Ultrakompakti kamera aktiiviseen elämäntyyliin?

Keskustelu osiossa 'Digikamerat' , aloittajana ElvisThePelvis, 07.12.2005.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jeps, no kuittailut on mulle jo tuttua kauraa, niin enpä niistä niin välitä... ainakaan negatiivisessa mielessä. Joo, onhan mulla tapana ihan aavistuksen liikaa miettiä tulevia ostoksiani, mutta kuten olen sanonutkin aiemmin, niin näin vain yritän varmistaa, että se laite jonka ostan miellyttää minua joka suhteessa eikä vain niin, että tyydyn siihen laitteeseen kun sitä "unelmalaitetta" ei ollut vielä saatavilla/olemassa.

    Mutta mutta... sä näytätkin tietävän näistä asioista jotain, joten haluaisin kernaasti kuulla mielipiteesi seuraavasta kamerasta:
    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/fuji_finepixv10.asp
    http://www.fujifilm.co.uk/digital/cameras/v10/

    Tämä Fujifilm Finepix V10 vaikuttaisi aika hyvältä kameralta mulle, koska se vaikuttaa enemmän ns. hupikameralta. Onhan se käytännössä samaa kokoa F30:n kanssa, mutta esimerkiksi syvyys on pienempi mikä helpottaisi sen pitämistä taskussa. Ja kyllähän se 3" lcd houkuttaa... Toisaalta kyseisessä kamerassa on vain 5.1 MP:tä (joskin tiedän kyllä, että MP-määrä ei ole yhtäin kuin laatu) ja siinä on myös pelejä mukana, mikä hieman arvelluttaa... Mitäs mieltä olet tästä kamerasta noin niinku speksien valossa yms.

    Tässä vielä vertailua muihin kameroihin:
    http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=fuji_finepixf30%2Cfuji_finepixv10%2Cpanasonic_dmcfx01%2Coly_stylus810%2Ccasio_exz850%2Ccanon_sd630%2Ccanon_sd700is&show=all

    Mitä tulee F30:neen, niin kyllähän se houkuttaisi minua, koska olen kyllä nähnyt ihan kuvista millaista jälkeä F11 esim. saa, ja esimerkiksi eräskin tyyppi oli ottanut sillä kuvan ISO1600:lla eikä ollut käsitellyt sitä kuvaa, niin ei siinä kuvassa ollut juuri lainkaan mitään kohinaa. Mutta tuo F30:n koko... Mä kävin eilen Anttilassa huvikseni kokeilemassa Canonin Ixus 750 -mallia, mikä on käsittääkseni aavistuksen pienempi kuin F30 (joskin raskaampia). Kyllä se minusta vähän vaikutti siltä, että ei sitä olisi kiva pitää esim. pikkutakin povarissa ilman, että se tuntuisi... varsinkin jos mä vielä tanssisin. Harmi kun noita Fujifilmin kameroita tulee muutenkin aika heikosti liikkeisiin demottavaksi... varsinkin Ouluun.

    No, olisin kiitollinen jos kertoisit mielipiteesi tuosta Fujifilmin V10 -mallista. Vaikka siinä ei olekaan ihan niin hyvät speksit kuin F30:ssä, niin kuitenkin onhan se Fujifilm -kamera, minkä pitäisi tarkoittaa sitä, että sekin voisi olla ihan hyvä hämäräkuvaukseen...
     
  2. nysvaaja

    nysvaaja Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta Fuji V10:stä on paha sanoa kovin paljon; en ole bongannut testejäkään ja hintakin on arvoitus.
    Speksien perusteella en uskoisi sen yltävän ihan samaan kuin esim F10/F11/F30.
    - Kenno on Fujin SuperCCD, mutta pienempi (1/2.5 " vs 1/1.7 ")
    - Optiikka on hiukan erilainen (ainakin zoomausalue); ei tosin välttämättä sen huonompi
    - Akku on erilainen (ainakin F10/11/ja ilmeisesti myös F30 -malleissa on huikea akkukesto)
    - Ei niistä peleistä kai haittaa ole, tosin kamerssa harvinaisen turha ominaisuus.

    F30 tulee tosin myyntiin vasta loppukeväästä/kesällä.

    Onhan tuo 3" lcd (varsinkin noin hyvällä resoluutiolla) toisaalta kiva myös biletyskamerassa, ja siinä on näköjään hauska ominaisuus, jolla voi ottaa pari kuvaa pikasarjana s.e. toinen tulee salamalla ja toinen ilman ja sitten voi valita kumpi on parempi.
    Tuon V10:n kilpailija olisi mielestäni Canon Digital IXUS 65 (myös 3" lcd)
    Kohinassa on mielestäni myös sellainen aspekti, että se korostuu, jos kameralla on taipumusta alivalotukseen. Siinä Canonit on ymmärtääkseni hyviä, koska niissä valotusautomatiika toiminee aika luotettavasti. Tosin tuossa Ixus 65:ssä on edelleen sama akku kuin esim Ixus40:ssä, johon vara-akku on aika pakollinen ostos. Toisaalta siinä on SD-kortti verrattuna Fujiin ...

    Ihanohuista kameroista tuli meleeni vielä Casion EX-S600 (ehkäpä luottokorttikamera puhtaimmillaan), joka ei ole kuin 14mm paksu (ja sitä saa useissa väreissä). Kuvanlaatu ei kuitenkaan taida olla aivan samaa tasoa kuin esim. Casion EX-Z750 mallissa, mutta Casioissa on yksi omnaisuus, joka on aika kiva, eli MPEG4 -viedokuvaus, jolloin esim 1GB kortille mahtuu moninverroin enemmän videokuvaa kuin moniin muihin.

    Panasonic DMC-FX01 vs FX9:
    Hintaero ei ole kovin paha, ja ehkä tuosta 28mm widestä olisi sikäli hyötyä, että pääsee (varsinkin salaman kanssa) tarvittaessa lähemmäksi. Kuvanvakain on kieltämättä hyvä olemassa, jos otat esim maisemakuvia heikossa valossa liikkumattomista kohteista (voi käyttää pieniä ISO-arvoja). FX01:llä saa myös laajakuvatelkkarille passelimpaa 848 x 480 30fps videokuvaa.
    Tuo Canon ixus 800 IS alkaa olla varsinkin biletyskameraksi jo aika kallis.

    Itse olen ajatellut siten, että pokkarinkin pitää kyetä tarjoamaan selkeästi parempaa kuvanlaatua kuin kännykkäkamerat kykenevät vielä vähään aikaan. Pelkkiä biletyskuvia saa jo nytkin parhailla kännykameroilla riittävän laadukkaasti, ja se kännykamera on vielä varmemmin mukana kuin erillinen pokkari.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jeps, no tuo Fujifilm Finepix V10 näyttäisi hinnaltaan sijoittuvan siihen 350 euron tietämille. Käytännössä kaikki noista mun valinnoista sijoittuvat sinne 350-400 euron luokkaan, joskin se Canonin IS-kamera menee sen yli.

    Ilmeisesti tossa V10:ssä on käytetty samanlaista tekniikkaa kuin F10:ssä, mutta kuten mainitsit kenno on pienempi. Taisin lukea jostakin, että vaikka V10 on hyvä hämäräkuvauksessa niin se on paljon kohinaisempi kuin F10/F11/F30.

    Canonhan tekee laatukameroita kyllä, mutta ultrapokkariluokassa en ole ikinä Canonin kuullut olevan hyvä hämäräkuvauksessa. Tossa SD630:ssä/Ixus 65:ssä on toki se 3" lcd mikä on hyvä asia, mutta omituisen vähän pikseleitä siinä on, jos vertaa esim. vaikka V10:een jossa niitä on kaksin verroin enemmän.

    Se Casion luottokortti-malli ei oikein houkuta, koska niistä olen kuullut aika negatiivisiä arvosteluja, ja kohina kuulemma on aika paljolti. EXZ850:ssä on tosiaan se MPEG4-juttu mutta en tiedä sitten soveltuuko kyseinen kamera muilta osin bilekameraksi. Esim. sillä optisella kuvanetsimellä en tee mitään, koska lcd:tä haluaisin vain käyttää. En haluaisi tuollaisia turhia ominaisuuksia kummiskaan mukaan kameraan... MPEG4-taltioinnit olis tietenki kivoja, mutta ei mulla varmaan tuu otettua videokuvaa kuin tosi tosi harvoin, joten luulen, että se ihan perussetti riittää...

    Noista Panasonicin malleista sen verran, että kyllä mä ilman muuta sen uusimman mahdollisimman mallin ostaisin, eli FX01:sen. Oon vähän sellainen tyyppi, että aina kun ostan, niin mallin pitää olla niin uusi kuin vain mahdollista. Odotan muuten innolla FX01:sen ensimmäisiä arvosteluja, ja erityisesti sitä, onko Panasonic tehnyt kohina-ongelmalle mitään.

    Kyllä mä olen huomannut sen, että ainakin itsellä olisi todella kätevää, jos olisi sellainen pieni kamera povarissa/taskussa bilettäessä. Mulla ja mun kaverilla on kohtuu tuliterät kännyt (mun kännyssä 1.3MP:n kamera, ja kaverilla taitaa olla se 2MP:n kamera) ja ei niillä kyllä saa oikein hyviä kuvia. Ja digikamerassa on sekin etu, että niitä kuvia sitten on kiva katsella siellä baarissa isolta lcd:ltä, koska kamerakännyn näytöltä nyt ei paljoa saa selvää.

    Kyllä se näyttää olevan niin, että mitä enemmän lukee tästä aiheesta, niin sitä selvemmältä näyttää se, että mun tarkoitukseen optimaalisin kamera on Fujifilmin valmistama. Näitä F10/F11-malleja pidetään muutenkin kaikista ammattimaisimpina kompaktikameroina monissa foorumeissa ja niiden suurin etuhan on se, että niissä ei ole sitä kohinaa kuvissa juurikaan. Mä vain vähän ihmettelen tätä juttua, sillä esimerkiksi lehdissä kuten Tekniikan Maailma tai Mikrobitti Fujifilmin malleja ei juuri koskaan oteta mukaan, ja jos tarkastelee näiden lehtien uusimpia kameratestejä, niin esimerkiksi Panasonicin FX9 ja Sony T9 ovat siellä kärjessä. Muutenkin kun asioi kodinkoneliikkeissä tai vastaavissa, niin Fujifilmin malleja ei näytä olevan missään tarjolla. Tosin mulla onkin aikomus tilata se kamera sitten netistä (verkkokauppa.comista esim.) mutta olisihan se kamera kiva nähdä livenä ennen ostoa.

    Jos koko ei olisi niin tärkeää, niin Fujifilm F30 taitaisi olla selvä valinta mulle. Mutta kyllä se on niin, että sittenkin se koko on tärkeää, koska kyllä se enemmän ottaa päähän, jos bilettäessä kamera tuntuu selvästi taskussa kuin se, että kuva ei ole ihan niin ammattimaisen hyvä kuin mitä F30:llä (todennäköisesti) saa. Mutta jottei tuu mokaa tässä asiassa, niin kyllä se on varmaan viisainta tehdä niin esimerkiksi, että menen liikkeeseen ja kokeilen jotain kameraa taskuun joka vastaa F30:n kokoluokkaa... Toisaalta yksikin tyyppi eräällä foorumilla oli myynyt oman F11:sensa juurikin sen takia, että vaikka sillä hänen mukaansa sai aivan uskomattoman hyviä kuvia, niin yksinkertaisesti se kamera tuntui liian epämukavalta taskussa. Tämä tyyppi aikoo ilmeisesti hommata FX01:sen...

    No mutta, pitääpä odotella josko tuosta V10:stä tulisi arvosteluja, koska sehän on kivanhintainen, sopivan ohut ja siinä on iso näyttö. Ja tietenkin kun se on Fujifilm niin sen pitäisi olla hyvä hämäräkuvauksessa vaikka kohinaa olisikin enemmän kuin F10/F11/F30 -malleissa. Olisi vain kiva tietää onko sitä kohinaa siinä niin paljon, että myöskin muiden merkkien mallit painavat siitä ohi. Tuo V10:hän taidettiin julkaista heti vuoden vaihteessa ja kun Suomestakin jo löytyy sille hinta, niin ei sitä varmaan kauan tarvitse odottaa.
     
  4. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Löysinpä sivuston, jossa oli kirjoitettu V10:n ensivaikutelmista. Mukaan oli laitetty myös testikuvia:
    http://www.letsgodigital.org/html/review/fujifilm/finepix/v10/fuji_camera_5.html

    Löysin myös tällaisia testikuvia:
    http://www.pbase.com/megapx/fuji_v10

    Kyllä tuo kai voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, jos ei halua ottaa liian isokokoista F30:ntä tai (todennäköisesti) liian kohinaista Panasonic FX01:stä. Tosin kyllä mua vielä se IS-juttu hieman vaivaa. Sehän näyttää tulevan trendiksi, että yhä useampi valmistaja lisää sen Optical Image Stabilization -systeemin ultrapokkareihinsa. Kyllähän moni on sanonut, että siitä on hyötyä juuri esim. bilekuvauksesssa, mutta onpa moni sanonut, että sitä ei kannata pitää ensisijaisena kriteerinä (siis sitä onko vai eikö kamerassa ole IS:ää). Mähän kummiskin aion tätä, ensimmäistä digikameraani, sitten pitää ainakin seuraavat 3-4 vuotta, ja varmaan se hieman harmittaisi, jos vuoden päästä sitten kaikissa malleissa on se IS mukana. Toki jos mä nyt otan sen valintakriteeriksi, niin eihän mulla ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin ottaa Panasonic FX01.
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nyt mä olen päätynyt lopulliseen kahteen mahdolliseen valintaan: Fujifilm Finepix F30 tai Panasonic DMC-FX01.

    Tässä olisi vielä näiden kahden vertailu:
    http://www.dpreview.com/reviews/com...as=fuji_finepixf30,panasonic_dmcfx01&show=all

    Ja yksi ensimmäisistä FX01:n arvosteluista:
    http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-fx01/fx01-gen.php

    Kumpikin on varmasti loistava kamera, ja kummassakin on minulle sopivia puolia. Mähän kaipaan biletyskameraa, joka ottaisi hyviä kuvia hämärissä olosuhteissa ja joka olisi pienikokoinen, jotta se menisi hyvin povariin tai taskuun eikä tuntuisi möykyltä mun tanssiessa. Myös musta väri olisi hyvä juttu...

    Jos puhutaan nyt yksinomaan suorituskyvystä, niin Fujifilm F30 olisi aivan selvä ja ylivoimainen valinta. Tällä Fujin F-sarjahan on kerännyt arvostusta aina pro-valokuvaajista lähtien johtuen näiden kameroiden kohinattomista kuvista korkeillakin ISO-tasoilla, ja yleensäkin loistavasta suorituskyvystä hämäräolosuhteissa kompakti-malleiksi. Mutta huomioon täytyy ottaa myös mukavuus, ja F30:hän ei nyt aivan täysin voi luokitella ultrakompaktiksi kameraksi. Eli kyllä se varmaan on aavistuksen liian iso mitä haluisin, ja varmaan se tuntuisi taskussa aavistuksen epämukavalta. Toisaalta, eihän se nyt mikään jättikamera ole, ja kun suorituskyky on takuuvarmasti loistava minun tarkoituksiin, niin kannattaako pienen epämukavuuden takia hylätä näin hyvä kamera.

    Panasonic FX01 taas on oikeasti ultrakompakti ja muutenkin tyylillisesti todella loistava mielestäni: musta väri, tyylikäs muotoilu... Tässä kamerassa on OIS (optinen kuvanvakain), wide-angle kuvausmuoto (eli varmaan ihan jees, kun mulla on laajakuvakannettava ja -telkku, niin FX01:llä otettuja laajakuva-kuvia ja -videoita olisi kiva katsoa), max ISO on 1600. Mutta... Panasonicilla on kohinakuninkaan maine, ja ton arvostelun mukaan paljoa parannusta ei FX9:n ajoista ole tapahtunut. Mähän en tulostaisi näitä kuvia, vaan näyttäisin niitä kavereille joko netissä, sähköpostitse tai oman tietokoneeni ruudulta, mutta silti haluaisin hyvälaatuisia kuvia.

    Eli käytännössä valinta olisi tämä:
    Otan joko kameran joka on
    erittäin tyylikäs, erittäin kompakti, OIS, laajakuvainen... mutta jonka kuvanlaatu on kohinainen ja hämärissä olosuhteissa vain keskiverto
    VAI
    otan kameran joka on
    tyylikäs, erittäin suorituskykyinen, ottaa loistavia kuvia hämärissä olosuhteissa... mutta joka on aavistuksen liian isokokoinen

    Mielipiteitä kiitos!
     
  6. purplehaze

    purplehaze Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2005
    Viestejä:
    233
    Saadut tykkäykset:
    0
    No jos lähetään liikkeelle siitä, että mitä valokuvakameralla on tarkotus tehdä: Ottaa laadullisesti hyviä valokuvia vai katella miten siistit muodot kimaltaa valossa, tämän mukaan Fujifilm vois olla ihan ok.

    Jos sun tarkotuksessas tahdot pienen kameran, joka on vielä tyylikkäämmän näköinen, niin ota tuo Panasonic. Ei tosta oo mun mielestä kahta sanaa. Se kohina on kuitenkin niin pientä, vaikka ammattilaisten mielestä se on aivan hirvittävää. Myös kun sulla on kaikki vehkeet 16:9, niin miksei kamerakin? Kaippa tuosta OISistakin on hyötyä, pienempi ISO ja suurempi valotusaika vaikka, niin ei kohise. Muutenkin noissa Panasoniceissa yleensä isoimmat ISOt kohisevat, pienemmät arvot ovat ihan hyviä. Jos se täyttä paskaa olis, niin eiköhän ne tekis asialle jotain.

    Ota Panasonic, käyttää kaiken lisäks vielä parempaa muistikorttia ja wide-pääkin on vähän laajempi.
     
  7. nysvaaja

    nysvaaja Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä.
    Ja ihan riittävän hyvin siitä 2,5" lcd:stä näkee kuvia katsellakin; ei se 3" lcd (esim. Fuji V10:ssä) niin tärkeä ole jos kamera on ensisijaisesti valokuvauskone eikä kuvien katselulaite.

    Panan saat mustana tai tummansinisenä, se on pienempi ja kevyempi.
    Myös tuo 28mm wide on nimenomaan sisäkuvauksessa/bilekamerassa hyvä olemassa; ero 36mm:een on varsinkin sisätiloissa yllättävän suuri.
    Jos joskus haluat alkaa kuvata 16:9 muodossa (mukava katsella laajakuvatelkkarista), niin Panalla sekin onnistuu; Fujissa on vain perinteinen 4:3 ja 3:2.
    Sitäpaitsi se Fuji F30 tulee myyntiin todennäköisesti vasta kesällä. Esim. F11 oli pitkään vain Japanin ja sitten jenkkien markkinoilla ennekuin tänne rantautui.
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No niin, nyt ollaan jo tosi lähellä digikameran ostoa. Asetelmat ovat hieman muuttuneet, joskin vaihtoehtomallit ovat pysyneet samana. Tällä hetkellä ykkössijalla on hienoisesti Fuji V10. Iso 3" näyttö (jossa on vielä mukavasti pikseleitä) on mukava mutta parasta tässä kamerassa mun tarkoitukseen nähden on sen ohuus (ohuempi kuin FX01 jopa) ja erityisesti sen suorituskyky hämärässä. Eli esimerkiksi tämän arvostelun mukaan http://www.pocket-lint.co.uk/review.php?reviewId=1468
    tällä kameralla pitäisi ottaa kohtuu hyviä kuvia baarissa ilman salamaa. Mitään ihmeitä en toki odota, mutta koska en kummiskaan tulosta kuvia tai suurenna niitä, niin uskon, että lopputulokset ovat tarpeeksi hyviä. Mä en ihan tosta tyylistä niin diggaa, ja nuo lcd-puolen napit ovat ehkä vähän oudosti sijoiteltu, mutta muuten kelpo kameri varmaankin tämä on. Ja kun tarkastelee esim. cnet.comin tai amazon.comin sivuja, niin pelkkää positiivista palautetta tästä kamerasta on tullut.

    No kakkossijasta painiskelevat sitten vanhat tutut Panasonic FX01 ja Fuji F30.
    Porukka on jo ostanut tätä FX01 kameraa, ja kuulemma widescreen videotallennus on tosi hieno, mutta vastaavasti kuvanlaatu jättää toivomisen varaa, erityisesti baariolosuhteissa. Toki salamaa käytettäessä kuvista saa ihan menetteleviä (sillä baarissa ihan kokemuksen mukaan jopa sellaisilla parin sadan euron vähän vanhemmillakin malleilla ihan kestettävää jälkeä salaman kanssa) mutta tietenkin se ilman salamaa -kuvaus kiinnostaa vähän enemmän. Ja onhan FX01 tosi tyylikäs ja siinähän on se optinen kuvanvakain (joskin fujifilm.co.uk sivuilla on Fujin oma teoria, miksi Fujin teknologia on parempi kuin OIS-teknologia).

    Vastaavasti Fuji F30 on tietenkin se hyvin hehkutettu malli, jonka pitäisi suoriutua pokkariksi loistavasti minkälaisesta kuvaustilanteesta vain. ISO 3200 on mukana ja siis teknisiltä ominaisuuksiltaan tätä mallia on hehkutettu esim. baarikuvaajan märäksi uneksi (tai no hämärässä kuvaavan). Mutta se koko se koko. Jos vertaa esimerkiksi FX01:sen kokoa F30:n kokoon, niin eihän se ero kovin suurelta tunnu. Käytäntö on ilmeisesti kuitenkin ihan toinen juttu, ja muutamakin tyyppi on vaihtanut oman F11:sensa (suurinpiirtein saman kokoinen kuin F30) Panasonicin FX-sarjalaiseen juuri tuon koon takia. Onhan mulle suositeltu sitä, että voisin ostaa sellaisen kotelon sille kameralle, joka tulee vyöhön kiinni, mutta enpä tiedä olisiko kiva olla baarissa niin: jos kotelon kätkee vaatteiden alle niin se aiheuttaa kohoumia ja esim. istuessa sen tuntee selässä ja vastaavasti jos sen kotelon siirtää eteen näkyville, niin näyttää ihan turistilta. Siis varmasti on tyyppejä, jotka ovat vieneet tämänkokoisia kameroita baariin, mutta mä olen vielä sitä tyyppiä baarissa, joka bailaa armottomasti eli tanssii kuin Jacko ja singahtelee ympäriinsä kuin Teräsmies. Silloin se isomman kameran aiheuttama epämukavuus lisääntyy...

    Tähän väliin siis täytyy todeta, että kaikkea ei todellakaan voi saada kun puhutaan pokkareista. Joko pokkari on sopivan pieni, että sitä voi pitää taskussa ilman, että se tuntuu siellä, mutta sitten baarikäytössä kuvat eivät ole kauhean hyvätasoisia (salamakuvat eivät ole parhaita, ja ilman salamaa -kuvauksen voi näillä ultrakompakteilla malleilla melkein unohtaa, ellei halua katsoa tosi kohinaisia kuvia, joskin tietenkin pienikokoisissa kuvissa sitä kohinaa ei niin näy) tai sitten pokkari on enemmän kompatia mallia kuten F30 ja valokuvaukselliset ominaisuudet ovat hyvät hämäräkuvauksessakin pokkariksi (joskin nämä Fujin mallit taitavat hallita tätä osa-aluetta aika suvereenisti) mutta vastaavasti koko on vähän liian iso, että kameraa voisi pitää huomaamattomasti mukana.

    Murusijoista jäävät taistelemaan Canonin uutuusmallit Ixus 63 ja Ixus 800. Ensimmäisessä on 3 tuuman näyttö (joskin yllättävän vähän pikseleitä) ja dpreview:n mukaan kuvat olisivat aavistuksen parempia kuin FX01:llä mitä tulee kohinaan (ja ehkä yleensäkin). Jälkimmäisessä on tämä paljon puhuttu optinen kuvanvakain ja mukana on ISO 800 (ilmeisesti myös tossa Ixus 63:ssa se on myös). Kummatkaan mallit eivät tyyliltää niin miellytä minua, ja vaikka Canonilla on todella hyvä maine pokkariluokassa, niin kyllä jokainen noista kärkikolmikon kameroista viehättää minua enemmän.

    Tässä spescit näistä kaikista malleista: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=fuji_finepixf30%2Cfuji_finepixv10%2Cpanasonic_dmcfx01%2Ccanon_sd630%2Ccanon_sd700is&show=all

    Kyllä minusta näyttää vähän siltä, että tuo V10 on tavallaan kompromissi FX01:n ja F30:n väliltä. Se on pienikokoinen mutta silti sillä näyttäisi saavan tyydyttäviä kuvia baarissa ilman salamaa pokkariksi. Toki tyyli ei ole mitenkään kauheaan jees ja tähänhän joutuu ostamaan xD-muistikortin (aion ostaa tähän kai Sandiskin Type H 1 GB xD-kortin), mutta muuten V10 vaikuttaisi lupaavalta.
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Onneksi mä tarvin sen pokkarin välttämättä vasta kesällä. Nimittäin haluisin kyllä lukea enemmän arvosteluja näistä uutukaisista, ja oikeastaan vain Panan FX01:stä on tullut kunnon arvostelu ulos.

    Täytyy vielä mainita, että Sonyn iloiset tekniikkaveikot varmasti näkivät tämän mun ongelmallisen kamerahaun jollakin foorumilla, ja päättivät piruuttaan julkaista tällaisen kameran: http://www.dpreview.com/news/0604/06040601sonydsct30.asp

    En tiedä sitten onko hämäräkuvauksellisilta ominaisuuksiltaan parempi kuin vaikka Fuji V10 (Fuji kun aika lailla dominoi tekniikallaan hämäräkuvaus-osa-aluetta) mutta varmasti asiat ovat parantuneet ainakin hieman T9:n ajoista.
     
  10. houm_thiätör

    houm_thiätör Guest Guest

    Liittynyt:
    10.07.2003
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Huhhuh, Elviksen läppärinosto-thread kesti vuoden ja kamerakin lähentelee jo puolta vuotta. Kyllähän ne ostokset kannattaa toki harkita tarkoin mutta mutta... :hitme:

    Eihän siinä sinällään, hyvä että joku seuraa uusien tuotteiden tuontia ja kertoo muille asiasta. :thumbsup:

    Ukko osti tuossa itselleen sen FX9:köhän se oli vai mikä, vaikutti kyllä laatupeliltä, hyviä kuvia ja kamera on ns. "slickin" näköinen ja kokoinen. Sai näyttämään oman Ixus 430 jo kovasti vanhentuneelta. Veljen 4-5 vuotta sitten ostama näyttää jo valtavalta, todella hyvää kehitystyötä noissa kamerafirmoissa työstetään tätä nykyä.
     
  11. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Oi niitä aikoja... :D

    No joo, mutta nyt olen tehnyt jotain todella harvinaista. Olen tehnyt päätökseni ja laatinut suunnitelman. Onko suunnitelmani taas vaihtunut? Kyllä. Olenko pystynyt vieläkään päättämään minkä kameran ostan? En. Mutta nyt olen kuitenkin luonut suunnitelman, jota noudatan, ja joka kanssa pysyy! Eli tähän loppui haku, ja kaikki riippuu siitä miten nämä valintamahdollisuudet otetaan vastaan maailmalla.

    Mulla on edelleenkin vähän yli kaksi kuukautta aikaa ostaa se kamera, mutta nyt päätin, että mun pitää tehdä selkeä suunnitelma miten menettelen, ettei koko ajan tule lisättyä mieleen uusia ja uusia malleja.

    Suunnitelmani: Odotan Sony T30-arvosteluja. Jos niiden perusteella T30 tuntuu hyvältä kameralta jolla saisi edes jollakin tavalla siedettäviä kuvia ILMAN salamaa hämärässä, niin valitsen T30:n. Jos näin ei ole, yritän saada jollain lailla selville olisiko F30 minulle liian iso. Jos ei olisi, valitsen sen. Jos olisi, valitsen Canon Ixus 65:n, koska Canonit ovat loistavia peruskameroita.

    Eli enää näitä kolmea, ja vain näitä kolmea, kameraa aion harkita. Tietenkin nyt voi herätä kysymys, että miksi valita Ixus 65 eikä T30. No, voisi olettaa, että Sony on kohinaisempi kuin Canon. Lisäksi Sony maksaa enemmän kuin Canon, ja jos T30 ei näkyvää parannusta T9:n hämäräsuorituskykyyn niin en näe mitään syytä maksaa pelkästä tyylistä 500 euroa.

    Mielestäni olen nyt aika lailla koonnut kaiken tiedon nykyisistä ja tulevista kameroista mitä tarvitsen, ja luulen, että olen nyt onnistunut löytämään kolme kameraa, jotka ovat kaikki vähintään hyviä peruskameroita. Tietenkin toivon, että T30 olisi siedättävä ilman salamaa hämärssä, ja jos ei niin että F30 olisi minulle sopivankokoinen. Mutta jos ei, niin ainakin Ixus 65 on ihan hyvä valinta, joskaan hämäräkuvaukseen se ei taida olla mikään paras valinta.
     
  13. j0sku

    j0sku Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.11.2003
    Viestejä:
    1 280
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei tule saamaan näillä pikkukameroilla hyviä kuvia hämärässä, ei edes siedettäviä. ;)
     
  14. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tsiisus. :rolleyes:
     
  15. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    etp. älä nyt hätäile. et ole tainnut pohtia kaikkia puolia asiasta.
     
  16. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelitko tosissasi ottaa baari/biletyskuvia ilman salamaa, kun näät märkiä unia jostain ISO 3200:sta. Joudut kuitenkin napsimaan suurimman osan kuvista salamalla, koska nykyiset amatöörijärkkäritkään ei kykene saamaan kunnon kuvia(IMO) noilla arvoilla. Valotusaika pitenee niin pitkäksi, että kohteiden(ihmiset?) liikkuminen ei joutuisi kuvaan.

    Tämän topicin innoittamana hankin Panasonicin FX-9:in, enkä voi haukkua sitä huonoksi. Kohinaa on aivan julmetusti jo ISO 400:ssa, mutta vakaalla kädellä voi pimeämmäsäkin saada onnistuneita kuvia, kunhan pidentää valotusta. Suurimmaksi osaksi olen kuitenkin käyttänyt sitä ainoastaan tilanteissa, johon en digijärkkäriä viitsi kantaa.
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin, siis viittaat varmaan tolla ISO 3200 -kommentilla siihen, että sun mukaan sillä tulevalla Fuji F30:llekaan ei tule saamaan ilman salamaa hyviä kuvia baarissa? No joo, ensinnäkin huomautan, että koko ajan ollaan tosiaan puhuttu siitä, että enimmäkseen kuvaisin tyyppejä poseeraamassa (eli EI-liikkuvia kohteita). Toiseksi, mitä olen lukenut suomalaisia ja ulkomaalaisia foorumeja, niin moni ihan pro-tyyppikin ostaa ainoaksi kameraksi just tone Fuji F30:n, ja enimmäkseen just tollasia hämärätilanteita varten. Ja tosiaankin se pointti heillä on se, että he eivät sit aio käyttää salamaa. Saako sitten Fuji F30:llä ihan missä hämärätilanteessa vain hyviä kuvia ilman salamaa? No ei varmastikaan. Mutta saako sillä kuvia ilman salamaa hämärrässä, jotka ovat tarpeeksi hyviä (joskaan ei nyt ihan julkaisukelpoisia)? Uskon näin. Tossa Fuji F30:n esittelypätkässä Fujin edustaja mainitsi, että kohinamäärä ISO 3200:ssa on samaa luokkaa kuin F11:ssa kohinamäärä ISO 1600:ssa. (Ja muuten olen nähnyt F11:lla otettuja kuvia ilman salamaa esim. konserteista ja baareista, ja vaikka niissä kuvissa oli kohinaa, niin en mä voinut niitä surkeiksi väittää).

    Mut joo, ehkä mun pitää olla realisti ja todeta, että mun pitää todellakin valita joko Fuji F30 (jonka kanssa on jotain toivoa ottaa hyviäkin kuvia ilman salamaa baarissa) tai sitten pieni kamera, jonka kanssa joudun käyttämään salamaa (Sony T30 / Sony T30 / Canon Ixus65). Tässä on ollut vähän kaikenlaista, mutta tässä kohtapuolin lähden kameranbongauskierrokselle, ja sovitan taskuuni perinpohjaisesti F30-kokoluokan kameraa.

    Mähän olen hylännyt jo (osittain :D) Panan FX01 -mallin ajattelemisen. Mut tsekatkaapas tässä ketjussa hieman alempana olevaa kuvaa tyypeistä baarimaisessa paikassa jammailemassa. Ja kuva siis on otettu ilman salamaa ISO1600:lla: http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=87583&forum_id=23&highlight=JungleKing
    Ja jos on varmaa, että FX01 on todella kohinainen, ja voitaisiin olettaa, että on olemassa ultrakompakteja, jotka ottavat parempia kuvia korkeimmilla ISO-tasoilla, niin eikös silloin olisi mahdollista saada pienelläkin kameralla kohtuu hyviä kuvia ilman salamaa. Koska musta tuo FX01:lla otettu kuva, nyt ei ole täysin surkea...
     
  18. Sly

    Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.11.2003
    Viestejä:
    2 172
    Saadut tykkäykset:
    7
    On tietysti hienoa, että tekee hyvän pohjatyön ennen ostopäätöstä, mutta oikeasti kuinka paljon eroa on kameroilla, jotka pyörivät 300-400e:n hintaluokassa etenkin, jos kuvaaminen on perus "turistikuvaamista" eli kännikuvia kavereista jne? Mitenköhän elvis saa ikinä autoa saatikka asuntoa ostetuksi ;)
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No niinkin voisi ajatella. Toisaalta, eikö asian voisi ajatella niin, että kun mä teen tätä pohjatyötä niin perusteellisesti, niin samalla opin aika paljon termejä, tietoa yms. Sittenpähän ei mene sormi suuhun, kun joskus myöhemmin tulee kameranhankinta taas eteen tai jos joku ihan untivikko tarvii apua. Siis enhän mä nyt tietenkään väitä olevani mikään ekspertti ja järkkäreistäkään en tiedä juurikaan mitään... Silti, tuskin tässä mun pohjatyön kohdalla voidaan puhua ihan täydestä ajanhukasta.

    Ja tietenkin onhan niitä muitakin ihmisiä, jotka haluavat olla todella tarkkoja siitä mitä ostavat. Kameroissa ON eroja, ja mulla ei nyt niin paljoa sitä rahaa ole, että voisin suhtautua hajamielisesti kameranvalintaan: valitsisin vain summilla jonkun kameran, tod. näk. pettyisin siihen, ja joutuisin ostamaan uuden kameran myöhemmin. Miksi tuhlata rahaa kohteen kameraan, kun voi ostaa yhden kameran ja sitten vaikka mp3-soittimen.

    Pointti mulla vaan on se kai, että on olemassa niitä, jotka ostavat tavaroita heti ja sitten mahdollisesti päivittävät uuteen tavaraan myöhemmin. Itse olen niitä tyyppejä, jotka haluavat tavaran, joka on just sopiva, ja jos sellaista ei löydy, niin sitten en tyydy vähempään vaan jätän ostamatta kokonaan. Palatakseni tähän kameravalintaan, todellakin asia taitaa olla niin, että ostinpa kameran nyt tai myöhemmin, niin kompromissejä joudun tekemään: ultrakompakti-luokassa ei ole kameraa, jolla saisi esim. F11:n tasoisia ilman salamaa otettuja hämäräkuvia, järkkäritasosta nyt puhumattakaan. Kuitenkin on olemassa ultrakompakteja, jotka ottavat parempia kuvia ilman salamaa hämärässä kuin toiset ultrakompaktit. Ja kun tämän faktan yhdistää siihen, että on aivan selvästi nähtävissä, että tällä hetkellä ultrakompakti-valmistajat keskittyvät aika suureksi osaksi juuri tähän hämäräkuvauksen parantamiseen, niin mä kyllä sanoisin aika vahvasti, että odotukseni on kannattanut... Edelleenkin, takuuvarmasti joudun tekemään kompromissejä joko kameran koon tai hämäräkuvauslaadun väliltä, mutta toisaalta jos mä olisin silloin ensimmäisen ketjun aikoihin valinnut sen Nikonin, niin tällä hetkellä katuisin sitä päätöstä. Ja kun mähän en todella tarvi sitä kameraa kuin vasta nyt kesällä (kun elämässä on alkanut sellainen vaihe, että sosiaaliset kanssakäymiset ovat lisääntyneet huimasti), niin tämä kevät/kesän alku onkin se paras aika kameranostoon mulle: kai se tekniikka menee eteenpäin sitä rataa, että parhaaseen tulokseen pääsee, jos ostaa kameran mahd. lähellä sitä hetkeä, kun sitä oikeasti tarvii.

    Lopuksi haluan sanoa senkin, että onhan tämä makukysymyskin. Jos nyt vaikka otetaan se FX01:llä otettu ISO 1600 -kuva, niin joidenkin mielestä se on ihan hirveää -piip-. Ja jos on tottunut käyttämään järkkäreitä, zoomaamaan kuvia tai tulostamaan niitä tai vaikka kuvienlaatuun ihanteellisissa kuvausolosuhteissa, niin varmasti se mielipide on oikeutettu. Minusta se FX01-kuva on omiin käyttötarkoituksiini (katson näytöltä kuvia kaverien kanssa vaikka bisset kädessä) vähän liian huono, mutta ei kumminkaan niin huono, että kuvanlaatu häiritsisi minua aivan hirveästi. Ja jos se tiedetään, että esim. noissa uusissa Canoneissa on vähemmän kohinaa korkeilla ISO-tasoilla, niin silloinhan esim. Canon Ixus65:llä vaikka sillä sen maksimilla, ISO 800:lla, otettu kuva voisi olla just ja just mulle hyvä. Toisaalta taas, vaikka noita Sonyn T-sarjalaisia on haukuttu (tosin T9 on saanut enimmäkseen kiitosta, tosin ei hämäräkuvaus"tehostaan") niin T30:ntä just mainostetaan ns. partycamina ja siinähän on IS ja ISO 1000. Eiväthän nämä specsit takaa mitään, mutta voi hyvinkin olla, että T30:llä saavuttaisin aavistuksen paremman tuloksen kuin Ixus65:llä. Onhan tämä jossittelua, mutta jos näiden kahden ero on se mikä saa mut tyytyväiseksi, niin eikö se ole sen arvoista, että otan asioista selvää ennen ostoa.
     
  20. Yen

    Yen Käyttäjä

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    1 412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voin kokemuksesta sanoa, tulet käyttämään 90% AUTO-moodia ja päällisin puolit unohdat, mitä isoa milloinkin on päällä...

    Lisäksi olisi mitä tahan huippu tai paska "ultrakompakti" (huh?, jos kyse on Fujin F11stä, "ultra" on kyllä aika kaukana) ei pimeällä tule tekemään kunnon kuvaa ilman salamaa, koska

    • Valovoima ei oikeasti riitä, vaikka spekseissä olisikin kuinka alhainen F. Pieni linssi on pieni linssi, vaikka voissa paistaisi.
    • Suljinajat ovat aivan liian hitaita kun kohde luultavasti liikahtaa. Esim. 1/20 on jo liian hidas vaikka kuin vantera käsi tai tanakka jalusta olisikin, kohteet liikkuvat ja kuvat näyttävät siltä kun olisi tärähtänyt. Eli tarvitset salaman pysäyttääkseen liikkeen, ei käden vapinaan yms.
    • Kylillä liikuskellessa ei ole aikaa ruveta mitään ISOa tai ihan mitään muutakaan valikkoa selaillemaan, kun kohteet ja tilanteet ei näet odota. Ja jos jäät useinkin tähtäilemään ja asetuksia muuttamaan, sinulla ei ole paljoa näytettävää kavereille bisse kädessä.

    Mitä oikeasti tarvitset on aputarkennusvalo, nopea laukaisuviive, tarkka ja nopea tarkennus (ei ammu ohi usein). Kuvanvakaaja on kiva lisä, varsinkin jos teleä on yli 100mm ja tarpeellinen yli 180mm.

    :thumbsup: