[Arkistoitu] Tupakointi ravintoloissa

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana winterland, 01.06.2007.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Silverfang

Silverfang New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä sitä hetkeä jää kaipaamaan, kun ravintolassa ottaa kupillisen kahvia tai oluen, istahtaa pöytään päivän lehden kanssa ja sytyttää sen savukkeen.. :) onpahan jotain kerrottavaa lapsenlapsile :p "kun ukki oli nuori niin.." ja lapset ovat ihan että mitä helv.. :eek:

Toisaaltahan asia on vain hyvä, nyt ei tule sitä savuketta sytytettyä ja täytyy opetella istumaan sytyttämättä. Ahtaisiin tupakkakoppeihin tuskin tulee mentyä, itsekin tässä lopettelemassa olen (jo 2 viikkoa savuttomana, joskaan "en ole vielä lopettanut, en vain polta" ;)) ja tosiaan enää ei tarvitse pelätä tupakan aiheuttamia reikiä vaatteissa, joita jotkin fiksut aiheuttivat baarin tungoksessa ympäripäissään tupakoidessaan.

2. geecb

geecb New Member

Saadut tykkäykset:
    0

Tämä on hyvä pointti! Kaksi hyvää kaveriani aikoinaan lopettivat tupakoinnin reiluksi vuodeksi, mutta molemmat alkoivat taas polttamaan baarireissujen takia. Kun ympärillä sauhuaa ja tupakka kuulemma kaljan kanssa sopii niin hyvin yhteen, niin vaikka kotona pystyy olemaan helposti tupakoimatta, ei se baarissa kuulemma ole helppoa. Nyt saadaan ehkä korkeampia lopetusprosenttejakin uuden lain myötä.

Mitä tulee muihin hajuihin baareissa, niin niitä ei ole ainakaan Ruotsissa havaittu. Iltalehdessä ainakin oli joskus juttua, että sielläkin pelättiin ensin pierun ja hien alkavan haisemaan tupakan sijaan, mutta ilmeisesti Ruotsissa ainakin on osattu käyttää sellaista ainetta kuin deodoranttia. Ja mitä piereskelyyn tulee niin, no, minulla ei ainakaan ole ollut tapana piereskellä seurassa muutenkaan. Ehkä tässä ihmiset oppivat sitten muutenkin tavoille.

3. DVB-G

DVB-G Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    30
    En polta, enkä siedä tupakan savua asunnossani tai parvekkeellani tai muuallakaan, jossa kuljen.

Erilliset suljetut tilat, joihin minun ei ole pakko mennä, siellä kyllä sallin tupakoinnin vapaasti.

En siis käy ravintoloissa, kolikkoakaan en ole eläessäni ravintolaan pannut (en siedä hajuvesiä ja tupakansavua), joten minä kyllä sallisin siellä tupakoinnin. Toisaalta ihan sama se minulle on, koska en siellä käy. Toisaalta nyt sitten voisin ehkä uskaltautua katsomaan, mitä tarkoittaa ravintola, kunhan sieltä ensiksi häädetään ulos kaikki hajuvesiammeessa polskuttavat mummot. Siispä en aio ravintolaan mennä tämän elämäni aikana, polttakoot tyypit siellä vaikka päreitään, jos huvittaa.

Piipun ja sikarin hajusta tykkään pieninä annoksina. Röökin savu haisee pahalle, sitä inhoan.

Kieltäisin myös julkisilla avonaisilla paikoilla tupakoinnin, sallisin piiput ja sikarit. Ja sähkötuoli niille huijareille, jotka panisivat piippuun/sikariin paskalta haisevaa vakioröökiä.

4. Ari

Ari Active Member

Saadut tykkäykset:
    4
    Hyvä vaan. Itse en ole polttanut koskaan, mutta aina ravintolassa käynnin jälkeen vaatteet haisevat hirveälle tupakansavun takia, samaten siellä ollessa on koko ajan aina ollut epämiellyttävä olo, oli siellä ihan vain muuten vain, kuuntelemassa jotain bändiä tai soittamassa itse bändissä. Varsinkin viimeisessä tapauksessa kun siellä baarissa on pakko olla loppuun saakka tavallaan töissä, vaikka kyseessä toki harrastus onkin.

Miksi homma ei toiminut vapaassa systeemissä johtui siitä että kaveriporukassa on yleensä muutama jotka haluavat polttaa jotka eivät suostuneet menemään savuttomaan paikkaan ja tupakoimattomat henkilöt sitten aina "joutuivat" menemään samaan paikkaan missä sai polttaa mikäli yleensä halusi porukan pitää yhdessä.

Vaikka eihän tuo nyt niin hirveästi itselleni vaikuta, kun sen verran harvoin ravintoloissa käyn, eilen tuli kyllä käytyä ja olihan siellä mukavampi olo.

5. Jazo

Jazo New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Istuskelin tuossa Oulun Amarillossa tänä iltana ja tupakointi meininki oli täysin sama kuin aina ennenkin, olipa vielä ne tuhkakupitkin melkein joka pöydällä. Eipä se homma siis muutu aivan yhdessä yössä, vaikka laki onkin jo astunut voimaan.

6. Kumisukka

Kumisukka New Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä kyse on astetta vakavammasta asiasta kuin melusaasteesta. Tupakansavu kun on todistetusti terveydelle haitallista, eikä sitä pysty oikein millään järkevällä keinolla rajaamaan esimerkiksi ravintoloissa. Vaikka pystyttäisiinkin rajaamaan se käytön aikainen savu, henkilökunnan pitää kuitenkin oleilla niissä tiloissa mm. keräämässä astioita yms. useita kertoja päivässä. Ymmärrän kyllä valtavan hyvin tämän lain aiheuttaman närän, mutta on vähintään ihmeellistä, että osalle tupakoivasta väestöstä tuntuu olevan äärettömän vaikeaa astua sen vastapuolen kenkiin. Ettäkö on ammatinvalintakysymys, että altistuttaa itsensä haitalliselle savulle, josta ei ole mitään hyötyä kenellekään? Kaikissa muissa ammateissa, joissa ollaan tekemisissä haitallisten aineiden kanssa, käytetään, tai ainakin suositellaan käytettäväksi suojavarusteita. Kuitenkin ravintollahenkilökunta, kahvilatyöntekijät, huoltamotyöntekijät jne. joutuvat altistamaan itsensä tupakansavulle päivittäin.

Laki on siis vaihteeksi järkiperusteinen, eikä tässä todellakaan poljeta kenenkään oikeuksia, vaan päinvastoin penätään turvallista työympäristöä ihmisille, joilla ei sellaista ole tähän mennessä ollut. Se on tietysti aina ikävää, kun joudutaan rajaamaan yksilön oikeuksia yleisen hyvän puolesta, mutta järkeäkin saa käyttää. Moni vähättelee tätä lakia sillä perusteella, että monet näistä ravintolatyöntekijöistä polttavat itsekin. Onko se silti oikeutettua, että nämä ihmiset joutuvat hengittämään sitä savuista ilmaa jatkuvalla syötöllä sen vapaaehtoisen keuhkojen tuhoamisen lisäksi? No eipä ole niin. Ihan varmasti osa baareista ja ravintoloista tulee rikkomaan tätä lakia ainakin jonkin aikaa. Se on heidän asiansa, ja varmasti on siinä kohtaa henkilökunnan keskuudessa se asia hyväksytty. Tosiasia kuitenkin on, että tästä jaksetaan vaahdota hetki, ja sitten se muuttuu arjeksi. Näin on tapahtunut järjettömienkin lakien kanssa, joten todennäköisesti tämä asia sulatetaan hieman nopeamminkin.

En minäkään pidä kyttäys- ja holhoamismentaliteetista. Pidän sitä jopa sairaana, mutta en kyllä näe tässä laissa mitään, mikä viittaisi sellaiseen.

7. Vibatsu

Vibatsu New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    1
    Eipä tarvinnut laittaa paitaa pesuun eilisen baarikierroksen jälkeen sen takia, ettäkö olisi tupakalle haissut. :thumbsup:

Tuhkiksia ei näkynyt pöydillä. Yhden tupakointikopin näin, mutta sekään ei ollut vielä käytössä.

8. Kiila

Kiila Active Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli koettua tuo uusi laki pubissa parin tuopin ja paukun kera. Täytyy todeta, että ainakaan ensi tuntumalta tämä uudistus ei ollut mieleeni. Varsinkin pubitunnelmasta puuttu merkittävästi jotain, kun ennen hämyisessä pubissa ei leiju savua ja ilmassa ei ole tupakan/sikarin/piipun tuoksua taikka hajua. Tuntui kuin olisi oluella seurakunnan kahviossa kun kaiken näkee kristallinkirkkaasti, toki parilla paukulla saa sen saman sumun silmille illan mittaan :) Terveydellisestä näkökulmasta (asiakkaat ja henkilökunta) tuo laki on tietenkin todella tervetullut ja eipähän haise kuteetkaan niin kuolemalle sitten aamuisin. Sauhuttelun kieltäminen ei muuten itseäni haittaa, kun sitä ei tule edes juodessa harrastettua, mutta tuon tunnelman kärsiminen harmittaa.

9. Mama

Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, tämä siis on ainoa järkiperuste mikä minulle jotain merkitsee. Muutoin tuntuu että perustelut ovat ollaan aika itsekkäitä ts. omat vaatteet haisevat. Ilmeisesti yhteiskunnan pitää holhota, jos ihmiset eivät silloin itse tajua hakeutua ravintoloihin missä ei saanut tupakoida. Krapulapäivien ohjelmaan minulla onkin kuulunut pyykinpesu ja kunnon suihku. Mutta muutoin taas saa ihmetellä, että joillekin siihen, ettei uskalla porukan tupakoivalle kaverille sanoa että mennään toiseen ravintolaan, ratkaisu on yhteiskunnan tasoinen kielto. Elämä on valintoja täynnä, kokeilkaas joskus.

Toisaalta, tässä yhteiskunnassa alkaa kohta extremeä olla tupakka käryten ajaa polkupyörää ilman kypärää.

10. Samppa

Samppa Active Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    16
    Ainakin paikallinen Amarillo monen muun täkäläisen juottolan kanssa haki tälle kahden vuoden "siirtymäajan", eli mikään ei muuttunut. Olisivat nyt ajaneet lain kerralla kunnolla voimaan ilman tuollaisia turhia myönnytyksiä.

11. WhiteQueen

WhiteQueen New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    2
    Kerrassaan ihanaa. Jatkossa siis voi käydä baarissa ilman, että haisee tuhkakupilta seuraavana päivänä. Minulla se tupakansavu tuntui vielä pahentavan krapulaakin, ja tanssilattialla oli kamalaa tanssia, kun joku tupruttelee vieressä. Tuntui aina siltä, että happi pakenee keuhkoista. Tuli kyllä itse joskus baarissa vähän tupakkia polteltua, kun oli tarpeeksi humalassa, mutta en jää kyllä mitenkään kaipaamaan. Savuton on pop.

12. Kumisukka

Kumisukka New Member

Saadut tykkäykset:
    1
    No yleisestihän asiakkaat menevät baareihin tuhoamaan terveyttään muutenkin, joten tuskin sillä asialla on ihan hirveää painoarvoa ollut lakialoitetta tehdessä. Sen sijaan henkilökunta menee baariin töihin, ja työturvallisuudella tätä lakia kai on perusteltu eikä sillä, että jonkun limainen huppari saattaa kärytä krapula-aamuna tupakalta. Jos joku on haltioissaan siitä, etteivät vaatteet käryä tupakalta krapula-aamuna, kun herää oksennuksensa seasta keskeltä keittiön lattiaa, niin se on lieveilmiö, eikä mikään lain hakuisuuden ilmentymä. Minäkin pidän sitä ihan positiivisena asiana, etteivät vaatteeni käryä tupakalta baarireissun jälkeen, joskin se on minulle melkolailla yhdentekevää. Sekunnin murto-osaakaan en pystyisi vakavalla naamalla perustelemaan tätä lakia jollain asiakkaiden viihtyisyyden paranemisella tms, jo pelkästään siitä syystä, että baarissa käynti on täysin vapaaehtoista toimintaa. On kuitenkin hiukan eri asia seistä siinä savussa 8 tuntia päivässä, jotta tulee leipä pöytään kuin käydä siellä kapakassa piipahtamassa parin tunnin ajan kerran viikossa, tai miten usein nyt kukin tykkää siellä käydä.

Kun itse aloin notkua baareissa ja klubeilla, mitään rajoituksia ei ollut. Savutella sai missä tahansa, ja yleensä kantikseni olivatkin täynnä savua metrin verran lattiasta ylöspäin. Välillä ei saanut baarin toisessa päässä istuvien naamoistakaan mitään selvää kun savua oli oikein perkeleesti vilkkaina päivinä. Sekään ei haitannut minua, vaikken itse poltakaan ja 100% kavereistani polttaa. Minä tiesin sen savun olevan siellä joka kerta kun sinne baariin vapaaehtoisesti itseni tungin. Sen sijaan olen pitänyt jo pidempään työterveydellisenä virheenä sitä, että henkilökunnan pitää hengittää sitä paskaista ilmaa. Eivät he ole siellä viihtymässä, vaan tekemässä työtä.

13. geecb

geecb New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    No just. Lakia totta tosiaan taidetaan perustella työterveyden takia, mutta kyllä todellinen syy on kuitenkin yleisesti globaalisti tiedostetussa tupakan vaarallisuudessa itse tupakoitsijalle ja kaikille hänen ympärillä oleville henkilöille. Tästä syystä tupakointia yritetään vähentää ja tämä on vain yksi askel kohti tupakoinnin totaalista kieltämistä. Viina ja tupakka ovat täysin eri asioita siinä suhteessa, että ravintoloihin/baareihin mennään aina nimenomaan juomaan, ei polttamaan. Ymmärtäisin kyllä, jos esim. tupakkaklubilla kiellettäisiin viinan tarjoilu jos se häiritsisi toisten tupakasta/sikarista nauttimista.

Kävinpä itsekin eilen baarissa ja diskopuoli oli savuton, mutta suomirokkipuoli savullinen. Molemmat puolet olivat täynnä, mutta suomirokkipuolella savun kitkerä haju/maku tuntui ärsyttävältä ja silmiäkin aina kuin huomaamatta kirveli. Diskopuolella "helpon olemisen" tajusin vasta parin tunnin jälkeen, kun huomasin ettei siellä kukaan polttanutkaan tupakkaa. Viihtyvyys oli ihan toista luokkaa kun ilma oli raikasta, eikä se ilman raikkaus latistanut tunnelmaa yhtään. On se kumma jos joku valittaa liian puhtaasta ilmasta, wtf?

Todella ärsyttävä tällainen "ei ole pakko mennä" -perustelu, koska samanlaisella argumentoinnilla voi perustella ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Pakko on ollut aina haista savulta, koska tupakoiva vähemmistö on osannut pitää puoliaan ja vielä suurempi osa on ajanmyötä ajatellut tupakan siten "vain kuuluvan" baarielämään. Nyt saatiin enemmistölle kuitenkin voitto kotiin ja puolustan päätöstä vastustajille sillä, ettei ole pakko mennä sinne baariin - jääkää kotiin polttelemaan tupakkia vaikka oikein keuhkon täydeltä. Tätä lääkettähän tupakoitsijat ovat aina tarjonneet savuttomille - kotiinjäämistä jos ei muuten kiinnosta.

14. KinZZa

KinZZa New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö haissut edes se paljon ennakkoon mainostettu pa*kan, hien ja parfyymien tuoksuyhdistelmä? Tuosta on nimittäin itse kuullut vähän kahdensuuntaista palautetta. Osa väittää, että tupakansavu on aiemmin peittänyt tehokkaasti nämä hajut, mutta toiset taas, että tupakansavu on vain poissa, eikä sen alta ole paljastunut mitään korvaavaa. Minä en ole vielä tämän uuden baari-kulttuurin aikana päässyt tilannetta testaamaan. Toisaalta hauskaahan sinne mennään pitämään, eikä haistelemaan.

15. popomatic

popomatic New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Yleisesti tässä tupakkakeskustelussa on kummallista lain vastustajien argumentointi yksilön vapaudella. Päätä voi tosiaan hakata seinään kotonakin muita haittaamatta. Samanlaista keskustelua taidettiin tosiaan käydä jopa turvavöistä, vaikka niiden hyödyllisyys on nykyään iha yleisesti tunnustettu.

Monet tässä ketjussa ovat tosiaan perustelleet lain merkitystä itsekkäästi, mutta kyllä tupakoinnin rajoittamisella on IMO varmasti myös kauas kantoisempia vaikutuksia sen lisäksi, että ravintolatyöntekijät säästyvät savulta. Esimerkkinä tulee ensin mieleen siivous- ja terveydenhuoltokulujen väheneminen.

Ehkä pelkällä ravintolapolttamisen kieltämisellä ei tosiaan kovin pitkälle päästä, mutta eikös tästä ollut joitain tuloksiakin Norjasta, että polttaminen oli etenkin usealla baaripolttajilla vähentynyt merkittävästä tai loppunut kokonaan?

16. Orv

Orv New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Mielestäni erittäin huomionarvoista tämän nyt voimaanastuneen lain tiimoilta on se fakta, että tupakoivien osuus 15-64 vuotiaiden ihmisten joukosta Suomessa on n. 20%. Eli siis kääntäen --> Meitä tupakoimattomia (passiivisesti tupakoimaan pakotettuja) on se pyöreät 80% aikuisväestöstä!

Lähde: KTL, 2007

<saarna>
    Olisi se nyt mielestäni perin kummallista, jos pieni vähemmistö; edelleenkin vuonna 2007; pakottaisi määrällisesti viisinkertaisen enemmistön suomalaisista hengittämään todistetusti keuhkokasvaimia aiheuttavia aineita sisäänsä ravintoloissa, suljetuissa tiloissa, joissa täyteen ahdettuna on jo muutenkin huono ilma.

Tämänkin lakimuutoksen jälkeen samasta saasteesta joutuu vielä kärsimään konserteissa (ulkoilma, mutta tiiviisti pakkautunut porukka), bussikatoksissa (arvatkaa vaan poistuuko tupakoitsija sateella täyteen pakkautuneen katoksen alta röökin sytyttäessään), tuuletusparvekkeilla (+asunnoissa joissa tuuletusikkuna/korvausilmasuutin parvekkeille päin), takseissa, (ei kukaan varmaan huomaa jos tauolla vähän vetäsen), ei niin kauan sitten lentokoneissakin jne. jne... Ja erehdypä huomauttamaan asiasta asianomaiselle, heti olet se taloyhtiön/tapahtuman/kaupungin kyylä/suvaitsematon/nuija joka yrittää rajoittaa viattoman röökaajan yksilönvapauksia ja (olen ihan oikeasti kuullut tätäkin termiä käytettävän) ihmisoikeuksia!!!

Lääh-puuh, huoh... Sainpahan purettua sydäntäni.
    Kiitos ja anteeksi.
    </saarna>

17. Mama

Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en tietääkseni noin tarkoittanut, ja minusta tuntuu että aika moni muukin on ihmetellyt sitä että jos se tupakansavu on häirinnyt niin niin miksi ette ole tehneet mitään? Luulis että jos olis tarpeeksi ollut sellaista porukkaa joka tupakattomia baareja olis halunnut, niitä olisi ihan markkinatalouden nimissä syntynyt. Eikö ymmärrä? Miksi siis ei syntynyt? Olisko niin ettei niihin riittänyt sitten asiakkaita. Pitääkö valtion tehdä teidän puolesta päätökset?

Tupakoimattomille muuten vinkki miten saatte tupakanpolton Suomessa vähenämään:menette aina tupakoivien puolelle paikkoja viemään ;)

18. Kristian

Kristian Well-Known Member

Saadut tykkäykset:
    30
    Sitä tupakanhajua haistelemaan siis? :hitme: Ei taida toimia, ellei sitten lähde niin isolla porukalla, että koko tupakoivien puoli täyttyy...

Mutta: Hieno laki! :thumbsup:

19. Sly

Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    7
    Kysymys on siitä että ei haluta antaa kilpailijoille etua siitä että tarjotaan "vähemmän" kuin joku toinen. Tämän vuoksi esim. tietyt tuotteet kioskeissa tulee vaan olla (tupakka, kalja) vaikka niistä saadut katteet olisivat kuinka huonot tahansa, koska jos niitä ei tarjota menetetään asiakkaita. Tuo pointti siitä, että miksi ei aiemmin ole ollut ravintoloita tai ehkä paremminkin yökerhoja, jotka olisivat profiloituneet tupakattomiksi on sinänsä ihan hyvä. Luulen että tästä kun mennään pari vuotta eteenpäin ja ihmiset tottuu tupakattomuuteen niin varmasti monelle palaaminen savulliseen ravintolaan jäisi tekemättä vaikka polttaminen sallitaisiinkin uudelleen.

20. Simo81

Simo81 New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä että tupakointi ravintoloissa on melkein loppu! Minä en polta, joten en kaipaa tupakansavua ja hajua. Minä en myöskään ole lihava tyttö, enkä pidä lihavista tytöistä. Niitä voitaisiin myös kieltää tulemasta ravintoloihin. Ne ovat epäesteettisiä ja vievät liikaa tilaa. Minä en pidä myöskään kännissä örveltävistä juuri teini-iän ylittäneistä varsumies-pojista, jotka juovat kovat pohjat "kaverin luona" ja tulevat sitten ravintolaan heilumaan. Ne ovat vastenmielisiä seisovine katseineen ja agressiivisine käyttäytymisineen. Pysyisivät pois, kun ei ole varaa edes juoda baarissa. Yli 3-kymppisten paikka on kotona, niitä ei tarvita baareissa pilaamassa maisemia ryppyineen! En pidä myöskään pienistä miehistä, sillä niillä on ihmeellinen tarve esittää että ovat kovia. Kaikki alle 180 senttiset voisivat saada pysyvän porttikiellon baareihin, jotta tappelut vähenevät. Toisaalta liian pitkätkin ovat ärsyttäviä, eli yli 2 metriset voidaan jättää ulkopuolle. En pidä valkosipulista, joten sitä syöneet jätetään baarin ulkopuolle. Liian voimakkaan hajusteet ärsyttävät, joten ulos vaan haisulit. Humalassa oluttuopin kanssa heiluvat saattavat liata vaatteeni. Ymmärrätte jo, ulos vaan. Likaiset ja haisevat ihmiset ovat inhottavia, pahanhajuinen hengitys ärsyttää, pistävä hiki... ei, ulos vaan. Paskaa musiikkia soittavat dj:t voisi kanssa heittää ulos häiritsemästä mukavaa illanviettoa, sillä minä olen maksanut yökerhon sisäänpääsylipun jotta voin pitää hauskaa. Väärä musiikki pilaa minun tunnelmani. :sick:

Hyvä että ollaan päästy eroon ensimmäisestä ärsyttävästä sakista! Ja jos nuo muut edellä luettelemani hylkiöt saadaan pois, niin annan kyllä mielelläni listan myös muista epäsopivista. Tehdään Suomesta maa, jossa kaikki muistuttavat toisiaan. Perustellaan tuota vaikka terveydellä. :D

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.