

    Ostin tv:n uutena, luullen sitä ehjäksi. Ei halpa hinta voi tarkoittaa toimimatonta kojetta. Tai tälläistä erikoista "ominaisuutta".
    Moniko ostaisi, jos Verkkokauppa.com kertoisi myyntitilanteessa em. viasta?
    En minä ainakaan.

    Täytynee sittenkin jaksaa laittaa eteenpäin.
     
  8. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Miksi et valittanut viasta verkkokauppaan heti oston jälkeen, vaan odottelit ja käytit laitetta normaalisti puoli vuotta? :confused:
     
  9. Tindrum

    Tindrum Guest Guest

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Valitinhan minä. Puhelimitse. Mutta selittelivät että vika on YLE:ssä...:OI Soitin Verkkokauppa.comiin ja suoraan huoltoonkiin (Infocare).
    Siitä on mainittu aiemmissa posteissa.
     
  10. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tekstitys kuitenkin toimii, se vaan pitää aina erikseen asettaa päälle. Eihän tuotteessa ihan oikeasti ole yhtään mitään rikki. Paha vika olisi se, että kun teksti tv:n laittaa päälle, tekstiä ei yksinkertaisesti voi enää saada toimimaan. Tällöinkään tuote ei olisi rikki, vaan siinä olisi ominaisuus, joka tosin haittaa pirusti toimintaan. Rikki tuote on vasta sitten kun siihen luvataan jotain (esim teksitys) ja se tekstitys ei toimi.

    Vertailukohtia voi hakea monestakin paikasta:

    - Mulla oli halpis ADSL + WLAN boksi. Ihan jees tuote, mutta silloin tällöin tuote vaan nyykähti eli se piti buutata. Nyt on parempi tuote, jolla näin ei tarvitse tehdä.

    - Mulla on kotona herätyskelloradiona bilteman halpistuote. Ihan jees muuten, mutta viritysnapin klappi on niin suuri, että heikosti kuuluvia radioasemia on hyvin vaikea (oikeastaan mahdotona) saada kohdalleen. Kuitenkin Tivoli audion tuote toimii ihan hyvin.

    - Vaimon vanhempin mökillä bauhaussista ostettu vesiautomaatti. Vaikka tiivisteet oli uudet, ne ei silti pidä 100%. Tämä johtuu siitä, että tiivisteen paikka on liian ohut ts. puristusvoimaa ei synny kunnolla. Mun vanhempien mökillä on pumppu, jossa tätä ongelmaa ei ole.

    - Ostin joku aikaa sitten anttilasta t-paidan. Oli tyylikäs ja älyttömän halpa. Toisen pesun jälkeen kaulusresori lähti purkautumaan. Kolmannen pesun jälkeen sama kävi hihalle. Muutama pesu enemmän ja vaate oli jo käyttökelvoton. Kuitenkin mä olen ostanut todella monta vuotta sitten gsuksen yhden t-paidan, pessyt sitä kymmeniä, kymmeniä kertoja ja se on vieläkin tosi hyvä.


    Ylipäätään oon sitä mieltä, että jengi on monessa asiassa niin helvetin pihiä, että ostaa aina sitä halvinta. Samaan aikaan kuitenkin vaaditaan, että halvassa tuotteessa kaikki asiat pitäisi toimia yhtä hyvin kuin siinä paremmassa, joka maksaa vaikka 50% enemmän.

    Elektroniikka on siitä kummallista, että jengi oikeasti olettaa, että halvempi tuote vastaa kalliimpaa hyvin suurelta osin. Miksi näin? Eihän kukaan oleta, että 5e vaatakapple on yhtä hyvä kuin 50e vaatekappale... miksi olettaisi, että 600e töllö vastaa 1200e töllöä?

    Henk. koht. toivoisin, että asia menee oikeuteen, jotta nähtäisiin onko tuo vika vai ominaisuus.
     
  11. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    283
    Missähän menee sitten vian ja ominaisuuden raja? Oletetaan että teksti tv:n käytön jälkeen televisio joka kerta joko:

    1) tekstitys katoaa
    2) äänet katoaa (mute päällä)
    3) televisio sammuu stand-by tilaan

    Mikähän edellisistä olisi vika ja mikä ominaisuus? Jokaisesta noista nimittäin selviää yhdellä napin painalluksella takaisin normaalin katseluun.

    Mielestäni kyseessä on selvä vika koska se oleellisesti haittaa katselua.

    Nykyäänhän Verkkokauppa.com mainostaa joidenkin digi-tv tuotteiden kohdalla että "tekstitys toimii satavarmasti", joka sekin viittaa siihen että kaikissa heidän myymissään laitteissa ei näin ole. Eli kannattanee pysyä erossa laitteista joissa ei noin mainosteta.
     
  12. MGZ

    MGZ Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan hyviä vertauksia otit. Mikäli, painotan mikäli, tuotteessa on tuo vika minkä ketjun aloittaja kuvailee se on vika. Näissä vertailuissa pitää ottaa huomioon (kuten huomioidaan esimerkiksi virhevastuissa) tuotteen hinta. Muiden kuin motukan osalta joita esimerkiksi kerroit olisin ottanut yhteyttä myyjäliikkeeseen, aina sitä kysyä voi, riippuen tietysti siitä miten usein paitasi peset :)
    Otetaan vertailuun mukaan auto: voiko odottaa 20 k€ autolta ettei pyöränpultteja pidä kiristää jokaisen 1000 km:n jälkeen kun 40t€ autolta ei sitä pidä/pitäisi odottaa.
    Itse kuluttajakaupassa yli 2 vuosikymmentä mukana olleena eri tehtävissä loppukäyttäjillä on outo käsitys että hintaluokkien ääripäissä olevat tuotteet ovat yhtä hyviä tai monipuolisia mutta kyllä niiden pitää mutkattomasti toimia.
    Yleisvaikutelmaksti tässä(kin) viestiketjussa kuitenkin jäi että tähän vk.com:n on osalla hyvinkin syvä "rakkaussuhde" joka ei siedä arvostelua, viittaamatta suoraan kuitenkaan "säätäjään".
    Mutta: piäasija jotta suo halavalla.
     
  13. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Silloin kyseessä on ominaisuus JOS: Muut saman merkkiset ja malliset televisiot toimivat/ei toimivat samalla tavalla. Mutta jos muut palauttavat tekstityksen niin silloin se on särki!!!
     
  14. Tindrum

    Tindrum Guest Guest

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eiköhän tuollaisesta "ominaisuudesta" pitäisi silloin mainita myyntitilanteessa.
     
  15. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tämä on asiallinen kysymys, johon lienee aika mahdotonta vastata oikein.

    Taas voisi hakea vertailukohtia:

    - Pitääkö H&M 5e t-paidassa lukea: "tämä ei kestä yli viittä pesua ilman että saumat alkavat vetää"

    -Pitääkö halvassa ADSL modeemissa sanoa "tämän modeemin softa on niin paskasti tehty, että modeemia pitää aina silloin tällöin buutata".

    - Monet tietokoneohjelmat ovat sellaisia, että ne onnistuu kaatamaan, kun toistaa tietyt toimenpiteet tietyssä järjestyksessä. Pitäisikö ohjelmaa ostaessa lukea "tämä ohjelma kaatuu jos toistat seuraavat toimenpiteet"

    - Pitäisikö Windowsia ostaessa paketissa lukea: "tämä käyttöjärjestelmä tulee jumittamaan kymmeniä kertoja sen käyttöhistorian aikana ja monet käyttäjät joutuvat asentaamaan käyttöjärjestelmän uudestaan kerran vuodessa".


    Nykyelektroniikka on täynnä erilaisia "ominaisuuksia", jotka haittaavat käyttöä, mutta eivät tee siitä mahdotonta. Täysin virheettömiä tuotteita markkinoilla tuskin on kovin paljoa, kyse on lähinnä siitä, että joissakin tuotteissa virhe on uskomattoman raivostuttava, kun taas joissakin tuotteissa virhe on niin pieni, että siitä ei jaksa kukaan valittaa.

    IMO tässä sinun tapauksessa homma on aika selvä:

    Olet ostanut halvan television, jossa kaikki toimii, mutta tietyssä tilanteessa käyttö ei ole läheskään yhtä mukavaa, kun jossakin toisessa mallissa. Virhe tiippuu mielestäni kategoriaan: "paska juttu, ensi kerralla tietää ostaa vähän paremman tuotteen".

    En tiedä kerroitko sinä tämän virheen verkkokaupalla samalla tarkuudella, kun kerroit sen meille nyt myöhemmin (ts jos käy teksti tv puolella sen jälkeen pitää asentaa teksti toimimaan uudestaan). Jos näin teit, on verkkokauppa syypää todella paskaan palveluun, koska he eivät selvittäneet heti aluksi, onko kyseessä tuotteen ominaisuus. Tämän paskan palvelun takia voisit mielestäni olla oikeutettu pieneen hyvitykseen.

    Jos taas vikadiagnoosi oli "teksti tv ja teksti ei toimi", voi sekä kuluttaja että liike katsoa peiliin. Liikkeellä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tietää tarkalleen mitä vikaa sinä tarkoitat ja siten liike on ihan oikeasti voinut testata esim teksti tv:n ja tekstin ja todennut, että mitään ongelmaa ei ole. Ts. liike on pyrkinyt hyvään palveluun, mutta valitettavasti edellytyksiä täydelliselle vikadiagnoosille ei ollut. Tällaisessa tilanteessa en hyvitystä vaatisi, sillä kuluttaja ei ole kyennyt erittelemään tarpeeksi tarkasti missä vika on, eikä liike kykene olemaan ajatustenlukija.
     
  16. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    2
    :OI

    asiakas: Ostin tämän telkkarin, mutta se ei käynnisty ollenkaan.
    kauppias: Joo, ei nämä muutkaan. Se on tämän telkkarin ominaisuus. Hyvää päivänjatkoa.

    Noh, _hieman_ kärjistetty esimerkki, mutta kuitenkin.

    Tekstitys on ollut tv:n/lähetyksen perustoiminnallisuutta kymmeniä vuosia suomessa. Digitalisoinnin myötä tekstitys ilmeisesti(?) muuttui lisäominaisuudeksi, tai näin ainakin osa ihmisistä asian käsittää. Minä olen puolestani sitä mieltä, että tekstitys on edelleen perustoiminnallisuutta ja jos se ei toimi kunnolla niin laitteessa on vikaa. Olkoonkin, että sama vika olisi merkin kaikissa telkkareissa, niin rikki mikä rikki. IMO.
     
  17. erep

    erep Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    0
    kuten olen todennut, tuo tindrumin ongelma on myyjän kannalta ominaisuus, mutta ostaja kokee sen vikana. tekstityksen saa kuitenkin päälle kaukosäätimestä parilla painalluksella. rasittavaa, mutta tv-toimii, myös tekstityksen osalta.

    onko tämä virhe kaupan kohteena olleessa tuotteessa onkin sitten vaikeampi kysymys. korkeintaan tuollainen virhe johtaa hinnanalennukseen, ei kaupan purkuun.
    jos tästä ominaisuudesta/virheestä on kerrottu (jota tässä tapauksessa ilmeisesti ei ole tapahtunut), ei "virheeseen" enää voi vedota.
    -----------

    tämä nyt ei kuitenkaan kaada maailmaa ja ehkä asiallisella käyttäytymisellä olsi voinut päästä tuotteen (merkin) vaihtoon jo alussa. kun lähdetään konfrontaatiolinjalle, ei tuo yleensä onnistu.

    ja kun on kerrottu että soiteltiin puoli vuotta, mitä tästä opimme? -> reklamaatio (valitus kaupan virheestä) on tehtävä kirjallisesti, jolloin se ei "mene pois" kun puhelun päättää. kirjallisessa reklamaatiossa joutuu myös pohtimaan ilmaisuaan ja virheen kuvausta tarkemmin. puhelimessa tapahtuu herkemmin väärinkäsityksiä.

    tosin verkkokaupallakin pitää olla suullisista reklamaatioista ticket-systeemi, mutta viittaan taas suullisen kommunikoinnin epävarmuustekijöihin.

    sähköposti riittää kirjalliseksi reklamaatioksi. reklamaatiossa pitää yksilöidä vika ja esittää vaatimuksensa.
     
  18. pjarre

    pjarre Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2003
    Viestejä:
    1 429
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nuo kaikki kolme esimerkkiä ovat selvästi rikki. Asiakaspalvelustaan "tunnettu" Elisakin vaihtoi itsestään buuttailevan ADSLWLANin uuteen...

    Elektroniikassa oletus johtunee osaltaan siitä että _elektroniikassa_ halpa voi olla massatuotannon takia hyvinkin pitkälti sama kuin kallis, t.s. ei kannata valmistaa eri chippiä ja eri softaa kalliiseen ja halpaan laitteeseen tai eri kuluttajamerkkejä varten, ero on enemmän mekaniikassa, brändissä yms. Lisäksi digitaalisuus vie asioita siihen suuntaan että varsinaisen tehtävän kannalta huonosti toimivaa laitetta ei ole, on vain ehjiä ja viallisia. esim. halpa taskulaskin laskee yhtä oikein kuin kallis, halpis digikello on tarkempikin kuin Rolex, digitaalisen datan voi lukea optiselta levyltä optiseen lähtöön oikein tai väärin, ei huonosti.

    Tästä seuraa myös se että digitaaliajan huonous on ajoittaista totaalista toimimattomuutta joka hyppää silmille = rikki, huoltoon, vaihtoon, ei analogiajan tasaista kohinaa = hintaa vastaava laatu. Tuota toista Vk threadia mukaillen, on ihan eri kokemus jos halpa GPS on koko ajan tuplasti epätarkempi vs. jos halpa GPS vaikka boottaa 3 sekunnin ajan joka 15. minuutti. Jälkimmäinen on ehkä jopa parempi, ainakin tarkempi, mutta varmaan useimpien mielestä myös selvästi viallisempi kuin tuollainen koko ajan tasaisesti vähän enemmän heittävä.

    Myös markkinointi ja hype tahattomasti häivyttävät laatueroja, esim. se että TV on FullHD on ainoa välttämätön ja samalla riittävä ehto, joka on myös selvästi numeroissa ilmaistavissa, samoin hinta on selkeä numero, muut ominaisuudet ovat pikkusälää vailla selkeitä numeroita -> 1000€ ja 2000€ FullHD television välillä ei ole muuta maallikon ymmärrettävää eroa kuin tuplahinta, noin kärjistetysti.

    Vaatteissa ei massatuotanto skaalaudu vastaavasti, eivätkä ominaisuudet ole niin selvästi on/off tai numeerisia. Vaatteita myös ostetaan paljon useammin kuin esim. televisioita, joten näppituntuma laatuun ja hinta/laatu suhteeseen on t-paidan ostajalla ihan eri luokkaa kuin vaikkapa ensimmäistä digiboksiaan ostavalla. Sitäpaitsi kyllä niille halvoillekin vaatteille löytyy ostajia.
     
  19. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Olisikin näin...

    Halvat ADSL boksit on tasoltaan sellaisia, että niitä vaan pitää syystä tai toisesta aina välillä buuttailla. Boottausaika yleensä pienenee, jos ADSL boksia käyttää mahdollisimman monipuolisesti kuten reititystä, nattia, levyjakoa, printterijakoa jne.

    Kyse siis oli siitä, että tällaiset boksit ei vaan siirrä dataa vaikka kaikki näyttää olevan päällisin puolin ok. Homma lähtee toimimaan vasta kunnes niistä vetää virrat pois ja käynnistää uudestaan.

    Se joka väittää, että tällaista ei tapahdu, voisin kysyä mikä sitten on firmispäivitysten / tmv funktio? Joka kerta kun laitteeseen tulee päivitys, se korjaa vian. Ja jos keskimäärin katsoo paljon laitteita pitää päivittää ....



    Omat kokemukset puhuu kyllä ihan muuta. Asioita voisi mielestäni erotella kahteen pääluokkaan, jotka alkaa olla jokapäivisiä:

    1) Komponenttien laatu

    2) Softan laatu

    Ykkösasiaan törmää takuun puitteissa ja viallisten tuotteiden määrässä. Todella laadukkaassa elektroniikassa RMA (viallinen) prosentti saattaa olla jopa alle 1 kun monessa "kiinatuotteessa" 5 voi ylittyä kirkkaasti. Rikkoontumismäärät tulevat eteen sekä takuuaikana, että sen jälkeen ts. tuote ei kestä pitkään ja uutta ei takuusta saa.

    Komponettien laatu voi myös heijastua niinkin kummallisessa asiassa kuin varaosat. Ostit halpislaitteen 1.5v sitten ja se hajoaa. Takuu ei korvaa, joten halua korjata töllön. Valmistaja joku tsintsangtsunfirma ja varasosia ei saa.

    Softan laatu taas on asia, joka alkaa puskea yhä voimakkaammin esille. ADSL modeemi on tästä hyvä esimerkki. Toinen esimerkki on vaikka oma Marantz vahvari, joka pitänyt buutata kaksi kertaa. Softaa alkaa olla yhä enemmän kaikissa laitteissa ja edullinen hinta saattaa ikävästi korreloida sen kanssa, miten softa on tehty ja testattu.


    Topicin aloittajat televisio on hyvä esimerkki tuotteessa, jossa tuote toimii mekaanisesti ja softakin toimii, mutta se vaan on toteutettu paskasti. Televisioissakin noin muuten on eroja: osassa värit liuskottuu, osassa ei. Et voi sanoa, että se joka liuskottuu, on rikki. Kyse on vaan siitä, että töllö on paskempi.


    Mutta ei välttämättä sisällä samoja toimitoja ja kestä vaikka 5 vuotta jos sitä käytetään joka päivä.

    Ja päästää kosteuden läpi kun sukeltaa mökkirannassa.

    Mutta sitä lukiessa voi kuitenkin tapahtua virheitä ja esim huono levy ei pidä dataa sisällään yhtä pitkään kuin hyvä levy.

    Digitaalinen huonous tulee esille monissa asioissa, mutta sitä ei vaan aina haluta myöntää, sitä ei osata huomata tai sitten ei tiedetä, että kyseessä on asia, joka toisella tuotteella olisi paremmin.

    Tästä täysin samaa mieltä ja tämä on mielestäni pääsyy siihen, miksi ihmiset olettavat, että halpa toimii yhtä hyvin kuin kallis. Mainonta rummuttaa vain täydellisiä tuotteita ja ihmiset ovat liian hyväuskoisia.

    Näinhän se on... mutta vaatteissa juju on siinä, että jengi tietää ostavansa paskaa ja hyväksyy sen. Elektroniikassa jos ostetaan halvinta, ei hyväksytä sitä, että tuote toimii kuten markkinoiden halvimman tuotteen voisi olettaa toimivan...


    Vaikka tämä kirjoitus nyt aika ehdoton onkin, niin mä en väitä, että hinta ja laatu korreloi aina 100%. Peräänkuluutan vaan vähän sitä ajatusmaailmaa, että sitä saa mistä maksaa ja noin keskimäärin on ihan sama ostaako auton, vaatteet, tietokoneen, television, pöydän tai ravihevosen... hinnalla ja laadulla on korrelaatio.
     
  20. Tindrum

    Tindrum Guest Guest

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä Säätäjä,

    Kyllä siinä halvemmassa autossakin pysyy ykkönen päällä.
    Et nyt taida täysin ymmärtää, mitä on tarkotettu toimivaksi, ja mitä taas toisaalta toiminnalliseksi. Niissä on eroa, eikö totta?
    Kyllä televisiossa on tarkoitus pysyä tekstitys päällä. Halpa tai kallis tv.