Tykki vai TV?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana naappa, 29.11.2010.

  1. naappa

    naappa Guest Guest

    Liittynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    179
    Saadut tykkäykset:
    0
    Epson on alkanut muistuttaa lampun vaihdosta, ja olen suunnitellut että päivitän tykin. Nyt on kuitenkin mieleen hiipinyt ajatus että mitä jos ostaisi sittenkin taulu-TV:n, Samsungin 63-tuumainen plasma hieman houkuttelisi. Huone on pieni ja nykyinen kangas on 68-tuumainen (ja mielestäni juuri sopiva), eli koko ei juurikaan pienenisi.

    Jos nyt unohdetaan koko, niin onko tykissä mitään etuja verrattuna tuohon plasmaan? Aika paljon tulee katseltua hieman valoisassa, jolloin plasma varmasti on parempi, mutta miten kuvanlaatu optimiolosuhteissa? Sampassa olisi sitten lisäksi 3d, ja halvimmillaan full-hd-3d-tykin taitaa saada noin 4000€ hintaan (X3), ja noin 1000 enemmän 5 tuuman takia on aika paljon.
     
  2. Leffa-Lefa

    Leffa-Lefa Guest Guest

    Liittynyt:
    06.02.2008
    Viestejä:
    372
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osta se plasma tai joku muu TV, voishan se TV olla vähän pienempikin (halvempi?) Ja osta siihen Epsoniin uus lamppu ja ehkä isompi kangas. Mulla on aika pienessä huoneessa 92" kangas ja katseluetäisyys kolmisen metriä ja toimii hyvin BD:t sekä DVD:t. Aika pienen tuntuinen toi sun vanha kangas..

    Mun mielestä projektori on parhaimmillaan elokuvien katselussa ja se ei oikein korvaa TV:tä josta on hyvä katsoa uutiset ja TV-sarjat, tosin tulee TV-sarjoja katottua Boxeina valkokankaaltakin. Ja jotenkin tunnelma on eri kun katsoo pimeässä leffaa kankaalta :)
     
  3. Enoelmeri

    Enoelmeri Guest Guest

    Liittynyt:
    30.03.2004
    Viestejä:
    834
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkälainen katseluetäisyys sinulla on ja mikä Epsonin malli? Kankaan koko vaikuttaa kuitenkin aika pieneltä näin yleisesti ja uusilla fullhd tykeillä voi katsella isoakin kuvaa läheltä, ainakin jos katselumateriaalin laatu vastaa tykin laatua.

    Jos tosiaan olet sitä mieltä, että tuo katselukoko riittää sinulle niin tuskin tykissä on mitään etuja. Huomattavasti helpompihan televisio on, ei tarvitse huolehtia pimennyksestäkään sen tarkemmin. Ja siinä olen Leffa-Lefan kanssa samaa mieltä, että pelkällä tykillä ei pärjää. Tykillä katselee mieluiten hyvälaatuisia elokuvia ja blu-ray tv-sarjabokseja.

    Elokuvien katselussa suurikaan televisio ei ainakaan minulle pysty tarjoamaan samanlaista elokuvaelämystä kuin tykki kunnolla pimennetyssä huoneessa. 60 tuuman tv:kin on pinta-alaltaan aika pieni verrattuna parimetriseen kankaaseen. Nykyään tosiaan tuntuu, että 92 tuuman kangaskin on neljän metrin katseluetäisyydeltä liian pieni etenkin 2.35:1 elokuvilla.
     
  4. naappa

    naappa Guest Guest

    Liittynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    179
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia kommenteista. Huoneen syvyys on 3.2m, eli katseluetäisyys on ehkä 2.8m, jos silmästä kankaaseen mitataan. Tykkinä on Epson EMP-TW700. Periaatteessa tuo 68" 2.8 metristä vastaa 97" kuvaa neljästä metristä? Kieltämättä voisi vähän isompikin olla jo DVD-katselussakin, mutta toisaalta epsonin konvergenssi-ongelma näkyy joissain tilanteessa jo tälläkin, ja digi-kuraakin tulee katsottua aika paljon.

    Mulla on ollut tykki myös käytössä myös TV:n katselussa, erillistä TV:tä ei ole (tai vanha putki-tv on kyllä olohuoneen nurkassa, mutta sitä katsoo vain poika). Tällä on menty nyt kohta neljä vuotta, 3000h tuli juuri täyteen. Huoneen saa täydellisesti pimennettyä, mutta vaimo ei hirveästi tykkää siitä, joten sanoisin että 80% ajasta on vähän valoja päällä. Katto ja osittain seinätkin ovat myös vaaleita.

    Olen kyllä miettinyt että tuon putki-vehkeen korvaisi jollain halvahkolla taulu-tv:llä josta voisi osan ohjelmista sitten katsoakkin, joku 46-50 tuumanen. Tuosta vanhasta 32-tuuman putkesta en suostu nykyään katsoa mitään, koska en koskaan katso TV:stä mitään (uutisia tms) missä kuvalla ei olisi mitään merkitystä. Samalla tavalla iso kuva tuo fiilistä sarjoihin kuin leffoihinkin.

    Summa summarum:
    -68-tuumaa on ok
    -Konvergenssi on paska ja sitä myöten tarkkuus hukassa
    -Musta ei ole mustaa, edes pimennetyssä huoneessa
    -Valoja joutuu pitämään päällä...
    -GT5:sta pitäisi päästä pelaamaan 3D:nä
    --> Plasma tuntuu hyvältä kompromissiltä. Ilmeisesti kaikki muu olisi siis paremmin, kuvan koko vain pienempi?

    Parasta olisi tietenkin tuo 63 tuuman plasma olohuoneessa ja Sonyn tai JVC:n 3D-tykki teatterihuoneessa :king: