Toinen etukaiutin kuuluu kovempaa

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana J-dee, 22.08.2010.

  1. J-dee

    J-dee Guest Guest

    Liittynyt:
    05.03.2006
    Viestejä:
    316
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ongelma: oikea etukaiutin kuuluu, ainakin stereo-modissa, kovempaa kuin vasen. Korjaan asiaa säätämällä vasenta kaiutinta kovemmalle asetuksista. Laitteena CA azur 540R kotiteatterivahvari. Vika ei ole johdoissa tai kaiuttimissa.

    En ole ongelmaan takertunut sen enempi, mutta nyt huomasin täysin samanlaisen ongelman kaverillani, eri vahvistin (en muista mikä, jokin hieman halvempi kotiteatterivahvari). Samalla tavalla oikea kanava kuuluu kovempaa kuin vasen ja vika ei ole johdoissa tai kajareissa. Kaverillani tosin ei saa säädettyä voimakkuuksia, joten ongelma on tällä pahempi.

    Onko tämä joku yleinenkin vika ja voiko sille tehdä jotain?
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Halvemmissa vahvistimissa tuo voi olla hyvinkin yleistä. Varsinkin vähän pienemmällä äänenvoimakkuudella kuunneltaessa kanavien välisen eron huomaa. Yleensä sille ei ole paljoa tehtävissä. Tuo kanavavien välinen äänenvoimakkuuden säätö on se ainoa.
    Yksi vahvistimesta riippumaton asia on se, miten kaiuttimet on sijoiteltu. Teoriassa on mahdollista, että huonolla sijoittelulla toisen kaiuttimen ympäristö voi syödä ääntä sen verran, että se kuulostaa hiljaisemmalta.
     
  3. J-dee

    J-dee Guest Guest

    Liittynyt:
    05.03.2006
    Viestejä:
    316
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitti vastauksesta. Olen 100% varma, että ääni on selvästi kovempi toisessa kaiuttimessa. Ero ei siis ole mitenkään ihan pieni. Lisäksi olen hyvin varma, että kummassakin vahvistimessa tämä ongelma on tullut yllättäen ja kerrallaan, ja että sitä ei ole ollut alusta lähtien.
     
  4. Upii

    Upii Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2006
    Viestejä:
    818
    Saadut tykkäykset:
    1
    Cambridge audion ominaisuutta. Minulla oli Ca 640a:ssa ihan sama juttu, että hiljaa kuunnellessa toinen puoli soi toista lujemmin. Ongelma poistui, kun lisäsi volymea. Vaihdatin laitteen toiseen ja siinä oli samaa, mutta lievempänä.