Tupakkalakon olemisen sietämätön keveys

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Nice Guy Eddie, 20.02.2005.

  1. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 499
    Saadut tykkäykset:
    41
    Ja nyt 10 kuukautta takana, edelleen ilman tupakkaa :D

    Hajuaisti on palautunut huipputasolle. Ostin tossa kuukausi sitten käytetyn auton ja ihmettelin auton sisäilman tuoksua. Muut autossa matkustaneet eivät ole sitä huomioineet ja väittivät minua vainoharhaiseksi. No mielestäni siinä heikko tupakantuoksu on ja vahvistukseksi sitten takapenkkiläisten tuhkakupista löytyi hivenen tuhkaa. Nyt sitten odotellaan pakkaskelejä että saan tuuletettua auton kunnolla ja pääsen eroon tuosta hajusta. Vaimoke kun ei ole ikinä poltellut ja on 10 vuoden aikana eräänkin kerran valitellut hajuani/makuani kun poltin, niin hänkään ei tuota tuoksua huomaan eli pitää todella heikko olla tuo tuoksu.

    tootsi : pidä pintasi sillä tuollalailla se kestopolttaminen syntyy eli suosittelen lopettamaan kokonaan tai sitten myönnät nikotiiniriippuvuutesi ja alat rehellisesti tupakoitsijaksi. Itse 2000 aloin polttelemaan (5 vuoden lakon jälkeen) silloin tällöin, aluksi meni "hienosti" eli riitti aski monta viiikkoa/kuukauden, mutta sitten yhtäkkiä huomasinkin että poltan joka välissä eli aski ei riittänytkään kuin päivän.

    Sehän on jokaisen oma asia polttaako vai ei, mutta enemmän kuin polttavat ihmiset minua ärsyttää nämä tupakanpolton lopettaneet jotka kuittailevat joka välissä tupakoitsijoille tyyliin "Siinä on taas yksi naula arkkuun." jne.

    Ainiin, säästöä tullut 10 kuukaudessa (tupakat - lopetuslääke) = 721,59e, jotka ovat tilillä odottamassa lisäkertymistä ja jotain mukavan ostamista :D
     
  2. KinZZa

    KinZZa Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2005
    Viestejä:
    705
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta olen tasan samaa mieltä. Itse en ole tavallaan kertonut kenelläkään, että lopetin tupakoinnin. Mitä sitä mainostamaan? Osa kavereistani ei ole edes huomannut. Muistan, kun itse poltin se otti niin päähän, kun joku tuli mainostamaan olleensa jo 20,23h poltamatta... asia on eri tietenkin tässä viestiketjussa. :)
     
  3. EskoMörkö

    EskoMörkö Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitetaampa väliaikatietoja.... Nyt olen ollu ilman nikotiinituotteita n 3viikkoa ja viime viikonloppuna firman pikkujouluissa ilman mitään em. tuotteita koko illan vaikka aikalailla tuli "nautittua" alkomaholi pitoisia tuotteita, ja helppoa on ollu. Yllättävän, jopa liian helppoa. Lakko jatkuu menestyksekkäästi ja lähes joka päivä röökillläkäynti käy mielessä... (niinku just nyt) mutta en ratkea, ei viiti, tässä vaiheessa se tuntuis jo itsensä pettämiseltä.
     
  4. J.E. Vanaja

    J.E. Vanaja Guest Guest

    Liittynyt:
    10.10.2006
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onnea ja jaksamista vain kaikille lakkoa suunnitteleville, harjoittaville sekä sitä kiroaville. Itse olen nyt ollut pikkuisen yli vuoden kokonaan savuttomana.
    Yritin pari kertaa mielenhallinnalla, laastareilla ja purkalla, mutta eipä niistä suuremmin apua ollut. Vasta tuo Zyban-kuuri teki tehtävänsä. Sitä suosittelen kyllä suolaisesta hinnasta piittaamatta. Eikä sivuvaikutuksiakaan tinnitusta lukuunottamatta esiintynyt.

    +P
     
  5. huuru

    huuru Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.12.2005
    Viestejä:
    213
    Saadut tykkäykset:
    8
    Itsellä on ongelmana juuri se tapa, ei niinkään nikotiiniRIIPPUVUUS, nikotiinit tulee taas lakon/lopetuksen yhteydessä nautittua purkan kautta, mutta tapa on mikä riivaa, kahvin, ruuan, oluen tms jälkeen tulee vitunmoinen tarve päästä tupakalle, samoin myös käy kun on kyseessä kauppaan meno, roskisten vienti tms, eli kun toppakaupalla on mennyt röökiä ennen, niin nyt on vaikea suhtautua arjen yleisiin askareisin ilman tupakkaa :S , no kyllä tämä varmaan taas tästä, toinen kerta kun lopullisesti lopettamassa...
     
  6. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Heh, onneksi on nämä vanhat ketjut olemassa, joista voi käydä lukemassa omia jorinoitaan. 2005 olin näköjään tohkeissani tupakkalakkoa tekemässä...ja taisihan se maaliskuun alkuun asti kestääkin. Siitä eteenpäin onkin mennyt enemmänkin tupakoidessa kuin lakkoillessa.

    Viime lauantaina päätin nyt kuitenkin TAAS lopettaa tupakoinnin ja viikko alkaa nyt olla takana. Ihme kyllä ei ole edes juurikaan tehnyt mieli koko tupakkaa, vaikka kerran tässä välillä on jo oluttakin tullut maisteltua.

    Kyllä nyt pitää prkl yrittää tosissaan ja tehdä kaikkensa, että lopettaminen onnistuisi. 18 vuotta tupakointia takana, josta vain noin 3 vuotta lakkoilun vuoksi taukoja :eek:
     
  7. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kerrotko lisää miten tuo kuuri oikein menee, olen ymmärtänyt että aluksi poltellaan vanhaan malliin ja sitten kuurin iskettyä päälle lopetetaan. Tinnitusko oli ainoa sivuvaikutus? Pari tuttua on kokeillut myös Zybania, toinen ei pystynyt nukkumaan enää ja toisella lääkkeellä ei ollut mitään vaikutusta => molemmilla lopettaminen meni puihin.

    Itsellä muutama vakava lopettamisyritys takana korvaushoitojen (laastarit, purkat) kanssa mutta edelleenkin rööki maistuu. Olen nyttemmin vakavsti harkinnut tuota Zybania. Varmaa lopputulostahan ei tiedä ennen kuin kokeilee... Paljon muuten maksoi kuuri ja miten pitkään lääkettä syödään? Oliko kuurin lopettamisen jälkeen yhtään vaikeaa vai alkoiko uusi, puhdas elämä laakista?
     
  8. scorps

    scorps Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.07.2001
    Viestejä:
    506
    Saadut tykkäykset:
    1
    Edellisestä postauksesta vähän reilu vuosi. En ole polttanut yhtään tupakkaa, joten nyt alkaa jo uskoa, että taisi tällä kertaa loppua lopullisesti.

    Tsemppiä vaan kaikille yrittäjille! Se on sen kaiken kidutuksen väärtiä!

     
  9. Topias

    Topias Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2003
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vahvistampa minäkin Villepuhin ja Leechin kokemuksia. Tuo kirja oikeasti toimii. Kaikkien, ketkä haluavat irti tupakasta, pitäisi lukea tuo kirja. Suomennettu versio maksaa kaupassa 9,90 euroa, joten se ei voi olla kenelläkään siitä kiinni. Itsekin ensin "löysin" kirjan enkkuversion pdf:nä (jonka siis luin). Tämän jälkeen ostin ihan kannatuksen vuoksi kaksi suomennettua kirjaa kaupasta (toisen äidilleni luettavaksi toisen omaan hyllyyn). Ja suomiversiota olen myöskin selaillut.

    Toki kirja on ärsyttävän jenkkityylinen (ja sisältää useita kirjoitusvirheitä) ja välillä tulee jopa lahkomeninki hieman mieleen, mutta se oikeasti helpotti omaa tupakoinnin lopettamista todella paljon. Ja kyllä minä ainakin olisin voinut vaikka lukea vaikka raamatun useamman kertaa läpi, JOS se olisi auttanut minua lopettamisessani... Easyway to Stop Smoking oli kuitenkin tosi helppo luettava ja loppujen lopuksi jopa (ainakin paikoitellen) hyvinkin viihdyttävä.

    En käy tarkemmin analysoimaan/kertomaan kirjan "metodia". Uskon kirjan psykologian toimivan huomattavasti paremmin, kun sen lukee kokonaan. Se ei sisällä mitään taikakeinoja, yrittää vaan saada lukijan ymmärtämään, että tupakoinnista ei oikeastaan ole mitään hyötyä ja, että elämästä ei puutu mitään ilman tupakkaa ja eikä lopettamista pidä pelätä. Olkoon minun puolesta vaikka mitä aivopesua, kunhan auttoi...

    Ja loppuun ne tupakointistatistiikat. Poltin reilut kymmenen vuotta (keskimäärin varmaan sen perinteisen askin, tosin sätkinä, päivässä). Yhdessä välissä olin ~8kk polttamatta ja kärsin jokaisena päivänä. Nyt olen ollut polttamatta reilut 3 viikkoa ilman savuakaan/nikotiinikorvausta. Ja nämä kolme viikkoa on oikeasti ollut TODELLA HELPOT verrattuna aikaisempiin lopettamisyrityksiin. Mie lopetin nyt (ja vapautumisen tunne on aika mukava)!

    Eli hankkikaa tuo kirja ("löytäkää" vaikka ensin tuo pdffä, niinkuin minäkin) ja lukekaa se! Ette menetä mitään!


    Ainiin, suuret kiitokset Villepuhille ja Leechille! Ilman teitä polttelisin varmaan parhaillaan tupakkaa. Reilut kolme viikkoa sitten teitte todellakin päivän hyvän työn! Kiitokset!
     
  10. Topias

    Topias Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2003
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pisti silmään melkoisen hauska juttu Tupakkaverkosta, oli pakko postata tänne.
    ja tähän kun liittää vielä tiedot:
    Oletetaan, että olisin polttanut noin 25 savuketta/päivä. Savukkeet olisivat sisältäneet n. 1mg nikotiinia/kpl. Päivän kokonaisnikotiinimäärä olisi tupakasta ollut siis noin 25mg. Nicorette suosittelisi minulle purkasta saatavaksi päivittäiseksi nikotiinimääräksi n. 40mg... Ja tähän vielä Tupakkaverkko kehtaa mennä sanomaan, että "Vieroitusoireita helpottamaan on valittavana useita nikotiinivalmisteita." ja "Tärkeää on valmisteen riittävä nikotiinipitoisuus ja tarpeeksi pitkä hoitoaika." No kyllä varmasti vieroitusoireet helpottavat, kun vetää melkein tupla-annoksen nikotiinia normaaliin (siis tupakasta saatuun) verrattuna! Tulee vain väkisinkin mieleen, että auttaakohan tuommoinen nikotiiniRIIPPUVUUUDESTA irti :hitme: Paljonkohan tupakkaverkko saa vuosittain rahaa nikotiinikorvaus"hoitojen" tekijöiltä?

    Suosittelen kaikille heroiinista irti haluaville heroinisteillekin tupla-annosta heroiinia päivittäin! Ei tule vierotusoireita ja pääsette eroon heroiinista! "Tärkeää on valmisteen riittävä heroiinipitoisuus ja tarpeeksi pitkä hoitoaika." Tuotetta on saatavana nyt myös appelsiinin makuisena...perkele!
     
  11. jurriaivo

    jurriaivo Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    424
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kokemuksesta voin sanoa, että ei auta. Mulla onkin seuraava "projekti" purkasta eroon pääseminen. :OI Melkein samat rahat menee purkkaan, mutta terveys on parempi.
     
  12. Topias

    Topias Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2003
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    0
    OK, myönnetään, en osaa sarkasmia :) Mutta pointtini siis oli täysin sama kuin sinulla. Eli miten hel****ssä voi olla mahdollista päästä eroon nikotiiniRIIPPUVUUDESTA, jos parhaimmillaan nostaa annoksen kaksinkertaiseksi!
     
  13. jurriaivo

    jurriaivo Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    424
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ymmärsin kyllä sarkasmisi, halusin vain vahvistaa näkemystäsi. :)

    Sitä en tiedä, vastaako purkan 2 mg kahta kessua vaikutuksiltaan. Nikotiini tulee ainakin paljon hitaammin purkasta, voi olla ettei noita voi ihan yksi yhteen laskea koukuttavuusvaikutuksiltaankaan. Eikös tupakassa ole lisättynä kaikenlaisia muitakin kemikaaleja nikotiinin vaikutusta voimistamaan?
     
  14. Topias

    Topias Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2003
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    0
    Perjantaisen työpäivän kulutus tehokkaasti jatkuu..


    Mie nousen kohta v***u kapinaan!

    No eikä ole! Keskimääräinen nikotiiniannos/savuke on 1-2mg (riippuen merkistä ja tupakoitsijasta). Nicorette myy purkkaa, joka sisältää nikotiinia 2 tai 4 mg/pala.

    Ei muuta kuin suurempaa annosta, sillähän sitä pääsee riippuvuudesta! Ei ne vieroitusoireet voi hävitä, kun pidetään nimenomaan sitä riippuvuutta yllä. Nikotiini häviää elimistöstä nopeasti (tunti tupakan jälkeen sitä on jäljellä enää neljäsosa), joten vieroitusoireetkin tulevat nopeasti (vieroitusoire=tekee mieli tupakkaa). Eli kropan tekee mieli nikotiinia (VÄHINTÄÄN) yhtä kovin nikotiinikorvaus"hoidossa", kun ihan normaalisti tupakoidessakin.

    Ja ei, minulla ei ole mitään henkilökohtaista Nicoretteä vastaan. Nicotinell ja muut vastaavat ovat varmasti ihan yhtä pahoja. Ymmärrän toki nikotiinivalmistajien intressit. Eivät ne ole hyväntekijöitä, ihan silkkaa bisnestä se on. Rahaa ne yrittävät tehdä. Mutta sitä minä en ymmärrä enkä hyväksy, että tämä yhteiskunta suosittelee nikotiinikorvaus"hoitoja" tupakoinnin lopettamiseen (ja antaa Nicoreten ja kumppaneiden yksinkertaisesti valehdella). Monet lääkärit ovat niitä itsellenikin tyrkyttäneet. Ja niitä olen myös käyttänyt (ja jokaisen kerran jälkeen aloittanut polttamaan uudestaan). Nyt, kun yritän lopettaa (ei vaan, itseasiassa lopetin, en yritä) ilman nikotiinikorvaus"hoitoa", niin lopettaminen on ollut huomattavasti helpompaa.


    Haeskelin myös huvikseni nikotiinin tappavaa annosta. Sain tuloksia 40-80 mg paikkeilta. Nicorette suosittelee parhaimmillaan miltei 50 mg nikotiinia päivittäin. OK, nuo löytämäni tappavat määrät ovat kerta-annoksia, mutta silti. Suurin osa arvoista oli ilmoitettu LD50-arvona, joka tarkoittaa sitä, että puolet "koe-henkilöistä" kuolee tuon määrän saatuaan. Tämä tarkoittaa myös sitä, että osa "koe-henkilöistä" kuolee selvästi pienempään määrään... Hassua, että oikein lääkärit suosittelevat tuollaista ainetta.


    Niin ja siis tupakointihistoriani löytyy pari viestiä ylempää. Enää tupakkaa tekee mieli noin 1krt/päivä (silloinkin yleensä päällä on vit.. harmitus jostain ihan muusta syystä). Pääasiassa olen vain hyvin iloinen lopettamisestani ja onpa muutama tuttavani ihmetellyt hyvää tuultani (siis jo ennen kuin olen ilmoittanut lopettaneeni tupakoinnin). Ja ihmiset ovat selvästi paremmalla tuulella ympärilläni kuin ennen.


    Onnea lopettamisillenne!
     
  15. Topias

    Topias Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2003
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvä, että edes joku ymmärtää huumoriani :)
    Joo, kyllähän tuo nikotiini vapautuu huomattavasti hitaammin purkasta verrattuna tupakkaan, joka aiheuttaa sen, että samanlaista potkua ei purkasta saa. Mutta vaikka potkua ei tulisikaan, niin saman määrän (siis vähintään, jos käyttää ohjeiden mukaan) sitä nikotiinia kroppa lopulta saa. Ja samalla tavalla (siis vähintään) sitä pysyy riippuvuudessa kiinni kuin tupakoidessakin.

    Nyt lopetan saarnauksen (ainakin hetkeksi)..
     
  16. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Henk.koht. en ole koskaan polttanut, mutta olen seurannut tästä vierestä kaverin lopettamisyrityksiä ja silläkin on joka kerta kussut homma tuohon ns. tapaan. Eli tulee se tarve polttaa kun niin on aina tehnyt aiemminkin. Laastareihin tai purkkiin sillä ei ole varaa, joten ihan kuiviltaan yrittää lopettamaan. Isäukko onnistuu lopettamaan aina niin, että se alkaa syömään salmiakkia tupakan polton tilasta. Sitten se on muutaman vuoden savuttomana ja jostain syystä alkaa taas käryttämään joten voidaankin pohtia miten menestyksellinen lopettaminen tai lopettamiset ne sitten ovatkaan olleet :)
     
  17. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse polttelin "aktiivisesti" yläaste iästä viime maaliskuun viimeiseen päivään asti eli 11-12 vuotta. Homma alkoi vaan v*tuttamaan ilman sen kummempaa syytä ja päätin lopettaa. Päätin heti alkuun että mitään hemmetin laastareita, purkkia ja inhalaattoreita ei raavas mies tarvitse vaan päätin käyttää kovia metodeja..

    Kovin keksimäni metodi oli se että kerroin jumankauta kaikille että nyt loppu muuten röökääminen, kavereille, työkavereille, äidille, sukulaisille, tulevalle anopille ja appiukolle etc. Eli "kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää" oli mottona. Ensimmäinen pari viikkoa oli aivan perseestä, kokoajan oli oltava kädet täynnä puuhaa ja nukkumaanmeno oli hirveää, suljit silmät peiton alla ja ainoa mikä mielessä pyörii on syöpäkääryle ja se kuinka hyvältä se tuntuisi.

    Kun ensimmäinen pariviikkoa oli takana, alkoi "kiukuttelu vaihe" (iso kiitos avovaimolle joka ei antanut kenkää :) ) eli kaikki vaan söi miestä rotanlailla, varsinkin samassa rapussa asuva ja sisätiloissa röökiä ketjussapolttava mulkero jonka ihania savuja sai rapussa vetää sieraimiinsa. Hermot oli pinnassa varmaan toisen kaksiviikkoa eli voitaneen sanoa että ensimmäinen kuukausi oli kokonaisuudessaan sangen perseestä.

    Kuukauden jälkeen homma alkoi hemmottaa, röökinhimon aallot alkoi iskemään harvemmin ja meni päiviä ettei käynyt edes mielessä, positiiviset ja "positiiviset" puolet alkoivat työntymään esiin. Positiivista oli hapenottokyvyn paraneminen huomattavasti sekä makuaistin paraneminen. "Positiivista" oli hajuaistin huima paraneminen keskellä kevättä, maailmasta oli kertaheitolla tullut paljon pahemman hajuinen paikka.

    Pikkuhiljaa tupakanhimo hävisi lähes kokonaan, mutta vuosien röökäämisestä on kuitenkin jäänyt tiettyjä "muistiarpia" eli tietyt asiat laukaisivat vielä pitkään tietynlaisen tupakanhimon joka kaikessa mietoudessaan oli kuitenkin sangen ärsyttävää. Tälläisiä asioita olivat minulla esim. kahvin juonti, mainostauot ja ulko-ovesta ulos meno :) .

    Nyt 11 kuukautta myöhemmin tupakanhimo on lähes kuollut ja tupakanhajustakin on tullut ällöttävä ärsyke, esim sellaiseen baariin en menisi jossa ei olisi isoa tupakoimatonta aluetta.

    Jälkikäteen miettien en usko että ilman tätä häpeä kannustetta en olisi onnistunut, tosin, en ole koskaan purkkia ja laastareita käyttänyt niin en uskalla sanoa että eivät toimi, mietityttää vain että kannattaako yksi addiktio vaihtaa toiseen.
     
  18. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nyt ollaan taas menossa maaliskuun alussa ja vielä ei ole ollut mitään ongelmia. Pahin tuntuu olevan takana ja koko röökiä ei enää meinaa edes muistaa. Uskotaan ja toivotaan, että lakko pitää ja koko röökinpolton saa lopetetuksi kokonaan!!!

    (Pazze muista sinäkin, että hanska pitää!)
     
  19. Veron

    Veron Guest Guest

    Liittynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    Uusi päivitys. Vuosi ja 2 kuukautta takana. Tupakka on unohdettu, onneksi siitä pääsi näinkin helposti eroon. Ekan inhalaattori pakkauksen jälkeen en edes niitä ole käyttänyt.
     
  20. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 015
    Saadut tykkäykset:
    150
    Näin se on päässyt käymään, sillä ensimmäistäkään hatsia ei ole tullut vedettyä tänä vuonna! Hyvä me!