USB äänikortti tietokoneelle

Keskustelu osiossa 'Laitteet' , aloittajana Mauri-Setä, 11.08.2008.

  1. Mauri-Setä

    Mauri-Setä Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2006
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osaisiko joku neuvoa, millainen ulkoinen USB-väylän äänikortti kannattaisi ostaa kun käyttää Guitar Rig ja FL Studio ohjelmia? 0 latenssi olisi hyvä, mutta ei taida olla mahdollista. En siis paljon nauhoita (mutta sekin ominaisuus on hyvä olla) Guitar Rigillä vaan lähinnä soittelen sen kautta ja eri efekteillä leikin... :).

    PCI väyläisiä äänikortteja olen katsellut mutta USB:ssä on kuitenkin nopeampi siirtonopeus...

    Eli ongelmana näissä emolevyillä integroiduissa äänikorteissa on hirveä latenssi mikä estää kitaralla soiton. Isket plekulla kieltä ja ääni tulee vasta vähän ajan päästä. :eek:

    Itse olen katsonut seuraavia äänikortteja:

    http://www.thomann.de/fi/lexicon_alpha_studio.htm

    http://www.thomann.de/fi/esi_u46_se.htm

    Onnistuuko noilla kummallakaan ko. ohjelmien käyttö? Entä miten on tietokonepelien laita? Muutamia pelejä tulee pelaitua ja äänet pitäisi niistäkin kuulua. Eli tukevatko peleissä käytettäviä ääniajureita?
     
  2. Mastema

    Mastema Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.11.2006
    Viestejä:
    1 230
    Saadut tykkäykset:
    21
    Laitetaanpas tänne myös omaa kyselyä saman aiheen tiimoilta.

    Eli, tilanne on seuraavanlainen: Hakusassa olisi ulkoinen USB- tai Firewire-äänikortti MacBook Pro:n seuraksi. Käyttö olisi käytännössä täysin oman musisoinnin nauhoittaminen toistaiseksi Garagebandiin, jossain vaiheessa ehkä johonkin ammattimaisempaan softaan myös. Nauhoitettavana instrumenttina toimii suurimmalta osin kitara, mutta myös mahdollisuus useamman vermeksen (esim. kitara, laulu, jonkinsortin rummut) samanaikaiseen äänittämiseen olisi hyvä olla olemassa. Itse olen näissä asioissa vielä aika alkutaipaleella, mutta olen ymmärtänyt että esim. M-Audion (esim. Fast Track Pro / Ultra) laitteet voisivat tulla kyseeseen?

    Eli jos plazalaisilla on moisista systeemeistä tietoa ja/tai kokemusta niin nyt sitä kaivattaisiin! Kiitoksia jo etukäteen.
     
  3. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Millaisella budjetilla olet liikkeellä? Kuinka monta analogi- ja digitaalikanavaa tarvitset sisään ja ulos? Tarvitaanko Midi io? Haluatko Pro Tools yhteensopivuuden?
     
  4. Mastema

    Mastema Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.11.2006
    Viestejä:
    1 230
    Saadut tykkäykset:
    21
    No jäihän siitä alkuperäisestä kysymyksestä vaikka mitä pois. Noh, paikkaillaas.

    Eli budjetin olisi hyvä pyöriä maksimissaan siellä kolmensadan nurkilla, laitetaan kipuraja 350 euroon.

    Nuo kanavahommat nyt itseänikin mietityttävät, ja silläpä tuon jonkinsortin esimerkkikokoonpanon tuohon ensimmäiseen viestiin rustasin. Ja muistutan, tästä saa vääntää ratakiskoa koska hommat on kuten todettua aika alkutekijöissään.

    MIDI olisi hyvä löytyä, kuten myös Pro Tools -yhteensopivuus.

    Käsitykseni mukaan nuo mainitut M-Audion purkit ainakin juttelisivat suht kivuttomasti Maccien kanssa, ja sehän olisi vaan pelkkää plussaa. Mutta muitakin merkkejä saa laittaa.

    Jokohan näillä taas pääsisi hivenen eteenpäin.

    EDIT:Täällähän jo jotain tietoa asiasta onkin, mutta jos näihin löytyy lisättävää niin eikun lisäämään!
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2010
  5. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Plazan suositelluin kortti on varmaankin Emu 0404. Löytyy midi tulo ja lähtö, AES yhteensopivat digitaaliset tulot ja lähdöt optisena sekä coaxina, 2 mikki tuloa phantomilla ja XLR:llä, 2 linja tuloa 1/4" plugeilla (yhdysrakenteisena mikkiliitännän XLR liittimen keskireiässä).Ulostulot balansoituna 1/4" plugeilla ja 1/8 stereoplugilla. Kuulokevahvistinkin on varsin kelvollinen ja 1/4" plugilla.

    Itse käyttelen tuollaista ajamaan KRK Rokit RP5 monitoreja ja Beyer Dynamicsin DT990 Edition 2005 luureja. Ainut asia mihin en ole tyytyväinen, on Windows 7 ajurin ongelmat. XP aikoina kortti toimi moitteetta, mutta siirryttyäni seiskaan, alkoi kummalliset ajoittain esiintyvät rapinat, cliksahtelut ja särinät.
     
  6. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pro Tools yhteensopivuuden kannalta valinta rajoittuu M-Audion ja Digidesignin tuotteisiin. M-Audio Fast Track Pro on hyvä äänikortti aluksi. Mikäli huomaat tarvitsevasi enemmän kanavia niin sitten kannattaa katsoa isompia malleja.
     
  7. Mastema

    Mastema Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.11.2006
    Viestejä:
    1 230
    Saadut tykkäykset:
    21
    ^Kiitoksia vastanneille!

    Tuohon M-Audio -osastoon se valinta taitaa kallistua. Kunhan saan ensin pari mallia koekäyttöön tässä lähiaikoina.