[Arkistoitu] Vahvistimen valinnan vastenmielinen vaikeus

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana Silverfang, 06.12.2006.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Silverfang

Silverfang New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Va.Va.Va.Va.

Tässä on nyt tullut mietittyä pieni pääni puhki ja luettua sitä tätä sieltä täältä ja aina vaan tuntuu menevän enemmän sekaisin että mitä sitten tarvitsisikaan. Alku aina hankalaa.

Tarkoituksena siis hommata vahvistin+kaiuttimet+subbari.

Kaiuttimiksi olen ajatellut Tannoyn F2:sia, tai Wharfedalen Diamond 9.2:sia, en ole vielä aivan varma kummat kuulostavat paremmalta, vai sitten kenties joku muu. Alkuun on kuitenkin tarkoitus hommata vain etukaiuttimet.

Subbariksi olen taasen valinnut XLS-200:n.

Suhteellisen pienellä budjetillani vahvistimen hinnaksi voisi siis jäädä n. 300-400e. Käyttö jakautuisi noin 2/3 musiikille ja 1/3 elokuville. Kannattaisiko vahvistimeen kuitenkin panostaa enemmän? Mikäli tuossa hintaluokassa olisi erittäin varteenotettavia 2.1 vahvistimia, niin voisin harkita heittäväni hyvästit useamman kaiuttimen suunnitelmille.

Epäselvää on myös vahvistimen vaikutus äänenlaatuun käytännössä.. onko ero oikeasti huomattava, vai lähempänä teoreettista? Voiko kaiuttimien äänieroja verrata vahvistimien äänieroihin?

Muutama malli joita olen tässä silmäillyt:

Sony STR-DG500 (Verkkokaupasta ~250e)

Sony STR-DG700 (Verkkokaupasta ~300e)

Pioneer VSX-516 (Kitupiikiltä 256e)

Pioneer VSX-916 (Kitupiikiltä 349e)

Kyllähän näilläkin vahvistimilla ja pienillä kaiuttimilla naapurit kerrostalossa hereille saa, jos niikseen tulee? Kyllähän niillä taitaa saada, kun 15 vuotta vanhoilla ministereoillanikin sai.. :)

Uskonpa kuitenkin että kunhan jotkut laitteet saan hommattua, niin sen jälkeen sitä vasta alkaa tajuamaan mitä kaikkea sitä vahvistimelta ja kaiuttimilta itse vaatiikaan/tarvitsee.

Monta kysymystä, mutta jos nyt edes muutamaan saisi selvyyttä niin helpottaisi :)

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.