Tivoli Audio Pal hajoamassa

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana k_jartti, 03.11.2011.

  1. k_jartti

    k_jartti Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2005
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omistan reilun neljän vuoden ikäisen Tivoli Audio Pal -radion, joka on siis akkutoiminen perusradio. Nyt tämän vuoden aikana radio on alkanut ottaa häiriötä yhä enemmän ja enemmän. Esimerkiksi jos kännykkä hakee kenttää parin metrin päässä ja radio on päällä voimakkuustapin osoittaessa länteen, niin radiosta kuuluu hirveä meteli, se tittidi tittidi. Se ylittää jopa asunnon ovipuhelimeni hälytysäänenvoimakkuuden ja siihen säikähtää aina. Sen vuoksi en voi illalla kuunnella radiota koska pelkään, että nukahdan ja sitten herään säikähdykseen.

    Tämä tapahtuu siis hyvin pienillä äänenvoimakkuuksilla ja vaikka kännykkä on useiden metrien päässä. Ennen tätä vuotta tätä ongelmaa ei ole ollut, ja siksi päättelin, että jotain on hajoamassa.

    Kävinkin näyttämässä radiotani myyjäliikkeessä, joka ei huoltoa tarjoa, mutta olisi voinut lähettää radion valmistajalle. Kaikki kulut (rahti+huolto) olisi jäänyt tietenkin minun maksettavaksi, eikä myyjä sitä suositellut, vaan kehotti viemään läheiseen elektroniikkakorjaamoon. Siellä ollut korjaaja sanoi, että vian paikallistaminen ja korjaaminen tulee olemaan vaikeaa, ja siihen kuluisi ainakin sata euroa. Hänen mukaansa ei kannata korjata, saman johtopäätöksen tein itsekin, kun uusi maksaa 199e.

    Nyt käsissä on laadukkaana ostettu radio, joka palveli hyvin niin kauan kuin oli kunnossa. Ymmärrän sen, että elektroniikka vanhenee eikä se ikuisuuksia kestä, mutta yllätyksen kyllä aiheutti se, että näinkin nopeasti kehuttu radio menee korjauskelvottomaksi.

    Tämän avautumisen jälkeen kysyisin, että tietääkö joku mikä radiossa on vikana, ja voisiko sen itse korjata? Toista samanlaista en kehtaa ostaa, vaikka mieli tekisi.
     
  2. arthur

    arthur Guest Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    2 430
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ikävä juttu, mutta jutustasi päätellen ei ollut mennyt korjauskelvottomaksi, vaan korjaaminen on vaan kallista. Mielestäni on laatulaitteen merkki, että sitä voi halutessaan korjata.

    Itse kysymykseen en ikävä kyllä osaa vastata.
     
  3. petri_leskinen

    petri_leskinen Guest Guest

    Liittynyt:
    04.07.2004
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koita säätää antenni johonkin toiseen asentoon. Tai vaikka liittää radio ulkoantenniin.
     
  4. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ei se siinä Tivolissa vika ole. Suodatuskomponentit, ferriittihelmet, ferriitit, kerkot ja vastukset eivät ikäänny. Akun ikääntyminen ei vaikuta. Joten vika on kännykkäyhteydessä. Tavaroiden sijoitus hieman muuttunut välttämättä ei kyse kuin senteistä. Känny käyttää eri tukiasemaa (operaattori vaihtunut) tai känny vaihtunut jne. Tarkista antenni, siinäkin voi olla vika.
     
  5. Noita

    Noita Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.01.2004
    Viestejä:
    206
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on tuommonen Tivoli CD minkä käytettynä ostin ja sen iästä ei ole mitään tietoa. Tai oli. Siittä meni näyttö pimeäksi ja mää siittä maahantuojaa vaivasin ja lähetin sen sinne saatesanoilla että ei voi olla näin huono laite kun ei kuitenkaan voinu olla todellisudesa kovin vanha. Kohta sieltä soittivat ja sanoivat että ei tätä voi korjata kun näyttö on eri tyyppiä kun uusissa ja tuota vanhaa ei enää saa mistään. Mää urisin vähän lisää ja ne arveli että jospa he laittas uuden soittimen takuuseen. Olin varsin tyytyväinen.

    No eipä se siihen loppunu. Tuo uus on ollu mulla kolme tai neljä vuotta nyt ja sitä ei ole käytetty kun noin 30 tai max 40 levyn kuunteluu ja nyt siinäki alkaa näyttö temppuileen. Ja linjalähdön voimakkuus on hiipunu niin pieneksi että ei meinaa Tangentisa riittää vahvistus äänen kuulemiseksi.

    Summasummaarumma. Ei pistä laadun äänellä mulle. CD soittimen käyttöikä pitäs olla likempänä 20 vuotta kun mitä 4 vuotta.
     
  6. k_jartti

    k_jartti Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2005
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kotona vanhempieni luona on ihan samanlainen radio, ja viikonloppuna testailin sitä omalla kännykällä (eli puhelu ja edge-yhteys kännykällä ja kännykkä radion viereen). Heidän radionsa pysyi häiriöäänien suhteen normaalina. Eli vika on siis omassa tivoli-radiossani.