Uusi televisio, mutta millainen?

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana DenaPena, 04.01.2017.

1. DenaPena

DenaPena Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei!

Löysin tämän foorumin sattumalta, kun hain Googlella kokemuksia ja arvosteluita televisioista. Olenkohan oikeassa paikassa?

Alan sanasto ei ole hallussa ja muutenkin olen melko kujalla näissä asioissa, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata tyhmiin kysymyksiin ja vääntää minulle rautalangasta.

Jo 8-vuotta vanha Samsungin 32" televisioni on palvellut hyvin, mutta nyt jostain syystä kaipaan jotain uutta olohuoneeseeni. Televisiokuume on itse asiassa melko kova ja pystyin juuri ja juuri pinnistelemään joulun ohi alennusmyyntien toivossa..

Tässä hieman mietteitäni ja kriteereitä television hankintaan liittyen...

Katseluetäisyys on noin 3 metriä.
    Olen jostain syystä saanut päähäni, että television halkaisijan tulee olla vähintään 55". Myös muijan mielestä tuo 55" on riittävä ja suuremman katselu aiheuttaa hänen mielestään turhaan pään pyörittelyä ja näin ollen niskakipuja (?:oops::confused:). Varmasti tuo 55" tuntuu suurelta verrattuna tuohon nykyiseen tv:seen, mutta en myöskään halua todeta kk:n päästä, että harmi kun en ostanut sitä suurempaa televisiota. Maksimissaan televisio tulee olemaan halkaisijaltaan 65". Varmasti hyvä kompromissi voisi olla 58" tai 60". Näissä kokoluokissa vain tuntuu olevan hieman vähäisesti malleja?

Tärkeä kriteeri on myös budjetti, joka on jotain väliltä 800-1100€. Tästä hypätäänkin takaisin edelliseen aiheeseen "ruudun koko"...Sillä Gigantin-myyjä kehui budjettini olevan liian pieni 65" televisioon. Onko todella näin? Vai onko niin, että minulle yritetään myydä kasa ominaisuuksia, joita en tarvitse?

Mutta mitä ominaisuuksia tarvitsen? Tämä onkin se vaikein aihe minulle, koska alan sanasto aiheuttaa pään vaivaa:(:mad:. Jostain syystä olen saanut päähäni, että televisiossa tulee olla HDR. Tämä ilmeisesti terävöittää ja elävöittää kuvaa? Haluaisin myös, että televisio pystyy toistamaan 4K kuvaa...sillä se liikkeessä pyörinyt TV:n demovideo näytti niiiiiiiin hyvältä. Muuten nämä kuvanlaatuun liittyvät termit ovat täyttä hebreaa. Liikkeessä kuvanlaatujen vertailu tuntui mahdottomalta. Välillä jopa tuntui, että siinä viereisessä 800€ televisiossa oli parempi kuva kuin siinä viereisessä 1500€ televisiossa. Olen lukenut, että kaikki nämä televisiot vaativat jonkinlaisen virityksen/säädön jotta niistä saa parhaan kuvanlaadun irti? Eli liikkeessä saattaa olla osassa tai jopa kaikissa asetukset perseellään?
    Olen lukenut myös, että useimmiten musta ei olekaan musta ja kuvan reunoilla esiintyy "pilveilyä"? Mitä speksejä kannattaa tuijottaa, jotta saan parhaan mahdollisen kuvan? Olen koittanut lukea arvosteluita, mutta joko teksti on ammattilaisille tarkoitettua siansaksaa tai arvostelu on jo hieman vanhentunutta tai väärän kokoluokan TV:stä..

Haluaisin myös televisiooni Ruudun, Katsomon ja yleAreenan...smartTV (muita tuskin löytyykään)? Android? Vai riittää minulle vain CromeCast? Lisäksi näitä smartTV:itä räplätessä huomasin, että suurin osa näistä oli todella kankeita ja suorastaan paskoja käyttää? Parhaimmalta tuntui LG:n "osoitin-kaukosäädin". Myös Philipsin kaukkarista plussaa, koska siinä oli kääntöpuolella näppäimistö? Philipsissä myös mahtava Ambilight-ominaisuus, josta myös muija villiintyi.

Tässä on nyt niin sekaisin, että kaipaisin teidän "ammattilaisten" apuja? Mitä ominaisuuksia voisin tarvita edellä esitettyjen väitteiden ja kysymysten perusteella?

2. Jmt1

Jmt1 Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    12
    Ehdottomasti kannattaa ostaa 65" jos siltä tuntuu, mikään televisio ei ole niin suuri että päätä tai niskaa pitäisi käännellä, ellei sitten katsele alle metrin päästä. Tosiaan tuo budjetti voi olla 65" kannalta vähän haastava, ellei osta sitten niitä halvimpia LG:n, Samsungin tai Philipsin malleja.

HDR laajentaa kuvan tummimpien ja kirkkaimpien alueiden dynamiikkaa, mutta tämä koskee ainoastaan varsinaista HDR-kuvamateriaalia, joten perus SD-, HD- ja tavallisella 4K-kuvalla sillä ei ole mitään merkitystä. Liikkeissä kaikien televisioiden kuvasäädöt ovat mitä sattuu, joten niiden perusteella mistään televisiosta on vaikeaa sanoa mitään. Monien televisioiden kuvan saa jo varsin lähelle tavoitetta muutamalla perussäädöllä. Jos haluaa sitten hioa valkotasapainon, gamman ja värit kohdalleen, niin voi tilata jonkun kalibroimaan ne mittalaitteella kohdalleen, tältäkin foorumilta löytyy varmaan ihmisiä jotka voivat tarvittaessa neuvoa tai auttaa.

Tässä on joitakin hyviä englanninkielisiä sivustoja, joista löytyy televisioarvosteluja. Sieltä nyt lukemalla löytää ne pääpointit kustakin mallista, vaikkei teknisistä termeistä niin perustaisikaan. Useimmiten samaa arvostelua voi soveltaa myös vastaavan mallin muihin kokoihin (sillä varauksella että yksilöiden välillä on eroja, ja joidenkin mallien eri kokoluokat saatetaan valmistaa eri paneeleilla).

https://www.avforums.com/reviews/TV.3
    http://www.hdtvtest.co.uk/news/category/reviews

kmruuska tykkää tästä.
  3. lomittamaton

lomittamaton Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Just kaupoilla käyneenä kuullostais että LG 60UH615V olis sulle budjettipasseli vehje. http://www.lg.com/uk/tvs/lg-60UH615V

Tota sais noin 1100e hintaan ainakin mun naapurustosta. Kuva oli hyvä. Kakea en testannut tämän kanssa niin paljon kuin 65 kokoisen isoveljen kanssa. Joka lähti mukaan kaupalta. Oli 1299e lapulla. Gigantin tarjous 1499e samasta laitteesta.

Tuossa on web os 3.0. Vaikutti sujuvatoimiselta. Jopa kauniimpi puolikas tykkäs tuosta.

Nyt just olen saanu räpellettyä mun LG G3 luuriiin sen LG Tv plus softan. Kätevä. Sä saat sillä kodin sisäverkon läpi ohjattua telkkarii ku kaukosäätimellä konsanaan. Telkkarin ja kännykän on oltava samassa sisäverkossa että tää toimii. Esim sama wifiverkko. Toki äpsissä on huonotkin puolensa. Se näemmä tykkää jonkin verran ilmoitella itsestään tuolla tilapalkissa... Ehkä pitänee poistaa se toiminto käytöstä.

Viimeksi muokattu: 08.01.2017
  4. beltone

beltone Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    3
    Meilläkin uuden tv:n hankinta käsillä.
    Ihan mielenkiinnosta käytiin tuolla gigantin myymälässä katselee noita tv:tä
    Se mikä innosti meitä molempia oli kaareva tv.
    Onko näissä kaareva tv:ssä jotain huonoja ominaisuuksia joita kantsii ottaa huomioon? Meillä katseluetäisyys on noin 4-4.5m riippuen siitä missäkohtaa (L-muotoinen)divaanisohvaa istuu. Kyseessä oli 55" tv.

5. vps358

vps358 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    534
    ^
    Oikeastaab liian pitkä etäisyys viisvitoselle ja kaarevalle, joka on lähinnä "kun kerran semmonen pystytään tekemään"-ominaisuus, ainakin viimetietojen mukaan yhtä pysyvä ilmiö kuin 3D....
    Ostatte sitten minkä tahansa, kuukauden parin päästä siihen on jo tottunut ja olisi se voinut olla isompikin...
    Kaarevuus ei tuo oikeastaan mitään lisäarvoa erikoisuudentavoittelun lisäksi...

T: Vesku