Verkkokauppa.com palautusoikeus 14vrk

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana Hilppa, 07.03.2006.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Hilppa

    Hilppa New Member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiivistelmä ehdoista, mukana 10 tärkeintä kohtaa:

    1.....

    8. Tuotteilla 14 päivän palautusoikeus mikäli tuote on käyttämätön. Palautusoikeus ei koske mm. GSM-puhelimia, monitoreja tai televisioita.


    --------------------------------------------------------------------

    Siis mitäh, tarkoittaako tuo nyt vain myymälästä noudettuja tuotteita, kyllähän periaatteessa verkkokaupasta ostetun tuotteen saa lain puitteissa palauttaa 14 vuorokauden sisällä vaikka tuote olisi leikkuupuimuri?!

    Tarkoitus oli viewsonicin n3260w-lcd-töllö tilata kotiin asti että saa sitten palauttaa jos on kuolleita pikseleitä, mutta tuommoiset sopimusehdot vähän pistävät mietityttämään...:eek:


    Lisäksi kun firman laskuun tulisi töllö tilattua, tämmöinen pykälä pisti silmään

    5.6 Yritysasiakkailla määrätyillä tuotteilla ei ole lainkaan palautus- tai tilauksen peruutusoikeutta (mm. kaikki poistotuotteet, huutokaupatut tuotteet, avatut ohjelmistot, lisenssit, erikoistilaustuotteet, kaikki merkkikoneet, palvelimet ja kaikki yli 1500 euroa maksavat oheislaitteet ja osat).


    Eli tuo ~1175 euroa maksava LCD-töllö taitaa silti säilyttää palautusoikeuden, eikö? (olettaen että tuo 8. pykälä ei ole validi)
     
  2. Crannog

    Crannog New Member

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa lukea ne ehdot kokonaan ja ajatuksella niin ei jää epäselvyyksiä. Jäljempänä samalla sivulla nimittäin kerrotaan sekä postimyynnin palautusoikeudesta ja myymälämyynnin palautusoikeudesta, joissa on eroja.

    Postimyynniksi luetaan postipaketit ja noutotilaukset ja niiden palautusoikeus on laajempi:
     
  3. Hilppa

    Hilppa New Member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli jos tilaan näytön netistä ja noudan sen myymälän yhteydessä olevasta noutopisteestä, säilyy television palautusoikeus, mutta jos menen kaupan puolelle ja otan kyseisen telkun kantoon ja maksan kassalle, palautusoikeutta ei ole? :hitme:
     
  4. Crannog

    Crannog New Member

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri näin, ellei televisiossa sitten satu olemaan jotain todellista vikaa.
     
  5. Hilppa

    Hilppa New Member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Just ehdin peruuttaa noutotilauksen, täytyy laittaa uusiks :)

    Kiitos avusta.

    Pitää vielä ennen maksutapahtumaa kysyä tuosta yrityksen palautusoikeudesta, ei ainakaan mun logiikan mukaan tuo näyttö putoa mihinkään luetelluista kategorioista.
     
  6. Mika

    Mika Administrator Ylläpidon jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.02.2000
    Viestejä:
    8 273
    Saadut tykkäykset:
    29
    Yksi havainto - eikö tuossa ole kyse kuluttajansuojasta - yritys ei ole kuluttaja joten periaateessa kai mitään palautusoikeutta ei siis yritysten välisessä kaupassa ole jollei myyvä yritys tuollaista oikeutta erikseen anna?
     
  7. Hilppa

    Hilppa New Member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    5.6 Yritysasiakkailla määrätyillä tuotteilla ei ole lainkaan palautus- tai tilauksen peruutusoikeutta (mm. kaikki poistotuotteet, huutokaupatut tuotteet, avatut ohjelmistot, lisenssit, erikoistilaustuotteet, kaikki merkkikoneet, palvelimet ja kaikki yli 1500 euroa maksavat oheislaitteet ja osat).

    Mun mielestä tuo teksti antaa ymmärtää että noita poikkeuksia lukuunottamatta palautusoikeus on myös yrityksillä? Vaikka tosi on siis, että se on verkkokauppa.comilta ihan hyvää hyvyyttään annettu lupaus.
     
  8. Yen

    Yen Active Member

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 421
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, tuo palautusoikeus on nettitilauksissa aina vähintään 14vrk kuluttajille (kuluttajasuojan etäkauppa).

    Yrityspuolellahan ei noita palautusyms. oikeutta ole, ellei erikseen sovita. Näyttää siltä, että verkkokauppa on kuitenkin antanut tuon oikeuden, mutta ehdottomasti kannattaa varmistaa. Ja sopia semmoinen, jos sellaista ei ole. Kyllähän noita ehtoja voi periaatteessa B2B-puolella vapaasti sopia. Riippuu tietysti yrityksestä, antaako ne vakioehtojen ulkopuolisia ehtoja.

    Kuoleiden pikseleiden kohdallahan kyseessä on kauppalain mukainen tuotevirhe, jolloin kaupan pitäisi korvata asiakkaan "tyypistä" huolimatta.
     
  9. Hilppa

    Hilppa New Member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuolleiden pikseleiden määrällä on ISO-standardisoidut raja-arvot, joiden ylittyessä tuote on virheellinen. Kyseisessä viewsonic telkussa saa olla 0 jatkuvasti palavaa alipikseliä ja 7 jatkuvasti pimeää alipikseliä. Tuommoinen 7 viallista pikseliäkin tekee telkkarista aivan käyttökelvottoman, joten parasta pelata varmanpäälle ja huolehtia että on se palautusoikeus vaikka tuote olisi "ehjä".
     
  10. TsR

    TsR Member

    Liittynyt:
    14.01.2001
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kerron yhden tapauksen, vaikkei kyseessä olekkaan mikään kallis tuote:

    Kävin taannoin ostamassa verkkokaupan myymälästä Ruoholahdesta langattoman hiiren kannettavaani. Puusilmä kun olen en älynnyt katsoa että valitsemassani mallissa vastaanotin oli iso johdon päässä oleva murkula eikä pieni sievä USB-tikku. Huomasin sen vasta kotona 250km päässä.

    Laitoin heille sähköpostia voiko tuotteen vaihtaa toiseen. He vastasivat että vaihto onnistuu jos pakkaus on ehjä. Niinpä laiton hiiren takaisin heille postin ilmaisella asiakaspalautuksella varustettuna kuitilla johon kirjoitin mihin hiireen haluan sen vaihtaa. 3 päivän päästä sain toivomani hiiren ja laskun 2e, joka oli erotus hiirten hinnoista ilman mitään käsittely tai toimituskuluja!

    Mielestäni tämä oli loistavaa palvelua.
     
  11. Stormy

    Stormy New Member

    Liittynyt:
    07.08.2004
    Viestejä:
    108
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos on mahdollista kerran mennä paikanpäälle niin miksi et mene, pyydä myyjää avaamaan kanssasi yksi monitoreista ja testaamaan onko kuolleita pixeleitä. Jos ei ole niin ostat ja jos on, et osta. Luulisi myyjälle sopivan, kun sanot vaihtoehdoksi sen että tilaat sen netistä ja palautat joka tapauskessa jos on kuolleita pixeleitä.
     
  12. NudistPriest

    NudistPriest Member

    Liittynyt:
    02.01.2006
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka tuotetta voi kokeilla ottamatta sitä käyttöön? :hitme:
     
  13. Crannog

    Crannog New Member

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ottamatta käyttöön -termillä varmastikin haetaan sitä, että tuotteesta ei löydy sellaisia käytön jälkiä etteikö sitä voisi palautuksen jälkeenkin myydä uutena.
     
  14. wrestling

    wrestling New Member

    Liittynyt:
    11.12.2005
    Viestejä:
    204
    Saadut tykkäykset:
    0

    Yleensä tuo tarkoittaa , että tuote on oltava myyntikunnossa, eli esim.paristot ovat avaamattomissa pusseissaan,pakkausta ei ole revitty auki, ym...

    Verkkokaupan myyjä aikoinaan sanoi ,että "osta halvat patterit ja lyö kakeen kiinni, ja jos ei miellytä tuo takaisin, häviät vain paristojen hinnan"-ostaessani yleiskakea.
     
  15. S/Pete

    S/Pete New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.06.2003
    Viestejä:
    172
    Saadut tykkäykset:
    4
    First hand experience näyttölaitteisiin (TFT-monitori) liittyen: sain sujuvasti rahat takaisin Verkkokauppa.comista, kiikutin näytön vaan takaisin postiin. Yksi kuollut pikseli oli syy tässä tapauksessa, vaikka mitään selityksiä en antanut eivätkä kyselleet.
     
  16. Yen

    Yen Active Member

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 421
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän kuluttajilla on palautusoikeus ilman mitään "syytä". Tässä onkin keskusteltu, onko sama oikeus yritys-yritys kaupassa.

    Itsekin aiemmin olen ostanut verkkokaupassa näytönohjaimen, käyttänyt sitä sen kaksi viikkoa ja sitten pistänyt takaisin. Kunhan on samassa myyntikunnossa.
     
  17. Johann

    Johann New Member

    Liittynyt:
    17.10.2002
    Viestejä:
    642
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuluttajalla on palautusoikeus ilman "syytä" vain postimyyntikaupassa. Mitään lainmukaista palautusoikeutta ei ole jos tuotteen ostaa itse kaupasta. Moni kauppa tosin myöntää palautusoikeiden siinäkin tapauksessa, mutta se on kaupan omaa goodwillia eikä mikään lain vaatimus.
     
  18. pede

    pede Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 349
    Saadut tykkäykset:
    19
    ei postimyyntikaupassa vaan etäkaupassa.

    eli jos tilaat verkossa ja haet verkkokaupasta, saat etäkaupan palautusoikeuden
     
  19. Johann

    Johann New Member

    Liittynyt:
    17.10.2002
    Viestejä:
    642
    Saadut tykkäykset:
    0
    Entäs jos "varaa" laitteen verkosta mutta varsinainen ostotapahtuma, eli maksu, tehdään vasta paikan päällä (niin kuin esim. verkkokaupan tapauksessa yleensä tehdään jos laitteen noutaa). Onko kyseessä etäkauppa vai ei? Muuttuuko asia jos laitteen maksaa verkossa ennen noutoa?

    V-kauppahan antaa sen palautusoikeuden kuitenkin, mutta mikä on lain näkökulma?
     
  20. pede

    pede Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 349
    Saadut tykkäykset:
    19

    KSL 6 luku 4§

    kyllä verkkokauppa.comissa tehdään sopimus, eikä vain varaus netissä. eri asia on että voit peruuuttaa sopimuksen sujuvasti. maksuajankohdalla ei ole merkitystä.

    sopimuksenteko määrittää onko etäkauppaa
     
Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.