Työtuolin löystynyt selkänojan lukitus

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana von Atsaloom, 13.11.2008.

  1. von Atsaloom

    von Atsaloom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    0
    Neljä, viitisen vuotta sitten ostamani toimisto-/työtuolin selkänojan kiinnitys on alkanut löystymään käytössä, ja nyt on tultu siihen pisteeseen, ettei se pidä enää juuri lainkaan. Luuletteko, että asian saisi korjattua itse, ilman, että tarvitsisi viedä tuolia korjattavaksi jollekkin ammattilaiselle (ei tosin kyllä aavistustakaan kelle)? En ole vielä rupeillut avaamaan tuolia ja perehtymään konkreettisesti ongelman korjaamiseen, vaan ajattelin ensin kysyä muilta neuvoa, voiko korjaamista itse edes yrittää.

    Selkänojan kulman lukitus luistaa niin, että jos sen lukitsee ennen ääri-taka-asentoa, nojattaessa tuolin selkänojaan, tuolin selkänoja rempsahtaa taka-asentoonsa. Toisaalta selkänojan lukitus on jo niin löystynyt, ettei se enää edes riitä pitämään selkänojaa lukittuna taka-asentoonsa, vaan usein nojatessa eteenpäin tai poistuessa tuolista, tuolin selkänoja rempsahtaa etuasentoon, johon se pyrkii ilman lukitusta.

    Tässä pari kuvaa tuolista, jotta vähän saa käsitystä minkälaisesta kapistuksesta puhutaan.

    Kaksi yleiskuvaa tuolista:
    <kuva1>
    <kuva2>

    Tässä tyypillinen kuva tuolista nykyään, kun tuolista on noustu, kun selkänoja on rojahtanut etuasentoon selkänojan lukitusvivun luistettua:
    <kuva3>

    Sama kuin edellä, mutta kuva lähempää. Kuvassa ympyröity ongelmallinen, selkänojan lukitussäädin:
    <kuva4>

    Tässä vielä kuva, jossa näkyy hyvin tuolin säätimet ja tekniikkaa:
    <kuva5>
     
  2. Juksa

    Juksa Guest Guest

    Liittynyt:
    08.12.2007
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Todennäkösesti täytyy vaihtaa koko mekanismi., eli osa joka ruuvataan istuimen alaosaan kiinni ja yhdistetään kaasuputkeen ja missä selkänoja on kiinni.

    Sen verran vanha tuoli, että ei takuuta enää voimassa, niin etsi tuolin valmistaja ja kysäse osaa suoraan tehtaalta.

    Helpoimmalla pääset jos hommaat uuden tuolin.

    EDIT// Sieltä löytynnee jotain kuluneita kierteitä/hammasrattaita tai vastaavaa ja ite vipua ei saa millään irti, niin näillä perustein siis... :)
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2008
  3. crocket

    crocket Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2008
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näin äkkiä katsottuna vaikuttaa Kinnarpsin tuolilta. Ota se istuin osa pois, (on kiinni vain yhdellä pienellä ruuvilla joka näkyy selvästi kun käännät tuolin ylös alaisin), siinä pitäisi näkyä kierretappi missä on mutteri ja läjä prikkoja kiinni. Kiristä se mutteri niitä prikkoja vasten ja tarkista että selkänojan säätö toimii kunnolla. Mikäli on liian tiukka niin löysää hiukan, kun olet saanut säädön kohdalleen niin pudota pikaliimaa muutama tippa siihen mutterin viereen että ei pääse enää löystymään. Istuin osa kiinni ja ei muutakuin istumaan. :)

    Tuo yllä kuvattu pitää paikkansa siis vain tuohon Kinnarpsin tuoliin, mutta tuo säätömekanismi antaa ymmärtää että ko. tuoli on kyseessä.
     
  4. von Atsaloom

    von Atsaloom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suuret kiitokset Juksalle ja crocketille neuvoista. Ei ole muistikuvaa/tietoa mistä tuoli on alunperin ostettu, mutta uutena se on ostettu. Alunperin tuolissa oli tummansininen kangaspäällys. Olen verhoomossa teettänyt siihen jälkeenpäin nahkapäällyksen.

    Tässä vielä vähän tunnistetietoja mitä löysin tuolista:

    Itse tuolirakenteissa pohjassa lukee RABAMI:
    <kuva1>

    Alkuperäisessä pohjakankaassa lukee LANABDESIGN:
    <kuva2>

    Alaristiselän pumpun letkussa lukee www.legris.com:
    <kuva3>

    Yleiskuva pohjasta:
    <kuva4>

    Olisi aivan mahtavaa, jos joku osaisi näiden perusteella kertoa tuolin alkuperäisen valmistajan tai myyjän, niin jatkossa jos tulee ongelmia tai varaosien tarvetta, niin tietäisi kenen puoleen kääntyä.
     
  5. crocket

    crocket Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2008
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yhtäkkiä googlella löysin tämmöisen paikan http://www.kaapinpaikka.fi, tuolla oli RABAMI niminen työtuoli myynnissä. Tuolta ehkä saat lisää infoa omasta tuolistasi.
     
  6. von Atsaloom

    von Atsaloom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mission accomplished!
    [​IMG]

    Kiitos crocket neuvoista. Ohjeesi pitivät muuten kutinsa, mutta istuinosa oli kiinni neljällä ruuvilla. Mutta kuten seuraavasta selviää, koko istuinosan irrotus oli täysin tarpeetonta.

    Tuoli tuli täysin kuntoon ja homma hoidettua. Loppupeleissä kyse oli tosi yksinkertaisesta toimenpiteestä. Alla kuvasarja kiinnostuneille tuolin avauksesta ja selkänojan lukituksen kiristämisestä. Jos haluat skipata turhan jaarittelun, hyppää suoraan kohtaan ja kuvaan 12:

    Istuinosa on kiinni tuolirakenteessa 4:llä ruuvilla:
    <kuva1>
    <kuva2>

    Istuinosa ja selkänoja irrotettuna. Selkänoja lähtee irti yhden sormiruuvin poistamisella:
    <kuva3>

    Kuvassa ongelmallinen säädin. Toisella puolella tuolia säätimen kohdalla on muovitupilla suojattu tappi jonka alta paljastuu mutteri:
    <kuva4>
    <kuva5>
    <kuva6>

    Pohjan suojakotelo irtoaa kahden sivussa olevan ruuvin irrotuksella:
    <kuva7>

    Tuolin mekaniikkaa ja löystyneen lukitusvivun tekniikka näkyvillä:
    <kuva8>
    <kuva9>
    <kuva10>
    <kuva11>

    Itse ongelma korjaantuu tätä mutteria kiristämällä. Puoli kierrosta riittää:
    <kuva12>
    <kuva13>

    Mutteri näkyy kuitenkin löystyvän aina pikkuriikkisen kun selkänojan lukitusta käyttää. Prikka mutterin kantaan, niin se saattaa pysyä paremmin paikoillaan:
    <kuva14>

    Valmis! Hommasta olisi selvinnyt pelkästään irrottamalla mutterin suojakupin ja kiristämällä sitä, ilman tuolin tarpeetonta purkamista:
    <kuva15>
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2008
  7. von Atsaloom

    von Atsaloom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt luotettavasta ja pitkään palvelleesta työtuolistani murtui rungosta hitsisaumat. Aluksi kuulosti ihan siltä, kun sisältä olisi mennyt joku jousi paikoiltaan ja luulinkin näin käyneen, kun keinumekanismi ei enää palauttanut istuinta pystyasentoon. Avaamalla runko selvisi vian laatu. Linkeistä alta näkyy murtumakohdat. Jotta pääsee jatkamaan töitä työpöydän ääressä, täytyy aamulla lähteä käymään yhdellä metallityöpajalla, jossa olen aiemmin asioinut, jos ystävällisesti ilman varoitusaikaa pistäisivät odotellessa uudet hitsit. Kaiken kaikkiaan olen ollut hemmetin tyytyväinen tuoliin, onhan se palvellut jo kymmenisen vuotta ja ollut todella ahkerassa käytössä. Verhoilun uusiminen istuinosaan on käynyt mielessä teetättää ihan lähiaikoina. Enpä tiedä jos laittais selkänojan samalla ja vaihtais väriä - vaikka valkoiseen nahkaan?

    yleiskuva avattuna

    murtumakohta oikealta

    murtumakohta vasemmalta
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2012
  8. von Atsaloom

    von Atsaloom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulipa tämäkin korjausprojekti saatua onnistuneesti päätökseen. Olin jo puolelta päivin kotona korjatun rungon kanssa. Kasaamisessa, muutama mutka matkassa mukaan lukien, vierähti oikeastaan loppupäivä. Samalla tuli tehtyä aika perusteellinen täyshuolto tuolille, jonka ansiosta ei kuulu enää minkäänlaisia nitinöitä eikä natinoita ja säädöt toimii kirjaimellisesti kuin rasvattu. Voin suosittella Helsingin Metallityöt Oy:ta vastaavanlaisiin korjaustarpeisiin: tultuani asian kanssa ryhtyivät heti työn kimppuun ja hommassa vierähti odotellessa noin 10min - veloitus 10 euroa. Kaikkein ikävintä tässäkin - kuten yleensäkin projekteissa, jotka suorittaa olkkarin lattialla - oli varsinaisesti pakollinen huolellinen siivoaminen lopuksi :(.

    tässä uudelleenhitsatut ja juuri päällemaalaamani saumat

    lopputulos
     
    Viimeksi muokattu: 20.04.2012
  9. von Atsaloom

    von Atsaloom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toteutin mielessä olleen ajatuksen uuden verhoilun teettämisestä - ja kuten olin ajatellut, niin kokonaisuudessaan valkoisella nahalla. Olen itse tosi tyytyväinen sekä materiaali ja värivalintaani, kuten työn laatuun. Spoiler-tagin alla isot kuvat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. eiolesipulia

    eiolesipulia Guest Guest

    Liittynyt:
    19.07.2017
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro. Mulla on alla Kinnarpsin työtuoli, jossa lukitus luistaa. Onko mahdollista saada tuosta kuvasta 12 reuploadia, kun ei tahdo ladata? Joku ruuvinkiristysongelma tuossa selvästi on kun lukitus toimii, jos nojaan vivun päällä. En vain tahdo löytää itse mutteria.
     
  11. mdk 5.1

    mdk 5.1 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    1 014
    Saadut tykkäykset:
    98
    :D Voi kestää jokunen tovi ennen kuin vaustauksen saat. käyttäjäprofiili tietää kertoa "von Atsaloom nähty viimeksi: 08.10.2015" Eipä toki etteikö joku näiden korjaamisesta nykyäänkin osaisi jotain kertoa.
     
  12. eiolesipulia

    eiolesipulia Guest Guest

    Liittynyt:
    19.07.2017
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo aika hakuammuntaahan tää on, mutta ajattelin kuitenkin koittaa. Kyllä ite tulee ainakin sillointällöin seurattua foorumeita, joille en ole aikoihin mitään kirjoittanut.