Ei tosiaan ollu itellä varastossa ylimääräisiä. Tilaamalla ei kerkiä sinulle jussiks. Muuten olisin pientä korvausta vastaan voinut myydäkin.
Ei oo kun normaaleja "AB luokan piirejä". Kaks "toimivaa" taitaa olla. Joku TDA ja sitten joku mitä JVC käytti automankoissa joskus. En muista tyyppiä. Siinä on joku kaupallinen levy, josta modasin ekaan poppisalkkuun vahvain aikoinaan. Siinä menee aika nopeesti virranrajoitus päälle, joten ei sopinut kovalla soittoon. Näppärä tekee reikälevylle vartissa TDA-piiri nympärille vahvistimen. Ei oo kumanen homma. Kuhan on kolvi ja pari osaa. Tässä ohje. :thumbsup:
Väsäilin tänään pikaisesti minimallin poppisalkun. Tarvittavat kamat: -Salkku (Texas Hold Em salkku) -Kuumaliimaa -Ruuveja -Lyijyhyyteläakku -Deuzer-kaiuttimet (5,25") -AMP6-vahvistin -Kaapelia -Virtakatkaisija valolla -3,5mm ---> 3,5mm plugikaapeli -Teippiä Rahaa meni n.55e-60e + muutama tunti töitä. Akku on muistaakseni 4Ah, eli sillä soittelee jonkun aikaa. Koteloon pitää laittaa vielä latauspistoke. Sitä en muistanut vielä ostaa. Tässä vielä video: http://www.youtube.com/watch?v=8tvs4M7FcQQ
http://www.youtube.com/watch?v=VpHPVhNG-no Tuossa seuraavaan projektiin ainekset. Eli 2 kpl 8" Vifan bassoja ja Vifan disut. Elementit löysin vanhoista Fisherin kaiuttimista. Vahvariksi AMP6 ja virtalähteeksi Optiman Yellow top ! :hitme: Soittimeksi Sonyn MP3 soitin 20GB kovolla. Painoa laitokselle tulee varmaankin 1500kg :OI Minkä arvoinen potikka tuohon kannattaa laittaa? Ostin tänään Bauhaussista 20 litran salkun, johon teen vielä kolmannen plästerin. Akuiksi 2kpl 12V 12Ah lyijyhyytelöakkuja ja kaiuttimiksi jotkut 6,5" autoämyrit. Jos löytyy autokajareita käytettynä, niin saa tarjota. Myös suht tehokkaan laturin kytkentäkaaviota voi laittaa. Saakos tuota Optimaa ladata ihan normaalilla akkulaturilla, kun sekin on mielestäni lyijyhyytelöä?
Potikan arvo voisi olla jotain 20+ euroa jos sen tuohon akun hintaan suhteuttaa. Meinaan vaan että on aika laadukas akku tuollaisessa viritelmässä. Myy vaikka jollekin se optima ja osta joku normiakku tilalle, niin jäät melkein plussan puolelle tuossa projektissa Ei vaan, veikkaisin että joku 20 tai 50 kiloinen logaritminen potikka käy.
Akuksi laitan tuon Optiman sen takia, että sellainen löytyy jo ja sain sen ilmaiseksi. Laitoin tuohon pieneen salkkuun 50 kilosen logaritmisen, mutta se ei toimi oikein hyvin. Vaikka volume on nollassa, niin silti kuuluu läpi ja voimakkuutta säätäessä se suurenee helvetinmoislla pykälillä. Alkuun pienellä hipaisulla menee perkeleen kovalle, keskivaiheilla ei tapahdu mitään ja lopussa taas kauhee pykälä.
Onhan se potikka varmasti ehjä ja kytketty oikein? Vaikuttais vaan vähän siltä et jotain vikaa siinä on...
On ihan oikein kytketty. Katsoin oikein netistäkin vielä, että varmasti on oikein Lineaarinenkin saattaisi toimia. Ei vaan viitsi noita potikoita ostaa testiin, kun ovat niin vitun kalliita.
Kävin tuossa elfan myymälässä ihmettelemässä ja huomasin, että heillä oli hyllyssä valmiiksi koottuja "piirilevyvahvistimia". Hinnat oli samaa luokkaa amp6:n kanssa.
Itse kyhäilin vähän pienemmän version vanhan Pioneerin stereosarjan toisen kaiuttimen sisään. Vahvistin on itse koottu SP-Elektroniikan sivuilta löytyvän 20W monovahvistimen ohjeen mukaan. Akkuna laitteessa on 12V 7Ah lyijyhyytelöakku. Sisätiloista ja sisällä olevista vermeistä en älynnyt rakennusvaiheessa paljoa kuvia ottaa, voin kuitenkin katsoa jos jotain löytyisi jos jotakuta kiinnostaa Tuosta kuvat edestä ja takaa: Kuva 1 Kuva 2 EDIT: Ainoa mikä tuossa vähän harmittaa on se että noista MP3-soittimista tuntuu lähtevän ääntä aika heikosti, kun tietokoneen jos tuohon laittaa kiinni niin huutaa enemmän kuin tarpeeksi, mutta MP3-soittimien kanssa ääni jääkin vähän pienemmäksi :/ Tarvitsisi varmaan joku pieni kuulokevahvistin tms. rakennella, ei kenelläkään olisi heittää mitään ohjetta helppoon vermeeseen? Tuo CMoy-nimellä kulkeva kuulokevahvistin voisi muuten olla aika hyvä mutta sitä siihen tarvittavaa operaatiovahvistinta (OPA2132PA) en ainakaan pienellä etsimisellä täältä Suomesta löytänyt. EDIT2: Tiputin vastuksen arvoa laitteen tulossa ja nyt huutaa enemmän kuin tarpeeksi MP3-soittimillakin, joten ei enää minkäännäköistä ongelmaa tuon kanssa
Ei se nyt varmaan ihan oikein kuitenkaan ole kytketty. Kyllä se ihan hiljaiseksi pitäisi mennä, kun minimiin vääntää. Kaivahan yleismittari esiin ja hae potikan päät, eli missä on asennosta riippumatta 50 k vastus. Sitten se maapiste, eli potikka puoliväliin ja se pää, johon pienempi vastus liulta, siihen tulee GND. GND soittimelta kytketään edellä selvitetty potikan pinniin, liulta piuha vahvistimelle ja toiseen päähän signaali tulee. Ja signaalimaajohto tietenkin jatkaa vahvistimelle potikalta.
Huomasin että olet laitanut vahvistinpiirin johdonpäähän. Katsotaan miten pitkään toimii. Nimittäin osalla on tapana oskiloida itsensä hengiltä jos on huonosti suunniteltu piirilevyn saatikka siten johdonpäässä... Kokemusta on. Mutta aika näyttää :thumbsup:
Tässäpä oma luomuksemme. Lähtökohtana pa-kaiutin 12'' tuumaisella läskibassolla. Soittimena pioneerin mp3 autosoitin. Lisättyinä ominaisuuksina tupakinsytytin pyörät+kahva ja volttimittari. voimanlähteenä 38 ah lyijyakut joita hankittu 4 kpl (=~3 vrk yhtämittaista soittoa sangen lujalla äänenvoimakkuudella.) kyllä jytisee.
Osaisko joku täällä vastata kysymykseeni jota Hifimaailman foorumilla kyselin. Tässä kopsu sieltä : Osaisko joku sähkömies neuvoa miten kytken iPodin ja 41Hz:n AMP6Basicin ajamaan vain yhtä (1) kaiutinta siten, että musiikin informaatio ei katoa. Siis että saisin yhdestä kaiuttimesta ulos molemmat kanavat. (laitoin kysely AMP-valmistajalle mutta ei ole vastannut) Voiko kylmästi ajaa vahvarin molemmat kanavat yhteen kaiuttimeen (rinnan?)? Vai pitääkö äänilähde monottaa, miten? Tarkoitus siis tehdä 1-teinen ghettoblasteri, mutta mukaan äänestä tarvisi kuitenkin saada molemmat kanavat. Miten kytketään?
Kyllä, äänilähde pitää monottaa.Periaatekuva LINJATASOISESTA summauskytkennästä (vieritä alaspäin, sieltä se löytyy jo ennen puoltaväliä väliotsikolla "Miten linjatasoinen stereosignaali muutetaan monoksi oikeaoppisesti"): http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/audio.html Kaiutintasoinena operaatio ei onnistu. Vahvarin molempien kanavien kytkeminen samaan kaiuttimeen polttaa vahvistimen, älä vaan mene kokeilemaan. Vaikka eihän sitä oikeasti tiedä, jos ei itse kokeile vai miten se meni.
Monotus onnistuu ilman kolvauksia myös ostamalla Stereomallinen Galvaaninen Erotin (tai 2 kpl monomallisia) elikkäs linjatasoinen kaksikanavainen audioerotusmuuntaja. Ostetaan myös Y-haarakaapeli. Plus ostetaan toki muitakin kaapeleita ja adaptereja, jos ei muuten saa laitteita liitettyä toisiinsa, jos vaikkapa liittimien sukupuolet ovat vääriä. Audiosoittimen steroääni siis johdetaan erotusmuuntajaan (ihan sma kumpaanko päähän muuntajaa, antoon vai ottoon, kun muuntaja on identtisesti käämitty eli 1:1 muuntosuhteella oleva), ja erotusmuuntajan toisessa päässä oleviin liittimiin liitetään Y-haarakaapelin 2 äärihaaraa. Keskimmäisestä haarasta saadaan ulos monoääni. Muuntajan suurehkon impedanssitason takia (luokkaa 10000 ohmia piliteema-muuntimissa, 600 ohmia pro-muuntimissa) tällainen monotus toimii eikä riko mitään. Muuntaja tavallaan toimii sarjavastuksena ja rajoittaa virran määrää. Vaikka muuntajan antoliittimet upottaisi sulaan tinaan eli oikosulkuun, antava audiolaite ei siitä hermostuisi millään tavalla. Nimittäin muuntajan ensiökäämi ja toisiokäämi eivät siirrä energiaa suoraan toisilleen, ainoastaan magneettisesti, ja silloinkin mitättömiä määriä rikkoakseen yhtään mitään. Antava laite näkee oikosuljetun tai pakkomonotetun muuntajan tavallaan "10 kohmin vastuksena". Tarkemmin sanottuna impedanssivaste ei tietenkään ole suora, eli antava laite näkee hieman vaihtelevaa impedanssia riippuen siitä kuinka muuntajan toisiota kuormitetaan, mutta rikkoutumisvaaraa ei kuitenkaan ole. Sekin hyvä puoli (laadukkaissa) erotusmuuntajissa on, että niitä myydään eri muuntosuhteilla, eli muuntajalla saa äänen voimakkuutta hiljennettyä tai toisin päin käännettynä samalla muuntajalla saa kasvatettua äänen tasoa. Vastuksilla signaalin hiljentäminen tai aktiivisesti vahvistimella vahvistaminen lisää kohinaa, mutta muuntajalla tason muuttaminen suuntaan tai toiseen ei lisää kohinaa vastaavassa suhteessa. Audiofiileille muuntajien särötaso tietysti on ongelma, joudutaan panemaan tonni rahnaa juppimuuntajaan, siinä missä hifistille kelpaa 150 euron Neutrik ja kaduntallaajalle välttää automarketin muutaman euron halpamuuntaja.