TV+R+SAT laitteet, mitä tarvitaan?

Keskustelu osiossa 'Satelliitti-TV' , aloittajana lahna, 24.02.2010.

  1. lahna

    lahna Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin, vanhan omakotitalon uudelleenjohdotus käynnissä ja jo nyt haluaisin varautua tulevaa varten. Lähtötilanne on tämä: talossa on neljä rasiaa ketjutettuna, joista ei näy edes terrestriaalidigitelkku kunnolla. Antennilta onkin vedetty suoraan johto telkkarille, josta tv näkyy.

    Olen nyt vetänyt kaikilta neljältä antennirasialta erikseen TELLU 13:aa yläpohjaan, jonne ajattelin sijoittaa tähtipisteen ja vaihtaa seinärasiat 1,5 db vaimentaviksi TV+R+SAT -rasioiksi. Tämä on käsittääkseni suhteellisen varma ratkaisu tulevaisuuttakin ajatellen.

    Mutta, mitäs muuta pitäisi hankkia? Oletetaan, että antenni on myös vaihdettava, vaikka kokeilen vanhalla toki ensin. Etäisyys Kivenlahden mastoon on noin 10 kilometriä linnuntietä. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä satelliitti-TV:tä tullaan katsomaan vain yhdestä rasiasta kerrallaan, mutta mitä tarvitaan lisää jos varataan valmius katsoa kahdesta rasiasta samanaikaisesti? Satelliittilautanen tullaan suuntamaan Sirius 4 -satelliittiin, mutta jos samaa lautasta hyödyntäen voidaan saada helposti jostain toisestakin satelliitistä ilmaisia kanavia alas, mitä tämä vaatii lisää? En halua mitään moottoreita kääntämään antenneja, pidetään ratkaisu sikäli yksinkertaisena.

    Eli siis, työläät jutut on tehty (ihana lasivillashow yläpohjassa), mutta mitäs nyt tarvittaisiin (suotimia, jakajia, vahvistimia yms.)?
     
  2. Borje

    Borje Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suorajakelu kytkin peliin niin voit katsoa vaikka joka huoneessa sattia. Tietysti lautaselle Quad / Quatro päät. Miksi siriukseen ?
     
  3. lahna

    lahna Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siriuksesta näkyy muiden talossa asuvien haluamia kanavia (maksukortilla tosin). :) Eli jos mulla on quad-päät ja haluan käyttää kahta vastaanotinta tarvitsen 8:t kaapelit tuon suorajakelukytkimen ja antennin väliin?
     
  4. Borje

    Borje Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaapelien määrä riippuu satelliittin määrästä, mulla neljään tähdätty ja 16 kaapelia.
     
  5. lahna

    lahna Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä lisätarkennusta, eikös tuo quad-pää tarkoita sitä, että sama lautanen on tähdättävissä neljään satelliittiin? Vai jotain ihan muuta...

    Kiitoksia vielä vastauksistasi!
     
  6. Borje

    Borje Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jokaiselle satelliitille oma pää, oli se sitten mono,twin, quad......4 Satelliittia =4 päätä
     
  7. lahna

    lahna Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.07.2001
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin, olen miettinyt tällaista pakettia:

    • Harava-antenniksi UHF/VHF-vastaanottoon Triax Kombi 20
    • Lautaseksi Triax TDS 88
    • Universaali sivusyöttöhässäkkä
    • 2 kappaletta Quattro-LNB:itä
    • Triax TMS 9x4P -kytkin
    • Micro M200 HD-vastaanotin

    Sitten vedetään jokaisesta rasiasta (Legrandin SAT-TV-FM rasioita) TELLU13 suorajakelukytkimen outputteihin. Harava-antennilta koaksiaalikaapeli alas suorajakelukytkimelle kans. Ja sitten molemmilta LNB:iltä 4 koaksiaalia kytkimelle. Näyttääkö tämä setuppi ihan järkevältä?

    Tuohon LNB-kytkin välille olen ajatellut sellaista kaapelia, jossa on kätevästi niputettuna 4 koaksiaalia yhteen kaapeliin. Media Plaza Shop näyttää myyvän tällaista 2 euron metrihintaan. Mahtaisiko vastaavaa saada jostain halvemmalla, vai onko tuo ihan käypä hinta? Ei vain huvittaisi maksaa toimituskuluja yhden kaapelin tilaamisen vuoksi...