Nyt on osia tilattu; vma2015 x 3. Eli yksi valmis "stereovahvistinpiirilevy" joka pyörittää kahta visaton fx13 koksua ja tähän rinnalle yksi vahvistinpiiri, joka pyörittää visaton ws20e bassoa. Kaikki on 4ohm. Ongelmana ovat nyt suotimet noille kaiuttimille. Eli olisiko ehdottaa jotain esim. laskuria, opasta tai jopa valmiita suotimia?
Varmaankin aktiivisuoto suunnitteilla? Tuossa hyvää juttua: http://www.ti.com/lit/ml/sloa088/sloa088.pdf Muistaakseni TI:llä myös hyvä filtterilaskuri.
Terve, käteeni ilmaantui nämä http://www.p4c.philips.com/files/m/mc145_12/mc145_12_pss_aen.pdf kaiuttimet (pelkät kajarit) ja 12v akkuja omistan vinon pinon.. Aattelin näistä sitte väsätä jotain hyöty(huvi)käyttöä mökille. Ketjua kun olen lukenut niin olen kallistunut noihin suren vahvareihin. Helppo vaihtoehto olisi tietenkin noi valmispaketit tyyliin http://dx.com/p/100w-hi-fi-stereo-amplifier-mp3-player-for-car-motorcycle-black-silver-sd-usb-90266 mutta jos nyt kuitenkin tutustuisi syvemmin tähänkin aiheeseen. Vahvariksi riittänee http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1580 tällainen vallan mainiosti? Sitten vaan kun en ole pahemmin näitä sähköjuttuja touhuillut niin saa rautalangasta vääntää että mitä virheitä voi tehdä kun jos volumepotikka tulee äänilähteen ja vahvarin väliin sekä akun ja vahvarin väliin tulee varmaankin jonkinlainen on/off kytkin?
Moi, jos ostat Suren 2x25 W vahvistimen, niin siihen saa ainakin liitettyä hyvinkin yksinkertaisesti Suren oman volumepotikan. Ei vaadi ylimääräistä kikkailua, senkun juottaa paikalleen. Itselläni toi setti ja hyvin on toiminut. :thumbsup:
Oma loota on koesoitettu. Kovaa huudattaessa soundit ovat ihan hyvät, mutta hiljaisella volyymillä ääni on erittäin yläpäävoittoinen. Olisiko tämmöiseen laitteeseen jotain järkevää eq:a? Sellainen olisi hyvä, jota voisi säätää kentällä eli minidsp ei ilmeisesti tule kysymykseen.
Korvan herkkyys kun on huono matalilla taajuuksilla hiljaa soitellessa. EQ:ta en tiedä, mutta tuosta löytyisi basso ja diskantti, sekä volume, muistaakseni löytyy vahvistustakin, joka heikolla tulosignaalilla eduksi. Ja toimii yksipuolisella DC-sähköllä: http://www.ebay.com/itm/LM1036n-Dual-AC-10-12V-or-DC-12-15V-Tone-Adjustment-Bass-Treble-Volume-Control-/370820961159#ht_5017wt_1157
Kannattaa laittaa sähkönsyöttöön esim 7815 regu, ja sillä reguloida 15 volttia DC-tuloon. Lämmöksi menee noin 0.3 wattia, joten mitään jäähdytyslevyä ei tarvitse, jos TO220-koppaista käyttää. Voi vaikka piuhaan kolvailla kutistesukan sisään. Ei ihan tarkkaan selviä kuvista, meneekö se DC-syöttökin regun läpi kortilla, oletettavasti ei.
Oma blasteri alkaa olemaan väriä ja kasausta vaille valmis. Perus kuvio: Visaton bg 20 Sure 2x50w 6s 5000mah lipo Mutta ilmeisesti olisi hyvä suodattaa signaalista alataajuudet pois. Aktiivisuodin olisi hyvä? Kovan googlaamisen ja tuon http://www.eng.yale.edu/ee-labs/morse/compo/sloa058.pdf ja tuon http://www.ti.com/lit/an/sloa093/sloa093.pdf lukemisen jälkeen sain aikaiseksi seuraavaa katso liitettä suodatus (kopio).jpg Olenko ymmärtänyt sinne päinkään asiaa? Jako on laskettu 80hz, mutta ei taida tulla hirveän jyrkkää suodatusta tuolla piirillä ( onko sillä tässä tapauksessa väliäkään?). Kertokaahan toki jos on parempia ideoita tuon suodatuksen suhteen. Mini DSP:tä en viitsi hommata blasteriin
Mitä se akku siinä piirissä tekee? Vai onko tuo ote jostain laajemmasta kytkiksestä, josta puuttuu osa? Kun on vain akku ja ulostulo, mistäs signaali tuodaan sisään? Yksinkertainen sarjakonkka on jo 6db ylipäästö... T: Vesku
Kyllähän tuo toimivalta näyttää. Kannattaa harkita, tarvitseeko lisätä hieman vahvistusta, eli takasinkytkentä vastusjaolla sen suodinoparin invertoivaan pinniin. Akku on siksi, että signaalille tehdään virtuaalimaataso puoleen väliin käyttöjännitettä. Audio in- on sen jälkimmäisen opariasteen tulossa, siinähän se lukee. Sarjankonkan tapauksessa on ongelma, että monen vahvistimen sisäänmenoimpedanssi ei ole tiedossa tai vaihtelee, jos vahvistimen gain-asetusta muuttaa. Tällöin konkan mitoistus on hankalaa.
Jees. Tossa pikkusen päivitetty kuva: katso liitettä suodatus_r2.jpeg Punasella muutos ja onkohan toi sinisellä oleva vahvistuksen lisäämistä varten lisättävä vastus oikeassa paikassa? Minkähän suuruisesta vastuksesta on kyse? Omat opinnot opareiden suhteen rajoittuvat ammattikoulun muistiinpanoihin "Operaatiovahvistin, ääretön vahvistuskyky". Käyköhän tuo j_a_k:n aikaisemmin mainostama TL072 opari tarkoitukseen kun datalehdellä puhutaan että max +Vcc = 18v
Ei saisi heti herättyä kirjoitella, siis invertoivaan pinniin vastusjaolla. Katso linkkaamasi sloa058, sivu 6, kuva 3, noninverting. Eli oparin lähdöstä vastusjako invertoivaan inputtiin, tällöin vastusten suhteella saadaan jännitevahvistus säädettyä. Varmaankin tuplaus riittää, esim kaksi kappaletta 10k vastuksia. TL07x sarjan käyttisalue on +/-18V, eli 36 volttia, eli riittää.
Onkohan tuo vahvistus pakollinen/tarpeellinen? Alkaa mennä invertoinnin yli meikäläisen käsityskyvyn. Olis tietty kova sana jos joku viittis paintillä laittaa niiden vastusten paikat kuvaan.
Pakkohan sitä oli viel kerran vilkasta että kuinka se vois mennä ja ja ilmeisesti näin katso liitettä suodin r3.jpeg vielä ku joku kertois mikä ton vahvistuksen virka tossa vaiheessa on..
Eli tommoseen ratkasuun päädyin: katso liitettä suodin_r4 .jpg katso liitettä suodin_r4_käyrä.jpg Eikös tuo nyt vahvista yli 250hz taajuuksia enemmän? Onkohan tuo ongelma? Ratkaisua? Tarttee varmaan alkaa vaan rohkeesti koittaan että toimiiko
Käppyrä muuttuu järkevämmäksi, kun sen R4:n kytkee oparin lähtöön. Edit: Onko nuo 15k ja 27k oikeinpäin, simulointi: katso liitettä ScreenHunter_02 Jun. 30 23.17.jpg Ja hieman eri arvot toisinpäin, noilla nätimpi vaste: katso liitettä ScreenHunter_01 Jun. 30 23.14.jpg
Tuommoinen j_a_k:n esittämä laite tuli tänään postista. Miten sähköt vedetään? Akun plussa haaroitetaan, toinen vahvistimelle ja toinen regun läpi sävynsäätöön (plus sopivasti sulakkeita). Miinus haaroitetaan, toinen suoraan vahvistmeen ja toinen sävynsäätöön. Nouseeko savu?
En nyt aivan ymmärrä että miksi pitäisi käyttää aktiivisuodinta; Siksikö että saadaan parempi hyötysuhde kun heti kättelyssä suodatetaan äänilähteen signaalista turhat taajuudet pois kullekin elementille ja vahvistetaan niitä, ettei mene suotta tehoa turhien signaalien vahvistamiseen, jotka sitten kumminkin suodatetaan pois ennen elementtiä. Kuluttaako aktiivisuodin sitten niin vähän virtaa, ettei se laske hyötysuhdetta(ainakaan passiivijakosuotimen tasolle)? Vai onko myös muita etuja passiiviin verrattuna? Ja miksi ei voisi käyttää valmista aktiivisuodinta; joku täällä väitti ettei soveltuvaa löydy valmiina, niin miksi tämä ei esim. soveltuisi http://www.nettimarkkina.com/autostudio-cxa-4-aktiivijakosuodin/1063965 ?. Vai onko nyt kyse siitä, että kun itse rakentaa niin säästää rahaa? Viimeinen kysymys: Täällä on näyttänyt porukka rakentaneen itse niitä aktiivisuotimia, niin minkä takia niissä ei ole mitään säätöpotikoita? Eikö aktiivisuotimen idea juuri ole että sillä pystyy säätämään ja hakemaan juuri mieleisen taajuusalueen?
Savoon tapauksessa on kyse pelkästä ylipäästösuotimesta, ei siinä säätöä tarvita, kun kotelointi tiedossa, sen mukaan ylipäästömitoitetaan. Muutenkin jos aktiivisuodin tehdään tiettyyn kaiuttimeen, niin ei sitä tarvitse säätää jatkuvasti. Autossa asia eri, kun suodin ei ole tietyille elementeille suunniteltu. Tuollanen autostudion purkki on pelkkä jakosuodin, ei aktiivisuodin, aktiivisuotimessa voi olla paljon muutakin korjausta kuin pelkät jaot. Aktiivisuotimen virrankulutus on mA luokassa, muutama opari, luokkaa 0.5-5mA per opari, riippuu oparista. Suurin hyöty esim ylipäästön kanssa on se, että turhaan ei vahvisteta elementille niitä taajuuksia, jotka ei kuulu. Säästyy tehoa, sekä voimakkaat matalat eivät leikkaudu vahvistimessa, mahdollistaa hieman lujempaa soittamisen ilman niitä matalia signaalissa. Jos saman toteuttaisi passiivina, vaikka pelkkä konkka vahvistimen lähdössä, vahvistin kuitenkin suorittaisi jännitevahvistuksen niille matalillekkin taajuuksille.