tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tästä tulee siis positiivinen muotti, josta tehdään negatiivinen muotti lopullisen kappaleen laminointia varten. Tämän muotin pinta siis kopioituu lopullisen kappaleen pinnaksi, siksi vaatimus sileydestä. Tarkoitus siis vielä maalata kiiltävällä maalilla, jotta näkee pinnan olevan oikeasti sileä. Maali antaa myös suojaa hartsia varten.

    Olen korjannut finnfoamin muotoja perinteisellä hionosiloitteella ja sen saa kyllä hiottua erittäin sileäksi. Koko pinnan peittäminen lastalla levittämällä on kuitenkin hankalaa, joten joku ruiskutettava tavara olisi näppärä viimeistelyyn.

    Erityisesti finnfoamin saaminen sileäksi on hankalaa. Bauhaussin myymä oranssi xps on jo parempaa hiottavaksi, lisäsi siinä ei ole pinnassa mitään kalvoa finnfoamin tapaan, vaan aine on täysin homogeenistä.
     
  2. rik

    rik Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.11.2011
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itelläkin on ghettoblasteri suunnittelussa ja elementeiksi olisi tulossa mono 2-tie ratkaisu. Vahvistimeksi varmaan Suren tk2050, eli 2x100w. Miten kannattaisin toteuttaa äänilähteen monotus? Tarkoituksena siis olisi käyttää vahvistimen toinen kanava midille/bassolle ja toinen kanava diskantille.
     
  3. foenix

    foenix Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.11.2002
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Monotus on opastettu täällä aiemminkin mutta tässä linkki http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.audio+video/audio.html#kys_linjamonoksi

    Tuota itse olen käyttänyt..

    Pistetään vielä omasta "kunnon" ghettoblasterista kuva. On se ollut valmiina jo joitakin kuukausia mutta en ole muistanut tänne laittaa :) 2x visaton bg20 ja suren 50W vahvari. Tositoimiin ei ole vielä oikeastaan päästy mutta toimivuus on kyllä testattu. Ei kyllä omasta mielestä ole ääni yhtä hyvä kuin miniblasterissa (jossa yksi 3" tangband, juttua aiemmilla sivuilla) mutta äänen määrää tällä vissiin enemmän haettiinkin kuin laatua.. oma epävirallinen työnimi oli "möykyttäjä" mutta ilmeisesti tuo on nyt muiden toimesta saanut nimen "Angry bird" :confused: :)

    [​IMG]

    tässä vielä jonkun sortin suunnitelmakuva: kuva
    ja huonolaatuinen keskeneräinen kuva: kuva

    Kuvia on enemmänkin jossain jemmassa mutta en nyt jaksa kaivaa. Voin pistää myöhemmin jos jotakuta kiinnostaa.
     
  4. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Alkaa oleen hilppeet omaan laitteistoon kasassa. Tarkempaa kuvausta oli edellisellä sivulla.

    Elementtejä multa löytyy:
    - Visaton BG17 1kpl
    - Tangband W3-871SC 2kpl

    Vahvistinmoduli on Sure:n 2x25W, joka sillattavissa monoksi. Oliskin muutama vaihtoehto, jota itelle tullut mieleen:
    1: 1kpl BG17 (8ohm) ja vahvistin sillattuna, refleksikotelo viritettynä jonnekkin 90Hz tienoille.
    2: 2kpl W3-871SC rinnan (kuorma sitten 4ohm) ja vahvistin sillattuna. Viritys tuonne 90Hz tienoille
    3: 2kpl W3-871SC rinnan kytkettynä vahvarin toiseen kanavaan ja pienet suljetut pömpelit näille (ei tarvinne suodinta). Sitten lisäksi 5,25"-6,5" basso alapäähän toiseen kanavaan ja viritystä jonnekkin 60Hz tienoille. Toimisi pöytämankkanakin sisätiloissa hivenen paremmin.

    Vaihtoehdot 2 ja 3 viehättävät eniten.

    Jos kolmosella mennään niin elementti puuttuu. Monotuksen ja suotimen joutunee tekemään molempiin (varmaankin yksinkertainen aktiivisuodin). W3:t rinnankytkettynä muodostaa 4ohm kuorman. Yhden elementin herkkyyshän on 87dB, eli tuplattuna tulee herkkyyttä 90dB. Joku edullinen vähintään saman herkkyyksinen 4ohm bassoelementti tuohon käsittääkseni olisi fiksuinta laittaa. Tilavuutta tuolle bassolle ei taida olla antaa kuin joku 6L maksimissaan. Soveltuvasta elementistä minulla ei vielä ole mitään hajua. Jos jollain on heittää ehdotuksia niin kehiin vaan!

    Kannattaako tuota 3 vaihtoehtoa edes lähteä yrittämään vs. 2? Koko kasvaa ja liikuteltavuus heikkenee, akkukesto on myös heikompi (tosin pitäis 6S 5000mAh LiPo riittää pitkään kummallakin setupilla). Projektista tulisi kyllä astetta mielenkiintoisempi, eikä välttämättä heti tarttis olla tekemässä uutta...
     
  5. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun kamat löytyy, voit kokeilla vaihtoehdot 1 ja 2. Tiedät sitten kaipaatko enemmän bassoa.

    Jos päädyt vaihtoehtoon 3, niin ei kannata liikaa tuijottaa elementtien ilmoitettuja herkkyyksiä. Bassoilla herkkyys voi olla jotain aivan muuta, eli käytännössä sitä alhaisempi mitä pienempää koteloa käytetään ja tason saat säädettyä kohdalleen kuitenkin helposti, kun aktiivisuodin olisi käytössä.
     
  6. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Illan ja aamun pähkäilleenä taidan seurata tätä olemassaolevien elementtien kokeiluvaihtoehtoa. Molemmilla (vaihtoehdot 1 ja 2) taitaa tulla aikalailla samankokoiset pömpelit, eli kannettavuudessa ei niinkään eroa. Akku kestänee molemmilla vaihtoehdoilla riittävän pitkään ettei heti tarvitse olla latailemassa.

    Mitenkäs sitten äänenlaadulliset seikat noilla vaihtoehdoilla? Mitään älytöntä mökää ei tarvitse saada. Olen sellaisessa käsityksessä että W3:t olisivat paremmat...?
     
  7. whelibob

    whelibob Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2007
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nonniin oma blasu edenny taas hieman. Hitaasti mutta varmasti edistyy :D
    Mietin tässä, että pitäskö lakata, kun kaveri on maalannut ammattilaisen vehkeillä ja taidoilla kunnon maalipinnan. Ite kun lähtee mastonilla ruikkimaan niin saattaapi pinta mennä mandariinille. Voishan kaveria tietenkin pyytää lakkaamaankin jos vaan kerkiää.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Olikos kellään omakorvaisia kuuntelukokemuksia VMA2016-vahvistinsirusta eli tästä alle 12 euron tuotteesta:
    http://www.dealextreme.com/p/vma2016-2-10w-audio-amplifier-evaluation-module-evm-board-44123

    En löytänyt kommentteja tästä topikista kun selasin taaksepäin joitakin sivuja hakusanalla 2016.

    Kyseistä sirua kommentoin äsken topikissa:
    https://www.dvdplaza.fi/forums/show...ikaiuttimet-televisioon?p=1476956#post1476956
    koska siellä siru mainittiin. Mutta kaipaisin kokemuksia muilta sirua kuunnelleilta ja tässä topikissa ehkä lymyää kyseisen sirun käyttäjiä.

    Minusta vahvistin kohisee jumalattomasti liikaa, vaikka Gain-oikosulkupalat on minimiasetukselle pantu. Äänenlaatu muuten on aivan siedettävä, hintaansa nähden jopa hyvä. Siru ei kuumene 8 ohmin kaiuttimilla käytännössä lainkaan.

    Ja se kaikista tärkein kysymys kuuluukin: ONKO MAAN PÄÄLLÄ MYYNNISSÄ VÄHÄKOHINAISEMPIA VAHVISTIMIA halvassa hintaluokassa? Edes alle satasen hintaluokassa, kun näemmä kympillä ei saa kunnon kamaa.

    90 dB dynamiikka, joka näissä kympin halpiksissa on, ei minulle riitä alkuunkaan. Eikä riitä 100 dB myöskään, se on tyypillinen lukema hieman kalliimmissa siruissa. 110 dB tai enemmän pitäisi olla kohinan ja hyötyäänen ero noin 10 watin teholla. Tähän olen tottunut hifilaitteissa ja tämän kohinamäärän nippa nappa siedän.

    Kuuntelen kaiuttimia noin metrin päästä, joten kohinan vähäisyys on kriittinen tekijä.

    Miksi en sitten käytä olemassaolevia hifipäätteitäni joka kanavalla? Koska niissä, analogisissa päätteissä, pohjatehonkulutus on valtava ja kämpästä tulee saunaa pahempi helvetti vaikka kuuntelisi milliwatin teholla. On siis käytettävä digitaalisia vahvistimia kuumuuden ja sähkölaskun pienentämisen vuoksi. Kun vain löytyisi maapalloselta tarpeeksi hyviä JA halpoja vekottimia. Koteloimattomat piirilevyt kelpaavat. Jopa pelkkä vahvistinsirukin kelpaa, jos löytyisi helposti juotettava. En rupea juottamaan sataa satakoipista komponenttia per vahvistinkanava. Kymmenen vähäjalkaisen komponentin juottaminen per kanava alkaa olla jo maksimihankala operaatio minulle, koska kanavia tarvitaan parisen kymmentä (joka elementille oma vahvistinkanavansa). Mieluiten valmiiksi juotettu piirilevy komponentteineen.

    Analogiset vahvistinpiirit tosiaan pitää hylätä juuri hukkalämpönsä vuoksi. Tai jos löytyisi moderni noin 10 watin piiri, joka hukkalämpenee vain watin verran ilman musiikkia. Nyt käytössä oleva kaksikanavainen digisiru lämpenee ilman ääntä alle 0,4 wattia speksien mukaan, en ole vielä asiaa itse mitannut. Jotain tällaista lepovirrankulutusta ajan takaa.

    .
     
  9. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä DX:n vielä halvempi vahvistin http://www.dealextreme.com/p/y148-audio-amplifier-module-93121
    käyttää Yamaha YDA148 -piiriä. Ainakin datalehden mukaan S/N Ratio 105 dB. Ei tulisi paljon hintaa kokeilla.
    Oman kappaleeni luovutin kaverille ennen kuin ehdin testailemaan.
     
  10. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Joo, nuo VMA-modulit on aika onnettomia, ei pääse edes tuohon luvattuun kohinaetäisyyteen, joka on kopsattu sen sisältä löytyvän Maximin MAX970x piirin datasheetistä. Piirilevy päin P:tä, kunnollinen lähdön filtteri puuttuu yms. Muutenkin jotain ihmeellistä niiden toiminnassa ja virrranrajoituksen kanssa. Testaillut ja kuunnellut siis niitä jonkin verran. Itse tein pikku kortin, käyttäen saman sarjan tehokkainta 9709 piiriä, selkeästi pienempi kohina, kunnollisella tulolla varustettuna ja lähdön filtterin kera, eikä tuo piirilevykään huonoimmasta päästä pitäisi olla. Rinnan en ole päässyt vertaamaan, kun kyllästyin VMA:n moduleihin ja "lopetin" ne sähköllä :) Oma tuotos:
    katso liitettä max9709_1.jpg

    Mutta siitä vähäkohinaisesta vahvistimesta. Tripathin TA 2020 ja kumppanitkin kohisee, ei taida hiljaista hakkuripohjaista olla. Lineaariseen pitänee mennä, pienen virrankulutuksen omaavista tulee mieleen OPA548, max 20mA ja jos +/-15 voltin käyttiksellä toteuttaisi, jäisi häviöteho puolen watin paikkoille per kanava.
     
  11. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    121
    Tuohan tuossa onkin suurin ongelma. Noita tavallisia kiinadigejä voi heitellä ihan vain tavalliseen romulaatikosta löytyvään 12v virtalähteeseen kiinni, eikä tarvitse järjestellä erikseen kaksipuolista jännitettä. Toki powerin värkkäily varmaan harrastajalta onnistuu siinä custom-vahvistimen ohessa, mutta meille muille tuon kysymyksen kohdalla on melkoinen kynnys.
     
  12. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Jep. Mutta melkein mikä tahansa 10 euron vahvistin on helposti melkoinen pöristin kytkettynä johonkin pa..aan hakkuri poweriin. Jos aletaan vaatimaan hyvää häiriöetäisyyttä, vahvistin vaatii myös hyvää sähköä. Halpa hakkurip..ka ei käy. Kyllä laadukas vahvistin tarvitsee myös laatusähköä.

    Itsellä on pieni keko noita OP548:ja (siksi tiedot muistissa) ja aikomus mahduttaa max 10x10 kortille 4-kanavainen simppeli, mutta äiriösuojattu pääteaste noilla "opareilla". Rakenteluharrastusta aktivoi kaukoidän halvat piirikortit...
     
  13. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    OPA548 vaatii "liian kovaa" volumetasoa puhdasta ääntä tuottaakseen, minun tarpeisiini nähden siis. Sen särötaso+kohina nousee 0,1 watilla (= 78 dB kaiuttimesta) alabassojen upeasta 0,009 prosentista ylädiskanttien katastrofaalisen kelvottomaan 0,6 prosenttiin. Tämä siru sopisi täten bassoelementtiin kolmitiekaiuttimessa, mutta keskiääniä tai varsinkaan diskantteja ei saa kuunnella, ainakaan hiljaisella tasolla.

    Tehon kasvaessa särö+kohina onneksi paranee: Pienisäröisin (basso)0,0015%...0,1%(diskantti) äänenlaatu saadaan vasta tehoalueella 10...20 W (98...101 dB kaiuttimesta). Tätä oparia on siis luukutettava pirun kovaa, jotta ääni olisi puhdasta. Mitä hiljaisempi ääni, sitä likaisempi. Tällainen käytös ei ole se mitä minä tarvitsen, mutta tämä voisi sopia mainiosti ulkokäyttöön, jossa taustamelun vuoksi hiljainen likainen ääni ei häiritse korvaa ja kovaa soitettaessa saadaan puhtain ääni nautittavaksi.



    Yamaha YDA148 -vahvistinpiiri puolestaan sopii 0,1 watin eli 78 desibelin kovuiseen kuunteluun paremmin. Särö on 0,015% hujakoilla 100...2000 Hz alueella eli siru sopii hyvin keskiääni(basso)käyttöön. Diskanttipäässä 2000...20000 Hz särö kasvaa jatkuvasti 0,1% huippupiikkiin saakka noin 6 kHz paikkeille. Ei siis maailman puhtainta diskanttia, mutta riittävän puhdasta silti kun hintaluokka huomioidaan. Joka tapauksessa diskantin laatu hakkaa OPA548-diskanttien laadun.

    Tehon muuttuessa särö+kohina muuttuu samalla: Paras 0,015% äänenlaatu saadaan tehoalueella 0,04...0,2 W (kaiuttimesta 74...81 dB). Siitä kun ääni hiljenee, särö kasvaa jatkuvasti, ollen esim. 0,001 watilla (kaiuttimesta 58 dB) 0,1%. Vastaavasti kasvava teho lisää säröä: 0,2...8 watilla (81...97 dB) ollaan noin 0,04% paikkeilla eli varsin tyydyttävällä tasolla kuitenkin. 8 wattia on siis suurin teho, mitä 8 ohmiin puhtaana saa tästä sirusta.


    _____________________________________________________________________



    10 vuodessa sähkölaskuni olisi nykyhinnoilla 2160 euroa ENEMMÄN kuin tänään, jos käyttäisin täysin analogisia päätteitä sen ajan mitä vuorokaudessa käytän. Sisältää tyhjäkäyntitehonkulutukset ja varsinaiset kuuntelut. Vuosi 2011 meni ilman hifilaitteistoa kuulokkeiden varassa sähköä säästellen.

    Kun nyt kevään mittaan otan käyttöön digitaaliset PIENET vahvistimet valtaosalle kuuntelua (uutiset, puheohjelmat, puhesarjat, taustamusiikki) niin 10 vuoden sähkölaskuksi tulee suunnilleen 2,63 euroa tyhjäkäyntitehonkulutuksiin 6 audiokanavalla. Jos tyydyn 2-kanavaiseen audioon arkikuuntelussa, sähköä kuluu 10 vuodessa 0,88 euroa. Täysin mitätön raha, jota en edes viitsi laskea. Paitsi että tietenkin laskin, koska haluan SÄÄSTÄÄ YLI 2000 euroa rahaa, jota en anna sähkölaitoksille vaan sijoitan sen mihin huvittaa. Arkikuuntelu 0,1 watin kanavateholla syö niin vähän sähköä verkosta, ettei sitä kannata alkaa miettiä.

    Luukutukseen ja hifistelyyn käytän analogisia kunnollisia hifilaitteita ja ostan jopa lisääkin päätekilowatteja; subbarikartioita varten. Tällaista analogista kuuntelua tulee olemaan 2 tuntia päivässä eli yksi elokuva tai kaksi tuntia musiikkia tai muuta vaativaa. Tänä aikana ei itketä sähkölaskua vaan nautitaan huippuäänenlaadusta. Tämä juhlanautiskelu tulee maksamaan arviolta 58,40 € vuodessa sähköön eli 10 vuodessa 584 euroa.

    Joka tapauksessa säästän noin 1500 euroa puhdasta rahaa sähkölaitokselta minulle 10 vuoden ajalla, kun siirryn pikkudigeihin arkikäytössä ja jätän sähköä ahmivan hifistely-luukutuslaitteiston vähemmälle käytölle.

    Mikä merkittävintä: sama yksi laitteisto EI kykene hoitamaan molempia toimenkuvia. Järeä analoginen laitteisto ei kykene olemaan sähköä säästävä, eikä sähköpihi pieni digilaitteisto taas saa aikaan kilowattiluokan meteliä. Eikä kahteen tehtävään sovellu järeä D-laitteistokaan. Ei ole myynnissä 10 eurolla D-vahvistinta, jossa olisi kanavakohtainen lepotehonkulutus 0,2 wattia ja antotehot kilowattiluokassa. Se nyt vain ei onnistu ja sillä hyvä. Eli JÄREÄ digilaitteisto ei ratkaise sähkön säästämisen ongelmatiikkaa. Tarvitaan nimenomaan HINTELÄ pilipali-kiinalainen digilaitteisto plus sitten ne sulakkeita rouskuttavat himoluukutus-hifilaitteet ihan erikseen, ja ne saavat olla anaa tai digiä oman maun mukaan.

    Ja kun nyt vielä pohditaan sitä, olisiko taloudellisesta vaihtaa entiset toimivat analogiset hifipäätteet digitaalisiksi järeiksi päätteiksi, jos kerran vuodessa kuluu alle 60 euroa analogisten päätteiden sähkölaskuun. Niin eipä ole järkevää. Digitaalisiin vaihtamalla saadaan enimmillään säästöä sähkölaskuun 30 euroa vuodessa, ja sekin siinä tapauksessa että analogisen päätteen 50% hyötysuhde kovalla luukutuksella vaihtuisi digipäätteen 100% hyötysuhteeseen, jota ei käytännössä saavuteta. 10 vuodessa sähköä säästyisi maksimissaan 300 euroa, ja sillä hinnalla ei mitenkään kyetä ostamaan 8 audiokanavalle (6 pääkanavaa + stereosubit) järeitä digipäätteitä. Hyvä jos yhden pienitehoisen stereo-digipäätteen saa hommattua, ja se ei yksinään sähkölaskuongelmaa ratkaise. On vaihdettava kerralla KAIKKI päätteet kokonaan digeiksi, jotta sähkölasku alenisi ja 300 euron säästö saataisiin. 300 eurolla ei vaihto-operaatio onnistu. Jos vain puolet laitteista vaihdetaan digeiksi, sähköä säästyy 10 vuodessa 150 euroa eli 150 euron budjetilla pitäisi saada uusittua puolet vahvistimista. Täysin mahdotonta.

    Luonnollisesti aina kun joku vanha pääte hajoaa, sen tilalle ostetaan digitaalinen. Yhtä hyvää äänenlaatua tarjoava kuin se hajonnut oli. Tai parempaa ääntä. Minulla päätteet hajoilevat noin 20 vuoden välein. Vielä on käyttövuosia jäljellä nykyisissä analogisissa. On aikaa odotella digitaalisten päätteiden äänenlaadun kehitystä, että ne saavuttaisivat sen laadun, mihin analogiset ovat yltäneet jo 80-luvulla. Ei saa kuulua kohinaa eikä ääni saa mennä särölle, oli äänen taso sitten pieni tahi suuri.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2012
  14. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kumpaa tarkoitat:
    A) kaukoidästä saa tilattua valmiita piirilevyjä kunhan lähettää heille piirilevysoftalla itse laaditut datafileet.
    B) kaukoidän valmistuotteissa on kelvottoman laatuiset piirilevyt, joten itse pitää piirilevyt rakentaa että parempaa laatua saa.

    Oli vastaus kumpi tahansa, kaipaan tietoa siitä, mistä nykyisin saa tilattua HALPOJA piirilevyjä porauksineen läpikuparointeineen lakkauksineen silkkipainatuksineen jne. Jopa pintakultauksella varustettuna (pintatinauksen sijaan), sellaiset pysyvät siistinä varastoitumassa.

    Minua ärsyttää kaikissa netissä löytyvissä vahvistimien valmispiirilevyissä se, ettei niiden suunnittelija noudata tähtimaafilosofiaa. Komponentteja surutta maadoitetaan yhteiseen maatasoon välittämättä siitä, että elektronit kompuroivat ja risteilevät toisiinsa kun esim. vahva virta ja heikko virta juoksevat samassa kuparissa päin toisiaan. Vaikka maataso antaa pienemmän impedanssin signaalille, se sotkee signaalit kuten pesukone sotkee eriväriset sukat. Syntyy aina vaaleanpunaisia vaatteita. Minä haluan pitää punaiset punaisena ja valkoiset valkoisena. Siksi teen ainoastaan tähtimaasuunnittelua. Analogia- ja videolaitteissa nyt ainakin. Hakkuri- eli suurtaajuuspiirit taas pitää kapseloida, mieluiten piirilevyn sisälle turvaan. Ja kaikki luonnollisesti pidetään toisistaan erillään. Jos maita pitää yhdistää keskenään, se tehdään tähtimaassa.

    Toinen mikä ärsyttää on se, että pienet konkat pannaan piirilevylle, vaikka datalehti komentaa juottamaan konkat suoraan mikropiirin jalkoihin. Minä juotan suoraan jalkoihin, ihan juureen. JOS on vaaraa lämpölaajenemisesta tai luotettavuus on kriittinen, pitää käyttää koivellisia konkkia. Pintaliitoskonkka voi rapsahtaa irti tai haljeta tärinän tai kuumenemisen/jäätymisen takia, ja jos hajoamisen seurauksena vahvistin vaikka rupeaa värähtelemään, kaiutin alkaa savuta ja sitten palaa talo, viereinen rakettipolttoainetehdas räjäyttää puoli lääniä taivaalle, läänin reunalla oleva ydinvoimala räjäyttää puoli maata. Viereisen valtion ydinasevarasto ottaa nokkiinsa ja puoli maapalloa posahtaa, ja sitten menee loputkin. Maapallo siis tuhoutuu 0,10 euron pintaliitoskonkan hajoamisen vuoksi. Turvallisuus ja luotettavuus etusijalla, siksi koivellisia konkkia suosin.

    10 euron valmisvahvistimen vuoksi en ala suunnitella piirilevyjä, ostan vahvistinkäppänän valmiina (koteloimaton, pelkkä piirilevy jossa osat juotettu valmiiksi). Mutta jos myöhemmin innostun rakentamaan parempilaatuisen hybridivahvistimen, jossa on analoginen pääteaste (kohinaton) ja "digitaalisena" kaikki sitä edeltävä (hukkalämpö pysyy pienenä), niin silloin piirilevyn suunnittelu pitää tehdä itse ja kaipaan piirilevyille kohtuuhintaista valmistajafirmaa.

    Vahvistinta en itse suunnittele, apinoin jonkun viisaamman hengentuotoksia ja virittelen parametrit oman maun mukaiseksi. Mutta piirilevytoteutuksen teen aina itse, koska maailman nerot insinöörit eivät tottele tähtimaafilosofiaa. Olen idiootti, mutta onneksi en itse ymmärrä sitä, sen verran tyhmä olen. Pysyn tähtimaassa hautaan saakka, koska sen filosofian olen noin 0,000001 nanosekunnin ikäisenä elämälleni valinnut.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2012
  15. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eli tuota A) tarkoitin. Halpoja ja halpoja, se on suhteellista. Seeedstudiolta (http://www.seeedstudio.com/depot/) saa perus 2-puoliset edullisesti, mutta jos kerroksia enemmän, paksumpaa kuparia ja vaikkapa kullatuilla padeillä (jota itse inhoan) niin vaikkapa PCBcart (http://pcbcart.com/).

    Maadoituspuolen suunnittelu on usein päin p:tä monessa halvassa vahvistimessa tai rakennussarjassa. Erinomainen maapotentiaalin sotkemistapa on perinteisen poweroinnin (tasuri+elkot) tunkeminen vahvistinkortille. Sitten sotketaankin samassa foliossa kulkemaan niin powerin rippelivirtoja kuin signaalimaat, saadaan hyvä 100Hz surinagenisaikaiseksi. D-luokkalaisessa vahvistimessa tilanne on maadoituksen suhteen hieman eri. Pääteasteen osalta se kaipaa tukevaa sähkönsyöttöä ja maatasoa, etuaste monissa onkin differentiaalisella inputilla, joten se tuo omat helpotuksensa ja haasteensa analogiatulon suunnitteluun. Eipä tullut katsottua, miten tuossa VMA-modulissa oli sössitty tulon maan kanssa. Lisäksi D-luokkalaisessa on powerin filtteröinti melkoisen haastavaa. Pelkkä konkka ei auta, vaan esim. särön pudottamisen suhteen on melkoisen tarkkaa että saa aaltomuodot hallintaan. Esim. suhinageneraattori TAS5630:n toimintaan ja särön määrään vaikutti melkoisesti, kun lisäili ennen kuristinta ja powerilinjoihin sopivasti RC-filtteröintiä, jotta sai värähtelyt vaimennettua. Siitä syystä ne jalalliset suotokonkatkin kannattaa unohtaa, mieluummin vastusta konkan kanssa sarjaan kuin kelaa...

    Mistäs muuten olet hommannut ne ideaaliset kaiutinelementit, joiden tuottama särö on luokkaa 0.01% edes 90dB:n tasolla :) Moni tuijottaa vahvistimien särölukemia, vaatii 0.00001% säröä, vaikka kovapuhujat sitten tuottaisikin 0.1-1% särön jo ihan normaalikuuntelutasoilla. Ja lisäksi huomattava, että diskanttipäässä särökomponentit menee kuuloalueen ulkopuolelle, lisäksi korvan herkkyyskäyrien nousu, varsinkin hiljaisilla tasoilla kohti suuria tasoja vähentää särön kuulemista. Sen sijaan bassopäässä korvan herkkyyden parantuminen tekee särön vaikutuksen selkeäksi. Jotkut väittää, että särö bassopäässä ei ole ongelma. Puppua, suuri ongelma onkin.
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2012
  16. HaGGe

    HaGGe Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.01.2010
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    5
    Olen rakentamassa tuollaista "nanoblasteria", ja kaiutinelementiksi olisi tulossa Fountekin FR88EX ja sitten tuollainen Y148 vahvistin moduuli. Mutta minkä laista virtalähdettä te suosittelisitte? Mietin kahdeksaa AA-paristoa (ladattavaa), menevät pieneen tilaan ja ovat kevyetkin. Vai onko parempia ehdotuksia?
     
  17. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse laittaisin kolmikennoisen (9.9V) LiFePo:n...
     
  18. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Heitin kympin hintaluokkaisen VMA2016-vahvistimen Ö-mappiin eli helvettiin, odottamaan maailmanlopun jälkeisiä aikoja. Meni hermot siihen saatanalliseen pohjakohinaan. Piru oli iloinen saadessaan kohisevan romun riesakseen. Vain 99,99% kuulovammainen voi tällaisen kanssa olla samassa huoneessa. Jos kuulee edes 0,01% äänistä, tulee hulluksi kohinan vuoksi.

    Tilaan muutamia kappaleita kympin hintaluokan YDA148-vahvistimia loppuviikosta, ja kuukauden päästä tutkitaan saako helvetti lisää täytemateriaalia, vai kelpaavatko nuo laajakaistaelementeille.



    Asiasta viisastuneena siirsin katseeni Hieman Parempiin Vahvistimiin ja aion kokeeksi ostaa (aikaisintaan kuukauden kuluttua) ja rakentaa 41Hz.com-stereovahvistimen tyyppiä: Item # 26 AMP15-PS-XP kit Price £125.00 joka maksanee noin 200 euroa postikuluineen. Hankalaa kun ei hintatietoa ja postikuluja saa tietoonsa ennen kuin on oikeasti tilaamassa kamaa. Huntti per kanava, ja virtalähde maksaa vielä erikseen. Kallista.

    Mittauksia tuotteesta:
    http://www.41hz.com/forums/content.php?277-AMP15-performance-measurements
    0,008% THD+N. +-40 V käyttöjännitteillä saadaan -110 dB pohjakohinataso.
    10 W teholla mitattuna pohjakohina on tasolla -120 dB ja oikeastaan vieläkin parempi paikoin. Tämä on se speksi, jolla kaikki vahvistimeni määritän kelpaaviksi ja sekundaksi. Tämä kelpaa.
    1 watilla särö on matala kaikilla taajuuksilla eli ääni on käsittämättömän puhdas, mitään säröä ihmiskorvalla ei pysty aistimaan.
    10 watilla särö nousee pikkuisen suuremmaksi 3...10 kHz alueella, pysyen silti alle 0,03% tason.
    8 ohmiin saa puhdasta tehoa 80 wattia. En aio repiä tehoa 2*200 W 8 ohmiin tai 2*300 W 4 ohmiin, mitä laitteesta saisi isolla säröllä ja isolla käyttöjännitteellä. Minulle tehoa tärkeämpää on kohinatason pienuus ja pieni särö.

    +-40 voltin käyttöjännitteen tekeminen on ikävin homma koko projektissa. Vahvistimelle kelpaa 50 Hz muuntaja (kaikki muu on piirilevyllä), mutta mieluummin käyttäisin hakkuria, jotta tyhjäkäyntitehohukka minimoituisi ja vältytään 50 Hz mekaaniselta jyrinä-ääneltä, joka perinteisessä muuntajassa aina on.

    Toistaiseksi NAD 216 THX soittakoon kaiuttimia kunnes vähäruokaisempia saan ostettua/rakennettua. 54 W sähköä tämä syö jatkuvasti, oli kaiuttimissa hiljaisuus tai tavallinen äänitaso. Siis 27 W per kanava tyhjäkäyntiin, idioottimaista.

    41Hz.com-vahvistin ei ole ihan ekovahvistin sekään, se taitaa imeä kymmenisen wattia tehoa, mutta per kanava vai koko laite, sitä en vielä ymmärrä. Pahimmillaan 25 wattia palaa lämmöksi jos piirilevyn regut ovat lineaarisia ja ottavat tehonsa +-40 voltista. Totuus sähkösyöppöydestä selviää kun pääsen mittaamaan sen. Joka tapauksessa surkea laite akkukäyttöön jos 10...25 W menee jatkuvasti harakoille. En suosittele. Mutta 230 voltilla pyörivän kotihifin korvikkeeksi hyvä laite. Tuollaisen pohjakulutuksen voi vielä jotenkin ehkä melkein sietää.

    Pakko se on todeta, että akkukäyttöiseen maailmaan (muille kuin lottovoittajille) ei ole vielä vuonna 2012 tarjolla hifilaatuista ääntä. Jos haluaa akuille pitkän toiminta-ajan eli hyvän hyötysuhteen, joutuu kärsimään vaatimattomasta äänenlaadusta; säröä ja kohinaa. Ja jos haluaa moitteetonta ääntä, sähkönkulutus moninkertaistuu eli akkujen massa äkkiä tuplaantuu. Johtuen vahvistimen tyhjäkäyntihäviöistä, vaikka vahvistin D/T-luokkaa olisikin eli tuottaisi tyydyttävällä hyötysuhteella varsinaisen musiikin.
    .
     
    Viimeksi muokattu: 01.02.2012
  19. black dog

    black dog Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Offtopiccia koskien tätä kohina-asiaa (mutta ehkäpä kuitenkin relevanttia sellaista)...

    Työnantajani eräässä toimipisteessä on iso avokonttori. Tuollaisessa olisi ikävää tehdä töitä ottaen huomioon oma toimenkuvani, joka vaatii edes jonkinlaista keskittymisrauhaa. Onneksi en ole sijoitettuna ko. toimipaikalle... Moni muukin on huomannut, että avokonttori ei ole se paras mahdollinen ratkaisu melun takia, joten konttoriin on hommattu taustamelun eliminointijärjestelmä: ympäri konttoria on kaiuttimia, jotka tuottavat taustakohinaa. Kohinaa ei periaatteessa havaitse, ellei sitä vartavasten demonstroida kytkemällä kohina pois/päälle. Hälinä-äänten aistimista ajatellen ero on hyvin merkittävä, eli kohinan ollessa päällä paikalla on melkeinpä rauhallista. Onko tämä nyt sitten sitä DVB-G:n mainitsemaan kuuloaistin "kompressoitumista"..?
     
  20. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ei ole. Vaan ompi aivojen adaptoitumista; turtumista.

    Kompressio on korvan suojamekanismi kovia ääniä vastaan. Kuullessaan kovan äänen korva jäykistyy ja tavallaan kuuroutuu lievästi. Sen jälkeen pitää odotella useita tunteja, että kuulokyky palautuu normaaliksi. Heräämisen jälkeen kun kuulee hyttysen aivastuksen mainiosti, niin jos vaikka tipauttaa haarukan tiskialtaaseen ja kuulee kolauksen, ei enää kyseisen päivän aikana kykene kuulemaan hyttysen aivastusta. Menetettiin useita desibelejä korvan herkkyydestä yhden kolahduksen takia. Onneksi nukkuminen ja äänettömyydessä oleminen palauttaa korvan taas herkäksi. Audiofiilikuuntelu pitää suorittaa ENNEN ensimmäisenkään kolahduksen kuulemista. Jo pelkkä auton oven kiinni lyöminen pilaa kuulon siltä päivältä, joten kämpästä eli kotistudiosta ei saa poistua mihinkään. Jos availee kämpän sisällä ovia, ne avataan hiljaa ja paine-eroja synnyttämättä. Mitään esinettä ei saa pudottaa tai kolhia. Näin ainakin minä "herkkäkorva" elän, koska kuulen -10 dB äänenpaineisia ääniä kuulotestin mukaan. Korvatulpat pidän korvissa 20...24 tuntia vuorokaudessa.

    Aivojen turruttamistakin olen tahattomasti harrastanut noin vuoden päivät. Liikennemelu on täällä pahasti (minua) ärsyttävää laatua. Kuten talitinttien karjuminen ja sateen ropina ja ylipäänsä kaikki mahdolliset äänet. Siispä siirsin tietokoneet samaan huoneeseen itseni kanssa, jota rikosta en ole vuosikausiin harrastanut. Koneiden pirullinen metelöinti peittää alleen ulkoa kuuluvan melun. PC-melu on tavallaan yksitoikkoista ja turruttavaa, joten sen häiritsevyys jossain määrin laimenee ajan kuluessa. Siinä missä liikenteen epäsäännöllinen melu ei ikinä lakkaa häiritsemästä, koska liikennemelu ei täällä ole tasaista vaan hetkittäistä. PC-metelillä siis peitän muut melulähteet kuulumattomiin. Enää ei ole kuin yksi tasainen häiritsijä jota vihata, puuttuu miljoona muuta erilaista häirikkömelulähdettä.

    Armoton kamojen siirtely ja remonttivaihe on nyt keväällä menossa. 3 kuukauden aikana on saatava umpio rakennettua. Että pääsen ympäristön ja laitteiden meluilta koppiin piiloon.



    Ja nyt kun se suhinavahvistin on poissa ja suhisemattomat hifipäätteet käytössä, äänikortin surkeus ärsyttää (kiintolevyn toiminta kuuluu sähköisessä audioäänessä). Äänikortti on heikoin lenkki tällä hetkellä. Hätäavuksi panin äänikortin ja päätteiden väliin volumepotikan vaimentamaan häiriöitä. Seuraavaksi kokeilen parempaa äänikorttia ja lopulta joka tapauksessa tänä vuonna ostan uusia äänikortteja ehkä kolme erilaista. Konvoluutiokoneesen tietynlainen (useita DA-kanavia), pelikoneeseen toisenlainen (peliääniformaattituet) ja mittauskoneeseen laadukas yksi/kaksikanavainen AD+DA-muuntava kalu.