No hittolainen.. No tarviiko toi dsp:n käyttäminen vasteen mittausta? Eli tarviiko sen lisäksi hommata vielä mitta mikin? Tarvisin nimittäin ittekkin jonkunlaisen eguttimen tän mun svs:n kaveriks, kun vielä betoni taivaassa joudun sitä käyttämään..
Tietysti tarvitsee. (Ja mikkietusen, sillä useimmat hyvät mittausmikit vaativat 40V phantomjännitettä.) Milläs muuten voisit tehdä korjauksia, jos et tietäisi mitä taajuutta pitää korjata ja miten paljon? Huonevasteen korjaaminen edellyttää että se alkuperäinen huonevaste on tiedossa, sen pohjalta sitten tehdään se korjaustiedosto.
Eiku meinasin, että se mikkisysteemi ois tullu siinä samassa eli niiku antimodessa. No mun täytyy ottaa vähän selvää tästä hommasta.
Antimodeen saa Mic Amp- kitin. Ihan toimiva systeemi. Mittaukset sitten esim. Room Eq Wizardilla. Sitä Rechornin S1 suodinta en pysty suosittelemaan. Suotimet ei oo niin jyrkkiä mitä mainostetaan ja napit ei toimi kauheen lineaarisesti.
No tota just mietinki, että pystyykö tolla antimoden mikillä mittäämään vastetta, no hyvä että pystyy. Joo tiedän, ettei toi Rechorni ole mikään huippu, mutta sellanen ois kuitenki jo valmiina..
Siis toi mini dsp on khyll aika monipuolinen aparaatti, jos oikein ymmärsin siinä on mm. monipuoliset jakosuotimet, sillä saa egutettua taajuusvasteen suoraks subbarista ja 2- kanava käytössä myös kaiuttimista (onnistuuko 5.1 vahvistimella?) ja sillä pystyy tekeen myös ton linkkari korostuksen suljetulle subille.. Ja maksaa kaikki 125 dollaria. Jos se tosiaan pystyy tohon kaikkeen, ni aika peli on hintasekseen!
^ Kyllä näin on. AV-vahvistimissa EQ:uissa on kiinteät korjaustaajuudet ja kaistain leveydet, pois lukien valmistajien kalliit lippulaiva mallit (DSP).
Reckhornin S-1 ei tosiaan ole juu yhtä hyvä mitä speksit lupaa. Subsonic ei ainakaan omassa yksilössä pidä paikkaansa ja kaiuttimien ylipäästö on todella loiva jyrkkyydeltään. Subsonicin 10hz asento on paremminkin 20hz kuin 10hz. Mittauksen mukaan (laitoin äänikortin väliin tuon) subsonicin alimmalla asetuksella on jo 20 hertsillä ~-4db vaimennusta. Ei toimi varsinkaan suljettujen koteloiden kanssa. Alin basso jää laihaksi. Lisäksi potikat hyvin epälineaarisia, kuten yllä jo mainitukin.
Okkei okkei.. Mä vähän kyselen mitä se mun kaveri sanoo näist ehdotuksista. Jos hän innostuu tilailemaan tuolta rapakon takaa elementtejä ja tuon ihmeaparaatin, niin olitsä sä herra Kahvis sitt kimppatilauksessa mukana? Mä en ole aivan varma tän projektin aikataulusta, koska sillä mun kaverilla on talon laittamiset kesken.. Voi olla, että tää subbari homma on ajankohtanen vasta kuukausien päästä.
En kyllä tämän hetkisen taloudellisen tilanteen vuoksi voi sitoutua mihinkään kimppatilaukseen vielä. Toisaalta TC soundsin elementit olisivat mielenkiintoisempia, jos lähdetään jenkeistä tilaamaan... Jotenkin olin ymmärtänyt, ettei niitä mitenkään saisi...
Noo mää laittelen sulle vaikka viestiä, sitte ku tää projekti on ajankohtanen.. Se voi khyll olla, että sillon sitä sdx 15 mk kakosta saa jo ihan hifitalosta.
Toivottavasti SDX15:ssa ei ole MK II hinta lisää liikaa, nimittäin sitä taidetaan jopa vähän odottaa... Kannattaa tsekata noita TC-soundseja myös. American listahinnat ei ainakaan ihan älyttömiä. 3-5 hengen kimpalla saisi varmaan jo hyvän alennuksen.
Osaisiko kukaan vastata, miten saadaan mahdollisimman tasainen vaste koko tilaan? Voisiko yksi ratkaisu olla laittaa useasta subbarista koko etuseinän levyinen linja lattian rajaan? Linjahan muodostaa sivuseinäheijastuksilla valtavan pitkän virtuaalilinjan. Elementtien välit riippuisi tietty etuseinästä, budjetista ja elementtien korkeimmasta toistettavasta taajuudesta (liian harvat elementit muodostavata kampasuotoa taajuudesta riippuen). Tilannetta voisi parantaa vielä tekemällä saman takaseinään (sivuseinistä voisi tulla vähän liian jännittävä elementtien etäisyyksien liian suuresta vaihtelusta). Elementtien määrällä annetaan tietysti anteeksi yksittäisen elementin hankinta hinta. Ellei ole SPL maniaa. En nimittäin keksi mitään sijoitus, jolla olisi oikeasti tasainen vaste koko tilaan.
Usean lisäbasson koordinoidusti taajuuskorjatut yhdistelmät toimivat hyvin suunnilleen 70-100 Hz asti. Tätä suuremmilla taajuuksilla asia on hoidettava akustoinnilla. Näiden tapojen yhdistelmä on hyvin kustannustehokas ja lattiapinta-alaa säästävä. Ei. Klein+Hummelin kehittämä Double Bass Array (DBA) voisi toimia. Se on verrattain suosittu DIY-projekti Saksassa. Siinä koko etuseinä on katettu elementtimatriisilla. Takaseinällä on toinen vastaava matriisi tai pelkkää vaimenninta.
Kävin tuon esityksen kuuntelemassa. Backmanin käyttämä kokeellinen moodianalyysi on hyvä, mutta työläs tapa selvittää lisäbassojen parhaat sijoituspaikat.
Otetaan opiksi siis, eipä ole koskaan tullut mietittyä edes asiaa kuin aivan älyttömän pitkissä lainauksissa (tyyliin pari näytön mittaa pystysuunnassa).
Kiitos, ehkä lähdin hakemaan vastausta liian kaukaa. Jotenkin olin ymmärtänyt, että tämä asetelma parantaa vaan vasteen tasaisuutta kuuntelupaikalla mikä olisi huoneen keskellä, mutta ilmeisesti tämä parantaa kuuntelupaikkasta riippumattomatontakin vastetta. Ja ehkä överiksi vetäminen vietti heräsi :9 Toisaalta yhden seinän katkeamaton subwoofer kotelo, toisin sanoen taso, on helpompi sijoitettava kuin neljä erillisen subbari huoneen seinien puoliväleihin tai 1/4 osiin. Sinäänsä jännää, että yhteen dimensioon kasvatettava elementtien määrä ei auta? Luulisi ainakin parannus olevan jotenkin verran verratten yhteen OMNI säteilijään?