TV-kuvan zoomaus

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana Äkkipoika, 18.10.2010.

  1. Äkkipoika

    Äkkipoika Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.06.2008
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko nykytelkuissa kuvan zoomausta? Ideana olisi että vaikkapa 60-tuumaisesta voisi katsella HD-tavaraa täysikokoisena ja (mun tapauksessa) antennimössöä sopivasti pienemmäksi zoomattuna, vaikkapa 40-tuumaisena, jolloin kuvanlaatu ei näyttäisi niin järkyttävältä kuin se 60-tuumaisena todennäköisesti olisi nykyisellä katseluetäisyydellä (ikäänkuin olisi kaksi tv:tä yhdessä). Portaaton zoomi olisi tietysti ihanne. Pikaisesti speksejä tutkien en löytänyt ainakaan Sampalta tai Sonyltä tämmöistä ominaisuutta, josko muilla olisi. Kyse ei siis ole kuvasuhdesäätämisestä eikä Pip tai Pap-toiminnosta.

    Ajatus tähän tuli kun katselin W5500:n tekstitv:tä ja siinä tekstin vieressä oli pieni tv-kuva kyseisen kanavan lähetyksestä ja kuva oli siinä mainio (sama havainto Pip ja Pap toiminnoilla). Tietokoneen kautta lähetystä katsottaessa zoomaus lienee mahdollista mutta haluan pitää nämä systeemit erillisinä.
     
  2. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin minulla C755 Samsungissa on vain PiP jossa voi valita TV:n ja jonkin ulkoisen lähteen kuvan kanssa (uusin ja monipuolisin TV mitä olen kotona päässyt räveltämään), zoomia en ole muistaakseni missään televisiossa vielä nähnyt (jos kuvasuhteiden vaihtamista ja tuon TXT:n käyttöä ei lasketa). Ei ole myöskään Pioneerissä moista. Samsung käyttää ja näyttää kyllä nettitoiminnallisuuksissa videota pienemmissä "ruuduissa" joten voisi kuvitella tuollaisen zoomin toteuttamisen olevan mahdollisuuksien rajoissa. Yritän muistaa napata kuvia noista...
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2010
  3. Äkkipoika

    Äkkipoika Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.06.2008
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Epäilin kyllä itsekin vahvasti zoomin olemassaoloa. Luulisi sen kuitenkin olevan (helposti?) toteutettavissa kun esim. omassa Logitechin vanhahkossa näppiksessäkin on zoomi (tosin kohtuu karkealla porrastuksella) ja kun nykytelkut alkavat olla aina vaan tietokonemaisempia.