Vantaan kouluissa vähintään kerran viikossa vain kasvisateria?

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana Fastro, 14.03.2008.

?

Lapsille kerran viikossa vain kasvisruokaa?

  1. kyllä

    55 ääntä
    41,7%
  2. ei

    70 ääntä
    53,0%
  3. emt

    7 ääntä
    5,3%
  1. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jostain syystä tämä aihe on minulla mennyt kokonaan ohi lehdistössä tai täällä ennen tätä päivää. Kuulin kiistelystä ja heti myös täällä pisti otsikko silmään. No onhan niin käynyt minulla aikasemminkin.

    Itse olen ehdottomasti kyllä kannalla. Itse asiassa en keksi mitään todellista syytä olla kannattamatta asiaa. En ole koskaan ollut kasvissyöjä ja pidän kunnon pihvistä siinä missä muutkin suomalaiset perusmiehet. Tyttöystävän kautta ruokavalio on kuitenkin mennyt enemmän kasvisten suuntaan ja varsinkin hiilarittompaan suuntaan. Tämän takia onkin tullut seurattua aikaisempaa enemmän erilaisten ruokien vaikutusta omaan kroppaan ja energiatasoon. Vaikutus kasvisruualla on ollut yksinomaan positiivinen.

    Jos palaan itse aiheeseen niin aloitetaanpa perustelut vaikka valinnan vapaudesta. Suurin osa luulee valinnan vapauden tulevan siitä, että joka päivä on kasviksia ja lihaa tarjolla. Tämä ei ole kuitenkaan totuus, koska samalla nämä samat jäärät ja yleinen mielipide sekä "luksusimago" mainostavat lapsille lihan ylivertaisuutta. Ei lapsilla ole tällöin varaa valita itse pitääkö liha vai kasvisruuasta. Yksi kasvispäivä ei syrjäytä lihaa, mutta antaa lapsille mahdollisuuden kokea puhdas kasvisruoka kokonaisena ateriana. Moni lapsi ei tutustu kasvisruokaan pakottamatta, varsinkaan kun aikuiset syöttää lapsilleen oman ihanteensa mukaista ruokaa. Salaatti jää helposti kokonaan ottamatta lautaselle, koska LIHAAKIN on tarjolla.

    Kasvikset sisältävät sellaisia ravinteita, mitä ei perus hiilarilisukkeista tai ihasta saa. Varsinkin perinteiset hiilarilisukkeet peruna, pasta ja riisi tuntuu olevan aterian pääravinnon asemassa. Nämä pitävät hengissä, mutta ei tosiaankaan ole kropalle sitä parasta ravintoa.

    Kasvikset ovat halvempia kuin liha. Niitä pitää ehkä syödä painollisesti vähän enemmän täyttyäkseen, mutta hinta jää silti havemmaksi. Hinta tosin riippuu enemmän vuodenajasta kuin lihalla tai hiilarilisukkeilla.

    Kasvikset eivät tee väsyneeksi kuten liha ja varsinkin hiilarilisukkeet helposti tekevät. Oppilaat jaksavat paremmin iltapäivän tunnit.



    Mitä tuohon maailman pelastamiseen liharuokaa suosimalla tulee, niin ei se noin toimi. Lihaa suosimalla ruoka loppuu kuten nytkin -> köyhät näkee nälkää ja rikkaat sortaa -> köyhät ja elintasoltaan heikommat pysyy "alkukantaisempina" ja lisääntyvät kuin jänikset. Ei viimeisen vuosisadan aikana väestön määrä ole lisääntynyt mainittavasti rikkaissa maissa vaan niissä köyhissä ja sorretuissa.
     
  2. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Melkoista vihreää propagandaa taas. Itse olen varma, että pakkovegetarismi tulee toimimaan vielä paljon, paljon huonommin, kuin pakkoruotsi. Eli mikäli pakotetaan vegetarismiin -vaikkakin aluksi vain yhtenä päivänä viikossa- ei siitä mitään hyvää seuraa. Vaan selitäpä tämä aatteensa sokaisemalle ituhipille, ei se vain mene perille, ei sitten millään. Pointtini nyt: pakko ei todellakaan ole hyvä keino silloin, kun ei eletä totalitarismissa. Ei ainakaan sen suhteen, että mitä kukin saa syödä, puhua tai omassa makuuhuoneessaan tehdä.
    En suinkaan vastusta aidosti vapaaehtoista toimintaa, valistusta (se on eri asia kuin propaganda) tai tietouden lisäämista. Ja tuskinpa kovinkaan moni eurooppalainen näin 2000-luvulla ajattelee, että lihalla on "luksusimago"... :p

    Ihminen eläinlajina on luonnostaan sekaravinnon syöjä (= ei syödä vain lihaa, eikä myöskään vain kasviksia), aivan kuten monet muutkin eläimet. Pitäisikö karhutkin pakottaa vegetaristeiksi, aluksi vaikkapa vain keskiviikkoisin? Ovatko karhut epäeettisiä eläimiä, koska ne syövät marjojen lisäksi myös toisia eläimiä, kuten ihmisetkin tekevät? En häpeä lihansyöntiäni, kuten eivät varmaan karhutkaan. Olemmehan molemmat petoeläimiä, ilman että olemme sitä itse saaneet päättää.
    Entäs lihansyöjäkasvit? Ja eivätkös tavallisetkin kasvit ole eläviä olentoja aivan siinä kuin kaikki muutkin? Kuka on päättänyt, että on eettisesti oikein tappaa viaton kasvi ja syödä se? Uutta lahkoa odotellessa...

    Niitä ihmiskunnan todellisia suuria ongelmia ovat tiettyjen kansanryhmien tähtitieteellisen suuri syntyvyys, luku- ja kirjoitustaidon puuttuminen ja muutenkin heikko yleissivistyksen taso, uskonnoista etenkin islamin leviäminen ja demokratian vähyys jo sitä ennenkin. Hyvin usein nuo kaikki yhtäaikaisesti (esim. Somalia). Meitä suomalaisia on yhä edelleen vain 0,005 miljardia, eikä luku ole vuosikymmeniin juuri lainkaan kasvanut.
    Mikäli jatkossa muutkaan kansat eivät sikiäisi kuin ne kuuluisat city-kanit, ei ruoan suhteen tulisi minkäänlaisia ongelmia. Ei, vaikka me kaikki söisimme pelkkää lihaa. Monet Afrikan valtiot olisivat jo aikaa olleet demokraattisia sivistysvaltioita, mikäli em. ongelmiin olisi tosissaan puututtu. Eihän meilläkään ole öljyä, kaasua, timantteja, pitkää satokautta, lämmintä talvea tms. etuja, mutta silti vain pärjäämme suhteellisen hyvin.


    Itse olen nähnyt muutamien vegetaristien olevan suorastaan huolestuttavan laihan, aneemisen ja väsyneen oloisia. No, en tosin kovin montaa ole tavannut. Lisäksi en sen tarkemmin tiedä, että moniko on vegetaristin sijaan vieläkin pidemmälle menevä freeganisti, vegaani tms. (mitä enemmän poliittista aatetta ja rajoituksia, sitä coolimpaa tuntuu olevan). Ja aivan varmasti poikkeuksiakin on väsymyksen suhteen, kenties paljonkin, mutta ainakin itse näkemäni perusteella "Kasvikset eivät tee väsyneeksi" on paikkansapitämätön yleistys.
    Lisäksi, ainakin jotkut kasvissyöjät tuntuvat olevan melkoisia "kaasugeneraattoreita", mikä on sosiaalisissa tilanteissa varsin kiusallinen juttu. Toki moinen onnistuu pelkkää karkkiakin tms. syömällä. Ja varmastikin voi käyttää aina vain monipuolisemmin erilaisia kasveja, täten välttäen anemian yms. ravinneongelmat. Mutta kuinkakohan kaukaa niitä kasveja täytyy meille rahdata? Meillähän ei talvisin ilman lisälämmitystä ja lisävaloa kasvateta yhtään mitään. Tuskin pelkkää soijaa, salaattia yms. aina mainostettuja peruskasviksia puputtamalla voi elää yhtä täyttä ja energistä elämää, kuin sekaravintoa nauttimalla?
    Ilmeisesti on kuitenkin niin, että kasvissyöjistä ainakin tavalliset vegetaristit -eli enemmistö?- pitävät purkkivitamiinien nauttimista täysin hyväksyttävänä. Jos näin on, niin silloinhan kaikenlaiset puutokset lienee helppo välttää lisäravinteilla, mutta tällöinhän niiden korkea hinta ja mahdolliset valmistukseen liittyvät jutut tulisi ottaa huomioon vertailuissa.

    Olen aina pitänyt esim. pinaattikeitosta, eikä minulla ole mitään periaatteellista lautasella olevaa kasvista vastaan. Mutta se on jo melkoista ruokafasismia, mikäli joku keskusjohto sanelee, että mitä minä milloinkin saan syödä. Siihen en tule koskaan alistumaan, kuten ei varmastikaan valtaosa muistakaan ihmisistä, täysin maanosaan katsomatta.
    Sen sijaan, valistus ja kannustus varmastikin lisäisivät kasvisten käytön määrää. Sitä eli siis kasvisten käytön lisäämistä varmastikin kaikki lääkärit ja ravintoasiantuntijat suosittelevat, eivät suinkaan pakkoa tai täyttä vegetarismia (joka tuntuu olevan käytännössä varsin haastavaa hommaa).



    PS.
    Ituhipeillä viittaan yllä sellaisin ihmisiin, joiden mielestä on 100 %:n OK pakottaa kaikki muut syömään niin kuin itsekin syö (täysvegetarismi tai joku vielä rajumpi vaihtoehto). Se ei tietenkään heille kävisi, että heidät pakotettaisiin edes kerran syömään kuten enemmistö planeettamme asukkaista syö. Kasvisten käytön lisäämistä meidän sekaravintoa syövien keskuudessa pidän hyvänä ideänä, kunhan vain visusti vältetään pakkokeinoja. Demokratiassa kun kerran eletään. Eli jopa "jäärät" ovat oikeutettuja mielipiteisiinsä, varsinkin jos edustavat suurta enemmistöä.
     
  3. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta.aspx?id=1156085

     
  4. chevalier

    chevalier Guest Guest

    Liittynyt:
    26.01.2009
    Viestejä:
    179
    Saadut tykkäykset:
    0
    tunkisivat makaronilaatikkoon tms. sen iänikuisen jauhelihan sijaan vaikka soijarouhetta/paloja ja sanoisivat että ihan ehtaa makaronilaatikkoa tämä on. ruokapöydissä pikkupikkulihansyöjät söisivät suurella ruokahalulla ja napa paukkuen tätä herkkua ja toistelisivat että kylläpä keittiön tädit tekivät tällä viikolla hyvää makaronilaatikkoa. ei raukoille ikinä kerrottaisi, ettei siinä edes ollut lihaa, vaan soijarouhetta vain. hyvin ajaa saman asian, on edullisempaa ja mausta ei välttämättä edes huomaa ellei tiedä.

    en tiedä mikä siinä on niin vaikeaa vetää välillä sapuskaa jossa ei ole lihaa. pakottamista, buaahahaha.. opetelkaa syömään monipuolisemmin. itse joskus kämpillä tehnyt riisi + soijarouhe + hernemaissipaprika + ruokakerma + jotain mausteita -settiä ja hyvältä maistuu.
     
  5. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Taas unohdat aikaperspektiivin ja edellinen kommentoija tekee samoin. Kyllä se toimii, tosin pitkän päälle. Mikä muu konsti kuin eläimenpidon suosiminen voi rajoittaa ihmisen määrää niin kätevästi ja ennenkaikkea pysyvästi? Se on kuin leijonalauma päättäisi ryhtyä syömään ruohoa, tuhannen vuoden päästä on enemmän leijonia kuin antilooppeja tai ruohoa. En kuitenkaan pelkää, että ihminen tulee pysyvästi kääntymään kasvissyöjäksi, vaikka se skenaario onkin maapallon kannalta moninkertaisesti ydinpommia vaarallisempaa. Ties mitä ne laumat keksisikään, jos pääsisivät siihen määrään mitä kasvikset mahdollistaa.

    Noh, henkilökohtaisesti luotan ihmiseen tässäsuhteessa ja siksi siellä kouluissakin uskaltaa minun mielestäni tarjota väliin kasviksia. Arvostavatpa piltit makkaraansa vuorostaan vähän enemmän.
     
  6. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Jotenkin ihmetyttää tämä "viherpropagandan" tuominen kouluruokailuun. Eikö ihmiset ymmärrä, että on olemassa lapsia joiden päivän ainoa ateria on koulussa saatava kouluruoka ? "Vain kasvis"-päivinä varakkaiden vanhempien ipanat järkkäävät mukaan omat safkat tai äänestävät jaloillaan sapuskajonossa, mutta vähemmän varakkaiden lapsilla ei juuri ole vaihtoehtoja. Hyvä hyvä....
     
  7. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    282
    Virhe oli nimenomaan tämän "propagandan" luominen. Tuo kasvisruokapäivä olisi vain pitänyt ujuttaa ruokalistaan, kukaan ei olisi huomannut mitään ja naperot olisivat syöneet tai olleet syömättä kuten ennenkin.
     
  8. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Juuri tälläinen ajattelu, tai oikeamminkin ajattelemattomuus tulisi kitkeä pois. Eli se, että juuri sinun maku- tai hajuaistisi on noin hurjan epätarkka, ei suinkaan tarkoita että kaikkien muidenkin olisi. Ihmisten aistien tarkkuudessa/herkkyydessä on aikuisten oikeasti valtaviakin eroja. Siksi jotkut syövät vaikka palasaippuan tai saavat muita herkemmin ruokamyrkytyksen (eli kaikki eivät siis huomaa eroa edes silloinkaan, kun se olisi oman terveyden kannalta tärkeää).
    Myös sukupuolella on suurestikin merkitystä ravinnosta puhuttaessa. Aktiivisesti liikkuva 90 kg mies on täysin eri juttu, kuin totaalisen passiivinen, 40 kg painoinen ituhippi-nainen. Tälläiset faktat tulisi huomioida, eikä sortua liialliseen aatteen paloon (MINÄ en huomaa eroa --> KUKAAN ei huomaa eroa --> Eroa ei voi olla, asia loppuunkäsitelty.).

    Ruokafasistien kannattaisikin edes yrittää kuvitella miltä se lapsesta tuntuu, kun vihainen vihertäti tai vihersetä sitkeästi väittää sitä oksettavan makuista, oudon näköistä ja väristä klönttiä aivan samanmakuiseksi ja yhtä hyväksi, kuin aito liha/kala/kana. Ja sitten päälle aatteensa mukaisesti syyllistää lasta maapallontuhoajaksi, luonnonraiskaajaksi jne., kun lapsi huomaa ilmiselvän eron maussa tai tuoksussa ja vain rehellisesti kommentoi sitä. Ei hyvä. Viherfasistit eivät tapojensa mukaan ole miettineet tätäkään asiaa loppuun saakka.

    Yhä edelleen kannatan kasvisten lisäämistä niiden sekaravintoa syövien kohdalla, jotka nyt syövät kasviksia minimaalisen vähän. Kannatan myös yleistä ruokavalion monipuolistamista, siis terveellisempään suuntaan. Sellaiseen tulisi kannustaa ja opastaa asiallisesti, tietenkin. Mutta vastustan jyrkästi ylimielistä ruokafasismia (jossa kaikki ovat aatteen mukaisesti identtisiä) sekä poliittisten ideologioiden ulottamista kouluruokailuun saakka.
    Ihminen ei ole luonnostaan kasvissyöjä (vrt. hampaat, ruoansulatuselimistö), kuten eivät ole vaikkapa simpanssit tai karhutkaan. Joten kasvissyönnin luonnollisuus on siten todella kyseenalainen perustelu vegetarismille. Jos joku aikuinen haluaa aidon vapaaehtoisesti olla kasvissyöjä, niin siitä vain, en sitä suinkaan vastusta.
     
  9. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Vielä kasvisruoan maun samankaltaisuuteen/erilaisuuteen liittyen asia, jonka vain ns. supermaistaja (typerä nimi...) voi kunnolla ymmärtää:
    ""Supermaistajat ovat nirsoja ruokansa suhteen", Bartoshuk alleviivaa. Tutkimusten mukaan puolet meistä on keskivertomaistajia, neljännes ei-maistajia ja loput supermaistajia. Jälkimmäisillä on kielen kärjessään tavallista enemmän makusilmuja sisältäviä sieninystyjä. He reagoivat herkästi karvaisiin, makeisiin ja rasvaisiin makuihin. Supermaistajissa on erityisen paljon naisia ja aasialaisia.
    Ominaisuudessa on kuitenkin yksi kurja puoli. Se saa karttamaan karvaita, mutta terveellisiä ruoka-aineita, esimerkiksi kasviksia
    "
    [tiede.fi]

    Jos ns. supermaistajat testaavat tarpeeksi eri kasviksia ja kastikkeita, niin varmaankin päästään ainakin lieventämään koettujen makuelämysten välistä kuilua. Mutta jos "ei-maistaja" agressiivisesti vain vänkää maun olevan sama, eikä suostu pätkääkään joustamaan, niin vähemmästäkin tulee elinikuinen "vihannesfobia" siihen pahanmakuiseen ruokaan, jota ilkeä täti pakotti syömään, jotta ne söpöt saimaannorpat eivät kuolisi.

    Myönnän itse kammoksuvani kasvisruokalajeja juuri niiden kammottavan maun ja joskus tuoksunkin vuoksi (no, nehän ovat tavallaan samaa asiaa). Mutta varmaankin jotkut sopivat kasvisten yhdistelmät ja karvasta makua pehmentävät lisukkeet saisivat ne maistumaan kohtalaisen hyvältä. Nykyisellään en kuitenkaan uskalla tilata ravintolasta kasvisateriaa (suuri osa jäisi tod.näk. syömättä), mutta jossain muualla varmaankin jotain silloin tällöin kokeilen. Tavallisia lisukesalaatteja toki syön nytkin ihan vain terveyssyistä, vaikken salaatinlehtien tai kasvisten mausta pidäkään.
     
  10. haisku

    haisku Guest Guest

    Liittynyt:
    27.10.2008
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Groke, lähdet ihan väärällä jalalla liikkeelle olettamalla että KAIKKI kasvisruoka on pahaa. Kasviksista saa hyvää ja maittavaa ruokaa, vaikkei koulussa usein näin ollutkaan. Toivottavasti asiaan tulee parannus tämän myötä. Itsekin maistoin ensimmäisen kerran noin vuosi sitten soijaa jauhelihan sijasta ihan olosuhteiden pakottamana ja minulla oli omat epäilykseni. Kyllä se aika pitkälti jauhelihalta maistui ja vaikka "supermaistajat" eron huomaisivatkin, veikkaan ettei maku ole yhtään huonompi.

    En ymmärrä miksi asiasta on noussut hirveä keskustelu, luulisi että ihmisillä on suurempiakin huolia kuin kasvisruoka KERRAN VIIKOSSA. Ideologioiden ja maailmankatsomuksien liittäminen asiaan on ihan naurettavaa puuhaa. On totta, että ihminen on sekasyöjä, mutta suurimmalle osalle ihmisistä kasvikset olivat ja ovat yhä pääasiallinen energianlähde. On ihan luonnollista, että yhtenä päivänä on kasviksia ja toisena lihaa ja kasviksia.

    Muutenkin tämmöinen liha/kasvisjaottelu menee välillä ihan pelleilyksi. Ruokaa ne ovat kummatkin, ja mielestäni sekä vegetaristit että kasviksia syömättömät ovat hakoteillä. Tärkeintä on että ruoka on monipuolista ja maittavaa. Joskus menee ihan huomaamatta monta päivää ilman lihaa ja joskus ilman hedelmiä, vihanneksia ym.
     
  11. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Mitä ihmisillä on kasvisruokia vastaan? Itse ainakin olin aina pinaattiletuista onnesta ymmyrkäisenä kouluaikoina. Enkä hernekeittoakaan vastaan pannut.
     
  12. phelin

    phelin Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tämä toki kertoo enemmän kirjoittajan ahdasmielisyydestä tai hänen lapsuudessaan kokemastaan jostain kammottavan traumatisoivasta kasvisruokaan liittävästä tapahtumasta kuin kasvisruoan laadusta, joka sumentaa ajattelukyvyn muuten selkeästi jäsenneltyyn loogisuuteen pyrkivältä henkilöltä.
     
  13. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 309
    Saadut tykkäykset:
    596
    Juu, pinaattilätyt punaherukkahillolla on parasta mitä kouluajoista on jäänyt mieleen... :)
     
  14. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitosta vain kaikille "rakentavasta" kritiikistä (ahdasmielisyys, sumea ajattelu)... Olisi varmaankin pari hymiötä ja lievennystä pitänyt lisätä. Eli minä kyllä syön mielelläni pinaattikeittoa tai vaikkapa noita pinaattilättyjä. Siksi en edellä kirjoittanutkaan, että KAIKKI kasvisruoka on aina ja ikuisesti pahaa. Hernekeitto ei ole suurta herkkuani, mutta kyllä sitäkin joskus tulee syötyä. Ja täysin kyökkimättä tai irvistelemättä.
    En ole kokenut traumaattisia hetkiä kasvisten parissa, sikäli diagnoosi oli siis väärä. Ehkäpä olen saanut kokea keskimääräistä pahemman makuisia täyskasvisaterioita vuosien varrella, koska kuitenkin yleisesti ottaen en pidä täyskasvisaterioista pl. jotkut poikkeukset. Tai sitten kaikki "hehkuttajat" ovat itse niitä "ei-maistajia", jotka syövät vaikka palasaippuan, jos sitä kehutaan täysin lihan kaltaiseksi :)

    Ei minulla mitään vihannesfobiaa tai tärinäkohtausta ilmene, vaikka kasviksia näkisinkin. Eli sanotaan vaikka että suuri osa minun maistamistani kasvisruoista on minun mielestäni maistunut suhteellisesti ottaen pahalle, verrattuna seka/liharuokiin. Se, että en vaikkapa tilaa koskaan ravintolasta kasvisvaihtoehtoa, ei mielestäni tee minusta ahdasmielistä. Tuskinpa edes kovinkaan poikkeuksellista ihmistä.
     
  15. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Totta on, että suuri osa "keittiöiden" tarjoamista kasvissapuskoista on miltei mahdotonta syödä. Syynä lähinnä kokkien ja keittäjien ammattitaidottomuus (on totuttu tekemään liharuokia ja kasvisruoan tekotaidot heikoilla kantimilla).

    Kuitenkin kasvisruoastakin saa tehtyä maukasta sellainen tekijä, joka tuntee raaka-aineensa ja osaa maustaa ruoan. Kaikki "lihankorvikkeet" pitäisi heti ensimmäisenä unohtaa. Niistä tulee mies vain vihaiseksi.
     
  16. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Edes minä en rohkene väittää, etteikö tuo yo. lause voisi jopa täysinkin pitää paikkaansa, ainakin jos nuo alleviivatut kohdat toteutuvat (itselläni ei toteudu kumpikaan, ei edes lähellekään). Eli sen kyllä häveten myönnän, että olen erittäin surkea ruoanlaittotaidoiltani, olipa mukana lihaa tahi ei. Olen myös nähnyt kaupoissa lähivuosina paljonkin mitä merkillisemmän näköisiä "uusia" kasviksia, joita ei vain ole tullut koskaan kertaakaan kokeiltua. Kenties jotkut niistä olisivat jopa minunkin makuuni hyviä.

    Täytyy varmaan jotain joskus kokeillakin, aloitushan se yleensä vaikeinta on, varsinkin jos on pohjalla voittopuolisesti negatiivisia kokemuksia (keskimäärin siis tasoa koulu-, laitos- ja työmaaruokalan kasvisvaihtoehto, tai vielä pahempaa: omat viritykseni, sekä ne "TÄYSIN lihaa vastaavat" ties mitkä ällötykset). Nyt tulee varmaan liiankin kanssa sitä tuttua ja turvallista syötyä, kun koskaan ei jaksa/viitsi/ehdi/uskalla/___ muutakaan ruveta pähkäilemään.
    Lihan/kalan/kanansyöjä tulen kyllä 99,99 % varmuudella lopun ikääni olemaan. Ellei nyt lääkäri joskus tulevaisuudessa erittäin tiukkojen tieteellisten faktojen kera pakota pelkkiä "rehuja" syömään, pumpun jo pahasti pätkiessä...
     
  17. phelin

    phelin Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    Ilmeisesti sitten et kirjoittanut tätä (rakentavaa) osuutta tekstistäsi:

    Ja sitten sitä omaa tuttua "rakentavaa" tekstiäsi, jota höystät hymiöillä ja lainausmerkeillä... ;) :thumbsup: :D
    Se, että tuomitset kasvisruoan pahan makuiseksi, tekee sinusta ahdasmielisen. Se, että kerrot syöneesi pahaa kasvisruokaa, ei tee sinusta ahdasmielistä. Mutta kyllä se ajatteluasi kaventaa, jos olet jo etukäteen päättänyt, ette ravintolassa tilaa kasvisruokaa. Melkein kehoittaisin kokeilemaan jotain kasvisravintolaa. :)

    Hernekeittoon tulee muuten aika usein lihaa, joten ei sitä oikein voi pitää kasvisruokana. Ratatouille sen sijaan on kasvisruoka. Helppoja ja hyviä kasvisruokia ovat esimerkiksi sosekeitot. Niitä ei peruskotikokkikaan saa oikein millään pilattua. Suomalaisten helposti ylenkatsomia aineksia taas ovat pavut ja linssit. Pita-leivänkin voi kebabin sijaan täyttää fafafel-palleroilla.
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2010
  18. tsinivuo

    tsinivuo Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    3 907
    Saadut tykkäykset:
    1
    Haa! Nyt se selvisi, miksi ei kasvikset oikein ole maistuneet mulle, paitsi ne miedot, kuten tomaatti ja kurkku. Muutenhan ne onkin pääasiassa sitä kitkerää schaibaa. Raakana kasvikset maistuu yleensä ok, mutta kun ne kypsentää -> OMG what shi* is this? EN SYÖ!

    Ja nuo pinaatti/porkkanaletut on hieman huonoja esimerkkejä kasvisruuasta. Siinähän se vähä kasvis on piilotettu kananmuna-jauhomixin sekaan. Hernekeitto... en ole siitä vielä lihatonta versiota nähnyt. Veikkaan, että makupuolella menetetään, jos se tehtäisi pelkästään herneistä. Paras hernarihan tehdään pitkään hautoen leivinuunissa, sisältäen lihaa luineen. Niistä se maku tulee.
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2010
  19. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei sitten tullut mieleen että vaikka koulussa olisi lounaalla vain kasvisruokaa, niin oma pikku pullero voi mässätä sitä HK:n sinistä Aamupalalla, Päivällisellä ja vaikka koko paketin iltapalaksi. Ei kukaan estä välipalojakaan. Joten mistään KASVISRUOKAPÄIVÄSTÄ ei tässä puhuta vaan KASVISLOUNAASTA.

    Mä syön lähes joka päivä lounasta helsingin keskustan ravintoloissa ja aika monessa kasvisvaihtoehto on paremman makuinen kuin lihavaihtoehto ja aika monet lihansyöjät valitseekin usein mielummin kasvisvaihtoehdon.

    Ymmärrän kyllä täysin jos muu kuin makkara ei maistu. Mäkään en tykkää yhtään riistasta. Mun mielestä hirvi, poro, linnut yms. on ihan kauheeta kuraa. Se johtunee siitä että pienestä pitäen on syötetty prosessoitua lihaa suoraan kaupan laarista tai koulun ruokalasta. Koulun liharuuat on kuitenkin aika kaukana "oikeista" liharuuista.

    Btw, mä teen himassa niin hyvää kasvismättöä että jokainen vannoutunut lihansyöjä on niistä pitänyt, poikkeuksetta. Mä en itse tykkää "ituhippien" kasvispöperöistä joten teen sellaista mikä mun mielestä on parasta.
     
  20. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    "Kasvisruoka on pahaa" ajattelu on aika ironista maassa jossa ei osata tehdä edes liharuokia. Suomessa ei löydy oikeasti hyvää liharuokaa juuri mistään. "Mummonlihapullat" ja PAH mä teen koska tahansa sellaiset lihapullat mitkä saa mummonkin sukat pyörimään jalassa.

    Ai pihvi oli hyvä? Vedäppä sama pihvi Argentiinassa niin tiedät ettei se ollutkaan niin hyvä. Tietämättömyys on hyve Kiinassakin syödään koiria jne. jos ei vaan tiedä paremmasta niin silloin perus nötkötti on varmaan ihan hyvää.

    Suomen paras kebab! Oliko se vitsi? Jos olet koskaan syönyt lähes missään ulkomailla kebabia tiedät ettei suomesta saa hyvää kebabia. Tukun jauhojauheliha pötköllä ei ole mitään tekemistä oikean lihan kanssa mitä tarvitaa hyvään kebabiin.

    Pätevin syy olla suomessa kasvissyöjä on se ettei täällä oikein muutakaan voi :D

    Sorry OT.