Pöytätietokoneeni optinen asema (LG HL-DT-ST BDDVDRW CH08LS10 ATA Device) lopetti toimimisen Windows 10 asentamisen myötä. Yritin hakea LG:n sivuilta uutta firmistä tai ajureita, mutta tuloksetta. Olen yrittänyt etsiä tilalle optista Blu-Ray (mieluusti BDXL) asemaa, mutta en ole löytänyt vielä yhtään sellaista, joka toimisi Windows 10:n kanssa. Osaako joku auttaa? Tämä allaoleva toimii Windows 8:n kanssa, mutta kympistä ei sanota mitään... https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...s-bw-16d1ht-b-5_25-bdxl-asema-sata-musta-bulk
^ Tuo Kympistä puhumattomuus voi myös johtua tuosta bundle-ohjelmasta.... Osta toimintatakuulla, jos ei toimi, palautukseen niinkauan kun löytyy toimiva. Itseasiassa BD:ssäkin voi olla vikaa joka ilmenee noin. Ei Kympissä pitäisi olla mitään BD-asemia "syövää", toisaalta pitäisi olla pontikkaakin niin... Itse olen lukenut mitä ihmeellisimpiä juttuja Kympin asennuksista, ei lähde toimimaan sitten millään, vaikka tekisi mitä, asentaisi oikein ja väärin... T: Vesku
Mielenkiintoista, ettei edes Asuksen omilla sivuilla mainita Windows 10:tä tuon linkittämäsi Asuksen BD-aseman kohdalla...
http://www.lg.com/us/support-product/lg-CH08LS10 Tuolla LG:n sivulla on firmware 2.0 ja vinkki Win 10:n ongelmiin. Kyllä 10:ssä kaiken mikä 7:ssa ja 8:ssa toimi pitäisi toimia.
Itselläni on juurikin Win7-aikainen LG BD RW asema Win10:ssä, ja toiminut alusta saakka vailla ongelmia. Äkkiseltään tulee mieleen, ettei vain olisi jokin muu ongelma vain sattumalta iskenyt kehiin - esimerkiksi laitteen fyysinen oikea hajoaminen. Pitää tarkistaa, onko asemani juuri samaa mallia, mitä tuossa yllä kuvaat.
Nyt vasta tuli tarkistettua, mikä asema itselläni on... Se on juuri tuo sama LG. Asema toimii 64-bit Windows 10:ssä eikä vaatinut mitään erityistoimenpiteitä. Päivitin muistaakseni firmwaren muinoin.
Perusasiat ensin. Oletko käynyt kotelon sisällä asennusvaiheessa? Aseman SATA- tai powerijohto huonosti kytketty/kokonaan kytkemättä, siis... muistele & tarkista. Muuten epäilisin Windows 10 -asennukselta kadoksiin jääneitä SATA-ajureita. Tarkista Windowsin laitehallinta asentamattomana (tuntemattomana) näkyvien laitteiden varalta. Tee Google-haku tuntemattoman laitteen Hardware Id -rimpsulla. Hae mahd. puuttuvat ajurit (emo)valmistajan sivuilta. Asenna ajuri, boottaa kone ja testaa toimivuutta. Emolevyllä voi olla useita SATA-ohjainpiirejä, jopa eri piiritoimittajilta. Esim minulla on tässä juuri nyt allani olevassa rakkineessa piirisarjan (Intel 8 series) kuutta SATA-liitäntää täydentämässä kaksi SATA-liitäntää toisen (Asmedia 106x) ja eri ajureita käyttävän SATA-ohjaimen komennossa. Näin kone voi käynnistyä vaikkapa Windows 10 -asennuksen jälkeen normaalisti, mutta asennuksen jäljiltä ajureitta jääneeseen kontrolleriin liitetyt SATA-laitteet eivät toimi.