Varmaankin ihan hyvä paketti. Mutta yksi kysymysmerkki on ainakin, että miten noi saat viritettyä, parametreja tuskin on netissä tarjolla? Ja sitten tosta vahvarista kannattaa varautua vaihtaan se pieni tuuletin pois. Vaihdat siihen jonku ison siilen. Tuuletin vie turhaa tehoa ja itellä aiheutti häiriötä signaaliin.
Totta. Olisiko sitten järkevämpää vain hommata jonkinlainen 2-tie pa-setti? Sittenhän impedanssiksi tulisi mitä todennäköisemmin 8 ohm ja siihen taas ei saa nii paljoa tehoja.. Löytyiskö mistään tuon TK2050:n tapaista monopäätettä? Silloin saisin elementit järkevästi sarjaan ja ääntäkin luulisi lähtevän:hitme:
Tein pari vuotta sitten ekan ghettoblasterini ja siihen osia valitessa autokaiuttimet oli kevysesti surkeimmat. Toki niitä on monenlaisia mutta taitavat kaikki tarvita sitä auton pienen sisätilan tuomaa bassoboostia. Tossa ekassa kuvassa esim pioneerit jotka ei ollut edes halvimmasta päästä kuulosti pihalla ja koteloituna semmosilta 10v vanhoilta valkosilta pc-rahkarasioilta http://metku.net/index.html?path=mods/ghettoblaster/index Ehkä niistä aavistus enemmä lähti ääntä irti kuin muista mitä testailin mutta se oli niin ohutta soundia että ei paljon painanut. Se o optimitilanne että pääsee ulkona testaamaan ja sitten vasta rakentaa. Omat testit tein seinän lähistöllä joten oikee käyttötilanne on usein vielä karumpi bassojen kannalta...
IMO kannattaa 2-tie PA-kaiuttimet rinnan, jolloin nimellisimpedanssiksi tulee 4ohm. Sitten vaikka Lepain tai 2x100w vahvistin ja signaali summataan monoksi. Tällöin tehostakaan ei pitäisi olla kiinni. Riittää mainiosti tuo Lepainkin parikymmentä wattia 4ohmiin herkille Pa-kaiuttimille. Näin aion ainakin itse tehdä, kunhan saan vain sähköiset osat hommattua. Kotelo on työn alla
Onko sitten varmaa tietoa että noita lepai tai sure-electronics vahvistimia voi noin vain summailla? Itselleni hankin suren 2x15w mallin, voiko sitä käyttää monona joko siltaamalla perinteisesti, tai laittamalla molempien kanavien johdot yhteen kaiuttimeen?
Niin tietysti kannattaa tehdä näin pienissä laitteissa aina, kun stereokuvaa ei saa kuitenkaan, mutta onko mahdollista tehdä yhdellä elementillä olevaa soittopeliä molempia kanavia hyödyntäen? Jotain audio poron uuden ihmesoittimen tyylistä malliltaan. Joku sanoi että 41hz myymän amp6 vahvistimen pystyisi kytkemään siten että molempien kanavien ulostulot kytketään yhteen kaiuttimeen, r+l plussat yhteen ja r+l miinukset yhteen.. Onnistuuko suren myymillä tuotteilla? Vai meinasitko ajaa pelkästään toisella kanavalla kahta purkkia?
Auton akku EI anna yhtään enempää virtaa, kuin mitä siltä virtaa pyydetään. Akun suurin hetkellisen virran antokyky on aivan eri asia, se voi sopivalla akulla olla jopa yli 640A, jos akku vaan on kunnossa. Kaikista kunnossa olevistakaan ei tosin ole mahdollista tuollaista virtaa ulos ottaa. Tai noh varmaan riippuu siitäkin, kuinka pitkä hetkellinen purske mitataan. Mutta sekään ei siis tarkoita sitä, että akku maximiantovirtaa ulos antaisi, jos sellaista virtaa ei siltä pyydetä. Jos jatkuva kulutus on vaikkapa 1.5A, niin myös auton akku antaa silloin ulos jatkuvana sen 1.5A, ei yhtään enempää, eikä yhtään vähempää. Eikä sitä virtaa millään sulakkeella rajata. Sulake on suojakomponentti ylivirtaa vastaan, ei virranrajoitin.
Eli kun monotan signaalin linjatasoisena ja pistän vahvistimen molemmat kanavat samaan elementtiin (ja siitä sitten toinen elementti rinnan) niin pitäisi toimia moitteetta? Ja sitten vielä että millä monottaisin signaalin? Kiitos vastanneille ja anteeksi tyhmyyttäni:hitme: Ps. Drakminilla komea blasu
Meinaan. Jos pystyy hyödyntämään tämän tai tämän kummatkin kanavat niin sitten en. Onko viisaammilla tietoa voiko? Tuo Lepai olisi hyvä vaihtoehto niin ei tarvitsisi itse juottaa esivahvistinta ja äänensävynmuunninta... Tuolta kohta "Miten linjatasoinen stereosignaali muutetaan monoksi oikeaoppisesti ?"
Kumpihan on sittenkin järkevämpää.. Kaiuttimet jotka olen tilaamassa, ovat n. 20l kotelossa. Tällöin luvataan -3db 50hz-20000hz. Joten laittaisiko yhen tällaisen 2-tie kaiuttimen n. 30 litran koteloon vai 2 tällaista n. 34l + vanu joka ilmeisesti kasvattaa efektiivistä tilaavutta jopa 30% = 44l ? Itse ajattelin 2kpl 2-tie kaiuttimia. Miksi? 2x enemmän pinta-alaa bassokartioilla
Ei kumpaakaan, ns. d-luokassa olevat vahvistimet vaurioituvat vielä herkemmin kuin ab. luokassa olevat. Niissä _yleensä_ aina lukee voiko niitä sillata (lisää). Näitä kahta ei voi. -A- Edit, ja muistaakseni jompikumpi, tai molemmat on jo valmiiksi sillattu, ja se on otettu jo huomioon suunnittelussa.
Äh.. Tuo akun paino alkoi nyt vaivaamaan.. En kuitenkaan ala maksamaan 70-100 euroa akuista. Olisiko kova kaksi tällaista sarjaan jolloin saisi 14,8v 7,2Ah? Painoa vain n. 0,5kg ja hintaa n. 30€ Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.. Vai onko se totta? Edit: Vai yksi tällainen? Edit2: 7 tällaista? Mitä eroa loppujenlopuksi on LiPo ja Li-Io akuilla käytännössä? Li-Io ainakin menee käyttökelvottomaksi 2-3 vuodessa.. Missä eniten järkeä noista vaihtoehdoista?
Kyllä vain, 14.8V/7.2Ah nimellistä, max. 16.8V/ 7.2Ah. Litium-ioni- (li-ion-)akussa liuosmainen elektrolyytti, LiPossa (litiumpolymeeri) eleketrolyytti on kiinteäksi laminoituna. Ja toisekseen LiPon energiatiheys on n. 20% Li-Ionia parempi..
Ei sano mitään tuollainen Jos saisi näihin rautalangasta: - Kumpi kannattaa laittaa: Li-Ion vai LiPo? Eli hyvät ja huonot puolet.. - Paljonko on LiPon käyttöikä? - Mikä noista kolmesta vaihtoehdosta (jotka linkitin) paras vaihtoehto? Mielummin varmaankin yksi 7Ah, kuin 7kpl 1Ah... - Kestääkö Lepain vahvistin tuota 14.8V jännitettä? - Ja minkälaista laturia? Jos LiPon käyttöikä on enemmän kuin tuo 3 vuotta mikä Li-Ion:lla, sillon laittaisin ehdottomasti LiPon vaikka onkin hieman kalliimpi.. Tacks
Kerroppas todisteet väitteelle. Innolla odottelen sitä päivää, jona voisi luopua Vaarallisista Ioneista, mutta vain haaveunta ne päivät taitavat olla, toistaiseksi. Yllä linkitetyt LiPot ainakin häviävät vertailun monta vuotta myynnissä olleille Li-Ioneille. Taitavat kaikki kolme olla wanhaa tekniikkaa. Uusimman polven Li-Ionit ja LiPot ehkä ovat näitä esimerkkejä parempia, mutta puhutaan nyt noista kahdesta linkitetystä mallista sekä tutusta 18650-kennosta. 3,7 V 2500 mAh Li-Ion: 16,54 kuutiosenttiä 9,25 Wh = 559,25 Wh/litra. 47 g = 196,8 Wh/kg. Kennotyyppi on siis "18650". 11,1 V 8000 mAh LiPo: 250,3 kuutiosenttiä 88,8 Wh = 354,77 Wh/litra. 580 g = 153,1 Wh/kg. 11,1 V 1000 mAh LiPo: 41,25 kuutiosenttiä 11,1 Wh. = 269,09 Wh/litra. 72 g = 154,17 Wh/kg. Siinä teille Uutta Realistista Matematiikkaa, joka tottelee fysiikan lakeja eikä satuja/haaveita. Li-Ion pakkaa samaan tilavuuteen noin 1,79 kertaa sen energian mitä LiPo. Li-Ion pakkaa samaan massaan 1,28 kertaa sen energian mitä LiPo. Vertailun vuoksi vielä erään LiFeYPo4-akun vastaavia arvoja: 12,0 V 20000 mAh LFYP: 2268 kuutiosenttiä 240 Wh. = 105,82 Wh/litra. 3300 g = 72,72 Wh/kg. Jatkuva suurin sallittu latausvirta 20 A, hetkellisesti 50 A (="2,5C") Jatkuva suurin sallittu purku 20 A, hetkellisesti 200 A (="10C"). Jopa 8000 lataus-purkujaksoa. Käyttöikä jopa 10 vuotta. Käyttölämpötila -30...+75 astetta. Kotelon pinnan lämmönkesto 200 astetta. Itsepurkautuminen alle 5% kuukaudessa. Tällainen akku kelpaa ajoneuvoihin ja ulkokäyttöön hyvin. Vaikka energiatiheys ei olekaan huippuluokkaa, akku kestää rajuja olosuhteita, joissa Litium-Ioni tuhoutuisi tai jopa räjähtäisi. Lisää tietoa tuollaisista akuista: http://gwl-power.tumblr.com/ Litium-tyyppisiä akkuja on nykyään paljon erilaisia. Kannattaa etsiä sellaista tekniikkaa joka itselle parhaiten sopii. Hajamieliset ja tumpelot esimerkiksi kaipaavat turvallisia räjähtämättömiä akkuja, kuten tuo juuri kertomani. Maksimaalista energiatiheyttä himovat käyttäköön vaikka 18650-akkuja tai kaikista uusimpia LiPo-kännykkäakkuja, kunhan muistavat purkaa ja ladata akkuja varovaisemmin ja varoa akun ylikuumenemista. Suurta purkuvirtaa kaipaaville on myös ihan omat akkunsa, jotka voi purkaa tyhjiin jopa 30 sekunnissa turvallisesti. .