Vanerin taivutus

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana shr-t, 20.10.2011.

  1. shr-t

    shr-t Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    274
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mietiskelen tässä koteloideoita ja tekisi mieli taivuttaa vanerista joku hassu muoto, mutta kun ei ole aiempaa kokemusta aiheesta, niin ajattelin kysellä ensin kokemuksia.

    Paras tapa lienee tehdä ohuesta vanerista kerrostamalla, esim. kolme neljä viisi kerrosta 4mm vaneria. Miten helppo esim. 4mm vaneria on taivuttaa kehikon päälle? Oletteko liottaneet, höyryttäneet vai ihan taivuttaneet kuivana?

    Miten olette puristaneet paketin kasaan? Oletteko käyttäneet normaalia puuliimaa vai esim. polyuretaaniliimaa?

    Kuvat olis kivoja :thumbsup:
     
  2. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Suoraan kotelon seiniksi "kehikon päälle" taivuttaminen siistillä lopputuloksella on lähes mahdotonta. Kannattaa tehdä haluttua muotoa varten puristuspenkki ihan karusti kakkosnelosista, kierretangoista sekä puristimista (sekä tarvittaessa oma penkki muodon peilikuvalle jos muoto on epäsymmetrinen mutta haluat koteloista symmetriset). Levyt puristetaan ja liimataan penkissä. Liiman kuivuttua avataan penkki, siistitään kappaleiden reunat ja kiinnitetään kappaleet muuhun koteloon.

    Olen tehnyt joskus aikoinaan auton subikoteloon kaarevan kansilevyn erilliseen penkkiin puristamalla 3x6mm vanereista. Taipui sekin, kun voimaa käytti tarpeeksi ja pysyi vielä muodossaankin.
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2011
  3. sirace

    sirace Guest Guest

    Liittynyt:
    03.06.2002
    Viestejä:
    226
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikäli taivutuksen kaari on pieni niin taipumista voi helpottaa sahaamalla urat vanerin taustapuolelle puoleen väliin vanerin paksuutta.Tämä helpottaa hommaa erittäin paljon ja tällöin taivutuksen voi tehdä esim. vahvoja kuormaliinoja käyttäen.

    Urat voi täyttäää muodon ollessa kohdillaan esim. epoksilla.
     
  4. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen kokeillut näiden kanssa kikkailla ja totesin, ettei edes kahta 4mm vaneria taivuta kotikonstein onnistuneesti 10cm säteelle. Kunnon puristuspenkin kanssa en ole päässyt leikkimään enkä sisäpinnan sahauksia ole kokeillut.

    Vanerin sijasta voi käyttää suoraan esimerkiksi 1,5mm viiluja, joka helpottaa huomattavasti tarvittavaa puristusvoimaa. Liiman levittäminen vain isolle pinnalle käy tuolloin työstä ja perinteisen 20 minuutissa kuivuvan puuliman kanssa tulee todella kiire.

    Alla pari linkkiä kuvagallerian puolelle omista kokeiluista.

    Tästä ei oikein mitään tullut lopulta. Liian vaikea muoto kotikonstein onnistuneeseen puristukseen. Kolmesta kokeilusta yksi onnistui lähes hyvin. Yhdessä kuivumisajantakia laimennettu liima ei pitänyt ja toisessa liima taisi kuivua liian nopeasti, jotta puristuksen olisi kerennyt suorittaa liiman tartunta-aikana. Kyseessä siis Nosovin Ortho kotelon sovellusyritys.
    Lobortho

    Tämä sitten taas onnistui vähän paremmin. Uskomattoman työlästä puristusta, mutta lopputulos kohtuu tasalaatuista. Kolme lamppua on valmistunut tähän mennessä, kaksi omaa ja yksi kaverin tekemänä. Itse tuosta muotista suunniteltu kaiutin on vielä työnalla. Lampuissa käytettiin 5x 1,5mm viilua ja kaiuttimen seinä tulee 12 kappaleesta 1,5mm viilua, joista 8 on syitä vastaan taivutettu ja 4 syiden suuntaisesti. Tämä ihan puristuksen helpottamiseksi, joka noinkin käsipuristimilla oli haastavaa.
    Lamppu/kardoidibasso
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2011
  5. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Hei tuo linkin takaa löytyvä lamppuhan on komean näköinen! Oletko ajatellut, että alkaisit myymään tuollaisia? :)
     
  6. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    :D En myy, mutta voin opettaa tekemään tuollasien sekä kertoa omakohtaisia havaintoja, jotka helpottavat ja ehkä tekevät työstämisestä jopa sarjavalmistukseen paremmin soveltuvan. Voin myös myydä muotin myöhemmin.
     
  7. shr-t

    shr-t Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    274
    Saadut tykkäykset:
    0
  8. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuivana koitin taivuttaa, mutta kostutettu vaneri vaatii sitten paremmat liimat, ainakin kalliimmat, sotkevammat ja haisevammat.
     
  9. LSA_Vinnie

    LSA_Vinnie Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2010
    Viestejä:
    236
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse kanssa tekisin ohuemmasta tavarasta eli vaikka juuri jotain 1,5 mm vaneria (tästäkin pääsee toki ohuempaan, jos on tarve). Joskin voihan niitäkin useammassa erässä liimata, tuskin siitä sen hullumpi tulee. Aikaa menee toki enemmän, mutta silloin voisi kuitenkin saada puristusvoiman järkevämmäksi.

    Liimassa, kuten sanottiin, suosisin kanssa jotain hitaampaa vaikka epokseja, joista valitsee vaikka reilusti hitaan version (4h). Mikäli käyttää nopeaa liimaa, niin hommaa kannattaa kuivaharjoitella ja katsoa vähän kellosta onnistuuko homma edes näin riittävän nopeasti. Käytännössä yleensä homma on vielä hintaampaa.

    Liiman levittämiseen käyttäisin maalipensseliä.
     
  10. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sahalaitainen lasta on omissa liimauksissa ollut ehdottomasti paras tapa levittää liimaa isolle piinnalle. Jättää tasaisesn kerroksen, jos liimaa laittaa alkuun runsaasti.
     
  11. shr-t

    shr-t Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    274
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tavallisen puuliiman levitykseen olen itse käyttänyt pientä vaahtomuovitelaa, jättää tasaisen ohuen kalvon. Ei ehkä toimi sitkeämmille liimoille...

    Mistä olette hankkineet 1,5mm vaneria ja mihin hintaan?
     
  12. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lahdessa olen ostanu pintaviiluja ja 1,5mm sorviviiluja Hakalan puutukusta. Eikä ole maksanu paljoa. Eiköhän jokaisesta keskikokoisesta kaupungista löydy joku vastaava.
     
  13. Zarniwoop

    Zarniwoop Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    397
    Saadut tykkäykset:
    3
  14. shr-t

    shr-t Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    274
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nice! :thumbsup: Myydäänköhän tuota kuluttajille? (Tai vielä yrityksillekään, kun on noin uusi tuote?)
     
  15. MiNopa

    MiNopa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tavallinen puuliima ei sitten välttämättä pidä montaa vuotta, jos taivutussäde on vähäänkään pienempi. Näin kävi ainakin omissa tekeleissä taannoin. Ennemmin tosiaan jotain kovettuvaa liimaa (epoksi?), eikä elastiseksi jäävää puuliimaa.