tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vertasin lähinnä perinteisiin Li-Ioneihin. En noihin uusiin A123-kennoihin, joiden sielunelemenään en muuten olekkaan sen tarkemmin perehtynyt. Eli siis onko ne mukamas Li-Ion-tyyppisiä? Noh jotain uutta teknologiaa käyttäviä varmaan, jos no9in paljo parempi energiatiheys, kuin vanhoilla Li-Ioneilla..
     
  2. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Niin saisko siihen vastausta että mikä on LiPo:n käyttöikä oikein käytettynä? Ilmeisesti ei saa purkaa kuin n. 80% tyhjäksi, kun taas Li-Io:nit saa purkaa täysin tyhjiksi. Käykö sama laturi 1x 11.1V 8Ah akulle ja 8x 11.1v 1Ah akuille? Tuo 8x 1Ah olisi siinä mielessä hyvä, että saisi muotoiltua mötikän halutun muotoiseksi.. Mutta onko käytännössä väliä kumpaa tyyliä käyttäisi?

    Käykä esim. tällainen tai tällainen kummallekin yhdistelmälle?

    Tiivistettynä: Kumpi on järkevämpi ghettoblasterissa, LiPo vai Li-Ion?
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2010
  3. Drakmin

    Drakmin Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    1
  4. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Juu.. Tuossa pistää silmään hieman kallis hinta. 85$ + postit 5,8Ah kun noista minun vaihtoehdoista saisi 8Ah/72-78$ posteineen.. Kyllä, on se noin tarkkaa kun köyhä opiskelija on ;) Tuo 70$ on juuri siinä rajalla että harkitsen noita akkuja. Jos yli 80$ menee niin sitten on liian kallis ja tyydyn perinteiseen 2,5kg painavampaan lyijyakkuun.
     
  5. Drakmin

    Drakmin Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    1
    Toi oli siis 18.5V malli, 12V o halvempi ja kevysempi.
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sori, eipä tainnettaakaan olla A123:sia. noh...

    http://www.rc-mushroom.com/product_info.php?cPath=66&products_id=19695
    5000mAh, 144,946 kuutiosenttiä. Jos en väärin laskenut, niin 37Wh.. Ja äähhh minä osaa (/jaksa, päättääkää itse kumpi oli oikeen, ekana mieleentuleva se ei välttämättä silti ole) tuota tuon pidemmälle laskea. Noh siitä saa kuitenki laskea hieman uudemman lipon perusteella kuka osaa...
     
  7. Drakmin

    Drakmin Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    1
    Noi erot on suht pieniä käytännössä, kannattaa ostaa vaan joku mihin on rahaa ja alkaa rakentamaan. 10 kilon pelissä ei niin kauheesti tunnu enää 500gr suuntaan tai toiseen. Unohtaa vaan ny lyijyakut ja valitsee minkä tahansa muun niin hyvä tulee.
     
  8. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Siinä 776 gramman 86 dollarin eli 62 euron akussa on 107,3 Wh. 35 eurollakin saa saman energiakapasiteetin:
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790

    8,18 $ * 2 myyntipakkausta = 16,36 $ =

    11,77 € 4 kennoa eli 2 tuotetta: 14,8 V 2,5 Ah = 37 Wh
    23,54 € 8 kennoa eli 4 tuotetta: 14,8 V 5,0 Ah = 74 Wh
    35,31 € 12 kennoa eli 6 tuotetta: 14,8 V 7,5 Ah = 111 Wh 564 grammaa
    47,08 € 16 kennoa eli 8 tuotetta: 14,8 V 10,0 Ah = 148 Wh
    ja niin edelleen.

    Postitus ilmainen.



    On siis tekosyy jos maristaan rahanpuutteesta tai liiasta akun painosta, koska kisan (halvin ja kevein) voittaja on ollut selvillä jo kilometri sitten tässä samassa topikissakin. Ainoa syy valita jokin muu kennotyyppi, on lataamisen helppous. Muille kuin 18650-kennoille saa kätevämpiä latureita. Ja sekin syy on hyvä, että irtokennoissa ei ole valmiita johtimia kiinni, pitää itse liittää kennot sarjaan ja rinnan ja asentaa johdotus. Työlästä. Mutta halvin ja kevein kaikesta huolimatta.



    Mitään Litium-tyyppistä akkua ei saa tyhjäksi asti purkaa. Siksi kannattaa käyttää kennoja, joissa on syväpurun estävä suojauspiiri, kuten linkkini kennoissakin on.
     
  9. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ai niin, mitä laskeskelin painoja akkupaketeille, niin jos vaikka http://cgi.ebay.com/RC-lab-3800mAh-...ViewItemQQptZRC_Modellbau?hash=item1e5a3a099b LiPoista koottua 22.2V/ 7600mAh nimellisarvoilla olevaa pakkaa verrataan A123-LiFePo4-kennoista (A123 2300mah Lifepo4) koottuun, lähinnä vastaavaan pakkaan (23.1V/ 6900mAh), niin painoeroa laskujeni mukaan tulee 1470g-1146g= 324g. Siis näiden LiPojen hyväksi.

    18650-li-Ioneille vai mitä nyt olivatkaan, en vastaavan kennoston painoa kerkeä nyt laskeskella...
     
  10. Drakmin

    Drakmin Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eikös sellane parin dollarin ledipalkki / piipperi oo ihan sopiva suoja tota tyhjäks purkamista vastaan, valitsee vaan omaan kennomäärään sopivan.
     
  11. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    255,267 Wh per litra, samaa luokkaa muiden LiPojen kanssa.

    "Energian tilavuus" on oleellinen asia lähinnä kännyköissä, taskulampuissa, rc-lennokeissa ja fillarivalaisimissa. Kun jokainen kuutiosentti pitää käyttää hyödyksi. Samoin "energian painavuus" on noissa käytöissä tärkeä asia.

    Kukaan ei halua kännykkäänsä ylimääräistä desilitran tai 200 gramman uloketta eli antiikkista akkua. Mutta desilitra ja 200 g hukkuu äkkiä mökä-musasoittimen sisälle piiloon, eikä kukaan huomaa ulkonäössä tai painossa mitään eroa, oli siellä uusimman tekniikan akku tai hieman vanhemman tekniikan akku. Kunhan pidetään näpit irti lyijyakuista, ne ovat painavia ja syövät paljon tilaakin.
     
  12. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    876,588 grammaa painaisi identtinen kapasiteetti 18650-akuilla tehtynä.

    1470g ja 1146g olivat ne LiPo-tyyppisten painot siis.
     
  13. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Ohhoh, ompas edullinen paketti. 35€ 14,8V/7,5Ah :confused:

    Ei haittaa vaikka onkin hieman työläämpi tapa tehdä noista akku, ei ole mihinkään kiire ja kustannukset kuitenkin pitäis pitää mahdollisimman alhaalla.

    Minkäslainen laturi noille pitäisi olla? Onko noillakin se 2-3 vuoden käyttöikä oikein käytettynä?

    On täysin hepreaa itselle nämä akku asiat..
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2010
  14. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Vuoden olen käyttänyt samaa kennoa fillarilampussa. 22 asteen pakkasellakin lamppu toimii moitteetta. En siis osaa sanoa 2-3 vuoden käyttöiästä vielä mitään. Eikä se ole (minulle) niin oleellista, ostan kuitenkin uusia kennoja muutaman vuoden välein, koska kennojen kapasiteetit hissukseen kasvavat.

    En kuitenkaan osta nyt myynnissä olevia 3000 mAh kennoja, koska en vielä luota niihin, kapasiteetti saattaa olla ylimainostettu ja hintakin hieman liian kova. Odottelen muiden kokemuksia kyseisistä kennoista. Mutta jos tilan ahtaus tai painovaatimus on erittäin kova, nykyään on myynnissä myös 3000 mAh kennoja 18650-kokoluokassa.



    Jos 12 kpl 18650-kennoa aikoo käyttää, ne voisi niputtaa aluksi kolme kennoa rinnan. Tällaisia paketteja tehdään 4 kpl ja paketit asetetaan sarjaan. Etuna tässä metodissa on se, että kolmen kennon akkupaketin voi ladata 4 euron laturilla:
    http://www.kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=2687
    ja latureita pitää ostaa 4 kpl. Latausaika on noin 12 tuntia, pitää 4 tunnin välein vaihtaa uusi akkusatsi laturiin. Hankalakäyttöinen on tällainen 16 euron laturiviritys. Voisi myös ostaa joka kennolle ikioman laturin, silloin latausaika on 4 tuntia ja latureihin palaa rahaa 48 euroa.

    Tai ostetaan yksi tehokkaampi laturi, joka osaa ladata 14,8 voltin akkua, max 7,5 A virralla. Latausaika on silloin 1-3 tuntia. En tiedä mitä teholaturi maksaa.
     
  15. Drakmin

    Drakmin Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2007
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    1
    Toi lataaminen kannattaa miettiä mahollisimman helpoks ettei sen takia jää laite käyttämättä. Kumminkin tommoseen rakentamiseen saa parisataa euroa kulumaan niin ei kannata paria euroa säästää laturissa. Jää lataamatta jos pitää yöllä herätä pari kertaa kennoja räpläämään :D
     
  16. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Joo, tuota lataamista juuri mieteinkin. Taitaa jäädä 18650-akut käyttämättä juuri sen takia vaikka muuten olisi loistavia tarkoitukseen..:mad:

    Eli nyt painitaan näiden kolmen vaihtoehdon kanssa (Tällä hetkellä paremmasta huonoimpaan):
    - 6kpl 7,4V/3,5Ah Li-Ion, n. 42€ 14.4V/10,5Ah. Edullisin, eniten ampeeritunteja. Saa muokattua sellaisen mötikän kuin haluaa.
    - 2kpl 7,4V/7,2Ah Li-Ion, n. 45€ 14.4V/7,2Ah. Toiseksi edullisin. Tarpeeksi ampeeritunteja.
    - 1kpl 11.1V/8Ah LiPo, n. 50€ 11.1V/7,2Ah. Kallein, vähiten jännitettä, tarpeeksi ampeeritunteja.

    Eli 6kpl 7,4V/3,5Ah Li-Ion- akkuja olisin tällä hetkellä päätymässä, mikäli mitään tärkeää seikkaa ei ole jäänyt huomiotta ja ilmeisesti LiPo:tkin täytyy uusia käytöstä riippumatta n. 3 vuoden päästä..

    Eli ratkaiseva kysymys. Käykö tämä laturi 6kpl 7,4V/3,5Ah noita akkuja? Entä kahdelle 7,4V/7,2Ah?

    Jos noihin saisi vastauksia niin alkaa olemaan tämä asia ratkennut akkujen osalta.. :)
     
  17. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Aivan. Rakentaminen+maksaminen kirpaisee vain kerran, mutta epäergonominen käyttäminen kirpaisee 365 kertaa vuodessa.

    Minuakin eniten ottaa päähän nimenomaan latauksen vaivalloisuus. Laiskuuttani en viitsinyt rakentaa helppoa lataustapaa fillarilamppuuni, ja yli 365 päivänä tämä mokaus on ottanut kupoliin. Mutta vielä niin paljon hankala lataaminen ei ärsytä, että se voittaisi laiskuuteni.

    Vasta seuraavan lamppuprototyypin teen sellaiseksi, että lataaminen on superhelppoa. Latauskaapeli tökätään fillariin -tyylinen. Ja vieläpä niin, että latausjohdon pistoke roikkuu odottamassa parin sentin päässä siitä kohdasta, johon pistoke fillarissa tungetaan.

    Älä tee kuten minä tein, vaan tee kuten minä käsken: LATAAMISEN PITÄÄ OLLA HELPPOA. Vaikka "helposti ladattava akku" sekä "helposti lataava laturi" maksaisivat tuplahinnan, hinta kannattaa maksaa.

    Minulle 18650-akkutyyppi tulee olemaan paras valinta vielä monta vuotta eteenpäinkin, koska vaadin keveintä mahdollista ratkaisua ja osaan tehdä kennojen yhdistelyn sekä latureiden modaamisen. Mutta niille, jotka eivät hallitse litiumakkujen sielunelämää, suosittelen valmista akkupakettia ja juuri sille akkupaketille soveltuvaa laturia.
     
  18. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Muista ostaa myös järeä ja sopiva virtalähde, koska linkkisi tuote on pelkkä latauksen säädin.

    Tuo lataussäädin kykenee hallinnoimaan enintään 6 kennoa sarjassa eli 25,2 voltin maksimijännitteen (jos Ioni-akuista on kyse) eli nimellisesti 22,2 volttia.

    7,4 voltin akkupaketteja voi panna kolme sarjaan eli 22,2 volttiseksi ja sitten ladata ne. Toinenkin kolmen akun sarja rinnalla voi olla latautumassa, eli 6 akkua latautuu yhtäaikaisesti.

    50 W latausteho tarkoittaa, että haluamasi noin 155 wattitunnin kapasiteetti latautuu 3-4 tunnissa teoreettisesti, käytännössä voi mennä 5 tuntia.



    Niitä järeämpiä akkuja 2 sarjaan (106 Wh) niin laturi lataa täyteen arviolta 3 tunnissa.



    Minä ottaisin mieluummin 2 kpl järeitä akkuja sarjaan, kuin 6 kpl pienempiä sarjaan+rinnan, koska et välttämättä pysty hallinnoimaan kuuden akun välisiä kytkentöjä ja kennojen balansointia ja yhden vikaantuvan akun seurauksia.


    .
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2010
  19. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Nojoo. Pudotetaas pois sitten tuo omasta mielestä paras vaihtoehto eli 6kpl akkuja. Pitää vielä puntaroida noita kahta vaihtoehtoa, eli 2kpl 7,4V/7,2Ah ja 1kpl 11.1V/7,2Ah..

    Tuossa on vain se huono puoli, että jos akuista puretaan maksimissaan 80%, jää vain 4Ah käyttöön (tuota 80 prosenttia suositeltiin Rc-helikoptereiden sivuilla).

    Eli lyijyakku tulisi paaaaljon halvemmaksi (10Ah 35€). Pitää varmaan harkita tuota lyijyakkua tosissaan. Näyttää olevan kylmä fakta, että jos haluaa 8-10Ah (lisäksi vielä helppo lataus) LiPo tai Li-Ion akuilla, hinta kapuaa lähelle satasta. Sen verran hintaeroa perinteiseen lyijyakkuun, että olisin melkeinpä valmis ottamaan 2,5kg lisää painoa mankkaan..

    Tarkoitus on kuitenkin pitää tuo opiskelijabudjetilla edullisena. Keveys/halpuus ei vain kulje käsikädessä, varsinkaan akuissa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2010
  20. obeman

    obeman Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2005
    Viestejä:
    234
    Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.diyaudio.com/forums/class-d/90500-lepai-t-amp-ta2020.html
    taitais hajota, jos vastaladatut akut. olikohan se nyt 13.5v se maksimi ja että autokäytösää olisivat saaneet jotku hajotettua..

    "TA2020 datasheet..........
    "Diodes (DO and DH) are Motorola MBRS130T3 (the DH diodes are required for VDD>13.5V)""