Uutta settiä MB 200D -89

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Tseh, 24.05.2011.

  1. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olisi tarkoituksena uusia tuollaiseen vanhaan mersuun kajarit kun alkuperäisillä vielä mennään (hattuhyllylle voi lyödä 5.25" elementit). Ovissahan ei kaiuttimia ole vakiona ja taitaisi olla vähän liian iso projekti alkaa tekemään koteloita niihin vaikka näpertelystä tykkäänkin. Eli kojelaudan ja hattuhyllyn kajareilla, plus mahdollisesti subilla, olisi tarkoitus mennä.

    Soitin lyötyy jo, tuli viime kesänä ostettua Alpinen CDE-111R. Voisihan tuon koittaa kaupata eteenpäin jos tulee halvemmaksi ja helpommaksi säätää kun hankkii uuden, verrattuna erilliseen vahvistimeen. Kojelaudassa näkyi olevan 4.75" elementit, vissiin mersujen erikoiskoko.

    Noista tulisi siis lähteä etenemään, mahdollisimman tasapainoinen saundi olisi haussa ja budjetti on melko rajoitettu, 500-600€ alkaa olemaan kovasti jo kipurajalla mitä tuohon tohtii laittaa.

    Olenkin tässä miettinyt seuraavanlaisia hankittavaksi:
    Eteen Rainbow SL 120NG, 129€
    Hyllylle Focal K2 Power 130 KR, 199€

    Kannattaako sinne hyllylle asentaa mitään, täältä ainakin olen sen kuvan saanut ettei hirveästi iloa ole ja vieläpä takana matkustaville haitaksi. Laskeskelin ohjelmilla ettei ainakaan kovin alas pääse tuo Focalin 165 KR setti vaikka niille tekisi seitsemän litran refleksikotelot. Parashan olisi jos ei tarvitsisi subia lyödä takakonttiin, tarkoitus ei ole "jumputtaa" vaikka välillä vähän isommalla tulee kuunneltua. En nyt ala tähän latomaan listaa edellytyksistä koska tuolla budjetilla ei taatusti mitään huikaisevaa ääntä saa aikaan, mutta mahdollisimman tarkka ja tasapainoinen ääni olisi haussa.

    Jos tosiaan joku fiksumpi viitsisi auttaa näiden kanssa, ensimmäistä settiä autoon asentamassa joten tietotaito lähellä nollaa itsellä. Kuume jo kovana joten pikaista apua arvostetaan kovasti :thumbsup:

    edit: hookoo, tuli katseltua vähän enemmän noita Powersetin sivuja ja siellä oli ehdotus että eteen aktiivinen 2-tie setti ja lisäksi vain subi. Näille sitten se dsp-soitin että saa voimakkuudet kohdilleen. Ei kuulosta mitenkään pahalta, tuo Focalin 5.25" sarja mahtuisi myös eteen, 5 milliä pitäisi vain leventää aukkoa. Eli siis:

    Eteen Focal K2 Power 130 KR, 199€
    Soitin Alpine CDA-117Ri, 379€
    Subi ???

    Ollaanko vieläkin kuinka pahasti metsässä? Budjettiahan ei hirveästi ole enää mutta jos hyvää löytyy niin ehkä siinä voi pian joustaakin.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2011
  2. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Takakaiuttimista on haittaa pikemminki etumatkustajille, kuin takapenkkiläisille. Harvemmin tosin tullu tilannetta vastaan, jossa etukaiuttimet eivät olisi kuuluneet riittävissä määrin myös takapenkille. Ja kuuluvuutta voi aina parantaa lisä-äänieristyksellä. Tuon ikäluokan Mesekin vaimenee kummasti, kun sen Focalin setin sijaan sijoittaa 200€ vaimennukseen ja käyttää saatavan mattomäärän oikeisiin paikkoihin. Sillähän saa jo kummasti pari BulkBackiä Silent Coattia tai STP Silveriä. Painonvartijat tyytykööt Dynamatin tuotteisiin, joiden vaimennusteho-painosuhde toki onkin omaa luokkaansa. Neliöhintakin toki STP:tä ja Silent Coatia suhteellisen selvästi korkeampi. Mainittakoot nyt vielä, että äänenlaadunki kannalta paljon parempi vaihtoehto, kuin saman rahan pistäminen takakaiuttimiin, vallanki jos eteenkin tulossa hyvä erkkasetti. Ja jossain suhteissa järkevämi sijoitus myös kuin saman summan sijoittaminen parempin etukaiuttimiin ja/ tai esim. vahvistimeen niille tai parempaan soittimeen. Tki tärkeitä äänenlaadun kannalta kaikki, mutta koitappas saada noilla muilla mainituilla ajomelua ja mahdollista peltien räminää kuriin.. Ihmeesti myös esim kaiuttimien tehontarve vähenee, kun ei oo nin paljoa asjomelua peitettävänä. Ei soittimissa kuitenkaan kovin pitkälle riitä, käytettävä vahvistinteknoligia kun on mitä on, eikä siis puhuta antotehjen suhteen mistään kovin kummoisesta teknologiasta.

    Tosin sen Focalin setin voisi laittaa sinne eteen. Soittimeksi tuon Alpinen 117:sen sijaan voisit harkita vaikka Kenwoodin DSP-laitetta. Ei niillä aktiivista etupäätä toteuteta, ainakaan ilman riittävät jakosuodattimet omaavaa erillistä vahvistinta, mutta mahtuvat 500-600€ budjettiin selvästi paremmin. Eikä hyvän äänenlaadun saamiseksikkaan tarvitse käydä läpi ihan samanlaista säätörumbaa, kuin aktiivisetillä.

    Jos siitä budjetista venyttään pystyy, niin... Noh soittimien kanavia yleisesti ottaen ei pysty siltaamaan ja ne todelliset antotehot ovat tyypillisesti luokkaa 4x16W. Ei paljoa subia soitella moisilla tehoilla. Joo noh kyllä se noillakin ääntä tuottaa, mutta ei niillä paljoa juhlita, hyvä jos taustamusiikin kuunteluun nippanappa riittää. Vahvistin kaveriksi ehdottomasti. Vahvistimelksi voisi laittaa vaikka jonku Ground Zeron edullisemman pään 2-kanavaisen ja subiksi vaikkapa jonku JBL:n tai Alpinen edullisemman pään koteloidun mallin.. Tietenki toinen mahdollisuus on hommata hyvälaatuinen aktiivisubi. Valitettavan monesti näissä on vaan se huono puoli, että ovat toistokaistaltaan pikemminki alemman midbassopään tukevoittajia, kuin kunnollisia subeja.

    Ja kysytään nyt vielä, että onko niiden laitteiden aivan pakko olla uusia? Käytettynä kun on mahdollista saada samantasoisia laitteita selvästi edullisemmin tai vaihtoehtoisesti selvästi parempaa samaan hintaan tai jopa edulklisemminki..
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2011
  3. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aivan, pakkohan ei todellakaan ole uutta saada, käytettykin kama käy mainiosti. Säästöähän tulee pian satasia jos tuuri käy. Huonona puolena vain se etten oikeasti tiedä näistä seteistä sitten yhtään mitään, eli käytännössä ovh-hintojen vertailua käytettyjen hintoihin olisi edessä, juurikin niin naurettavaa kuin miltä se kuulostaa.

    Eristäminen kuulostaa myös mainiolta idealta, varmaan paremmin tulisi kulutettua ensimmäiset 200€ jos eristäisi ympäriinsä verrattuna tuon uuden 2-tiesarjan ostamiseen. Powersetissä näytti olevan Silent Coatin mattoa, onkohan hinta sillä kohdallaan kun 25€/neliö noissa tukkupakkauksissa? Vielä jos tuohon saisi lisätietoa että mitä muita paikkoja kannattaa eristää kuin pelkästään ovet.

    Subille tosiaan erillinen vahvistin mutta lopuillehan varmaankin riittää soittimesta ulos saatavat tehot? Mieluummin tosiaan menisin tuolla etukajarit+subi yhdistelmällä, harvemminpa takapenkillä ketään istuu ja jos tosiaan muuten häiritsevät äänikuvaa etupenkille niin parempi unohtaa.

    Budjettiin voi tosiaan laittaa vähän enemmän jos selkeästi parempi subbari on satasen kalliimpi jne., tähänhän se aina tietysti menee kun näitä on hankkimassa että halvassa päässä löytyy paljon eroja. Mutta jos sanotaan 800€ ihan maksimiksi mitä tohtii mennä hyvin mielin laittamaan (piuhatkin täytyisi saada mukaan) niin loppuupahan se venkslaaminen ja arpominen.

    edit: Muropaketista löysin tälläisen käytetyn setin. 15" elementti kuulostaa kyllä melko isolta mutta kaipa sekin menee jos tosiaan riittävän laadukas on. Parasta tuossa olisi että saisin ehkä nykyisen soittimen annettua vaihdossa pois ja tavarat sijaisevat noin 20km päässä. Ja toisaalta, vaikka saisinkin nuo jopa 400€ hintaan niin se on jo puolet, taitaa tulla vaikeaa mahduttaa dsp-soitin sekä eristeet jne enää budjettiin.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2011
  4. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Silent Coat, kuten tuossa aiemminki jo totesin, on kyllä mainiota kamaa hintaisekseen. Samoin kuin STP:n Silver.

    Kuten mainittua, niin ne soittimen tehot ovat hyvinki rajalliset, 4x16W:n tienoilta sieltä ulos saa (jatkuvaa), siis käyttökelpoisena. Ja tähän ei oikeastaan vaikuta ne valmistajan ilmoitukset. Alkuperäiskaiuttimet on suunniteltu toimimaan pienillä tehoilla, herkkyys on suuri. Toista se on useimpien myynnissä olevien jälkiasennuskaiuttimien kanssa, ne tykkäävät kun tehoa on enemmän tarjolla. Äänenlaatu paranee koko taajuuskaistan osalta enemmän tai vähemmän, kun sopivasti pistetään laadukkaita watteja. Toki sama pätee myös niihin alkuperäiskaiuttimiin. Äänieristäminen toki helpottaa tilannetta, 3db ajomelusta pois vastaa suurinpiirtein samaa, kuin jos syötettävän tehon määrä tuplattaisiin. Ja toki paljon riippuu tietenki siitäkin mitä ja miten kuunnellaan. Luukutussettiinhän soittimen antotehot eivät missään nimessä riitä, mutta sellaista settiä et kuitenkaan liene kasaamassa? Laadukas vahvistin ei tosin tekisi ollenkaan pahaa, mutta hyvälaatuisen soittimen kanssakin on mahdollista pärjätä. Käyttäjästä ja käyttäjän vaatimuksista se paljolti riippuu.

    Subbarin osalta sillä satasen lisäsijoituksella voi toki saada selvästikkin parempaa, jos aletaan vertaamaan halppiselementtiä ja merkkielementtejä. Mutta jos verrataan ihan merkkielementtejä, niin sitten se riippuupi jo hyvin paljo siitäkin minkä hintaluokan elementtejä verrataan. 100€ ja 200€ elementtien välillä on toki eroa, mutta äänenlaadullinen ero ei ole kuitenkaan välttämättä ihan niin suuri, kuin mitä sen voisi olettaa olevan. Jos nyt jotain suositella pitää, niin Rainbow Hammer. Jopa äänenlaatukisoissa on mahdollista pärjätä Hammerilla. Ja kannattaa muistaa, että subi on kuitenki hyvin pieni osa koko järjestelmää, pääkaiuttimet ovat äänenlaadullisesti selvästi merkityksellimässä roolissa.

    DLS Ultimate on kyllä vahvistimena mainio kampe, tosin en näe suurtakaan järkeä sijoittaa budjettiluokan laitteistossa noin paljoa pelkästään subin vahvistimeen, edullisemmallakin merkkilaitteella kun pärjää oikein mainiosti. Itse katselisin esim. Focailn Solid-sarjalaista, SPL Dynamicsin S-sarjalaista (MK2-versiona, S-4002 tosin menis myös MK1-sarjalaisena) tai vaihtoehtoisesti uudempia ICE-sarjalaisia, DLS Classic-sarjalaista tai0 Ground Zeron Titanium sarjalaista.

    Ja kevyeen laitteistoon subiksi oma valinta ois jotain muuta, kuin 15" Dyny, vaikkei se nyt sinänsä mikään huono subi olekkaan.

    Soittinosastolle suosittelisin edelleen niitä Kenwoodin DSP-laitteita katseleen. Eivät todellakaan mitään huonoja kamppeita hintaansa nähden (eikä sinänsä verrattuna mihin tahansa saman hintaluokan soittimiin muutenkaan), vaikka ei niillä aktiivi-etupäätä saakkaan toteutettua. Ja muistetaan, että selvästi edullista hintaluokasta kuitenkin puhutaan, kuin Alpinen 117:sen kohdalla.
     
  5. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koitetaan koota jonkinasteinen setti, mitä itse alkaisin katseleen. Olettean, että sinä budjetissa on tarpeentullen esim. 150€ liukumarajaa:

    Pääkaiuttimiksi vaikkapa http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_51_53&products_id=1870
    Esim. tosin vaikkapa Rainbow SAX tai se Focalin K2 KR:äkään eivät olisi huonoja vaihtoehtoja nekään. Kannattaa tosin muistaa, että pienet tehot tasaa kummasti piikueroja...

    Soittimeksi: Kenwoodin DSP-laite. Hinta-laatusuhde kohdallaan, vaikkei tällä nyt suoraa aktiivisettiä ohjaillakkaan.
    http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_10_18&products_id=2486

    Subiksi Rainbow Hammer ja sille vahvistimeksi esim. DLS CA12 http://www.autosound.fi/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=584

    Vaimennusmaskut tuosta: http://www.huuto.net/kohteet/stp-silver-bulk-vaimennusmattoa-autohifistelioille/178370046 jos myyntihinta vaan on kohtuullinen. Vertailun vuoki tuon OVH liikkkeestä ostettuna on 99€ tukkupaketilta (4m2) ja tuossa laskin olevan myynnissä reippaasti yli tukkupaketillisen (reilut 5m2 yht.). Tuolla määrällä vaimentaa meinaan jo kummasti.
     
  6. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt heitit kyllä loistavat hinnat noille kamppeille :thumbsup:

    Täytyykin ottaa välittömästi yhteyttä tuon subin ja vahvarin myyjään. Tuo Kenwoodin soitin näyttää myös erittäin hyvältä, ominaisuuksia ainakin piisaa mun makuun. Noillahan hinta nousee vasta 400€ asti, siihen sitten matot 80-100€ niin ollaan siellä 500€ luokassa. Olisitko sitä mieltä että etukajareille kannattaisi se erillinen vahvistin hankkia? Tuon DLS etusarjan ja Focal Solid 2 vahvistimen kanssa vielä pysyttäisiin ihan siedettävissä summissa.

    Kiitoksia suuresti jo etukäteen näistä vinkeistä, pikkuhiljaa alkaa aukenemaan tässä kun lukee että mihin asioihin kannattaa panostaa :eek:

    edit: niin, ja olihan tuossa aiemmin linkkaamassasi käytetyn tavaran joukossa myös tuo DLS CA23, kävisikö se eteen vahvistimeksi?
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2011
  7. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sen vahvistimen tarve etukaiuttimien osalta on aika tapauskohtaista. Mutta eipä siitä haittaakaan olisi. Tosin eipä se Solid 2 huono olisi vaihtohetona. Tai osta kerrasta tuolta subia myyvältä kaverilta pois myös se DLS CA23, siinä on myös oikein pätevä vahvistin etukaiuttimia ajatellen. Terhoakin varmasti enempi kuin riittämiin. Toki kevyeen settiin sen Focalinki pääte riittää pääkaiuttimille enemmän kuin hyvin.
     
  8. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hankein nuo vahvistimet sekä subin. Kotelolle tässä olen laskenut tilavuutta ja tälläinen 40 litrainen näyttäisi aika sopivalta vai miltä käppyrä näyttää

    [​IMG]

    Saakohan tuota vielä alemmas viritettyä ja onko siitä loppupeleissä sitten iloa autokäytössä? Kuinka suuren halkaisijan putki kannattaisi laittaa? Päivittelen vielä kuvia tänne kun saan osia haltuun. Ja kiitoksia papukaija näistä vinkeistä.
     
  9. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Rainbowllahan on tuosta valmiiksi koteloitu Hurricane-malli, jossa käytetään 36l refleksilootaa. Ja sehän yleisesti on todettu hyvä-ääniseksi subiksi, vaikka ko. kotelossa olisikin hieman hiomista, mm. refleksiputki on himpun turhan pieni elementtikoko huomioiden. Viritystaajuutta en tähän hätään muista, mutta yleisesti ottaen autossa hyväksi on todettu 30-40hz:n väliltä olevat virit. Vaikka eritoten juurikin tällä palstalla tuntuu ainakin yhdellä henkilöllä olevan kovasti eriävät mielipiteet asiasta, vaikka eipä ko. henkilöllä pahemmin autohifipuolesta kokemusta taidakkaan olla. Kyllä niitä toki porukka on testannu viritellä matalammaskin, mutta sitten tulee ongelmaa subin yhtymisessä pääkaiuttimiin. Vallankin perinteisellä konttiasennuksella. Etusubin jos voisi tedä, olisi tilanne mahdollisesti hieman eri. Midit pitäisi saada toistamaan todella alas voimalla tai vaihtoehtoisesti subin jakotaajuutta pitäisi nostaa hyvän integroitumisen kannalta liiankin korkeaksi. En nyt tarkkaa muista, missä menee taajuusraja äänen suuntainformaation suhteen, mutta siis kaikkein matalimmat taajuudethan eivät sisällä suuntainformaatiota, joka aiheuttaisi subin paikallistumista taakse. Ja siis ei, en tarkoita, etteikö alle 30hz:iinkin viritettyä koteloa olisi auto-olosuhteissa mahdollista saada toimimaan, mutta enemmän se työtä vaatii...

    Edit: Niin tuohon etukaiuttimien bassontoistoasiaan ei helpotusta tuo ainakaan se kojelauta-asennus. Tämäkin käytännössä moneen kertaan todettu tosiseikka. Eikä ainakaan elementtien rajallinen koko. Isohko tehoreservi sen sijaan osaltaan hieman helpottaa tilannetta. Ymmärsinhän kuitenki oikein, kun ed. viestisi perusteella päättelin sinun siis ostaneen sen DLS CA23:sen etupäälle?

    Putken halkaisijaksi riittää 4" (10.3cm) tuon DLS CA12:sen tehoilla. Pienempää ainakaan itse en laittaisi, vaikka teoreettisesti 3" putkikin voisi juuri ja juuri riittää. 4"/40cm putkella, esim. täyspitkällä Aeroportilla (= 30cm suora putki + päät) viri olisi 40l kotelolla (40l tässä nettotilavuus, siis siihen pitää lopullista kotelokokoa laskiessa lisätä elementin ja putken kotelosta viemä tilavuus) n.36hz:ä. Putken päiden ympärille olisi sitten syytä jäädä ainakin putken halkaisijan verran tilaa. Kannattaa muistaa, ettei putken ole pakko sitten olla kokonaan kotelon sisällä, ihan yhtä hyvin sen voi vetää esim. puolittain uloskin sieltä tai tarvittaessa vaikka kokonaankin.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2011
  10. -PK

    -PK Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Silloin kun pienehköllä budjetilla halutaan toteuttaa asiallinen setti niin ei kannata unohtaa edullisia 5-kanavaisia vahvistimia. Sellaisella saa hoidettua auton kaikki kaiuttimet eikä tartte jättää mitään soittimen heikkotehoisen vahvistimen perään. Eikä tartte uhrata rahaa virran haaroitukseen takaluukussa kun on vain yksi vahvistin. Esimerkiksi Helix B Five -mallista löytyy niin monipuoliset jakarit että sillä saa hoidettua täysaktiivisen 3-tie järjestelmän ( aktiivinen 2-tie etupää + subi ) kaikki jaot. Ja subillekin irtoaa ihan kivasti tehoa. Jaa saahan sillä tietysti hoidettua ihan tavallisen etukaiuttimet + takakaiuttimet + subbari -setin. Tuollaisen Helixin tarjoushinta uutena pyörii jossain 250 Euron kieppeillä joten todella paljon saa vastinetta Euroilleen 5-kanavaisen vahvistimen ostamalla.

    http://www.powerset.fi/autohifi/helix/b-five.html
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2011
  11. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Molemmat vahvistimet ostin eli etupäälle ja subille on omansa.

    Pitääkin siis vähän muokata noita piirrustuksia joita suunnittelin kotelolle. 36 hertsiä kuulostaa ihan tarpeeksi alhaiselta luvulta, toisaalta isompikin kotelo mahtuisi jos sellaisesta mitään hyötyä on. 75cm sisäleveyttä ja 40cm -korkeutta olisi mahdollisuus laittaa mutta koko kasvaa sitten väkisinkin yli 50 litran. Tuli tuossa mieleen että kuinka ison aukon tarvii tavaratilasta matkustamoon jotta paine ei jää vain sinne taakse? Olisiko ideaa vetää refleksiputken pää hattuhyllystä läpi?

    Onko etukaiuttimille sitten tehtävissä mitään? Alunperin ajattelin vain laittaa vanua kaiuttimen alle jäävään pieneen tilaan mutta kyllähän sieltä silti läpi pääsee paljon. Pitäisikin varmaan koittaa katsoa kojelaudan alle että onko siellä yhtään tilaa, koteloituna sointi olisi kumminkin varmaan parempi?

    edit: onnistuin saamaan Kärkkäiseltä tuon Focalin sarjan 175€ hintaan, nyt pitäisi enää tilata soitin ja matot
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2011
  12. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei refleksiputkea hattuhyllyn läpi, jos ei oo mahdollisuutta asentaa subiakin hattuhyllylle matkustamon puolelle hönkimään. Ei ainakaan normaalin refleksilootan kanssa. Se kun vaan yksinkertaisesti ei toimi, boostaa sikana jako- ja viritystaajuuksien ympäristöä, muuten on vaimeaa... Bandpass-kotelo sen sijaan toimisi, vaikka putken toisi hattuhyllystäkin läpi. http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_bandpass.htm

    Edit: Jaa niin liian isossa kotelossa alkaa subin kontrolli ja sitä myötä äänenlaatu heiketä. Toki tapauskohtaista on, missä liian ison raja menee. Kuten sanottua, niin se 36l nyt ainakin on kuitenki todettu hyväksi tilavuudeksi tuolle elementille. Jos et jostain satu saamaan jotain kokenutta kotelonsuunnittelija"velhoa" avuksi, niin eipä sitä kovin paljoa kannata tuosta lähteä suurenteleen omin päin. Tai noh onhan liian suuressa aina se, että siitä on helppo "syödä" liikatilavuutta pois vaikkapa isohkoilla, tasakokoisilla lankun kappaleilla tms.

    Ei se ongelma oikeastaan ole siinä äänen läpipääsemisessä, vaan pikemminki (elementtien) sijoituksessa. Kojelaudan päällyosa vaan yksinkertaisesti ei sijoituksellisesti ole paras mahdollinen paikka bassontoiston kannalta. Mutta kuten aiemminki totesin, niin suurella teholla saa hieman kompensoitua sitä vaimeutta. Tuossa CA23:ssessa on kyllä tehovaroja ihan kohtalaisesti, joten kannattaa nyt tietenki ekana ne kojelautapaikat testata kuitenki sen erkan ja tuon vahvistimen kanssa. Toki parempi ratkaisu olisi vaan kylmästi tehdä midipaikat esim. oviin tai kickpaneeleihin. Vaikka purkaamolta toiset ovipahvit/ "paneelit" pohjiksi, jos ei alkuperäisiä halua muokata. Kotelointi sinänsä saattaisi hieman parantaa bassontoistoa, mutta ongelmaksi tulee saada niistä koteloista tarpeeksi isot, puhutaan kuitenki useista litroista. Tosin kannattaa muistaa, että koteloiduilla ongelmaa tulee todennäköisesti sitten taas keskialueen toiston suhteen. Nämä (automidit/ -midbassot) kuitenki on 99.9% tapauksista Free-airkäyttöön suunniteltuja kaiuttimia, eikä pieniin koteloihin...
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2011
  13. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli tuossa ovia purettua ja kyllähän niihin molempiin ovipelteihin voisi eristykset lyödä, kohtuullisen kalliiksi menee mutta kyllä varmasti paljon hiljenee kun nuo eristää. Huomenna voisikin soitella tarjousta Powersettiin eristeistä ja subin tarvikkeista.

    Paljonkos tuota virtajohtoa tarvii jos kaksi vahvistinta kerran tulee, toinenhan kannattaa asentaa mahdollisimman eteen kuitenkin mahdollisimman vähäisen hukan vuoksi? Tässähän ei varmaan kannata alkaa miettimään konkkia sun muita, pelkästään virta- ja signaalijohdot. Virtajohdoille pitäisi vissii tehdä sulake myös lähelle akkua jos oikein toisesta ketjusta muistan lukeneeni. Kohta alkaakin olemaan kaikki selvänä, vielä kun tavarat saisi käteen niin voisi alkaa säätämään :p

    edit: piuhoja tässä tullut selattua ja tajusin etten tiedä yhtään kuinka pitkät piuhat pitää viedä eteen vahvistimelle tai taakse. Vai kannattaisiko molemmat vahvistimet laittaa taakse ja vetää eteen kaiuttimille omilla johdoilla virta, tai sitten vaihtoehtoisesti vahvarit eteen ja subille johdolla taakse virrat. Jälkimmäisessä säästäisi RCA-kaapeleissa sekä virtakaapeleissa, mutta riittääkö tehot enää subille ja kuluuko tuossa liikaa virtaa hukkaan. Yhteishintakin alkaa nousemaan jo tonniin eli alkuperäinen budjetti on kohta tuplattu :hitme:
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2011
  14. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Virtapuolen tarvikkeita ja kaiutinjohtoja kannattaa kysyä www.audiocheck.fi
    Todennäköisesti kuitenki tämän maan edullisin liike ostaa niitä.

    Tai noh Motonetistä saisi kyllä edullisesti HiFlexin virtakaapelia (akkukaapeli). Ei se varsinaisesti mitään hifikaapelia ole, mutta 100% kuparia kuiten. Eikähän virta välitä, mitä johtoa pitkin se liikkumaan joutuu. tärkeämpää on riittävä pinta-ala (ja johdinmateriaali)

    yleisesti sellaiset 5-6m (1kpl) riittävän paksua virtajohtoa riittää akulta konttiin. Oletan, että ton ikäisessä lie akku vielä keulalla kuitenki? Kontin päähän sitte jakoblokki, josta vahvistimille ohuempaa. Helpoin lie kuitenki löytää vahvistimille kontista paikat. Ei siinä niin paljoa häviöitä tule.

    Liitoksiin kannattaa kiinnittää huomioita. Yksikin huono liitos tekee helposti enempi häviötä, kuin akulta konttiin tuleva johto. Edellyttäen tietenki, ettei nyt ihan paukkulangoista puhuta.

    signaalipiuhoiksi riittää todennäköisesti 5m johdot, ehkä lyhyemmätki, vaikka vahvistimet konttiin laittaakin.
     
  15. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt on pari päivää tehty hommia ja tällä hetkellä valmiina on johdot sekä kuskin puolen oven vaimennus. Johto olisi tietysti saanut olla vahvempaakin värkkiä, nyt menee 8mm2 piuhat molemmille vahvistimille erikseen. Täytyy mittailla ja tilata sitten paksumpaa jos arvot heittelee pahasti.

    Huomenna sitten toinen ovi ja subbarin kotelon kasaaminen, jälkimmäinen saattaa tosin vielä siirtyä jos refleksiputki ei tule postissa, mittoihin uskoo kuitenkin vasta kun ne on itse todennut :eek: 22 millin mdf-levystä on palat, koteloon tulee myös pieni välitila jossa kulkee pelkästään refleksiputki, helpommin saa siten käytettyä koko pituuden.

    Sellaista tässä mietin että kannattaisiko ylijäävät bitumimatot laittaa kenties etupenkkien jalkatilaan vai peräkonttiin muunmuassa rengaskotelon ulkopuolelle. Neliön verran tuohon ainakin jää toisen oven jälkeen eli hyötykäyttöönhän nuo pitäisi saada. Niissä levyissäkin tuli tosin säästettyä kun Biltemasta sai 3mm paksuista 16€ neliö, rahat on tähän projektiin vähän kiven alla jo. :(
     
  16. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos et vielä kerenny niitä vaimennusmaton paloja mihinkään pistää, niin mielluummin sinne penkkien alle. Enemmän vaikuttavat ajomeluun siellä. Tuon ikäisessä Meseen kuitenki aika tiivis kontti, joten sieltä ei pääse sillä tavalla ajomelu matkustamoon. Sedanihan se kuitenki oli, eikä farkku? Vai muistanko ihan väärin?
    Bassontoiston parantamiseen jos haluaisi käyttää, niin sitten kattoon, vaikka taitaa tuon ikäisissä olla kattopelti jo muutenki aika hyvin tuettu ja sitä kautta aika jäykkä. Siis vaikutus jää selvästi pienemmäksi kuin autoissa, joissa kattopellin tuenta on heikompaa ja pelti selvästi notkuu jo kädellä painettaessa...
     
  17. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin hakemassa pari neliötä vielä lisää tuota vaimennusmattoa, tarkoitus huomenna jalkatilat sekä rengaskotelot eristää, edelliset palat laitoin takapenkin istuinosan alle ja selkänojan taakse. Sain tänään myös subbarikotelon valmiiksi, täytyy sanoa että vihdoinkin koska tunteja tuohon kului paljon enemmän kuin alunperin odotin. Jos tuuri käy niin huomenna pääsee säätämään illalla laitteistoakin kun erillissarjan tänään hain kaupasta. Laitan kuvia valmiista kohdista myös huomenna, olin laiska enkä jaksanut kuvailla tekovaiheita erityisemmin.
     
  18. Tseh

    Tseh Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2011
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä päivä menikin noitten keskiäänten säätämisessä paikalleen :OI Ilmeisesti olin mitannu sentin liikaa valmiina olevaan halkasijaan sekä syvyyden kuskin puolella vain keskeltä. Noh, nyt on korokepalat tehty ja laitettu väliin, pysyy jopa tiukasti paikallaan. Jos huomenna ei tulis enää näitä yllätyksiä niin pääsis sitä säätämistä harrastaan. Vinkkinä siis että puolikin tuumaa on aika paljon tehdä lisää halkaisijaa näin jälkikäteen, syvyydestä puhumattakaan :D