Ubuntu ainoana käyttöjärjestelmänä

Keskustelu osiossa 'Käyttöjärjestelmät ja sovellukset' , aloittajana Nollabitti, 12.09.2009.

1. Nollabitti

Nollabitti Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Toisaalla olen kertonut Laptop-ongelmistani, mutta ne on nyt ratkaistu putsaamalla koko kiintolevy ja olen nyt asennellut Windows XP:tä uudestaan.
    Ajureiden kanssa taitaa kyllä mennä hermot.

Olen pohdiskellut Linuxin asentamista koneelle Windowsin asemesta. Poltin Ubuntun imagen levylle ja kokeilin minkälainen käyttis se on. Olen todella positiivisesti yllättynyt! Todella tyylikkääksi ja käyttäjäystävälliseksi hiottu käyttöliittymä.
    Ennen kuin vaihdan Ubuntuun, pyytäisin vähän kommentteja:
    - Osittaisinko kiintolevyn ja asentaisin Ubuntun toiseen osioon jättäen Windowsin toiseen?
    - Löytyykö Ubuntulle laitekohtaisia ajureita riittävästi, että kone toimii kaikilta tarpeellisilta osin?
    - Muutakin kysyttävää varmaan tulee kunhan asennuksen olen tehnyt.

Vähän asian sivusta. Aloin käyttämään MPC-Kromi - selainta ja minua häiritsee kirjoittaessa sanojen alapuolelle ilmestyvä punainen aaltoviiva, ikäänkuin oikeinkirjoituksen tarkistus. Millähän siitä pääsee eroon?

Kiitos,

0b

2. hkj

hkj Avatar Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos olet juuri nyt vaihtamassa käyttistä, niin suosittelisin Ubuntun/Kubuntun osalta odottamaan vielä hetken 9.10 julkaisua. Windowsissa taas ehdoton valinta Windows 7, jos uutta lisenssiä tarvitsee ostaa. Linuxille löytyy nykyään jo hyvin ajureita, mutta riippuen vähän laitteittesi uutuudesta tai eksoottisuudesta, niin ongelmiakin voi toki tulla. Pelikäytössä pelkkä Linux-asenus ei vielä oikein toimi, mutta aika monessa muussa käytössä kyllä.

3. Arpa

Arpa Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Asenna se wubilla (käynnistä asennus Windowsista), se asentaa Ubuntun windowsiin kuin minkä tahansa ohjelman. Koneen käyninstyessa voit sitten vailta käynnistyykö windows vai ubuntu.

Mutta suosittelen ehkä odottamaan kanssa 9.10 versiota, tossa 9.4 versiossa on sellanen ikävä bugi just wubi asennuksessa.

4. Nollabitti

Nollabitti Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos tästä vinkistä kuten myös edelliselle vastaajalle. Jos olisit jättänyt mainitsematta "(käynnistä asennus Windowsista)" niin olisin ollut ihmeissäni. Mistä tulee/mitä tarkoittaa lyhenne "wub"?
    Tuohan on oivallista jos asennuksen voi tehdä Windowsia poistamatta tai levyä osittamatta.

5. phelin

phelin Active Member

Saadut tykkäykset:
    3
    Ei "wub" vaan "wubi", Windows-based Ubuntu Installer.