Noilla house curveilla ei ole hifiäänentoiston kanssa kyllä mitään tekemistä. Koko house curve on varmaankin jonkun jenkki "HC home theater enthusiast" -ääliön keksintöä, joka kotiteatteri laitteidensa käyttöohjeita väärinpäin luettuaan on vahingossa säätänyt laitteensa perseelleen ja sitten foorumeilla alkanut julistaa tätä house curvingia. :hitme:
Eiköhän se perustu ihan siihen että kompensoidaan korvan epäherkkyyttä matalilla taajuuksilla. Itsekkin tykkään pitää subbaria kuumana leffoilla tosin en ihan yhtä paljon kuin janiH, musiikilla sitten lasketaan tasoja.
No, jokainen tehköön miten tykkää. Jos toria kiertäviltä autobassottajilta kysytään, niin subbari pitää olla aina täysillä, paitsi silloin kun I'm Dance Idiot soi, jolloin subbaria korostetaan vielä +30 dB@60 Hz.Tämähän kompensoi takaspoilerin turbulenssin ja nautitun keskioluen aiheuttaman Qts, Vas, Fs ja ÄO-arvojen pienentymisen suhteessa wunderbaumien resonanssitaajuuteen, kuten yleisesti tiedetään. Minulle ainoa oikea taajuusvaste on suora sellainen.
Toki olen samaa mieltä, mutta pitäisi toki tietää millä voimakkuudella (mitattu tietty miksaajan korvanjuuresta) on kuunneltu levyä miksatessa... Tämä tieto pitäisi oikeastaan lukea levynkannessa, jotta kunnon hifisti pääsee lähemmäksi haluttua lopputulosta. HighEndistihän (kuten myös amismulletti) tekee soundille mitä haluaa, jotta se miellyttää
Terve Lainasin tuon RS:n ja olen aikani lukenut ohjeita. Ensinäkin ohjelma ei syötä optiseen piuhaan signaalia joten käytän analogista. Quick Sweep ja Sound system calibration ovat harmaana eli ei pääse valikkoon käsiksi ja täsä olen jumissa. Olisiko kellään ajatusta mistä kiikastaa?
Jep, tänään tulivat. Mikrofonin taajuusvaste on erittäin suora jo ilman korjaustakin, vain noin 0,5 dB heitto 10 Hz:llä. Mukana tuli kuitenkin kalibrointidata 10-20000 Hz, jolla tarkkuus on noin +/-0,1 dB. Tulokset löytyvät täältä. RS korjauksella käyrässä on käytetty tuota ekasta postista löytyvää korjaustiedostoa. Oma RS tarvitsee noin 5 dB lisää korostusta 20 Hz:llä. Kaikissa korjaustiedostoissa on siis liian vähän korostusta. Tästä korjaustiedosto, jolla ainakin oma RS muuttuu erittäin tarkaksi mittausmikrofoniksi alle 500 Hz tarkkuuksilla. RS:t ovat tietysti yksilöitä, mutta melko hyvin nämä minun tulokseni sattuvat yhteen noiden Janin tulosten kanssa. Suosittelen siis käyttämään tätä kalibrointitiedostoa kaikkien analogisten RS:ien kanssa. Digitaaliset versiot eivät tarvitse korjausta, vaan niiden ulostulo (RCA) on suora/painottamaton.
Taas karmea kasa kysymyksiä :hitme: Tuolla oli toisella alueella (Kotiteatteri > Aloittelija kysyy ohjeet 5.1-järjestelmän säätämiseen) kyssäri Yamahan YPAO-mikistä käyttämisestä. Koitin YPAO-mikkiä LINE-IN:iin mutta en saanut mitään järkevää tulemaan näytölle. MIC-IN liittimeen laitettuna tulee normaalimpaa käppyrää. a) Voiko korjausfilun tehdä jos joutuu laittamaan YPAO-mikin MIC-IN liitimeen ja ECM8000 käyrä on LINE-IN:stä? b) Signaalina pinkki, vai? c) ECM8000 vaste korjausfilun kanssa? Loput jo osaankin (ini fileestä katsotaan se vähennettävä arvo jne...) BTW: korttina nyt Audigy 2 Value, sieltä EAX:sta piti tosiaan nollata se yksi arvo, muuten leikkasi ja kiersi pahasti. Hmmm... uskaltaisikohan törkätä sen YPAO:n kiinni UB802:n kakkoslinjan 6,3mm plugiin ja PAN-potikkoilla valitsisi kummalla mikillä mitataan (tai vaikka molemmilla yhtä aikaa)? Eihän se anna Phantomia kuin XLR:stä?
Voiko Velodynen DD subin mikrofonin kytkeä suoraan äänikortin mikrofoniliitäntään, vai tarvitaanko väliin vahvistin/mikseri. XLR - jakki välipiuha tietenkin tarvitaan. Muistelen jostakin lukeneeni, että se on Behringerin joku malli.
Mitähän sinä nyt oikein yrität tehdä? Korjaustiedostoa YPAO-mikille ECM8000:n avulla? Miksi sinä haluaisit käyttää jotain huonoa YPAO-mikkiä, jos sinulla on myös ECM8000? a) Mic ja Line-in liitäntöjen vaste saattaa olla erilainen. b) Molemmat käy. c) Kannattaa käyttää korjaustiedostoa. d) Phantom tulee vain XLR:istä.
Kiitti vastauksista. Korjaustiedostoa yritetään rakentaa, jos vaikka joku muu joskus tarvitsisi. Behringeriä kuitenkin kotona käytetään, YPAO on laatikon perällä taas tallessa.
Ota kuitenkin huomioon, että myös noissa YPAO-mikeissä on eroavaisuuksia, eli muut eivät pääse huipputuloksiin sinun korjaustiedostollasi. Parempi sekin tietysti kuin ei mitään. Olisihan tuo ihan hauska nähdä toki. :thumbsup: Suosittelen siis tekemään näin: -Mittaat molemmat mikit erikseen. -Behringer kiinni LINE-IN (mikserin kautta tietty). -YPAO suoraan kiinni MIC IN. -Teet "Sound system calibrationin" molemmille erikseen. Lopputulos pitäisi olla melko tarkka.
Homma alkoi kiinnostaa niin paljon, että aion hankkia tuo Behringerin mikrofonivahvistimen. Katselin netissä sen käyttöohjetta ja en oikein tajunnut mistä outputista signaali viedään äänikortin line-in liitäntään. Vaihtoehtoina näytti olevan tape-out, control-room out, main-out ja phones.
Tape-outista äänikorttiin. Tässä loput asetukset: Gain 1: klo 3, Level 1: klo 12, Main Mix: klo 11. Kaikki EQ:t ja Pan:it klo 12. Loput Off (täysin vasemmalla): Gain 2, FX 2-6, Level 2-6, Aux Return ja Phones.
Minullakin on vain tuo ypao mikki, joka tullut 2500 sarjalaisen mukana. Kannattaako sen avulla kokeilla alkaa säätämään vastetta suoremmaksi alapäässä. Vai heittääkö mikin antamat arvot pahasti?
Vaikea sanoa ilman mittauksia. Oldbear, meinasitko tehdä niitä mittauksia? Kysyntää näköjään olisi...