Ei ole halvempaa. Line out -> av-vahvistin tarkoittaa juuri tuota. Näin saat hyödynnettyä TrueRTA:n signaaligeneraattoria ja QS toimintoa.
Muistaakseni tuon Panasonicin vaatimat korjaukset olivat melko pieniä. Voithan sinä käyttää sitä korjaustiedostoa, mutta mitään varmuutta sen tarkkuudesta ei ole juuri sinun mikille. Itse asiassa TrueRTA:n korjaustiedosto Behringerin mikille on melko perseestä. Mikrofonin rakenne alkaa vaikuttaa vasta korkeammilla taajuuksilla. Jos vahvistin toimii ja käytetyt komponentit vastaavat ohjeessa annettuja, niin eiköhän tuo silloin melko lähelle vastaa alkuperäistä. Jos saat esivahvistimen kierrätettyä loopin kautta takaisin koneelle, niin voit tarkistaa paljonko sen vasteessa on heittoa ja jopa korjata sen. Mitään virherajoja on vaikea mennä sanomaan. Desibeleissä ne kuitenkin ovat. Perusmittauksiin varmaan ihan riittävän tarkka.
Miksi äänikortin Mic in ei käy, tehonpuutteen vuoksi? Pientä ongelmaa edes mitata edes kortin vaste, pitänee lukea threadia. Thomannilta nuo kuitenkin kannattaa tilata? Mitenhän toimisi jos laittaisin lfe:n pääkaiuttimille ja etukaiuttimien annosta signaali Bfd:n ja siitä sitten haaroitus sekä etukaiuttimien päätteelle että subin päätteelle? Viivettähän tuosta hieman tulee mutta vahvistimessa on kyllä etäisyyssäädöt.
Mic inissä on yleensä liikaa vahvistusta ja sen vaste ei ole välttämättä yhtä suoran kuin line-inin. Thomannilta juu. Älä kierrätä pääkaiuttimien signaalia BFD:n läpi, ainostaan subin. Voihan sitä tietysti kokeilla, jos haluaa equttaa myös pääkajareita. Pienenähän ne kuitenkin ovat, eli bassopää on suodatettu melko hyvin pois. Korkeampien (yli 200Hz) equtusta en suosittele.
Eikö mic in liitännän volumen voi vain laittaa pienemmälle? Ja jos tuolla voi kierrättää Line-out-->line-in niin eikö Line-out -->mic in toimisi samalla tavalla, eli vasteen voisi korjata Truertalla? Musiikilla pääkaiuttimet toistavat 45hz paikkeille joten voi olla että joutuu vielä equttamaan 200hz alemmat äänet. Elokuvilla jako on pääkaiuttimilla 120hz/6db okt ja ja subi 120hz/24db. Betonibunkkerissa luultavasti pieni equtus on parempi kuin hirveät vasteet Näytti Diarilla tms. olevan ohjeet oman mikin tekoon, jos äänikortin saisin konfiguroitua kunnolla ja tekisin sen halpamikin niin varmasti alle 200hz taajuudet saisi säädettyä ihan ok?
Kyllähän se mic in varmaan myös jotenkin toimii. Kokeilemalla selviää. Kokeile myös pääkanavien signaalien kierrättämistä BFD:n kautta. Jos äänenlaatu ei heikkene omaan korvaan, niin mikäs siinä sitten. Saatpahan ainakin tasaisen vasteen ylemmäs, kuin mihin subbari toistaa. Näin toki itsekin sen kytkisin, jos BFD olisi vaan analoginen. DIARin mikistä en osaa sanoa enempää. Kysy häneltä itseltään sen tarkkuudesta. Ei tuo ECM8000 toki kovin pahan hintainen ole sekään.
ECM:n hintaan täytyy muistaa lisätä, ellei kotoa sopivaa laitetta löydy, että se tahtoo phantom- virtaa toimiakseen. Eli mikseristä/esivahvistimesta tms. pitää löytyä 48V/phantom- kytkin. Äänikortin Line/Mic- liitäntä ei siis riitä. Esm. Behringerin jo mainittukin UB-sarjan pikkumikseri hoitaa homman.
Mikin pitäisi kuitenkin olla senverran tarkka että pystyn mittaamaan huoneen esim. akustointia varten. Mitä meinaat tuolla jos bfd olisi analoginen? Analogisenahan tuo kuitenkin kytketään muihin laitteisiin? Jos kytken tuon kaiuttimiin ja subiin niin subin jako on 24db/okt/50hz aina ja kaiuttimet sitten 50-120hz/6db, eli kaiuttimet toistavat ylemmät taajuudet lfe:stä ja subi alemmat, ei tarvitsisi aina muuttaa jakotaajuutta, katson leffoja yleensä 47.5-50 volumella ja pääkaiuttimet kestävät largena 40-45 asti laittaa volumea joten ei ole ongelmaa tuonkaan suhteen. Miksiköhän soundsystem calibration kohtaa ei voi valita ollenkaan eli en saa mitattua edes kortin vastetta? Käytössä demoversio. OT: millä ohjelmalla pystyisi suoristamaan äänikortin analogiulostulojen vasteet koska jotain outoa taitaa olla koska optisella äänen vahvistimeen siirto parantaa ääntä huomattavasti, peleillä tosin analoginen liitäntä on pakollinen monikanavaäänien takia.
Suosittelen laittamaan pääkaiuttimet pieniksi ja jakotaajuuden 60-80Hz tietämille. Sekä leffoilla että musalla. BFD pelkästään subille. Demossa ei onnistu. TrueRTA:lla. Äänen parantuminen tuskin johtuu huonosta taajuusvasteesta.
Vahvistimen signaali/kohina suhde on jotain luokkaa 70-80db (sony 1080qs) joten analog direct olisi ihan asiaa musiikilla. Ei kyllä välttämättä johdu taajuusvasteesta, Hercules gamesurround3 korttina ja analogiulostulojen laatu on kuraa.
Testasin Hercules Fortissimo 3:lla ja silläkin piti laittaa line in/out tasot kyllä tosi matalalle, että sai suoran. Seuraavat kortit testasin, paremmuus järjestys: 1. Neomagic joku dell CPi 400mzh p2 läppärissä. 2. Sound Blaster 5.1 digital, pelikone 3. Hercules fortissimo 3 4. Dell D600:sen integroitu paska. Ei suoraa millään.
pitäis tsiksille ostaa läppäri niin samallahan sillä sais autosta tolla mitattua vasteen eli läppärin äänikortissa pitää olla line in ja line out liitännät?
Harvoissa läppäreissä on kunnon äänikorttia. Kannattaa hankkia joko ulkoinen USB-kortti tai PCMCIA-kortti. Maksaa noin 100-200e.
no jos jossakin on niin onko tarkempaa tietoa mikä piiri/äänikortti rokkais jo vakiona? ei kehtais enää hommata erillistä äänikorttia koska läppäri ei olis edes oma.
Rehellisesti sanottuna en tiedä yhtään. Jos jostain löytyy esim. SB Audigy tai vastaava (tai parempi), niin ota sellainen.
Ensimmäinen RS:n kimppatilauksen potilas ilmoittautuu Zipmanin klinikalle. Ensimmäisenä vaiheensäätö, kuva mittauksista. Kuvassa ovat vanhat leffa- ja musiikkikäyrät, jotka lähinnä esittävät yleistasoa, jolle uudet käyrät pitäisi suurinpiirtein saada. Viisi lähekkäin olevaa käyrää ovat ilman filttereitä mitatut vasteet 45 asteen välein. Oranssi on 0 astetta ja sehän vaikuttaa oikealle vaiheelle, koska taso on korkein. Toisaalta taas 135 astetta (keltainen käyrä) poistaisi tuon 100 hertsin seisovan aallon ja lieventäisi 120 hertsin vaimentumaa, joten se olisi oivallinen musiikkikäyttöä ajatellen. Toisaalta taas 0 astetta voisi toimia leffavasteen kannalta parhaiten. Ajattelin kokeilla säätää musiikkivasteen 135 asteelle ja leffavasteen 0 asteelle. Mennäänkö pahasti metsään, lähinnä mieltä hiertää, että aiheuttaako tuo 135 asteen kääntö basson tulemista myöhässä tms. Joo, kokeile! Helppoa ilman dvd/cd-soitinta. edit: Minulla muuten QS antaa ihan järkeviä tuloksia alle 20Hz:n alueellakin, lukuunottamatta ehkä tuota 10-12Hz nousua.
Jep, hauskaa oli niin kauan kun se kesti. Enää ei Quick sweep toimi. Ruudulle tulee vain melkein suora käyrä, joka hieman myötäilee oikeaa vastetta. Aikaisemmin teki tuota, mutta näyttä oikean vasteen parin yrityksen jälkeen. Nyt ei toimi monenkaan yrityksen jälkeen. Ohjelman uudelleenkäynnistys ei auttanut.
Vai klinikalle... Tarkistakaahan kaikki mittailua aloittavat, että teillä on viimeisin versio tuosta mikin korjaustiedostosta, löytyy tämän ketjun ekasta postista. Melko hyvin näköjään oli onnistunut tuo säätö pelkkien pistetaajuuksienkin avulla. Yläbassoilla on vain pari piikkia/kuoppaa, jotka ovat jääneet huomiotta karkeasta resoluutiosta johtuen. :thumbsup: Tosiaan keltainen antaisi tasaisimman kokonaisvasteen, eli olisi helppo suositella sitä. Mahdotonta sanoa, kuulostaako se myös parhaalta. Yleensä kyllä. Kannattaa muistaa lisäksi että filttereiden lisääminen muuttaa myös vaihetta. Etenkin suuret korostukset/vaimennukset. Mihinkäs sinä olet soittimesi hukannut? Nuo sinun alle 50Hz taajuudet ovat kyllä uskomattoman tasaiset. Ehkä parhaat koskaan näkemäni. :king: Kannattaa mitata myös subbarin ja pääkaiuttimien vasteet erikseen. Kertoo vielä enemmän, mitä siellä jakotaajuuden ympäristössä tapahtuu. Myös jakotaajuuksilla kannattaa leikkiä, esim. tuo 65Hz:n kuoppa voisi olla hävitettävissä... Ellei se sitten johdu puhtaasti huoneesta. Juu, antaa se minullakin. Silloin alussa vaan jotain häröili, pitäisi varmaan muuttaa hieman tuo ohjetta. Itse mittaan nykyisin lähes pääsääntöisesti QS:llä.
No höh. Kyllä sen pitäisi toimia. Kokeile auttaako tasojen lasku/nosto mitään. QS:n taso on kovempi kuin PN:n, eli se leikkaa helpommin. Voi olla myös että mittari on vähän "jäykkä" alkuunsa. Minullakaan tuo QS ei toiminut kunnolla (alimmilla taajuuksilla) alkuunsa, mutta nyt herkistyttyään kuin unelma. (tämä selitys on sitten täysin hatusta tempaistu) edit: Kannattaa myös vaihtaa näytteenottotaajuutta pienemmälle, se muuttaa sweepin taajuuskaistaa, eli se viettää pidemmän ajan matalilla taajuuksilla. Antaa siis mittarille enemmän aikaa reagoida. 22,05kHz on esim. hyvä arvo.