Ultrakompakti kamera aktiiviseen elämäntyyliin?

Keskustelu osiossa 'Digikamerat' , aloittajana ElvisThePelvis, 07.12.2005.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Muuten musta tuo on hyvä pointti, mutta täytyy myös muistaa pari asiaa: ensinnäkin ilman muuta ennemmin pukeudun hyvin ja käytän sormuksia kuin ostan kameran (jos nyt pitäisi noiden kahden väliltä valita), eli niihin asioihin, joita arvostaa, voi myös satsata enemmän. Toiseksi täytyy myös muistaa, että kivisormus (ja nythän ei puhuta mistään smaragdi-, rubiini- tai platinatimanttisormuksista) on ikuisuuden kestävä sijoitus, eikä sitä tarvi uusia kuten kameraa.

    Mähän olen yrittänyt selittää, että se sata euroa on iso raha mulle siinä mielessä, että joudun kaikenlaista hankkimaan, ja niitä satasia joutuu pistämään vähän joka suuntaan. Siksipä olenkin käyttänyt pointtina myös sitä, että odottamalla sitä mulle sopivaa kameraa niin voin myös hankkia muita juttuja, kun mun ei tarvi rahaa vielä pistää kameraan.

    Niin, kyllähän täällä näkyy myös ymmärrystä mun suuntaan löytyvän, ja oikeastaan luulen, että näiden eräiden sankareiden vitsit ja naljailu ovat saaneet tämän mun hankkeen kuulostamaan aivan överiksi pistetyltä mitä tulee harkitsemiseen ja odotteluun. Niin kukaan täällä ei tietenkään ikinä ole ollut esim. hankkimassa jotain laitetta ja kysellyt siitä, ja kun sopivaa ei ole löytynyt niin sitten ovat hetkeksi hyljenneet koko idean, sitten uudelleen innostuneet siitä ja jatkaneet etsitää. Ja kukaan täällä ei tietenkään joko nuoren iän tai pelkästään vaan taloudellisen tilanteen takia lykännyt joidenkin laitteiden ostoa tuonnemmaksi, kun kerta kaikkiaan on niin paljon hankittavaa, että taloudellisista syistä on pakko joidenkin laitteiden hankintaa lykätä jopa vuodella tai useammalla. Ja edelleenkin kukaan täällä ei tietenkään ikinä ole seurannut jonkun tietyn laiteryhmän kehitystä sillä periaatteella, että tietää sitten hamassa tulevaisuudessa missä mennään ja millaisia uudet mallit ovat.
     
  2. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Selvä, kiitos selvityksestä. :thumbsup:

    Minulla ei ole mitään rahankäyttötapaasi vastaan, kunhan ihmettelin preferenssejäsi jotka eroavat kovasti omistani. En jaksa kiinnittää pukeutumiseen huomiota, koen sen pinnalliseksi eikä tulisi mieleenkään minkäänlaisten sormusten hankkiminen, niillä kun en mitään tee. Rahareikiä on muutenkin aivan tarpeeksi.
     
  3. niiles

    niiles Sugar plum fairy Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 969
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nyt on Elvis vihdoinkin ymmärtänyt mitä tarkoitin aikaisemmin. :thumbsup: Siis itsestä puhuttaessa ei tarvi sitä , mulle, mun jne joka väliin tunkea. Sama kun laittaisit sen v-sanan joka väliin, kuulostaa yhtä typerältä.
     
  4. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No tuo on vain mun kirjoitustyyli. Enhän mä kirjoittaisi nyt niin pitkiä tekstejä, jos pitäisi koko ajan varoa mitä kirjoittaa. Satun vain olemaan sellainen kirjoittaja, jolla tulee tekstiä solkenaan jostain kumman syystä, kun pääsen näppäimistön ääreen, ja jos siinä tekstissä satun lisäilemään turhia mutta kieliopillisesti oikeita sanoja, niin so be it. Kyllä tiedän, että se voi kuulostaa jotenkin narsistiselta ja hölmöltäkin (tulee jotenkin herrat Häkkinen ja Salo mieleen), mutta sellaista tekstiä vaan sattuu tulemaan multa... Eikö ihmisten pitäisi olla omia itsejään, ja huomaa niiles, että tuohon seikkaan ei kukaan ottanut kantaa ennen sua, eli selvisin tuolla tyylillä noin kaksi vuotta täällä ilman huomautusta. Tosin kyllä mustakin tuntuu, että ehkä olen sitten lisännyt yksikön ensimmäisen käyttöä viime aikoina.
     
  5. hmv

    hmv Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2005
    Viestejä:
    380
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä hommasin tuon Fuji F30:n hiljakkoin, ja kyllähän se vaikuttaa hyävltä peliltä. Kyseessä on tosin ensimmäinen digikamerani (eikä filmikameroillakaan ole kovin paljon valokuvauskokemusta tullut), enkä ole vielä ehtinyt kovin perusteellisesti kameraan tutustua, joten ei tämä mikään asiantuntijalausunto ole...
    Mutta kyllä tämä hyviä kuvia ottaa hämärässäkin, eikä kuvanvakaajalle ole ollut tarvetta. Että kyllä nuo nettiarvostelut näyttävät ihan paikkansa pitävän. Jos kuvanlaatu hämärässä on niin tärkeä sinulle, ja seuraavan vuoden aikana pitäisi kamera saada, niin rohkenisin epäillä, ettei seuraavan vuoden aikana markkinoille tämän parempaa kompromissia ilmaannu. Voihan sitä toivoa, että Fuji julkaisisi ensi vuonna seuraavan mallin, jossa olisi sitten kuvanvakaajakin ja pienempi koko, mutta liekö se kovinkaan todennäköistä. Tai että muut valmistajat saisivat kehitettyä kameroihinsa kennon, joka pystyisi kilpailemaan Fujin kanssa suurilla ISO-arvoilla, mutta toiveajattelua varmaan on sekin.
     
  6. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Fuji taitaa olla ainoa valmistaja, jolla ei ole missään kameroissaan vakaajaa... Ehkä siellä R&D osastolla tehdään ympäripyöreitä päiviä, mutta ei kauheasti kannata odottaa, kun tähänkään asti ei ole niitä vakaajia tullut, vaikka muilla on ollut kameroissaan jo vuosia.

    Itseasiassa sen puute on ollut mielestäni merkittävimpiä syitä miksi Fuji on digikameramarkinoilla jäänyt niin pieneksi tekijäksi, ja miksi esim. Pana on noussut "ei-niin-valokuvaus"-taustastaan huolimatta isoksi. Panasonic ymmärsi vakaajan merkityksen jo varhain ja sisällytti sen jopa pieniin ja edullisiin pokkareihin.

    Toinen tekijä Fujin pienuudelle on sen typerä pyrkimys edistää sinänsä parempia xD-muistikortteja, jotka se on Olympuksen kanssa yhdessä kehittänyt. Julkaisuhetkellähän xDt olivat CF ja SmartMedioihin verrattuna ylivertaisen pieniä ja nopeita, mutta pienien volyymien vuoksi korttien hinnat olivat tuhottoman kalliita ja ovat edeleenkin. Tänäpäivänä SD ja CF ovat tallennuskoko, hinta ja nopeus -suhteessa omaa luokkaansa xD:hen verrattuna. Lisäksi xD:n kehitys on viime aikoina näkökään niin surkeaa, että isoin kortti verkkokaupassa on tarjolla 1g. Toki se riittää pitkään, kun Fujin ja Olyn pokkareiden käyttäjät kuvaavat .jpg:tä, jolloin tilan tarve ei ole niin merkittävä esim. RAW kuviin verrattuna.

    Oman tekniikan käytön jääräpäisyys on sinänsä ollut myös etu, sillä Fujin SuperCCD on laadultaan loistava ja tänäpäivänä koko/ISO/kohinatasoltaan ylivoimaisen paras.

    Kaksi Fujin kameraa omistaneena (S304 ja S602) voin kyllä helposti suositella merkkiä. Linssit ja käytettävyys olivat huippuluokkaa. Varsinkin tuo S602 oli "prosumer"-pokkareiden aatelia pitkään.
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nyt mä olen päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni, ja tehdä rohkeasti valinnan digikameran suhteen. Kestikö vähän kauan? :D

    Kuitenkaan en tule valitsemaan sitä jo myynnissä olevista malleista, vaan seuraavan sukupolven malleista. Syy tähän on se, että en ole löytänyt mieluisaa mallia nyt myytävistä malleista.

    Valintani tulee olemaan jompi kumpi seuraavista (hyvin todennäköisesti Panasonic FX50):
    http://www.dpreview.com/news/0607/06071903panasonicfx50.asp

    Kerronpa ensin miksi juuri tämä on valintani ja miksei joku muu. No ensinnäkin jos ajatellaan kameravalmistajia, niin mä olen jo pitkään oikeastaan menetellyt niin, että olen vain tarkastellut Sonyn, Canonin, Panasonicin ja Fujifilmin valikoimia. Jotenkin on tuntunut, että esim. Pentexilta, Olympukselta ja Casiolta on tullut malleja, jotka ovat vähän heikompia, huokeampi eivätkä niin kokonaisia pakettaja kuin nuo neljä aiemmin luettelemaani merkkiä.

    Sony ei ole julkistant vielä uusia malleja, mutta voinen olettaa, että tulossa on taas uusi lisä T-mallistoon. Minusta Sonyt ovat hieman ylihinnoiteltuja (Sony-lisä!) ja ominaisuudet eivät todellakaan mielestäni kulje käsi kädessä hinnan kanssa. Lisäksi Soneista tulee liian lelumainen fiilis jotenkin. Fujifilmiltä on tulossa F20, minkä pitäisi olla aavistuksen pienempi kuin F30:n, mutta pääpointti siinä on se, että se on kamera niille, joilla ei ole varaa F30:een. Kun ottaa huomioon, että Fujifilm ei kauheasti satsaa ultrakompaktiin muotoiluun, käyttää xD-formaattia, ei taida lähteä mukaan OIS-trendiin yms. niin vaikka Fujin hämäräkuvaus on hyvää, niin silti mä en halua pelkän yhden kriteerin varassa valita kameraa, vaikka hämäräkuvaus onkin tärkeä seikka. Canon taas tekee laadukkaita digipokkareita yleensä, mutta jotenkin mä en vain diggaa niiden muotoilusta ja tyylistä. Sen lisäksi mun mielestä Canon enemmän satsaa perusominaisuuksiin eikä lisää mitään kivoja lisiä kameroihinsa kauheana. Voisin olettaa, että ehkä seuraavaksi Canonilta voisi tulla Ixus 800:aa pienempi kamera, jossa olisi mukana OIS, mutta mä veikkaan, että muotoilusta se jäisi kiinni.

    Panasoniceissa käytännössä pitäisi olla kaikki mitä haluan. Ne ovat hyvin muotoiltuja ja niitä saa mustana, niissä on kivoja lisiä kuten 16:9 yms, niissä on OIS ja salamaakin on jopa vähän kehuttu. Kohina näyttää olevan Panasonicin iänikuinen riesa, mutta jotenkin tuntuu, että parannusta tehdään koko ajan, ja jospa tämä uusi Venus III sitten olisi vielä taas vähän kohinattomampi. Mitä olen lukenut foorumeita, niin moni on kyllä tykännyt esim. FX01:sestään ja sanonut, että lukuunottamatta hämäräkuvausta, niin se on parempi kamera kuin vaikka F30 mitä tulee ominaisuuksiin yms. Ja Panasonicithan käyttävät sitä SD-formaattia, joten siinäkin mielessä se on hyvä valinta.

    Tietenkin jos katsoo tuon FX50:n specsejä niin huomaa, että vaikka kamera on kuitenkin kevyt, niin mitat eivät tee siitä mitenkään pienintä ultrakompaktia. Kuitenkin ne mitat ovat vielä niin pienet, että FX50 taitaa povarissa matkustaa ihan kivasti. Ja toisaalta, vaikka sitä kohinaa olisikin, niin mähän en aikonut tulostaa tai järkyttävästi suurennuttaa kuvia, joten siinä mielessä se kohina muutenkaan ei ole niin tärkeä tekijä.

    Eli kaiken tämän jälkeen mä luulen... ei, mä tiedän, että Panasonic FX50 on mun seuraava kamera. Muutkin valmistajat varmasti julkaisevat piakkoin tulevia mallejaan, mutta logiikan avulla mä päättelen, etteivät ne miellyttäisi mua yhtä paljon kuin FX50.

    EtP:n valinta ultrakompaktiksi kameraksi aktiiviseen elämäntyyliin: Panasonic DMC-FX50.
     
  8. j0sku

    j0sku Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.11.2003
    Viestejä:
    1 280
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pöh, sitten uskon kun kamera on ostettuna. Et sinä vielä mitään valintaa ole tehnyt. Mielesi kerkee vielä muuttua satoja, jopa tuhansia kertoja. :D
     
  9. LareHir

    LareHir Guest Guest

    Liittynyt:
    08.02.2002
    Viestejä:
    257
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin katsomassa tätä web-sivua:

    http://www.dpreview.com/news/0607/06071903panasonicfx50.asp

    Siis Panasonic Lumix DMC-FX50 kamera on julkistettu 19.7.2006. Vasta esitetietoa on saatu.

    Yhtään testiä ei ole nähty.

    Ja milloin tämä on kaupoissa Suomessa?

    Ja mitä mahtaa maksaa?

    Tuon dpreview esittelyn mukaan kamera vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta.

    Panasonicin aikaisempi malli FX01 on jo mukiinmenevä, mutta sen hämärässä kuvaus ei ole sitä parasta, mitä muutamilla muilla kameroilla on (dpreview:n mukaan). Tämä FX01 malli on esim. myynissä Stoccalla, heidän hinta on 399 Euroa.

    T: Lare
     
  10. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Netin digikamerauutissaittien mukaan julkaisu on jossain vaiheessa syyskuuta, joten niiden saaminen kauppoihin mennee jonkin verran. Tähtänevät joulumarkkinoille, luulen ma.

    Hinnasta kenelläkään ei ole tietoa, mutta tuskimpa mitenkään erikoisen kalliimpia kuin edellisen sukupolven mallit.
     
  11. LareHir

    LareHir Guest Guest

    Liittynyt:
    08.02.2002
    Viestejä:
    257
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin katsomassa tuota uuden FX50 kameran tietoja Panasonicin WEB-sivuilta.

    http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fx50_07/index.html

    Onpa upeaseti tehdyt esittelyt ko. kameran tarjoamista uusista ominaisuuksista.

    Etenkin hämmästyin mukaan laitetuista kahdesta hienosta mallikuvasta, mitä ko. kameralla väitetään otetun.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllä mä luulen, että tuo tulee olemaan ihan hyvä valinta. Ja valintahan mun oli tehtävä, ja tuohon päätyy aika hyvin poissulkevalla metodilla. Kärkimerkit mitä harkita: Panasonic, Canon, Sony ja Fujifilm. Canon - muotoilu ja tyyli ei miellytä, OIS todennäköisesti vain paksummissa malleissa, Canonin tapa laittaa kameroihinsa aina optinen etsin, ei 16:9. Sony - kallis hinta, liian lelumainen, memorystick-formaatti. Fujifilm - muotoilu ja koko ei niin ultrakompakti, ei OIS:sia, xD-formaatti, ehkä joukon "vähiten varustettu lisillä".

    Tuosta Panasonicista mä keksin negativiisia asioita vain ehkä himpun verran isomman ulkokuoren kuin olisin toivonut ja sitten se kohina/hämäräkuvaus-pelko, että onko niihin tullut parannusta. Muutan sen pitäisi olla nappivalinta.
     
  13. bohol

    bohol Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.07.2002
    Viestejä:
    1 040
    Saadut tykkäykset:
    17
    Pokkari on pokkari.
    Jos haluaa saa kameraan laittaa niin paljon rahaa kuin haluaa.
    Perus pokkarilla saa riittävänhyviä kuvia eikä tarvitse käyttää edes sitä isointa formaattiakaan.

    Jos haluaa brassailla niin se on tietenkin eri asia.
     
  14. H.B.

    H.B. Guest Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    265
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kameran kanssa on vähän sama kuin muidenkin näiden elektroniikkavehkeiden kanssa, aina saa odottaa pareampaa jos haluaa ja joskus on mukaan hypättävä.
    Eikä tietenkään yksi riitä, sillä mikään ei ole riittävän hyvä kompromissi kaikkiin tarvittaviin olosuhteisiin.
    Itse olen todennut että parhaat ex-tempore tilannekuvat tulevat sillä joka on aina mukana, eli nykyisin N80.
    Sukujuhlia ja muita pippaloita varten on sitten oma kamera, kuten myös urheilutapahtumia varten... tietenkin.
     
  15. purplehaze

    purplehaze Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2005
    Viestejä:
    233
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulemma samat kennot ja samat kohinat saa myös FX50:n mukana.

    En muista enää mistä luin, mutta joku että noita demokuviakin olisi käsitelly rankalla kädellä.

    Toivotaan kuitenkin parasta. Huhut ovat aina huhuja. :thumbsup:
     
  16. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Tämä varmaan auttoi ja nopeutti ElvisThePelviksen valintaa... :D
     
  17. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, ei noita valmistajien omia sivuja kannata paljoakaan luottaa. Kuvat on otettu ISO100:lla, joka ei kerro mitään kennon kohinaisuudesta ja 200:lla kohina voi hyvin olla jo huomattava.
     
  18. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
  19. vonkale

    vonkale Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2005
    Viestejä:
    402
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, silloinhan kannattaa käyttää satasta:eek: :eek:

    Ei vaan, sitä piti sanoa että hommasin itse kakkoskameraksi tuon Panan DMC-TZ1 mallin, jossa pitkä zoomi, laajakuva, sopivasti pixeleitä. Olen erittain tyytyväinen hankintaan ja ISO 400 kuvatkin ovat paljon parempia kun edellisessä kakkoskamerassani DMC-FX8

    Kannattaa tosiaan tutustua.
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No en mä enää ala perumaan, kun kerran olen lupauksen tehnyt. :) Ja sitäpaitsi, jos esim. joku FX9:kin on testivoittaja-kaliiberia ja FX01:kin taisi saada täydet viisi tähteä Mikrobitin testissä (tosin se oli vasta neljänneksi paras Canonin, Sonyn ja Casion jälkeen), niin eiköhän se FX50 ole ihan hyvä kamera mulle.