tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varmempi olisi ostaa akkuja, vallankin kun Li-Po- tms. Lithium-akuista puhutaan, joille ilmoitetaan suurin sallittu jatkuva purkuvirta. Tai siis oikeastaan C-arvo*, jonka perusteela purkuvirran voi laskea.

    * 1C= akun kapasiteetin verran purkuvirtaa, 2C=2 kertaa, 3C= 3 kertaa, 7C=7 kertaa, 10C=10 kertaa jne.
     
  2. Baphomet

    Baphomet Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0

    Jotenkin vain jäi sellainen kuva että nämä paketit olisivat tehty 18650 kennoista.
    Ja eikös nämä 18650set olisi juurikin hyviä tuohon basteri käyttöön?
     
  3. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, eli jo 1 C tarkoittaa tunnissa akkupaketin tyhjentämistä, suuremmat luvut nopeammin. Tuskimpa kenelläkään on tavoittena näin lyhyt akkukesto.

    Kapasiteetti on mitattu jollain tietyllä purkuvirralla, en tiedä millä C:n arvolla 18650-kennoilla mitattu. Luvattua kapasiteettia ei välttämättä saada käyttöön liian nopealla purkamisella. Jos akut käytetään erittäin nopeasti loppuun, niin eiköhän akkukapasiteettia ole silloin oleellisempaa lisätä, kuin siirtyä suuremman virranantokyvyn akkuihin.
     
  4. lasuu

    lasuu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.05.2010
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hoi.

    Jos jotain kiinnostaa niin minulla olisi myynnissä suren vahvistimia.
    Käyttämättömiä ovat, ostettu kesällä ebaysta/surelta.
    Myös löytyy käyttämättömiä monacorin elementtejä ja bostonin jakosuotimia!

    Seuraavanlaiset vahvistimet olisi myynnissä.

    4*100 watt @ 4ohm, TK2050 D-class Audio Amplifier Board
    2*100w TK2050 TP2050 Tripath Class-D Audio Amplifier

    Boston jakosuotimet:
    Tehonkestoltaan 125W, soveltuu 4 tai 8 ohm impedanssille.
    jakotaajuudet erikseen ylä ja ala äänille, leikkaus 2700Hz
    Näitä löytyy yhteensä 3 paria.

    Monacorin 8" Basso/keskiääni
    http://www.monacor.de/en/product-detail-page/?artikelid=3545
    näitä löytyy 4kpl, mieluusti myyn pareittain!

    Monacorin 3" Diskantit
    http://www.monacor.de/en/product-detail-page/?artikelid=2103
    näitä on yksi pari.



    tarjouksia ja kyselyä saa laittaa laslyy@gmail.com

    myyn pois koska taisi omalta kohdalta tämä ghettoblaster -projekti jäädä ikuisuusprojektiksi :)
     
    Viimeksi muokattu: 24.09.2011
  5. Mike1985

    Mike1985 Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2003
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos tekee virtalähteen tällä periaatteella, niin voiko soitinta käyttää samalla kun akut "lataantuvat"?

    Eli jos akkujen varaus laskee liian alas ja tekee mieli jatkaa kuuntelua, niin voiko blasterin pitää käynnissä ja iskeä latausjohdon seinään?
     
  6. papukaija

    papukaija Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meinasin lähinnä, että jos akun suurin salittu purkuvirta on kovinki matala suhteessa kapasateettiin, niin suuriin virtapurskeisiin tarvitaan suuri akkukapasiteetti. Jatkuvan virrahan ei tarvi suuri ollakkaan, jolloin tietenki pienen C-arvon omaava akkukin toki kävisi, mutta kun musiikin huippukohdissa tarvitaan selvästi suurempia tehoja ja sitä kautta myös suuria virtoja. Jos akun suurin sallittu purkuvirta olisi vaikkapa se 1C, niin hyvin todennäköistä on, ettei suurin sallittu hetkellinenkään ole kovin mahdoton, 2C:n luokkaa korkeintaan. Hetkelliset vaadittavat virtapiikit taas voivat olla monikymmenkertaiset jatkuvaan virtaan nähden, joten akkujenkin olisi tietenki syytä pystyä riittävästi virtaa antamaan.
     
  7. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kun jokaista kennoa lataa ikioma laturinsa (tai käytetään balansoivaa LiPo-laturia monikennoisen akun kanssa) niin siinä tapauksessa laturi saa olla kiinni akuissa "ikuisesti lataamassa". Ihan sama käytetäänkö akkuja (puretaan) samaan aikaan kun lataus tapahtuu vaiko ei.

    Kaikki litiumlaturit ovat sen verran älykkäitä, mikrosiruohjattuja, että ne eivät pysty rikkomaan akkuja vaikka lataus olisi käynnissä maailmanlopun ylitse seuraavaan alkuräjähdykseen asti ja senkin ylitse. Laturi lopettaa lataamisen kun kenno on täyteen ladattu. Ja aloittaa lataamisen kun kenno ei ole täynnä.

    Litiumlaturit lataavat jokaisen (LiIon ja LiPo) kennon 4,20 volttiin ja sitten lopettavat lataamisen. Tämä täyden akun tavoitejännite on tarkemmin sovittu standardi kuin täyden lyijyakun jännite, joka vaihtelee suuresti lyijyakkutyypin ja akun käyttötavan mukaan. Riippumatta puretaanko litiumakkuja ja millä tavalla, ne ladataan aina 4,20 volttiin per kenno. Tästä 4,20 voltista löytyy poikkeuksia, joista ei nyt kannata luennoida (vajaajännitteiset varastolataus ja militaariakkulataus), koska ne erikoistilanteet eivät liity asiaan.

    BTW: balansoivilla LiPo-latureilla pystyy lataamaan Litium-Ioniakkuja myöskin, ja balansoidusti, kunhan rakentaa balansointikaapelin itse. Se vaatii hieman osaamista. Ja laturista pitää löytyä Litium-Ioniakun latausohjelma.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2011
  8. Mike1985

    Mike1985 Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2003
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos tiedosta DVB-G! Itsellä 3xkahden kennon laturit, joten ajanee saman asian.

    Onko kukaan toteuttanut 2.1-systeemiä Suren 2x100W TK2050-vahvistimella.

    Mitä pitää huomioida? Onnistuuko passiivisuotimilla?

    Itsellä ajatuksissa 2xW3-871 ja SLS 6,5" 830946 + passiivi tai W6-1139sg + passiivi.

    Laajakaistat rinnan 4 ohmiin ja "subbarille" tulisi kotelon tilavuudeksi max. 7,5l
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2011
  9. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    3 kennoa voi tällöin sarjaan liittää ( ="11,1 V akku" ) ja ladata jokaista kennoa itsenäisesti samanaikaisesti myös käytön aikanakin.

    Eli jos haluaa pysyä näkevänä/palovammattomana 6 kennon ja 3 laturin kanssa, jokaisessa laturissa toinen laturin kennopaikoista on pidettävä tyhjänä sähköisesti. Mekaanisesti ottaen ylimääräinen akkukenno saa oleskella laturissa paristopidintyylisesti, mutta sähköisesti se extra-akku ei saa koskea laturiin.

    Jos välttämättä haluaa hyödyntää 6 akkukennoa ja 3 kpl 2-kennolaturia niin kannattaa johdottaa 2 kennoa aina rinnakkain sähköisesti ja antaa joka laturissa vain toisen laturipiirin tehdä lataustyötä. Toinen laturin laturipiireistä eli laturin metallikontaktit teipataan muoviteipillä piiloon, estetään laturia koskemasta akkuun sähköisesti. Näin saadaan ylimääräiselle kennolle mukava säilytyspaikka toisen kennon rinnalla. Latausaika tietysti pitenee kun kukin kenno saa itselleen enää 500 mA latausvirtaa eikä 1000 mA kuten normaalisti, jos siis puhutaan yhden ampeerin virtaa tarjoavasta laturista, joita itselläni käytössä on. 2,4 Ah kapasiteettisen akkutyypin lataus kestää noin 5...7 tuntia, jona aikana kaikki 6 kennoa latautuvat tyhjästä täydeksi.


    _____________________________________



    18650-kennoissakin hintalappu tavallaan kertoo akun virranantokyvystä jotain. Mitä kalliimpi akkumalli, sitä isompaa virtaa akusta voi repiä ulos. Juppikennoista (XX euroa per kenno) voi ottaa paljonkin virtaa, vaikka 2C-virtaa jatkuvana 20...30 minuutin ajan jos kennolle se luvataan. Kiinalaisia halpakennoja (x euroa per kenno) kannattaa kuormittaa enintään 1C-kuormalla.

    Oikeastaan 1C-virtakin on liikaa ainakin ikääntyneelle kennolle. Minulla olevat wuosikausia wanhat 2400 mAh Harmaat TrustFiret eivät enää jaksa antaa edes 2 A virtaa jatkuvana. Hetkellisesti kyllä, mutta vain noin puolen minuutin ajan. Musiikkikuunteluun tällainen "taipuva" kenno kyllä kelpaa, mutta valaisinkäyttöön tarvitaan "jäykempi" kenno, joka jaksaa antaa tiettyä suurta virtaa jatkuvana, koska (fillari)valoa pidetään päällä pitkäkestoisesti vakioteholla. Pitääkin siirtää valohommista eläkkeelle wanhat kennot ja ottaa tuoreet terveet akut tilalle. Ikääntynyt akku kelpaa mainiosti kohteisiin, joissa pienempi jatkuva virranantokyky riittää, vaikkapa 1 ampeerin purkuvirralle eli 3...4 watin lediä polttelemaan parin tunnin polttoajalla yhdellä 18650-kennolla.

    Olen onneksi ostanut uusia kennoja ja juuri äsken koekuormitin ensimmäistä kertaa liekkikuvioisia MustaPunaKromi-TrustFirejä ja ihan kiltisti ne jaksavat ulostaa 2 A virtaa eikä jännite romahda tämän kuorman alla. Purin kahta kennoa 14 watin yhteiskuormalla eli 7 wattia per kenno tehoa imetään (1000 lumenin lediin katoaa noin 12 wattia). Kuormitus pysyy 14 watissa vaikka akkujännite hissukseen alenee, eli loppua kohti aletaan ottaa yhä enemmän virtaa akuista. Loppuvaiheessa hyvä akku erottuu huonosta: hyvä akku jaksaa antaa suurenevaa virtaa pidemmmän ajan. Huono/vanha akku romahduttaa jännitteensä kovin nopeasti virran vähänkin kasvaessa. Muutamassa sekunnissa jännite romahtaa lisää ja virta nousee lisää ja jännite romahtaa pahenevasti kunnes suojapiiri laukeaa ja akku nukahtaa.

    55 minuuttia lamppu paloi vakioteholla eli 14 wattia akuista purkaen. Sen jälkeen himmeämpää valoa vielä käytin eli purin noin 5,4 watilla akkuja 5 minuuttia kunnes valo taas sammui. Oletettavasti käyttöajat tästä hieman kasvavat kun kennot ladataan täyteen asti ennen käyttöä ja mahdollinen akun alkukankeus poistuu. Akut olivat seisseet lepäämässä kuukauden tai pari ennen tätä purkutestiä. Kennoa kohti ajateltuna testi paljasti 2,4 Ah * 3,7 V = 8,88 Wh ideaalikapasiteetin olevan todellisuudessa vain (12,83 + 0,45) / 2 = 6,64 Wh todellista kapasiteettia.

    Ikävä kyllä toinen kenno oli hieman toista huonompi tai sen varaus oli vajaa. Seuraava purkutestaus joskus myöhemmin ehkä paljastaa kennot yhtä hyviksi ja yhtä täyteen ladatuiksi.

    Huonoin kennoyksilö aina määrää koko akkupaketin kyvyt. Yksikin viallinen/ikääntynyt kenno muiden joukossa ja koko akkusysteemi on tavallaan pilalla; akusto ei anna tarpeeksi paljon piikkivirtaa tai käyttöaikaa.

    Minä testaan kennoja pareittain sarjapurulla. Jos täyteen ladatut kennot purun aikana paljastuvat toisistaan poikkeaviksi, merkkaan tussilla huonompaan kennoon maininnan huonoudesta. Lopulta parivertailun edetessä on saatu kaikki kennot keskinäiseen paremmuusjärjestykseen, ja hyviä kennoja käytän vain toisten hyvien kanssa. Huonot kennot jätetään odottamaan hätätilannetta tai pannaan toisarvoiseen käyttöön.


    .
     
    Viimeksi muokattu: 29.10.2011
  10. Mike1985

    Mike1985 Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2003
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta jos laturit ovat tämmöisiä (http://www.dealextreme.com/p/oem-2-18650-lithium-battery-charger-110v-240v-ac-13820), niin eikö silloin 6 kennon 22,2V akku onnistu?

    käsittääkseni tässä tapauksessa jokaisella kennolla on kuitenkin oma latauspiirinsä?

    Vai pääsenkö helpommalla, jos rakennan 6-kennon akun näiden avulla:
    http://www.dealextreme.com/p/3-7v-1-x-18650-battery-holder-case-box-with-leads-100999

    ja hommaan balansoidun laturin virtalähtellä:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._6_50W_6A_Balancer_Charger_w_accessories.html
     
    Viimeksi muokattu: 29.10.2011
  11. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Vaikka akuilla on erilliset latauspiirit, sähköisesti ne ovat jollain tavalla yhdessä, eli et pysty akkuja kytkemään sarjaan tuossa laturissa. Ja kun omat latauspiirit, et pysty kytkemään niitä rinnankaan...
     
  12. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    121
    Miksi piti lainata tuosta viestistä myös kuormitusmittauksia käsittelevä ylimääräinen noin 30 riviä pitkä osuus, vaikka et kommentoinut ko. mittauksia millään tavalla? Lyhennä lainauksesi jättäen siihen vain kysymystäsi koskevat kohdat. Näin toimien turhan tekstin määrä vähenee ja foorumin luettavuus paranee.
     
  13. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Minä lyön sata kärpästä yhdellä iskulla, koska öljylähteeni on hieman kuivahtanut ja timanttikasani pinta aavistuksen alentunut, eli ei ole irtorahaa ostaa uutta krääsää kaupasta tuhansilla euroilla, kuten kaikki kokoomuslaiset tekevät tunnin välein. Näin sen teen:

    12 voltin UPS-lyijyakkuni kaipaa ehdottomasti uusimista, joten ostan yhden vapaa-ajan/veneakun, jotta UPS jaksaa tietokoneita pyörittää sähkökatkon sattuessa. 75 euroa tämä akku maksaa suunnilleen.

    20 eurolla saa Liiteristä tai muista halpatavarataloista pienen "3,8 A virralla lataavan" ylläpitävän lyijyakkulaturin, jonka liitän lataamaan mainittua uutta lyijyakkuani. UPSissa on vain lyijyHYYTELÖ-akulle (kuoli jo vuosia sitten) suunniteltu latausalgoritmi eikä se kykene lyijyNESTEakkua täyteen asti lataamaan. 20 euron erillislaturilla saadaan iso lyijyakku pysymään täydessä latingissa sekä UPS toimintavalmiina.

    Sitten ostan "12 voltin teholähteellä" toimivan LiPo/LiFe/LiIo/Lyijy/Nikkeli/Pippeli/Poppeli/Poks-laturin, suunnilleen 75 euroa maksavan, että se kykenisi lataamaan noin 20 ampeerilla kaikenlaisia litiumtyyppisiä akkuja balansoidusti. Tarkka laturimalli on vielä pohtimatta, mutta hintaluokka lienee jotain tuollaista ja ostopaikka mahdollisesti eBay.fi (lisäverottomasti+tullittomasti EU-alueelta).

    Rahaa mainittuun viritykseen palaa yhteensä 170 euroa, joka on paljon vähemmän kuin jos tekisi samat asiat jollain muulla tavalla. 170 eurolla ei saa kaupasta uutta UPSia, jossa on valmiiksi 12V 75 Ah akku sisällä. Eikä saa samaan hintaan sisältymään 600 watin virtalähdettäkään, joka muuttaa verkkovirran pienjännitteeksi yli 20 ampeerin antovirralla. Eikä saa edes LiPo-laturia, jossa olisi vastaava 600 W virtalähde sisäänrakennettuna. LiPo-latureiden sisäänrakennettu poweri on aina naurettavan alitehoinen kaikissa kuluttajalatureissa, ja monen satasen...tonnin ammattilatureihin ei ole rahaa.

    Ainoa konsti saada käyttöön "500 watin tehoinen litiumlaturi" sekä 2...3 tunnin 300 watin varavoima-ajan tarjoava UPS-päivitys alle 200 euron kokonaisbudjetilla on yhdistellä nämä toiminnat nippuun kuten olen jo kertonut.

    Minun konstini nyt ei tietenkään auta niitä, joilla ei ole UPSia modattavana, tai niitä, jotka eivät halua lyijynesteakkuun koskea, mutta fakta silti on, että iso lyijyakku on kaikista halvin kilowattiluokan teholähde, josta monenlaiset laturit ja varavoimat ja ledilamput saavat energiaa tarvitessaan. Ja älykäs pikkulaturi sitten täydentää sitä lyijyakkua tarpeen mukaan. Noin kilowattitunnin energian ehtii 20 tunnissa ladata isoon akkuun pikkuisella lyijylaturilla. Ja sitten puretaan se kilowatti nopeasti vaikkapa LiPo-akkujen pikalataamiseen.

    Jos budjettinne eli timanttikasanne korkeus on vielä pienempi kuin minulla, joudutte väkisinkin tinkimään jostain herkkuominaisuudesta, lähinnä ampeerimäärästä eli lataamisen/purkamisen nopeudesta. Satojen wattien latausteho/kuormitusteho maksaa hunajata, siis 170 euroa minun tapauksessani.

    Ne varsinaiset litiumakut mitä laturihirviöllä ladataan, ne maksavat vielä ihan erikseen hunajata ja hammastenkiristystä. Nythän oli puhe vain latausjärjestelmästä, jonka olisi syytä olla tarpeeksi monipuolinen, että yksi ja sama laturisysteemi kelpaa moneksi vuodeksi eteenpäin monenlaisille akuille. Minä ainakaan en halua ostaa kerran viikossa uutta laturia jokaiselle akkutyypille erikseen kun entinen laturi on liian tehokas tai liian tehoton tai väärälle jännitteelle jne.

    Yleislaturi päivitettävine firmwareineen on parempi vaihtoehto, vaikka se siis maksaakin noin 75 euroa tai vähemmän jos tyytyy pienitehoiseen versioon. Kyllä se tietysti kirvelee pääkoppaa kun on tottunut ostamaan 4 euron latureita ja nyt pitää iskeä kerralla tiskiin jopa 170 euroa hilloa, mutta antaa kirvellä tämän yhden kerran, että sen jälkeen voi nauttia 1825 kirvelyvapaasta vuorokaudesta eli viiden vuoden käyttöiästä. Sitten on taas aika päivittää systeemi uuteen eli polskutella setelimeressä timanttisaareen ja noukkia yksi pieni timantti jolla rahoitetaan uudet laturit.

    Lyhyesti: jos 18650-kennoja omistaa vain 1-4 kpl, niiden lataaminen ei ole mikään ongelma, jonkinlainen muutaman euron 18650-laturi (joka kennolle oma laturi!) on paras ja halvin ratkaisu. Mutta jos kennoja alkaa kertyä useampia ja/tai omistaa muitakin kennokokoja ja akkuteknologioita (ferro/polymeeri/nikkeli...), silloin pitää äkkiä ostaa yksi yleislaturi. Muuten hukkuu laturimereen. Setelimeri timanttisaarineen on paljon kivempi hukkumispaikka.


    .
     
    Viimeksi muokattu: 29.10.2011
  14. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa huomata tuon DX:n palikan aika ohuet johdot, jotka kannattaa vaihtaa isompii. Kun modata siis täytyy, voisi samantien ostaa kolmelle kennolle tarkoitetun pitimen ja johdottaa jokaisen kennon erikseen. Pääsisi hieman halvemmalla ja vähemmän kiinni ruuvattavia osia.

    Jos kuitenkin päädyt ostamaan hobbykingistä tuon laturin, kannattaa samantien ostaa valmis 6-kennon akkupaketti.
     
  15. Mike1985

    Mike1985 Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2003
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nuo 2x1A-halpislaturit ja kennot löytyy jo ennestään, joten päätin, että hyödynnän niitä.

    Laite tulee pääsääntöisesti sisä/mökkikäyttöön, joten verkkovirtaa on yleensä saatavilla. Jos akkuja joskus käytän ulkokäytössä, niin latailen niitä sitten noilla halpislatureilla.

    Kokeilin vahvistinta vanhalla läppärin laturilla, 20V/3,25A/65W. Ihan hyvin tuntu pelittävän, mutta toimisiko tämä vielä paremmin (http://www.dealextreme.com/p/120w-universal-laptop-power-supply-15v-24v-dc-output-100-240v-ac-15647)?

    Vai kannattaako tilata suoraan Surelta, Mean Well 350W virtalähde ja unohtaa läppärilaturi kikkailut?
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2011
  16. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olen tässä hetkosen aikaa surffannut tätäkin threadia läpi ja muutamia ideoita on tullut vastaan, mutta millään ei osaa päättää että mikä olisi se järkevin mitä lähtisi tekemään.

    Tarkoituksena tehdä kohtuu kompakti pömpeli, jota viitsii välillä siirrellä (käyttö nikkarointipisteen soittimena kotosalla sisätiloissa, sekä ulkotiloissa "työmaamankkana"). Maksimaalista mökää ei haeta. Mielellään kuuntelisi niitä alle 100Hz taajuksia sisätiloissa...

    Kamat jotka hankittuna:
    - Sure 2x25W vahvistin (sillattavissa myös yksikanavaiseksi)
    - 6S 5000mAh LiPo akku (laturit tälle löytyy)
    - LiPon jännitenäyttö (ottaa käyttiksen samoista mittauskarvoista)
    - Sure volumepotikkasäädin vahvarille

    Puuttuu:
    - Elementit (tai vain yksi)

    Pömpeli saa mielestäni olla yhdellä tai kahdella elementillä toteutettu. Kotelossa olisi tilavuutta elementeille 5-8 litraa. Refleksi tai suljettu, mikä nyt fiksuiten tuohon pömpeliin menisi.

    Vastaan on tullut pari näitä peruselementtiä, jotka hinnaltaankin siedettävät:
    - Visaton BG17 (tai BG20)
    - Tangband W3-871SC

    Taitaa refleksikoteloon mennä 2kpl W3 tai 1kpl BG17 elementtejä ja refleksi toki helpompi saada ulottumaan tuonne 100Hz alle.

    Kysynkin apua/neuvoja: Millainen elementti-/kotelovalinta (mahdollinen viritystaajuus) edellä mainituin reunaehdoin olisi järkevää (ei välttämättä tarvitse olla juuri noita yllä olevia elementtejä)?
     
  17. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nuo W3:t ovat melkoisen epäherkkiä, en suosittelisi. 10 eurolla kappale saa Visatonin BG13:sta, voisi olla myös toimiva kuten tuo BG17?

    http://www.tme.eu/dok/26_przetworniki_dzwieku/vs-bg13p-8.pdf

    Eikös tuolle Suren 2x25 wattiselle ole ilmoitettu max 19v käyttis ja akkujen jännite hieman enemmän?
     
  18. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Vahvistin on tällainen:
    Sure 2x25W, 10-30V

    Niinpä näyttää olevan tuo W3 selkeästi epäherkempi, molemmat on 8ohm elementtejä niin ei sillä tehollakaan kompensoida herkkyysvajetta.
     
  19. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Työn alla finnfoamista muotti lasikuitukoteloa varten. Pintaa ei saa hiomalla täysin sileäksi, joten ajattelin käyttää Bilteman spraykittiä ennen lopullista hiontaa. Testipalaan ruiskuttelin ja jälki on kaikkea muuta kuin sileä. Pinta siis ensin hiottu 1200 paperilla.
    http://aijaa.com/v.php?i=005429078859.jpg

    Mikä tässä mahtaa olla ongelma? Aineen ohjeissa kyllä sanotaan, jotta pinta pitäis hioa ensin vesihiomapaperilla, mutta se ei tässä tapauksessa ole mahdollista.
     
  20. Kahimooni

    Kahimooni Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.12.2004
    Viestejä:
    177
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi muotin pinta pitäisi saada sileäksi?

    Me on hioskeltu tuota polystyreeniä vuosia ja siitä saa kyllä aivan sileän. Karkeammasta sileämpään papperiin portaittain. Hiomasuunnan suhteen ranttua tavaraa vain.

    Kyllähän foamin saa laminoinnin jälkeen irti kappaleina. Ilmeisesti sulla on ajatus käyttää muotti uudelleen?

    -K