http://www.fane-acoustics.com/prod_details.aspx?pid=208 Siinä vois olla passeli 8" jos ei suurempaa pysty laittamaan blasteriin. Eikähän sillä tuommone 60-70 vielä ihan mukavasti toistu ulkonakin edit: 35e laaki thomannilla, tuota voiskin ite kattella jos päädyn tekemään kannettavan version tänä kesänä edit2: kappas tuota sovereigniahan tuossa oli jo vähän mallinneltukin .) Tuo vois toimia semmosessa 30 litran kotelossa 2x ja viritys 70 hujakoille nii irtois varmaan ihan kivasti 4 ohmiin 10-20 watilla. Pitääkin vähän ihmetellä winisd:llä
kannattaako se gain säätää elementtien välillä, ennen vahvistinta vai vahvistimen jälkeen... oma pää sanoo että ennen vahvistinta, muttei kyllä hajua, että miten. Muutenkin oletteko mitään gain manuskaa laittanu näihin? ja entäs se ylipäästösuodin eli subsonic?
Meinaatko volumea? Voit säätää laittamalla potentiometrin rca-johdon väliin joka menee vahvistimelle tai erillisellä esivahvistimella. Jos itse laitan volumepotikkaa niin ehdottomasti erillinen esivahvistin.
Ennen vahvistinta ehdottomasti. Itelle tulossa varmaankin 4. asteen ylipäästö 75hz. Sekin siis ennen vahvistinta. Riittää tehoa enemmän korkeimmille taajuuksille kun alimmat turhat taajuudet jää pois.
Minkäslainen systeemi tuo ylipäästö on ennen vahvistinta? Itsekin pitäisi suodattaa alle 60hz taajuudet pois, niin olisi hyvä tehdä se ennen vahvistinta. Tehdäänkö sekin konkalla kuten tehdään jos se tulisi vahvistimen ja kaiuttimen väliin?
1:n asteen hoituu helpoiten konkalla, kun sisäänmenoimpedanssi tiedetään. Kaikissa vahvistinmoduleissa taitaa olla konkka sisäänmenossa, mutta 10-20 hertsin tienoilta leikkaa ja loivasti, 1. asteen, 6dB/oktaavi. 2:n asteen saa vielä kahdella C-R:llä, konkka sarjassa, vastusmaihin, mutta lähtö- ja sisäänmenoimpedanssit huomioitava. Helpommin sujuu aktiivisena, oparin avulla helpoiten. Eli 2-4:n asteen filtterit aktiivisina, netti pullollaan aktiivisia ylipäästösuotimia...
Tälläistä ite oon ajatellu: http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=42_81&products_id=1490 Ja kun monona menee niin noi peräkkäi nii käsittääkseni tulee 24db/okt. E: Yllä olevan postauksen lukeneena taidan pitää jaon 12db/okt tai etsiä jostain aktiiviset suotimet.
IMO potikat kuuluu ghettoblasteriin :thumbsup: Volume, bass ja treble. Onhan ne tietyllä tavalla "cool" ja pystyy säätämään kätevästi bassoja ja diskanttejakin etupaneelista. BTW, punnitsin tuon oman kotelon ja painoa oli 3,6kg. Akku painaa 3,3kg joten toivoa vielä on että koko paketti menee siihen 10kg :thumbsup: Kummat (hifi)diskantit sopisivat paremmin ghettoblaster käyttöön (äänenlaatu, suuntaavuus yms.), dome vai cone? Onkohan suurta seksuaalista merkitystä? Torvidiskantit hylkään koska ovat liian suuntaavat, turhan suuri herkkyys sekä tuskin niin hyvä äänenlaatu kuin noissa "hifi"diskanteissa..
Suuntaimeton dome. Se säteilee ääntä kaikista leveimmälle. Suuntaimellinen diskantti, joka on ollut muodissa viime vuodet, ei säteile sivuille ääntä, joka on huoneessa hyvä, mutta ulkona huono asia. Kartiodiskantti myöskin on melko suuntaava. Mitä isompi kartio, sitä suuntaavampi.
Selvä, pitää katsella jos sellaisen löytäisi :thumbsup: Oli muutama sivu sitten puhetta releestä joka vaihtaa automaattisesti akun ja virtalähteen väliltä virran vahvistimelle. Kävin ostamassa Biltemasta autoreleen joka on siis tämän näköinen: Spoiler Voisitko valoittaa mihin pinniin kytken virtalähteen plussan ja miinuksen, mihin akun plussan ja miinuksen ja mistä vedän johdot vahvistimelle. Tuo releen kaavio ei sano minulle yhtään mitään.. Ensimmäinen kerta kun koskenkin releeseen. Aina ennen olen hoitanut kaikki asiat vaikealla tavalla eli kytkimellä..
Pinnit 85 ja 86 syövät energiaa releen kelalle. DIN-normin mukaan pinni 85 kuuluu maahan eli nollaan volttiin, ja pinni 86 liitetään +12 volttiin silloin kun halutaan releen vetävän. Luultavasti rele toimii vaikka pinnit 85 ja 86 liitettäisiin päinvastoin, minulla ainakin, koska näissä releissä ei yleensä ole sisällä diodeja tai muutakaan sälää, joka vaatisi DIN-normin tottelemista pilkulleen. Releen napa eli pinni 30 vie vahvan virran sinne kohteeseen minne sen halutaan olevan matkalla. DIN-normia ei nyt saa kunnella, koska normi komentaa liittämään tämän pinnin akun plussaan, mutta nyt ei olla mitään ajovaloja tai äänitorvia liittämässä vaan ihan eri juttuja. Releen N.O.-anto eli pinni 87 on irti releen nukkuessa, eli vahva virta ei pääse tätä reittiä pitkin kulkemaan kohteeseen. Kun releen käämi saa energiaa, siinä vaiheessä pinni 87 alkaa kuljettaa vahvaa virtaa kohteeseen. DIN-normissa tämä pinni on "inputti", joka ei sinänsä tarkoita mitään oleellista. Releen N.C.-anto eli pinni 87a on kytkettynä releen nukkuessa, eli vahva virta kulkee tätä reittiä pitkin kohteeseen. Kun releen käämi saa energiaa, siinä vaiheessä pinni 87 päästää irti ja tämän pinnin kautta etenevä vahva virta katkeaa. DIN-normissa tämä pinni on "ensimmäinen anto", joka ei sinänsä tarkoita mitään oleellista. Se, mihin paikkaan kukin releen koipi liitetään, sen olen jo aiemmin sanonut. En muista ulkoa sanomisiani, lunttaa ylempää. Tai joku muu luntatkoon ja kertokoon super-rautalangalla. Minun aivoni on reikäjuustoa, lähimuisti ei toimi, en muista mihin relettä nyt ollaan käyttämässä. Tässä replyssäni releen eräästä käyttötavasta taannoin höpisin, yhdistä siinä sanottu asia nyt sanottuun asiaan niin lopputulos selviää. Siis jos nytkin on sama käyttötarkoitus kyseessä: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1305784&postcount=617 Minäpäs tein näistä tiedoista superlyhyen yhteenvedon, joka siis kelpaa siihen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, jota linkin replyni koski: Releen NO-pinni (87) viedään virtalähteen plussaan. Releen NC-pinni (87a) viedään akun plussaan. Releen napa (30) viedään audiovahvistimen teho-oton plussaan. Kaikkien laitteiden tehonsiirron miinukset pidetään yhdessä. Releen käämin nollapuoli (85) menköön virtalähteen nollaan. Releen käämin pluspuoli (86) menköön virtalähteen +12 volttiin. Noin kun toimitaan, tapahtuu niin, että: aina kun virtalähde tuottaa noin +12 voltin sähköä, rele on vetäneenä ja virtalähteen +12 V päätyy vahvistimen käyttöön. Akkua ei pureta. aina kun virtalähde ei anna ulos sähköä, relekäämi lepää ja akun +12 V päätyy vahvistimen käyttöön eli akkua puretaan. Mikäli virtalähde antaa ulos enemmän kuin 12 volttia, kannattaa lisätä vastus sarjaan releen käämin kanssa. Esim. niin, että virtalähteen +24 voltista johto menee vastukselle ja vastuksen toisesta päästä releen pinniin 86. Vastuksen arvo pitää erikseen laskea. OLETAN, että relekäämi syö virtaa 100 mA ja jännitettä siis se 12 volttia. Käämi vastaa täten ( 12V / 0,1A = ) 120 ohmin vastusarvoa. Koska jännitelähde oli kuvitteellisesti 24 volttia, siinä on 12 volttia liikaa, eli vastukselle pitää antaa 12 volttia tapettavaksi. Vastusarvo 120 ohmia on hyvä. 100 mA virralla vastus kuumenee 1,2 wattia eli valitaan 2 watin tehovastus tai isompi. Mitä isompi tehonkesto vastuksessa on, sitä pienempi sen pintalämpö on. .
Suuntaimeton vai torveton? Aika hyvä kaiketi tässä http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7050 Kokonaan suuntaimeton http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7062
Voisi jopa asentaa useampia diskantteja rykelmäksi, suunnata jokainen hieman eri suuntaan. Etenkin jos on tuollaisia ovelia "rungottomia" domeja, jotka saa aivan kiinni toisiinsa. Torvidiskantti on erittäin suuntaava ja siis herkempikin. Niitä tarvitaan useita, jos ulkona haluaa kuunnella. Tai torven pitää olla litteästi suuntaava eli korkeudeltaan kapea- mutta vaakasuunnassa leveäkeilainen. Suuntain ei varsinaisesti ole herkkyyttä parantamaan tarkoitettu, vaan sovittamaan suuntakuvio bassokeskiääniseen ja muutenkin tasaamaan polaarivasteen luonnetta. Eli jos löytyy diskanttimalli, jossa on lievä suuntain, sekin kelpaa. Mutta joka tapauksessa sen säteilykuvio on kapeampi kuin suuntaimettomalla versiolla. HIFI 10/2 ja 80/6 -kaiuttimissa (molemmat olen rakentanut) ja monessa muussakin klassisessa rakennussarjassa käytetty diskanttidome oli laajalle ja tasaisesti säteilevä. Diskantin luonne ei muuttunut radikaalisti pois keskiakselilta siirryttäessä. Mutta painava se elementti kyllä oli, hervoton magneetti. Eikä sillä voinut ajaa kovin matalia taajuuksia ainakaan kovaa luukuttamalla, eli keskiäänielementille olisi tarvetta, tai keskiäänet hyvin osaavalle bassokeskiääniselle. Herkkyyttä en muista, mutta ei se erityisen herkkä ollut, hifielementti kun oli. .
Elementtivalinnat alkaa olemaan selvät omaan projektiini: - Fane Sovereign 8-225 tulee varmasti bassoelementiksi 28l koteloon. Simulointia.. - Diskanteiksi joko kaksi tällaista tai tällaista rinnan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa varmasti parempi äänenlaatu, mutta onkohan herkkyys riittävä? n. 93db/w/m karkeasti. Ottaisi vain luonnon päälle alkaa vaimentamaan bassoelementtiä Tuosta on tuskin mitään haittaa että toiseen kanavaan tulee nimellisimpedanssiltaan 8 ohmin basso ja toiseen nim.imp. 4 ohm diskantit? Ei varmastikaan optimaalisin ratkaisu, mutta tässä projektissa ei ole tarkoitus hifistellä :thumbsup: Jakosuodinta pitää alkaa suunnittelemaan joku päivä.. Tulee aiheuttamaan varmasti harmaita hiuksia/kyyneliä Edit: Sarjaanhan ne Vifat menee, eikä rinnan..
Tilaan 2 niitä Vifan diskanttia. Saa todennäköisesti paljon paremman soundin kuin PA- diskanteilla. Eiköhän herkkyyskin riitä Vahvistin saapui muuten pari päivää sitten. Eli se sure-electronicsin 2x100w. Oli laitettu toinen jäähdytinsiili & tuuletinkin mukaan