tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. whelibob

    whelibob Guest Guest

    Liittynyt:
    04.01.2007
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, kiitos. Sain jo mutsin vanhasta karvanajokoneen muuntajasta sopivan liittimen ja johdon. Tuo vahvistin tuli alle viikossa maksusta suoraan hong kongista. Erittäin tyytyväinen olen koko kapistukseen, äänenlaatua epäilin aluksi huonoksi, mutta kun vaihdoin parempiin kaijuttimiin niin heti kuulosti paremmalta. Mutta en tosin ole mikään kultakorva. Ainoa miinus tulee virtakaapelista joka oli oikosulussa ja suli heti ekalla yrittämällä, taisi olla maanantaikappale. Jostain vanhasta muuntajasta hankit uuden kaapelin niin pitäisi olla varmempitoiminen.

    diyaudion foorumeilla ovat jätkät vaihdelleet vastuksia, potentiometrejä ja pre-ampeja tuohon saadakseen paremman äädenlaadun, mutta itse en varmaan edes huomaisi äänessä eroa. Tilasin kylläkin jo näytekappaleet LM4562- op ampeista täältä: http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html
    saa nähdä millon tulevat perille. Myöskin virtanappi etupaneelissa toimii vain mute-nappulana ja kolvasin sen nyt toimimaan virtanappina. Mahdollisesti myöhemmin itsekkin vaihdan parit vastukset ja potentiometrit laadukkaimpiin.
     
  2. McManiac

    McManiac Guest Guest

    Liittynyt:
    24.05.2009
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pitääpä tänää laittaa itelle tulee tollane kiinan ihme. Hinta ainaki on kohdallaa, ja itekää mikää kultakorva en ole. Aikasempi boomblaster ku oli mallia autosoitin, akku ja pari kajaria repussa nii akku kesto jäi hieman heikoksi.. Tolla kiinan ihmeellä sais vähä paremman akkukeston luultavasti, vaikka laittais parin, jota meinasin. Toinen bassoille ja toinen diskanteille. Äänilähteestä en sitte tiiä vielä siihe uutee rakennelmaan..
     
  3. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    akuista vielä;

    kertokaapa viisaammat. Täytyykö mun hommata tuollainen joku esim. optiman 55Ah akku:

    http://osanetti.fi/product_info.php?cPath=559_584&products_id=874
    joka on sitte parin huntin luokkaa.

    Vai keksittekö kustannustehokkaampaa keinoa, mikä kestäisi muutaman tunnin purkuaikaa eikä kuolisi käytössä nopeasti. Onko noi esim bilteman vapaa-ajan akut ihan avuttomia? Tai sitte rinnankytkennällä noita bilteman lyijyakkuja?

    Vai kannattaako suosiolla lähteä tohon parinhuntin optimaan.
     
  4. McManiac

    McManiac Guest Guest

    Liittynyt:
    24.05.2009
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka helposti kannettava rakennelman pitää olla ? Auton akun raahaaminen mukana ei oo erityisen kevyttä hommaa.. Ite käytän bilteman 10 tai 12 A (en nyt muista) akkuja rinnan. Nekin painaa kun synti ja päälle vielä elementtien magneetit nii painoo laitoksella just sen verran että viittii autosta rannalle kantaa.. En osaa noitten akkujen eliniästä sanoo oikee mitää, mut omissa en oo vuodessa huomannu mitää eroa kapasiteetissa...
     
  5. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    painolla ei ole väliä, lähinnä sillä että kestääkö tyhjäksi purkamista ja antaako muutamien tuntien purkuajalla tarpeeksi virtaa :)

    edit: tähän perään tulee siis jvc:n aktiivijakari ja blaupunktin 340w autovahvistin (http://www.continentalimports.com/in_v7000.html). Nnormikäytössä varmaan about 10w rms x2 ja ~1w rms torvidiskantille, PA-käytössä maksimikuormituksella.
     
    Viimeksi muokattu: 26.05.2009
  6. McManiac

    McManiac Guest Guest

    Liittynyt:
    24.05.2009
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ok. Oot hieman järeämmällä kalustolla liikenteessä kun mä. Tohon settiin suosittelen sitä optimaa. Se antaa hetkellisesti todella reiluja ampeeri määriä ainaki esitteiden perusteella. Ja kun 340w autovahvistin vetää tyhjäkäynnillä varmasti yli ampeerin (ellei jopa toisenkin) koko ajan ei noilla pikku akuilla saa edes maksimia tehoa varmaan ulos.. En nyt muista mitä niistä biltemapattereista luvataan, mut voin kattoo kun kotiin pääsen..
     
  7. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    kiitän ja kumarran
     
  8. McManiac

    McManiac Guest Guest

    Liittynyt:
    24.05.2009
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ota kuitenki huomioon että maksimi tehoa käytetään todella harvoin. Mut en tiiä minkälaiset bileet on tarkoitus järjestää.. Kaverilla oli 2-kanava autovahvistin kiinni yhdessä 12a biltema akussa ja soitteli kuulemma noin kahdeksan tuntia todella kovaa/ mitä nyt lähtee kahdesta 5,25" autokajarista... Ja säästät siinä jonkun verran jos et osta optimaa vaan normi autonakun, mut Et pura sitä tyhjäksi koskaan..
     
  9. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    Totta on että maksimitehoja käytän harvemmin, mutta niitä tulee kyllä käytettyä. Tuolla olisi tarkoitus järjestää ihan bileitä kunhan se on valmis, ja muuten sitten normikäytössä lähietäisyydeltä kuunneltuna ei tehoja syödä läheskään niin paljoa..

    Miten tuollaisen auton akun tyhjäksipurkautumisen voisi estää? Ja ilmeisesti auton akku ei kestä kallistelua hirveästi, mikä on myös tärkeää koska tuo tulee olemaan laitos joka kulkee omilla kahdella pyörällään, jotakuinkin tämän tapainen:
    [​IMG]

    tuo viritys käyttää 3x 12v 7ah yuasa SLA -akkuja rinnan ja vahvistimena tuossa on joku sonyn 100wattinen sillattu autovahvistin. Noilla eväillä irtoaa kuulemma noin 8 tuntia akkukestoa
     
  10. McManiac

    McManiac Guest Guest

    Liittynyt:
    24.05.2009
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tyhjäks purkautumisen voi estää "akkuvahdilla" eli sellasel suht simppelillä piirillä joka katkaisee virran ku akun jännite tippuu asetettuun rajaan. Ei muistaakseni kovinkaa monimutkaine kapistus. Saa varmaan jostain valmiina modulina tms. Itse meinasin sellasen kasata kun ehdin.
     
  11. Jumatuse

    Jumatuse Guest Guest

    Liittynyt:
    04.06.2009
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suositelkaas jotain kaiuttimia mulle. Vahvistimena toimii AMP6-basic ja akkuna joku 12v yli 10Ah lyijyhyytelöakku.

    Autokaiuttimet ovat ilmeisesti täyttä shittiä näissä hommissa? Haluaisin parillisen määrän kaiuttimia. Bassoa pitäisi olla ofc. Budjetti joku 40€.
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2009
  12. TopiOkone

    TopiOkone Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.04.2008
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ite haen kohta Motonetistä SPL Dynamics 5" tai 6". Herkkyys 89db, 60-22khz luvataan. Taitaa hinta nousta herkkyyden noustessa...

    Elektroniikkakyssäri: Mun seuraavassa Ghettoblastassa on vahvistimena Lepai TA2020 ja ohjelmalähteenä toimii Creativen ZEN. Jos ja kun tosta ZENistä loppuu akku jossain vaiheessa, niin sitä olis hyvä latailla (tai sitten pidän sitä jatkuvasti kytkettynä...) ZENiä ladataan mini-usb:n kautta.

    Siispä minkälaisen kytkennän tarvitsen jotta saan jatkuvan 5v ulos usbi-johdosta. MP akku toimii ghettoblastan virtalähteenä. Arvaisin jotain regulaattoriviritystä, mutta en tiedä elektroniikaasta paljoa. Akun jännite tietysti tippuu jossain vaiheessa hieman ja uskoisin että usbi-johdon jännite pitäisi olla melko tarkkaan se 5v.
     
  13. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Helpoin tapa on ostaa 2-5euron hintainen tupakinsytytin liitäntäinen laturi jossa on usb liitin. Ostopaikkoina hongkong tai vaikka dealextreme.
    Tällainen tai tällainen vaikkapa. Siihen sitten kiinni soittimen omalla usb johdolla. Itse en ainakaan tuolla hintaa alkaisi mitään muuntajaa erikseen kolvailemaan.
     
  14. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
  15. mikemon

    mikemon Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0

    Ongelma on tässä että kuulokelähdön maataso on kelluva(kaikissa mihin olen itse törmännyt). Joten kun kytket sen vahvistimen maatasoon, joka on sama kun akun miinus, niin eipäs toimi enää kun maa tulee myös usb:n kautta.

    Eli joko se usb:n kautta saatava maataso, tai kuulokelähdön maa pitää erottaa galvaanisesti. Itse olen ostanut hakkurin, joka on galvaanisesti erotettu. Maksaa noin 18€ kaikkineen osineen muistaakseni. Hyötysuhde on myös hyvä, joten lämmöksi ei tehoa muutu. Itse olen tämän parhaaksi havainnut. Koitin ja kikkailin vaikka mitä ennen tuota, mutta kumminkin se 5V on tehtävä jotenkin, niin sama tehdä nuin. Satiainen on elfasta tuote 69-598-37 DC/DC-muun. TMR1212. Ja tuohon sitten kela ja konkka.

    Tämä on vaan ehdotus, mutta näin olen itse toteuttanut.
     
  16. Jumatuse

    Jumatuse Guest Guest

    Liittynyt:
    04.06.2009
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 07.06.2009
  17. whelibob

    whelibob Guest Guest

    Liittynyt:
    04.01.2007
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    itse tilasin juuri tuollaisen 2x100W, kun entinen(Lepai TA2020) hajosi. saa nähdä millainen jytä siitä lähtee. raportoin myös kuvien kera kanssa omasta ghettoblasteristani, kunhan sen valmistuu. hieman viivästynyt rojekti kun iski keuhkokuume juuri kesäloman alkuun :|
     
  18. Jumatuse

    Jumatuse Guest Guest

    Liittynyt:
    04.06.2009
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko odotettavissa parempaa kuin AMP6-Basic? Vaikuttaa melko lupaavalta. Onko noi rakennussarjoja vai ihan koottuja?

    btw. minkä firman kautta tilasit?
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2009
  19. mikemon

    mikemon Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    No tehoa tuosta saa enemmän tosiaan, mutta pitää olla enemmän kun 12V. Eli saa tuon "100W" tuolla 36V jännitteellä. Muuten pysyy samassa kun perus mallit, eli 12V jännitettä syövät. Kuten amp6 toimii alle 15V jännitteellä jolla saa sen 20W noin.

    Onhan tuo monikäyttöisempi. Voi laittaa esimerkiksi kaksi akkua, eli 24V, jolloin tehoa saa jo kivasti enemmän. Mutta ei tuo vielä hirveästi äänessä kuulu, mutta kyllä sen varmaan huomaa esim bassossa (eli enemmän piikkitehoa).
     
  20. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0