Tykista katoaa kuva, mikä ongelmana?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Snipersam, 21.03.2011.

  1. Snipersam

    Snipersam Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tykki on Optoma HD70, jolla ikää 3.5 vuotta. Lamppu on aika lopussa, joten nämä ongelmat voi johtua myös siitä.

    Oireet:
    - kuvan värit välkkyvät ikäänkuin yksi väri katoaisi lyhyeksi aikaa pois käytöstä. Eli välillä on normaali kuva ja sitten noin 1/10 sekunniksi kuva muuttuu vihreäksi ja taas takaisin normaaliksi. Välillä välkkymistä on enemmän ja välillä vähemmän.
    - kaksi kertaa on käynyt niin, että em. välkkymisen lisäksi kuva on välkkynyt välillä mustavalkoisena, jonka jälkeen ihmeellisen n. yhden sekunnin kestävän ujelluksen säestämänä tykin lamppu sammuu (kuva on siis pimeänä). Tykki jää kyllä päälle, eli tuuletin pyörii, mutta siinä palaa punainen valo.

    Ensimmäisen kerran jälkeen ajattelin, että lamppu meni ja en käyttänyt tykkiä viikkoon. Tämän jälkeen kokeilin huvikseni laittaa tykin päälle, niin tykki toimi taas kuten ennenkin. Onkohan lamppu loppu vai vaivaako tykkiä joku muu vika? En viitsisi ostaa uutta lamppua, jos tykki ei muutenkaan ole kunnossa. Kaapelit on muuten tarkistettu.

    Kiitos jo etukäteen kommenteista!
     
  2. Collusion

    Collusion Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    1 821
    Saadut tykkäykset:
    10
    Väripyörä on rikki tai ainakin hyvää vauhtia rikkoontumassa.
     
  3. Snipersam

    Snipersam Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tätä itseasiassa vähän pelkäsinkin. Tämä ei ilmeisesti ole korjattavissa, ainakaan millään järkevällä summalla verrattuna uuden tykin hankintaan?
     
  4. mot67

    mot67 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.10.2001
    Viestejä:
    387
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuullostaa tosiaan väripyöräongelmalta.
    Jos viitseliäisyyttä rittää, voi tykin avata itse ja katsoa josko siellä vain on kertynyt pölyä tai muuta töhnää väripyörään joka haittaa sen pyörimistä.
    Itse olen avannut tykin pari kertaa, ja ekakerralla väripyörään oli kyllä kertynyt yllättävän paljon pölyä.
    Ei se vielä pyörimistä haitannut, mutta voin kuvitella jos sinne väripyöän akselin ympärille on jostain syystä kertynyt esim kissankarvoja, niin pyöriminen voi heikentyä.
    Väripyörä ainakin HD73 mallissa on helposti käsillä kun kopan on avannut ja niitä mustia suojapahveja vähän raottanut. Ne saa kyllä takaisin kiinni vielä samoilla liimoilla, tai sitten teippaa uudestaan.
    Luultavaa on tietysti että väripyörän laakeri on tulemasa tiensä päähän, jolloin sitä ei liene kovin helppo korjata itse, mutta aina kannattaa avata ja katsoa jos takuu jo mennyt, ei siinä ainakaan mitään häviä.
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2011