tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. Foge

    Foge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2011
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saisko tähän jotain perusteluja, eli mikä siinä mättää ja miksi?

    Nyt kun en linjatasoisen suotimeen valmistus ohjeita ole saanut tai netistä löytänyt, niin onko kellään kokemusta Caliberin hf100 linjatasoisesta passiivi ylipäästö suotimesta?
    Sehän on jollekkin tietylle sisään meno impedanssille tehty, mitä ei tietenkään edes ilmoiteta. Miten se vaikuttaa, jos vahvistimen sisään meno impedassi onkin esim. korkeampi kuin mille kyseinen suodin on tehty?

    Netistä löytyneiden tietojen perusteella Ta-2020 vahvistimen impedanssi olisi 47 k ohmia. Joten voisiko tollaista kokeilla, vai löytyiskö jotain parempaa ideaa jos se minidsp on ainaki vielä pois suljettu vaihtoehto.
     
  2. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Impedanssi refleksissä heittää sellaista vuoristorataa viritystaajuuden läheisyydessä, että toimiva passiivisuodin on haastava. Pelkkä konkka antaa huonon tuloksen.

    Tuollainen valmis palikka ei kovin hyvin toimi, kun lähtö ja kuormitusimpedanssin huomiointi ei ole kohdallaan. Ihan passiivinen CR-ylipäästö kyseessä (1. tai 2. asteen), jos vahvistimen impedanssi pienempi, taajuus laskee, suurempi nousee. Et sano, mikä TA2020 amppi on kyseessä, mutta monessa mielestäni 22k kiloiset vastukset inputin invertoivassa asteessa, jos tasonsäätö lisäksi, voi vaihdella gainin mukaan.

    Passiivifiltteriin on netti pullollaan kaavoja, googlehaku : passive filter line level antoi ekana tuloksena tuollaisen:

    passivefilter

    Sillä voit laskea, jos itse haluat rakennella.
     
    Viimeksi muokattu: 29.08.2011
  3. Foge

    Foge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2011
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  4. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Diyaudion kuvista päättelisin volapotikan olevan 50k. Joten uskoisin vola minimissä olevan sen 50k ja vola maksimissa riippuu lisäksi vahvistimen inputin vastuksista, jotka vissiin 20k, joten vola maksimissa 14.3 kiloohmia. Eli veikataan 14.3-50k.
     
  5. Foge

    Foge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2011
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli jos lasken suotimen toimimaan lähellä maksimi volumen impedanssia, niin miten on odotettavissa että suodin toimisi alhaisemmilla volumeilla?

    Se miniDSP alkaatuntua ihan järkevältä, mutta se ei ainakaan vielä mahdu budjettiin. Joten onko noi tangbandit kuinka herkkiä hajoamaan, jos jätän suotimen kokonaan pois? ja hommaan sellaisen myöhemmin jos ääni ei mielytä.
     
  6. foenix

    foenix Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.11.2002
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun ei kukaan muukaan ole vastannut niin kerron oman mutuiluni nyt että olen kuvitellut tuon suotimen olevan lähinnä äänenlaatuseikka (?)

    Mulla ei myöskään suodinta ole ja elementtinä sama W3-871SC, hyvin on toiminut tähän asti mutta toisaalta en ole tositoimissa kunnolla vekotinta vielä testannut.

    Voisi kai tässä samalla kysyä kokeneemmilta että onko paha rasti tehdä itse joku mahdollisimman yksinkertainen aktiivinen suodin? Googlella en mitään kovin simppeliä ainakaan löytänyt.. En kyllä ala tämmöisten projektien budjettia tuplaamaan jollain minidsp:llä :)
     
  7. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Jos linjatasoisella suotimella ennen vahvistinta leikataan bassoja pois, saadaan vahvistimen ja elementin kuormitusta pinemmäksi ja saadaan enemmän äänenpainetta suuremmilla taajuuksilla. Ja suojaahan se elementtiäkin, melko helposti refleksissä pohjaa matalilla taajuuksilla.

    Eihän se paha homma ole aktiivisuodinta tehdä (minun mielestä :)), pari oparia, kymmenkunta vastusta ja konkkaa, pala verolevyä. Tuolla dokussa kuvat 2 ja 16 yhdistää ja lisää lähtöön konkan, niin homma on siinä. Opariksi vaikka TL072 jota voi suoraan 8-30V akkusähköllä ruokkia.

    SLOA058
     
  8. P..M

    P..M Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.05.2011
    Viestejä:
    11
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoitus olisi rakentaa halvalla kovaa soiva salkkukaiutin.

    Eli alumiinisalkun runkoon (jos tarjoustalosta tms. löytyy halvalla sopiva)
    Vahvistimeksi ajattelin suren 2x25w vahvistinta edullisuuden vuoksi. Kannattaako ostaa? Mistä kannattaa ostaa?

    Kaiuttimia olen katsellut 2 eri:
    http://osanetti.fi/blaupunkt-6x9-gt1d-tie-p-201.html
    http://osanetti.fi/blaupunkt-65-gt2d-tie-p-200.html
    Kummista lähtee paremmin ääntä?

    Mahdollisesti muita vinkkejä tuohon salkkublasterin tekoon. Sisustan ajattelin lasikuiduttaa estääkseni mahdollisia resonointeja. Onko ideaa tehdä refleksiiviaukkoa?
     
  9. Everkistus

    Everkistus Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2006
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuskinpa kummatkaan kovin kummoiset ovat, mutta eiköhän tuosta 6x9:stä enemmän mökää lähde. Näyttävät olevan tarjouksessakin, joten eiköhän valinta ole selvä.
     
  10. foenix

    foenix Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.11.2002
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ite lähdin suunnittelemaan "kunnon" ghettoblasteria myös suren vahvarille, 2x50W mallille. En edes tiedä missä kaikkialla niitä myydään mutta ite tilasin ihan sieltä Suren sivuilta.

    Elementeiksi tulee 2x Visaton BG20 ~30l koteloon.
     
  11. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    121
    :hitme: Uskokaa nyt jo ettei noita autokajareita pysty asentamaan piekkuiseen koteloon. Kuusysit on tarkoitettu free-air asennukseen. Bassot jäävät koteloituna puuttumaan tyystin. Herkkyys on usein huono, rajoitetulla wattimäärällä ääntä saadaan merkittävästi vähemmän kuin jollain herkemmällä elementillä saisi. Äänenlaatukin on aivan järkyttävää kuraa. Ei vaan kannata.

    Katsopa vaikkapa Visaton laajakaistoja. Noilla on tehty monet plazan hienoimmat blasterit.
     
  12. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei refleksiä, jos elementistä ei ole saatavilla mitään tietoa, joilden avulla refleksin vaikutuksia voisi simuloida.

    Älä laita sitä painavaa lyijyhyytelöakkua, joka yleensä tuntuu ratkaisuna olevan. Kiinasta saat litium-akkuja halvalla. Kolmen kennon sarjaankytkettyjä paketteja, jollainen ilmeisesti sopisi tuolle vahvistimelle, saa ladattua todella edullisella laturilla. Juuri tilasin muutaman halvan laturin 5€/kpl. Siihen kaveriksi vielä 12V poweri kympillä, jos ei nurkista satu löytymään.

    Kaiutinvalinnasta tuossa jo kommentoitiinkin. Autokaiuttimet ovat helppo, halpa ja säänkestävä ratkaisu. Äänenlaadussa ja basson ulottuvuudessa toki on parannettavaa, mutta muutaman kympin hintaluokassa ei mikään hirvittävän huono ratkaisu. Kokemukset perustuvat 8" ja 6,5" versioihin. 6x9" ei ole kokemuksia, josko ovat jotenkin enemmän allergisia pienelle kotelolle.

    Visaton BG20 osuu hinnaltaan samoihin ja soi kyllä ilman suoraa vertailua arviolta kovempaa, mutta samalla tavalla matalia ääniä ei saa järjellisen kokoisesta kotelosta ja diskantit suuntaavat aika rankasti.
     
  13. Santtupa

    Santtupa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.09.2011
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei kaikki asiasta kiinnostuneet!

    Olen tässä käynyt läpi erilaisia mahdollisuuksia boksin osien suhteen. Toivoisinkin että jotkut hieman asiasta enemmän selvillä olevat voisivat vilkaista sen läpi ja antaa vielä viimeiset vinkit ennen vihreää valoa ja tilausten lähtemistä.

    Elementit



    ~25l koteloon tulis 2kpl noita Bg 20 midbassoja ja yks tollanen Hth 8.7.
    Tarkoituksena olis saaha Ghettoblasteri joka toistas hyvin tollasta bassovoittosta musiikkia.

    Vahvistin

    http://www.ebay.co.uk/itm/2-100w-TK..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3a695f1676

    Vahvistimeks ajattelin tollasta Sure electronicsin Tk2050 vahvistinta. Onko tämä vahvistin sopiva ghettoblaster käyttöön?

    Akut

    Noniin nyt tullaan siihen kohtaan jossa olen eninten kujilla. Millaisia akkuja näihin Ghettoblastereihin kannattaisi laittaa? Jotain linkkejä akkuun ja laturiin kiitos! Mielellään akkupaketti jolla pystyy soittamaan täysilläkin volumeilla kyseistä pakettia useiden tuntien ajan ja lataamaan akut kytkemällä johdon vain verkkovirtaan.

    Blasterissa ajattelin soittaa musiikkia suoraan mp3 soittimesta vaatiiko tämä jotain suurempia virityksiä? vai riittääkö vaan rca kaapeli vahvarista soittimeen kiinni?



    Kiitos vielä kovasti neuvoista. Olisi ollut todella hankalaa lähteä sumplimaan näitä täysin omin päin o/


    -Santtupa
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2011
  14. Foge

    Foge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.08.2011
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta "halvasta" laturista, millä pystyy lataamaan kolmen kennon paketteja olis kiva kuulla lisää?
     
  15. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Euroopan eBaystä kun ostaa niin ei tarvitse pelätä tullimaksuja ja lisäveroja. Jos siis 43 euroa kalliimpi ostos on meneillään. Alle 43 euron ostokset voi ostaa HonkiKonkista tai mistä lystää. Oletan.

    Siispä kun panee hakusanaksi: Lipo
    niin löytää latureita ja akkuja. Turnigy-merkkiä suosittelen akkuihin ja latureihin. Siis hakusanat: Lipo Turnigy.

    En tiedä toimiiko linkki, mutta täältä siis voi ostaa kamaa nopeahkolla toimitusajalla (noin viikko, kun Kiinasta kestää kuukauden):
    http://search.eim.ebay.fi/?ev=1&en=50&kw=Lipo&ect=&elc=3&eb=Hae

    Halvin "20C"-tyyppinen akku riittää normaalikäyttöön, ne saa tyhjentää 3 minuutissa tai sitä hitaammin. "90C"-nano-juppiakut taas sopivat tilanteisiin, joissa akut kiskotaan tyhjiin alle minuutissa, dB-Drag-kisatilanne lähinnä.

    "1C"-tyyppiset eli normaalit Litium-Ioniakut saa purkaa tyhjiin tunnissa tai hitaammin. Kahdessa tunnissa mieluiten. Yksi tunti on ioneille lievää kiduttamista ja akun elinkaaren lyhentämistä. Minä puran ioniakkuni 90...120 minuutissa, sen ne kestävät ehjänä ja monta vuotta ionikennoni ovatkin iloisesti porskuttaneet. Ioniakuissa on paras keveys ja pienin tilavuus, mutta ne siis eivät anna ulos suurta virtaa ja lataaminenkin pitää tehdä hitaasti (3...4 tunnissa).



    Minä käytän LiPo-akkujen hakusanana: Turnigy 5000
    koska olen kiinnostunut vain 5000 (tai 6000) milliampeeritunnin akuista ja sitäkin järeämmistä jos turbojäreitä vain olisi olemassa. Olen rakentamassa 18000 lumenin tieliikennekelpoista fillarilamppua.

    Latureita haen hakusanoilla: Turnigy Accucel
    ja noista kiinnostaa eniten 150 watin lataustehon omaava malli.

    LiPo-akun voi ladata lähes millä LiPo-laturilla hyvänsä. Laturin latausteho voi olla 1...250 wattia tai jotain sinne päin. Pienitehoinen halpa laturikin siis kelpaa. Se vain lataa akkua kauan, tuntikausia tai jopa vuorokausia. Tehokas ökykallis laturi taas lataa akun nopeasti, jopa 15 minuutissa jos akku on suunniteltu 15 minuutissa latautumaan ("4C-latausnopeus"). Ellei tiedä oman LiPo-akkunsa latauskestoluokkaa, kannattaa käyttää 1C-nopeutta eli yhden tunnin latausaikaa. Siis 5000 mAh akku ladataan 5 A virralla ja 1000 mAh akku 1 A virralla jne.

    Kalleimmat LiPo-laturit toimivat verkkosähkövirralla sekä myös auton akulla tai muulla 12 voltin teholähteellä. Halvat LiPo-laturit ovat pelkästään 12 voltilla toimivia eli vaativat erillisen verkkolaitteen tai auton akun. Auton akkulaturi EI KELPAA ainoaksi teholähteeksi LiPo-laturille (liian korkea antojännite ja sykkivä tai heikko antovirta), mutta jos autolaturi kytketään auton akkuun kiinni, se yhdistelmä kyllä kelpaa LiPo-laturia virroittamaan, koska auton akku tasoittaa jännitteen turvalliselle tasolle. LiPo-laturille teho otetaan suoraan auton akun navoista, siellä jännite on vakain. Ei siis saa ottaa suoraan autolaturista, siellä sähkö on epävakaampaa. Ja jos auton akku jostain syystä irtoaa ja autolaturi antaa tehonsa suoraan LiPo-laturiin, sen jälkeen LiPo-laturista tulee ruumis. Kallis LiPo-laturi saattaa sietää otossaan laajan jännitealueen, esim. 0...40 volttia, eikä hajoa, mutta kiinalaiset halplaturit hajoavat välittömästi jos niille antaa liian ison jännitepiikin (15 volttia?).

    Ellei ennestään omista minkäänlaista 12 voltin teholähdettä, kannattaa käyttää LiPo-laturille suunniteltua 12 V teholähdettä, ne maksavat noin 15...20 euroa. Ei kannata pelleillä autoakkulatureiden kanssa, ellei tiedä mitä on tekemässä.
    Hakusanaksi: Turnigy Power Supply
    http://search.eim.ebay.fi/?ev=1&en=50&kw=Turnigy+Power+Supply&ect=&elc=3&eb=Hae



    "Vitosen" ja "Kympin" kiinalaturit voivat syttyä palamaan, niiden komponentit ovat ala-arvoisia. Lisäksi laturit eivät osaa balansoida kennoja samaan varaustasoon. SikaHalpaLaturia pitää jatkuvasti valvoa ja tulipalon syttyessä katkaista verkkovirta ja viedä akut muualle turvaan (niiden räjähtäminen on tappavan tehokas ilmiö) ja kolmantena temppuna vasta sammutetaan tulipalo. Vettä ei kannata päästää Litium-tyyppiseen akkuun, koska kyseinen alkuaine räjähtää vedessä.


    .
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2011
  16. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näitä viimeksi tilasin http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7637__Turnigy_balancer_Charger_2S_3S.html

    Samasta puljusta löytyy akkuja myös.

    Edit: :DVB-G: Mihinkään Kiinalaturiin en luottaisi täysin. Balansointi kuitenkin toimii näissä tilaamissani.

    Edit2: Kappas kun sattui vielä olemaan suosittelemaasi merkkiä :)
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2011
  17. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    http://viewitem.eim.ebay.fi/Turnigy-E4-Easy-LiPo-Balance-Charger--234s-45A-40w/320747830752/item

    32,44 euroa maksaa 40 watin laturi postikuluineen verkkolaitteineen (pikkuvalikosta valitaan se verkkolaite mukaan toimitukseen).

    Pitää lisäksi valita lisähintaan millaiset liittimet latauskaapelin päähän valmiiksi kiinnitetään myyjän toimesta. Tai ellei halua ostaa liittimiä, pitää itse juottaa/ruuvata latauskaapeli jollain konstilla akun kaapeliin. Akun virtakaapeli pitää liittää audiovahvistimeen ja laturiin, joten jokin haaroitus pitää kuitenkin tehdä. Sokeripalaliittimillä ruuvaten homma onnistuu helposti, kunhan muistaa käyttää riittävän järeää paksulle kaapelille tarkoitettua sokeripalaa.

    Modauskyvyttömille myydään valmiita Y-haarakaapeleita/adaptereita, jotta akun saa pikaliitettyä yhtäaikaisesti sekä laturiin että audiovahvistimeen tai minne nyt haluaa. Pitää silti ymmärtää mikä liitinstandardi akussa on, mikä laturissa on, ja millä liittimellä sähkö menee audiovahvistimeen.



    LiPo-akuissa on kaksi kaapelia, liittimet kummassakin. Paksu kaksinapainen kaapeli antaa energian esim. audiovahvistimeen (ja ottaa suurta latausvirtaa laturilta). Ohut lattakaapeli moninapaisine pikkuliittimineen menee laturiin, joka tämän liittimen kautta pitää akun sisäiset kennot balanssissa lataustapahtuman kuluessa.

    Pieni lisävaroitus: jos akun paljaat päävirtapiuhat koskevat toisiaan, ne hitsautuvat toisiinsa kiinni ja sitten akku räjähtää silmille ja töpeksijä pääsee näkövammaisten klaaniin. Siispä kaduntallaajalle suosittelen vain ja ainoastaan valmiiksi kiinnitettyjä virallisia LiPo-akun liittimiä ja valmiita haaroituskaapeleita/adaptereita.

    Yksi huono puoli LiPo-akuissa myös on: akut hajoavat jos ne purkaa ihan tyhjäksi asti. On siis käytännössä pakko ostaa vielä yksi parin euron kapine lisää: alijännitteen varoituspiiri. Se alkaa soittaa summeria ja vilkuttaa valoa kun minkä tahansa kennon jännite laskee liian alas. Tällöin käyttäjän pitää omatoimisesti sammuttaa virta välittömästi eli lopettaa akkujen purkaminen. Hälytinpiiri kaipaa avukseen Y-haaroituskaapelia, jotta moninapakaapeli saa olla yhtäaikaisesti kiinni akussa, laturissa ja hälytinpiirissä.

    On toki olemassa LiPo-akkuja, joissa on valmiiksi suojapiiri sisäänrakennettuna. RC-vastaanotin/lähetinlaitteen akkuja nämä ovat, eivät siis varsinaisia suuritehoisia moottoriakkuja, joista nyt on ollut puhe. En nyt äkkiä löydä suoraa linkkiä "suojattuihin LiPo-akkuihin", koska ne akut eivät muilta ominaisuuksiltaan ole kovin kiinnostavia. On tarpeeksi kätevää käyttää normaalia suuritehoista ajoakkua erillisen halvan hälytinpiirin kanssa. Tai kalliimman virrankatkontapiirin kanssa. Kallis siksi, koska piirillä katkotaan jopa 450 ampeerin virtaa; 6-kennoisen 22,2 voltin akun tapauksessa 9990 watin tehoa. Automaattinen jänniterajasta hälyttäminen on paljon halvempaa kuin virran automaattinen katkominen.

    .
     
  18. Jiikax

    Jiikax Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.09.2011
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselle suositeltiin NiMH-akkuja niiden helppouden takia verrattuna LiPoihin. LiPo-akut tarvitsisivat kuulema LiPo-laturin ja jännitevahdin. Akun tyhjäksi kuuntelu kuulema rikkoo akun ja oikosulusta akku syttyy palamaan. En sitten tiedä paikkansa pitävyyttä, mutta päädyin tällaiseen: http://www.ebay.com/itm/1-x-12V-380...888884030?pt=US_Batteries&hash=item3a6a248f3e
    Eihän tuossa todennäköisesti ole 3800mAh, mutta ihan riittävä minun blasterille. Ja ainahan noita voi tilata kaksi kappaletta jos ei teho riitä.
     
  19. Baphomet

    Baphomet Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oliskohan tästä blasteri akuksi?
    Olis ainakin sopivan painoinen eikä lataaninenkaan olisi ylitsepääsemätöntä?

    Voiskohan näitä lykätä vielä sarjaan ja rinnan?
     
  20. Poona

    Poona Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.01.2008
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    On yleensä aina vähän lapin lisää noissa kiinalaisten ilmoittamissa ampeeritunneissa, joskus ei ihan vähääkään. Ebay.com ista noi muutenki kannattaa ostaa, tuuppaa olemaan halvin hinta.

    Eipä nyt mitään idioottivarmoja noi "älykkäämmät" kiinalaturitkaan, oma imax b8 ainakin latas 1s akkua 4,26 volttiin ilman tasausliitintä jolloin taisin viheltää pelin poikki, olisi varmaan jatkanutkin vielä. Tasauskin on mitä on, väärässä paikassa säästetty. Hobbykingistä kannattaa esimerkiksi niitä arvosteluita lukea.

    Läppärin lipo ainakin heräsi kuolleista kun antoi vähän jumpstarttia lyijyakusta. Ei nyt varmaan ihan täysiin voimiinsa, mutta otti virtaa vastaan ja sitä saa uloskin.