Tv:lle korkeussäädettävä teline?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Ted, 13.06.2010.

  1. Ted

    Ted Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2005
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ongelma näkyy alla:

    [​IMG]

    Tilanpuutteen takia olen päätynyt tuollaiseen ratkaisuun, että tv on screenin edessä. Haluan kuitenkin käyttää äänentoistolaitteistoa myös tv:n kanssa eikä sen laittaminen lattialle tai screenin asentaminen katonrajaan tule kysymykseen. Käytännössä vedän telkkarin pöytineen sivuun, kun katson leffoja. Onhan siitä vähän vaivaa, varsinkin oli vanhalla tonnin painoisella putkitöllöllä, mutta toisaalta katson leffoja lähinnä viikonloppuisin eikä vaiva ole sen takia niin suuri. Helpommin lelffoja tulisi ehkä katseltua viikollakin, jos ei olisi vaivaa siirrellä noita tavaroita.

    Nyt olen hommaamassa pääkaiuttimiin sopivaa keskikaiutinta. B&W:n diskanttiratkaisun takia keskikaiutin tulee olemaan sen verran korkea ettei se mahdu tuohon telkkarin alla olevalle tasolle enää. Sen takia aloin miettimään muita ratkaisuja. Paras olisi, jos televisiolle saisi korkeudensäädön samaan tapaan kuin esim. monitoreissa. Silloin kaiutin voisi olla omalla tasolla telkkarin edessä ja telkkarin voisi painaa alas lattianrajaan tykityksen ajaksi ja nostaa ylös, kun sitä taas tarvitaan. Onko kellään tietoa tällaisista korkeudensäätömekanismeista? Voisiko tuollaisen systeemin rakentaa itse? Tietenkin jos vastaavanlaisia ratkaisuja myydään valmiina, niin vinkkejä saa antaa. DIY-ukkojen apua kaivataan.
     
  2. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuohon ei ole järkevää ratkaisua. Kahdesta isosta näytöstä toisen pitää väistyä.

    Joko niin että,

    -systeemi ns. lähikenttäistetään. Videotykki lähtee, telkkarista tulee pää- ja ainoanäyttö. Okulaarit ovat oman maun mukaan 1,3-1,8 metrin päässä näytöstä (40-50" ruuduilla). Tästä ratkaisusta kiittää äänenlaatu. Näin tekisin, ja teinkin, itse.

    -televisio lähtee, ja sen tilalle tulee 24 tuumainen tietokonemonitori esim. Ergotronin tuotteella jostakin sopivalta hollilta nenän eteen kurottuen. Kun aletaan tykittää, näyttö taitetaan pois edestä. Tästä ratkaisusta äänenlaatu itkee.
     
  3. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kyllähän siihen on järkevä ratkaisu!
    Laitat TV:n seinälle ja rullakankaan, joko käsinkäytettävän, tai kuten minulla sähköisen laskeutumaan TV:n päälle-eteen. Silloin voit laittaa kankaan sopivalle korkeudelle ja kaikki toimii hyvin. Tulee jopa halvemmaksi, kuin kallis TV:n nostopöytä.
     
  4. Ted

    Ted Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2005
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aijai, eikö mun ideat oikein ota tuulta purjeisiin :D

    Harkitsin uutta telkkaria ostaessa, että jättäisin tykin pois ja ostaisin vähän isomman telkkarin. Lopulta päädyin kuitenkin siihen, että tykki jää ja ostin vähän pienemmän telkkarin (42"). Viime viikonloppuna ostin uuden tykin, että se ei ole lähdössä ihan vähään aikaan :)

    Pystyisikö jotain tuollaista käyttämään telkkarin kanssa myös?

    No tätä mietin myös itse, mutta en ole kovin innostunut tekemään järeitä ratkaisuja, jotka jättävät reikiä esim. kattoon. Toivottavasti en tässä kämpässä montaa vuotta asu. Screeni on jo seinässä aika monella ruuvilla ja siinä mielessä seinäkiinnitys telkkarille olisi mahdollinen. Rullakangas pitäisi ilmeisesti kiinnittää kattoon, että se saadaan laskeutumaan telkkarin eteen? Pitääkö tuossa tehdä isoja reikiä kattoon? Tai ehkä sen saisi ripustettua seinästä, pitänee tutustua aiheeseen enemmän. Mukavahan se olisi, jos ei tarvitsisi tehdä mitään kiinteitä ratkaisuja.
     
  5. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=53257

    Itselläni samalla tavalla TV screenin edessä, käytössä Powermotionin TV-nostin 46" LCD:llä, kun haluaa screeniltä katsoa niin eikun painaa kaukosäätimestä nappia, jotta TV laskeutuu pois screenin edestä.

    Tarkoitus oli tehdä myös kotelointi TV:lle tai joku hylly TV:n päälle jossa keskikaiutin olisi sijainnut, niin sekin olisi noussut/laskenut TV:n mukana.
     
  6. Drakmin

    Drakmin Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    1
    Suunnittelin tämmösen omalle 52" ruudulle, tähän olisi helppo lisätä vielä korkeussäätö vaikka käsikäyttösesti niin pääsee halvalla. Toivottavasti saat jotain ideoita tästä:

    [​IMG]
     
  7. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Rullakangas = ei käy videofiilille. Kankaaseen tulee ajansaatossa epämuodostumia rullalle pyörittelystä ja manuaalikankaassa vielä lisäksi lenkistä kiskomisesta.

    Television nostopöytä asettaa pieniä haasteita kalibroidun keskikaiuttimen sijoitukselle ja kalibroituna pysymiselle. Käytännössä se ei onnistu.


    P.S. Videotykin ja ison telkkarin pitäminen samassa laitteistossa on kuin auton ja leikkuupuimurin tunkeminen samaan parkkiruutuun. Materian määrällä ei voi kompensoida käytännön toimivuutta.
     
  8. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Tason voi heivata ihan ensimmäisenä sohvan taakse piiloon, eipä häiritse merkkivalot ja vastaavat. Tämän jälkeen televisio kiinnitetään seinälle nostolaitteella, joista on juttua ollut useaan otteeseen plazalla. Valmiit kaupalliset eivät aivan halpoja ole, mutta itse tekeminen ilman hitsaus- ja leikkausvehkeitä, suht edistynyttä elektroniikkaosaamista ja kunnon tiloja on lähes mahdotonta. Toki tason voi nostolaitteen tapauksessakin jättää paikalleen, kunhan ottaa seinästä irti sen verran että nostin mahtuu liikkumaan televisioineen. Nostolaite on jokatapauksessa se keino millä edetään tässä tapauksessa.
     
  9. vilmulkku

    vilmulkku Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2009
    Viestejä:
    62
    Saadut tykkäykset:
    0
    esim.
    Parturin tuolista se sylinteri ja pumppu mekanismi
    erityisesti suurella liikeradalla olevia malleja kannattaa kytätä.
     
  10. Ted

    Ted Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2005
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitoksia juhaa tuosta linkistä. Onhan tästä(kin) aiheesta näköjään ollut juttua aikaisemmin. Täytyy paneutua noihin aikaisempiin keskusteluihin tarkemmin. Tuollainen valmis mekanismi sen luultavasti pitäisi olla, kun en omaa pahemmin noita kädentaitoja/laitteita. Näyttää vaan olevan aika hinnakkaita.