Washington ei sopinut minusta rooliin ollenkaan. Coolia ja itsevarmaa koitettiin olla, mutta eipä juuri toiminut. Fyysinen olemus jotenkin Pattisoniin verrattuna tuntui kokoaika oudolta. Varmaan pituuden takia. Ehkä hän on vaan tällä hetkellä, niin hottista kamaa, että piti sen takia rooliin survoa. Niin ja tietysti tämän tilanne on nyt Jenkeissä mitä on.
Muakin häiritsi hiukan turhan kova äänenvoimakkuus (eikä ollut edes mikään jättisali). En yleensä ole herkkä korkealle äänenvoimakkuudelle, tosin edellisestä leffakäynnistä oli tietysti koronan takia aikaa.
Itselle ei pääosan esittäjän rotu ollut mitenkään ongelma. Näyttelijän karisma vaan uupui totaalisesti ja rooli olisi vaikka isä Denzelille sopinut paremmin. Samasta syystä Washington jr. jätti Blackkklansmanin kylmäksi yhtälailla.
Eihän täällä nyt ketään siitä rodusta "valita" ... vaan tästä nyky menosta että väkisin nostetaan vähemmistöjä esiin vaikka ei olisi lahjoja näytellä. Tenet oli Nolan James Bond 007. Elikkä musta mies Bondina. Nythän on huhuttu että juurikin tämä Denzel Washingtonin poika, NFL pelaaja olisi seuraava Bond ja Nolan ohjaa. Niin ikään 007 on nainen, James on mennyt naimisiin ja työntelee lastenrattaita. Ei siinä että maailma muuttuu, mutta onhan tämä jo ihan pelleilyksi mennyt. Villeimmissä huhuissa pääpahis on "transu" elikkä kun väkisin runnotaan asioita läpi. Mikäs se oli MAAILMAN PARAS supersankari leffa Black Pather ja tämä Birds of Pray oranssipää akka. Tenet saattoi olla oven avaus kaikelle tälle hulluudelle.
En aivan ymmärrä, miksi Washington Juniorin roolityötä mollataan niin antaumuksella. Minusta se osui kohdalleen. Tenet on juonivetoinen elokuva, eikä päähenkilön pidä vetää liikaa huomiota omaan hahmoonsa. Vertaa The Matrixiin, joka toimii niin hyvin siksi ettei Keanu Reeves velmuile pääroolissa samaan tapaan kuin Billin ja Tedin uskomattomassa seikkailussa. Toisekseen Washington ja Pattinson ovat parivaljakko, jonka osapuolet tasapainottavat toisiaan: Washington vakava, koska ei aivan tiedä missä mennään, Pattinson hilpeähkö. Arvioita on tullut laidasta laitaan... Hesari 5/5 — Voima 1/5 PS. Vaikka kuinka vikisisitte, on Tenet saanut jo jalansijaa arkikielessä! Selitän. Nykyään lentoposti tulee USA:sta 1–3 kuukaudessa eikä aina välttämättä oikeassa järjestyksessä (esimerkiksi heinäkuun kirje saattaa tulla ensin ja kesäkuun kirje vasta viikkoja myöhemmin). Kun eilen vastasin kirjeisiin, saatoin luonnehtia tilannetta ”hiukan tenetmäiseksi”. Kuuleeko Kielitoimisto? Saako jonkin palkinnon (miel. rahaa), kun keksii noin hienon uuden sanan?
Tuota, tuota ... voisin kysyä minkä tahansa epäselvyyden elokuvasta ja uskon että täällä tuskin kukaan osaisi selittää sen tarkoitusta, ideaa... moni esittää ymmärtävänsä kaiken leffasta... Nyt laitettiin erittäin haastava leffa tulille. Ilmeisesti kuulun niihin jotka putosivat heti alkuun kärryiltä. Selittäkääpä vaikka mikä on tämä alun terrori-isku sinne Oopperaan?
No erityisesti se porukka joka antaa leffalle 4-5 tähteä. Elikkä kaikki on niin helposti ymmärrettävää ja hienoa.
Elokuvan 1.kohtaus: "An unnamed CIA agent — referred to as "The Protagonist" — participates in an undercover SWAT operation at a Kiev opera house, rescuing an exposed spy and capturing a strange artifact. He is saved from being shot by a masked soldier with a distinctive red tag on his rucksack. The Protagonist is captured and tortured before he consumes a cyanide pill. He later awakens and learns the pill was fake, his colleagues are dead, the artifact was taken, and that the Kiev mission was a test." lähde: wikipedia ... Huh huijaa... kyllä minun on ensin luettava koko juoni ja sitten katson leffan uudestaan. Onko tämä väärinymmärretty mestariteos sittenkin? Ainakin itselleni aivan liian vaativa nähdä / ymmärtää kaikki nuo jutut alkukohtauksessa. Miten esim. tämä pääosa ylipäätään joutui kidutettavaksi? Entä se kohta jossa luodin tekemä reikä, umpeutui / korjaantui. Siellä oli joku agentti joka oli tullut ilmeisesti menneisyyteen vähän tekemään tuhojaan...
Hei jos tämä leffan katsominen on vaativaa niin kuulostaa minun leffalta. Tämähän alkaa kohta kiinnostamaan. Hieman kyllä epäilyttää siinä mielessä kun inception oli sellaista kakkaa aikoinaan. kun olin ehtinyt nähdä matrixin niin pidin sitä vain huonona kopiona siitä jonka juoni ei ollut lähimainkaan niin kunnianhimoinen kuin matrixin.
kaikki huonoja. Ehkä jonkun noista on kerran katsonut läpi ilman tuskia. Mutta esim Batman trilogia huh niin pitkiäkin ne oli per osa. Eikä niissä tapahtunut oikein mitään sellaista kiinnostavaa. Ensimmäisestäkin osasta tulee mieleen että se oli myös kuvattu aika huonosti niinkuin esim toiminta kohtaukset. Ei mitään sellaista tunnetta myöskään niissä. Eikä se koskaan ole pahitteeksi että jos leffa perustuu tarinaltaal väkivaltaisiin kohtauksiin niin verta enemmän kiitos
Itse en arvota elokuvataidetta niin, että elokuva pitää olla helposti ymmärrettävä, jotta sitä voi pitää onnistuneena teoksena. En välttämättä ymmärrä, mitä joku taulu esittää tai mitä joku runo tarkoittaa ja voin silti pitää niistä. Ehkä juuri siksi, etteivät täysin aukea. Kuka voi väittää, että ymmärtää täysin, mitä David Lynch yrittää Twin Peaksin uudella kaudella viestiä, en minä ainakaan. Silti se on upea teos. Omassa aiemmassa viestissäni juurikin myönsin, etten ymmärtänyt kaikkea ja yritin kysellä, josko joku voisi vähän vääntää rautalangasta. Toistaikseksi kukaan ei ole vastannut.
Mihin pyrit tuollaisella kiukuttelulla? (No, tiedän kyllä, mutta Sinun pitäisi miettiä itse. Kun ihmiset ovat kanssasi eri mieltä, ei vika ole aina välttämättä heissä.) Minä annoin elokuvalle 4½/5 koska se on monimutkainen, ensi katsomalta kiehtovan käsittämätön ja edellyttää useita katsomiskertoja ja myös kestää ne (erikoistehosteet on tehty näyttävästi). Täällä ei liene kukaan väittänyt, että Tenet olisi helposti ymmärrettävä. Hoyte Van Hoyteman kuvaus sinänsä on kyllä hienoa.
Tykkäsin kovasti, jännä uusi idea aikamatkailuun. Äänenvoimakkuudesta - kehotan ihan oikeasti lähettämän palautetta Finnkinon nettisivujen kautta. Olen itsekin tehnyt niin. Kerran vastaus oli, että Dolbyn sertifikaatti edellyttää tiettyä desibelimäärää. Yksi asia tosin jäi mietityttämään Spoiler Kun ollaan inversiomoodissa niin mitä tapahtuu kun käy vessassa
Tämä kuvakaappaus foorumilta kuvaa hyvin omat ajatukset heti elokuvan katsomisen jälkeen: Spoiler Tämä on niitä harvoja elokuvia, jonka haluaisi katsoa pian uudelleen. Koko juonen lienee tarkoituskin aueta vasta useamman katselukerran jälkeen.
Hmm... Carmine Falcone ja Flass istuvat auton takapenkillä. Varastoalue. Kaikkialla on kontteja. Apurit uurastavat. Mafiapomo Falcone pitää kädessään pehmolelua. Flass haluaa tietää mitä siinä on sisällä... miksi pehmolelut ovat tärkeitä... miksi haalimme niitä keskellä yötä. Sitten alkaa toden teolla tapahtumaan. Uhka tulee yläpuolelta ja se tulee voimalla, nopeasti, kadoten pimeyteen. Miehiä lakoaa. Loppu on elokuvahistoriaa. Tuossa on todellakin tunnelmaa kun lepakkomies laittaa rikollisia pakettiin. Suosittelen trilogiaa lämpimästi kaikille. Itse näen nämä 3 elokuvaa yhtenä suurena elokuvana, jossa Batman tuodaan nykyaikaan. New Yorkiin, Gothamiin. Trilogiassa on hieno eteenpäin rullaava tempo. Linnunpelätin, Jokeri, Bane, Kissanainen ja sitä rataa. Mafialla on myös näppinsä pelissä. Batman ei pärjäisi ilman taustatukea, sitäkin riittää kuin James Bond sarjassa ikään. Aika moni, jotka pitäneet tätä Tenet (2020) mestariteoksena kertovat kuinka helposti ymmärrettävä se on, mutta kun kysyt jotain haastavampaa juttua leffasta, niin vastausta ei tule. Elikkä sanoin vain sitä että itse tipahdin kärryiltä siinä kohtaa kun lentokentältä pitää haalia käsiin se taulu. Mikä taulu? Miksi se on niin tärkeä ja sitä rataa... Ehdottomasti hankin tämänkin Nolanin leffan kokoelmaani. Uskon että monikin juttu aukeaa tulevilla katselukerroilla, mutta jokin sydän tästä hommasta puuttuu. Varsinkin kun vertaan Tenetiä miehen aikaisempiin leffoihin. Done! Naulan kantaan niin että kilahtaa!