Onko kenelläkään kokemusta Monacor SPH-60x laajakaistoista ? Miten pärjää Visaton BG-20 rinnalla ? http://www.thomann.de/fi/monacor_sph60x.htm
Tämän topikin innostmana tilasin 2kpl bg 20 ja suren 2x25w:n. Minkälaiset johdot noille kaiuttimille tarvitsee, ja tartteeko mitään vastuksia/sulakkeita viritellä jos tommosen lipo tai moottoripyörän akun hommaa? Entä tarvitaanko jakosuodinta? Ei oo juuri mitään tietoa näistä asioista mut ei sitä opi jos ei kysy.
Soittimesta vahvistimeen menee tavallinen 3,5mm -> 2xRCA kaapeli joita saa nykyisin mistä tahansa anttilasta tai prismasta. Tällöin soittimeksi käy mikä tahansa mp3-soitin, läppäri, puhelin tai mikä tahansa missä vain on kuulokeliintä. Vahvistimelta kaiuttimille menee aivan tavallinen kaiutinkaapeli. Paksuudella ei ole kovinkaan suurta merkitystä poppisalkun sisäisissä lyhyissä vedoissa, mutta silti vaikkapa joku 1,5mm tai 2,5mm saa olla, kun hintaa ei näillä pituuksilla tule juuri mitään. Saa honkkareista ja biltemasta tai vaikka verkkokauppa.comista. Sulake on pakko olla akun ja vahvistimen välissä. Sulake on aina mahdollismman lähellä akun napaa ja jo ennen mahdollista virtakytkintä. Sulakkeen kooksi riittänee reilut viisi ampeeria, mutta ei kannatane turhaan mennä yli kymmenen. Visaton BG 17 ja 20 ovat laajakaistaisia kaiuttimia, siis ne toistava koko äänialueen kerralla, eivätkä siksi vaadi lainkaan jakosuodinta.
Tuollaisessa käytössä, kun maksimoidaan tuotettavaa ääntä, on ylipäästösuodatus on paikallaan. Eli minimissään sinne signaalituloon sarjakonkka tai mitoittaa ja vaihtaa vahvistinmodulin tulossa oleva konkka. Turha sitä elementtiä on suotta lepattaa ja tehoa käyttää matalilla taajuuksilla, kun ei se mitään kuuluvaa tuota. Ei tuokaan mitään nättiä vastetta tuota pienessä kotelossa, 15 litraisessa, refleksinä tai suljettuna taitaa vaste tippua jo 150 Hz:n kohdilta. Tuolla tehtyjä laajakaistoja joskus kuunnellut, ei vakuuttanut kuin bassotoiston osalta. Saattaisi toimia jopa ihan yksinäänkin (tai kaksinaan 2 kpl) kannettavassa laitteesa.
Mitenkäs tuon kotelon viritystaajuus lasketaan, ja miten suljettu kotelo viritetään? Vai kannattaako suosiolla tehdä reflexi?
Suljetun kun virittää putkella, syntyy refleksikotelo. Valinta suljetun ja refleksin välillä vaatii taustatietoina nyt ainakin käytettävän elementin ja kotelon maksimikoon. Viritystaajuuden selvittämiseen saat vinkin; kirjoita googlen hakukenttään "miten lasketaan refleksikotelon viritystaajuus" ja seuraa ensimmäistä linkkiä. Luultavasti kuitenkin käytät mielummin valmista laskuria, kuin laskukaavaa.
Yleisesti ottaen kotelon virittämisestä: ULKONA kannattaa käyttää "piikittäviä" jyrkkiä jopa yli ykkösen Q-arvollisia virityksiä (tyyliin Chebyshev), jossa viritystaajuuden paikkeilla sallitaan ylikorostuma ja viritystaajuutta matalammat taajuudet romahtavat äkkiä kuulumattomiin. Kun ei ole huonekorostusta apuna, niitä matalia ei kuitenkaan pääse kuulemaan. Parhaiten viritys hoituu aktiivisuotimella, siis aktiivinen piikittävä YLIPÄÄSTÖsuodin, joka samalla turvaa bassoelementin henkeä leikkaamalla pois elementille vaaralliset alimmat taajuudet. Kotelonkin voi virittää piikittäväksi, mutta jos kumpikin piikittää (aktiivisuodin sekä kotelo), saundi voi olla liian ärsyttävä. Paras olisi lievä Chebyshev-tyylinen kotelopiikitys (parin desibelin ylikorostuma) ja sen lisäksi säädettäväpiikkinen aktiivisuodin, jossa korostuspiikin korkeutta voi potikalla säätää vaikkapa nollasta kuuteen desibeliin. Kotelovirityksen ja aktiivisuotimen taajuuksien pitäisi olla samat, muuten menetetään hyötyjä. KOTONA kannattaa suosia loivasti laskevia piikittämättömiä virityksiä (refleksi: SBB4) (suljettu: Bessel 0,577), koska huone korostaa alabassoja ja voidaan kuulla myös viritystaajuuden alapuolella olevia taajuuksia, joskin hieman vaimentuneena. Vaihevaste pysyy siistimpänä ja ääni luonnollisempana. Sisäkäyttöön viritetty kaiutin kuulostaa ulkona bassottomalta ja ponnettomalta, kuivalta. Ulkokäyttöön viritetty kaiutin kuulostaa kotona sietämättömältä yksinuottiselta yläbassojumputtimelta, josta puuttuvat kaikki alabassojytinät, mihin kotona ollaan totuttu. Jos käyttää samaa kallista bassoelementtiään ulkona sekä sisällä, kannattaa kotelot+suotimet virittää ihan eri tavalla kumpaakin käyttötapaa varten. Jopa niin, että etulevy on nopeasti pikaliittimin irtoava ja se kiinnitetään sisällä isoon matalaviritteiseen koteloon "200 litraa 10 Hz" ja ulkokäytössä pieneen yläbassoviritteiseen koteloon "20 litraa 100 Hz"; jos asiaa hieman kärjistetään.
Kiitoksia asiallista vastauksista. vielä semmoinen kysymys että pitääkö tuo vahvistin http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1317 maadoittaa, ja miten se oli helpointa tehdä?
Maadoittaa? Tuota eipä tuollaista kannettavaa laitetta juurikaan voi maadoittaa. Laitteessa on lähinnä sisäinen "maadoitus", akulta miinus vahvistimen miinukseen, josta se yhdistyy signaalitulon maahan. Jos laitteen kuoret metallista rakennettu (mitä epäilen), saattaisi kannattaa maadoittaa akkumiinus runkoon.
Ostin projektia varten tälläisen soittimen http://www.dealextreme.com/p/digita...-with-remote-controller-1-4-lcd-57558?item=34 Tuossa olisi sellaiset ulostulot, että ilmeisesti kummallekin kanavalle oma opa piiri. Sen verran mittailin yleismittarilla ja totesin että maat eivät ole yhdessä vaan vastusta 14,5kohm välillä. Tuleeko tässä jotain ongelmaa jos yhdistän maat keskenään, että voin rakentaa välijohdon vahvistimelle? Vahvistimeen kun signaali tulisi 3.5mm plugi liittimellä.
Eipä näy kristallipallossa mitään... Varmaankin edellyttäisi että selvität hieman sen kytkentää, kun sinulla se laite on. Mihin käyttöön ne lähdöt on tarkoitettu ja millaisella liittimellä lähtö on totetutettu, mihin piirin lähtö kytkeytyy, mihin lähdön "maa" jne... Voi olla että se lähtö onkin differentiaalinen tai muuten aktiiviset, jolloin niiden kytkennässä kannattaa olla tarkkana, ettei laitteesta tule vainaa. Voi olla, että ne voi kytkeä yhteen, mutta todennäköisesti eri potentiaalissa kuin poweri. Kun kerran omaat yleismittarin, niin mittaappa missä potentiaalissa virrallisena ne lähdön "maat" on powerimaahan nähden.
Näyttäisi 7kohm olevan tuon lähdön maan ja poweri maan välillä. Onhan tuossa soittimen keskellä ulostulon reiät mihin voi juottaa johtoja. Siinä ainakin tuo agnd on samassa potentiaalissa maan kanssa.
Noniin, nyt on päästy tuumasta toimeen ja aloin kolvailemaan tuota amp6:sta kasaan. Pääsi vaan vahinko, että kolvailin R3, R7, R2 ja R4 vahvistimet väärälle puolelle levyä (samalle kuin tulee kapasitoreita ja neljä diodia). Oma elektroniikkajärki sanoo että ei pitäisi vaikuttaa kytkentään, joten haittaako, jos jäävät noin tuohon, vai pitäisikö lähteä irroittamaan ja kääntämään toiselle puolelle? NImim. 1,5 vastusta irti, paljon aikaa ja tinaimusukkaa kulunut.. EDIT:JA niin kyseessä on amp-6 vahvari.
Noniin, ihmeen kaupalla sain vahvistimesta ulos ääntä (eli kyllähän tuosta selviää aloittelijakin). Toinen kanava vain kihisee hieman heikosti pelkkiä ylätaajuuksia, onko tämä ominaisuus, vai johtuuko kenties siitä että kokeilin ajaa vahvistinta 9v patterilla, että jännite ei riitä?
Pikemminkin pariston virranantokyky loppuu. Kihinä johtuu todennäköisesti juotosviasta kasauksessa...
Omassa blasterissa on noista 4ohmin versiot käytössä ja tyytyväinen oon ollu. Ääntä lähtee ihan riittävästi, eikä bassotkaan tunnu vajaalta. Visatoneihin en oo päässy vertaamaan, mutta tietty isommalla kartiolla lähtee isompi ääni. En ookkaan tainnu tänne laittaa kuvaa tästä.
Olen nyt kokeillut pelkästään tuota toista kanavaa ja kyllä sieltä tulee ääntä, mutta äärimmäisen heikosti, tsekkailin äsken pintakolvauksia ja yritin parannella niitä, mutta mitään muutosta ei oikein tullut. Onko huono juotos ainut mahdollinen virhelähde tässä tapauksessa, vai onko mitään muita mahdollisuuksia, mitä voisi yrittää. EDIT: Laitetaan vielä samaan viestiin, eli tälläinen http://www.akkupojat.fi/index.php/products/tarvikkeet/45 akkulaturi löytyisi valmiiksi, onko pätevä peli esimerkiksi http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=67_135_2267&products_id=15266 tälläisen latailuun? Jos ei ole kelpo peli, niin onko tälläinen http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=73_400&products_id=15563 varma ratkaisu? Mitä ymmärsin, niin akun jälkeen pitäisi olla sulake kytkettynä ennen vahvistimeen kytkemistä. Onko lasiputkisulake hyvä valinta siihen?
katso liitettä monotus123.jpg Mikä kusee monotuksessa? Eilen toimi vielä hienosti mutta tänään alkoi elementeistä kuulumaan kovaa surinaa. Sormella kun koskee maajohtoon, surina lakkaa. Mutta en kuitenkana ymmärrä mikä tuossa kytkennässä on vikana?
Ei jätetä piuhojen vaippoja kytkemättä, eli sen lyhyen piuhan vaipan voit kytkeä samaan maahan. Mutta jos mikään ei ole muuttunut, niin varmaan jokin juotos/liitos/liitin tai muu on huono.