Tee-se-itse valkokangas kysymyksiä

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Isolaillinen, 28.07.2010.

  1. Isolaillinen

    Isolaillinen Guest Guest

    Liittynyt:
    16.02.2010
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Morjesta,

    Elikkäs olen ajatellut tehdä nyt itse oman valkokankaan, kun alkaa tuo pelkkä tapetti jo ärsyttämään :p

    Paikka ja kiinnostus kyllä löytyvät tekemiseen, mutta itse materiaalista olisi muutama kysymys.


    Eteisyys/Koko

    Itsellä on tykistä seinään välimatkaa n. 3.5m.
    Joten levyn leveys olisi 195 cm ja korkeus 109 cm
    Ja se olisi n. 87"
    Onko tämä hyvä koko? Vai olenko laskenut jotenkin väärin :confused:

    LEVY

    Olen lukenut että mdf-levy olisi hyvä vaihtoehto ja siitä jo olenkin kysellyt hintoja ja saatavuutta, mutta mikä olisi sopiva paksuus levylle? Riittääkö ihan 6mm? Vai pitäisikö olla vähän tyrnempää 8mm/10mm?

    PINTA

    Lueskelin netistä DLP- ja LCD-projektorien välisistä maali eroista. DLP suosii enempi vaaleaa ja LCD tummempaa? Onko tämä totta?
    Itsellä on DLP projektori (Optoma HD20) joten mitä maalia siihen suosittelisitte? Paikoista josta luin maaleista, kerrottiin aina erillainen maali ja toisia ei edes myydä enään.


    Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsisi vastata :)
     
  2. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    16
    Etäisyys/koko: 3,5 m etäisyydellä linssistä screenille koko on ok, min 87", max 105".

    Levy: 6 mm riittää tuettuna, itsellä 33x33 mm kehikko takapinnalla. Samalla screeni tuli hieman irti seinästä + kiinnitys onnistui helposti. Ilman tukia 6 mm voi olla lerju.

    Pinta: Oma screen maalattu kahdesti H499 -sävyllä, kelpaa. Paremmista maaleista keskustelua mm. täällä.

    Oma proju: Optoma HD70, 77" screen + kokonaan pimennetty pieni tila. Tilan valmistumisesta tietoa täällä.
     
  3. Isolaillinen

    Isolaillinen Guest Guest

    Liittynyt:
    16.02.2010
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Valitsin nyt sitten maaliksi Harmony F499, koska lueskeltuani tulin siihen lopputulokseen, että se olisi hyvä valinta dpl tykille.

    Myös tuo H499 olisi varmasti hyvä, mutta taitaa se toimia paremmin vanhemmilla tykeillä (kait)?

    Levyksi valitsin 6mm mdf.
     
  4. Enoxol

    Enoxol Guest Guest

    Liittynyt:
    21.07.2010
    Viestejä:
    54
    Saadut tykkäykset:
    0
    Paljos tuli hintaa levylle ja maaleille? Otitko valmiiksi leikattuna levyn? Meinasitko miten listat tehdä reunoille? Seinä kiinnitys? ;)

    Itse aloitan rakentelu projektin kohta kanssa kunhan saan tykin ja pääsen mittaamaan kuvan koon..
     
  5. Isolaillinen

    Isolaillinen Guest Guest

    Liittynyt:
    16.02.2010
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Enoxol, kerron huomenna paremmin kun menen tarvikkeita hakemaan :)

    Voin liittää tähän myös muutaman kuvan sitten valmiista jos haluat ottaa vinkkejä tai jtn :p
     
  6. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    16
  7. kkuula

    kkuula Guest Guest

    Liittynyt:
    09.01.2008
    Viestejä:
    225
    Saadut tykkäykset:
    0
    omani 6mm mdf kokoa noin 90" maalasin harmony f499 sävyllä ja olen ollut sävyyn tytyväinen. antaa hämärässä/pimeäss kirkkaamman ja hieman värikylläisemmän kuvan mitä harmahtavampi sävy. TYkkinä optoma hd700x