TechniSat AirStar 2 DVB-T/ DVBViewer

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana SF100, 22.11.2004.

  1. k_jartti

    k_jartti Guest Guest

    Liittynyt:
    23.06.2005
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lue tämä viesti.
     
  2. Kuzer

    Kuzer Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2003
    Viestejä:
    83
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi,
    Ostin Airstar 2 kortin, jonka sain eilen. Koko eilisen päivän yritin saada korttia toimimaan, mutta turhaan. Setup4PC ohjelma ei löydä singnaalia. Olen asentanut uusimmat ajurit. Kokeilin akiban ohjeilla (minulla on sp2) Kokeilin myös cd:ltä asentaa ohjelmia, mutta turhaan. Olen todella kyrsiintynyt korttiin, koska en minkäänlaista kuvaa saa tästä ulos. Normaali digiboxi toimii ongelmitta 90% laadulla. Ehkä en vain osaa?
     
  3. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    a) Vaaditaan vaippavirtaerotin, minulla ainakin, mutta ei tarvitse jos irtonaisella piiskalla tai haravalla ottaa vastaan signaalia asunnon sisälllä, eli antenni ei kosketa mihinkään johtavaan aineeseen.

    b) Vaaditaan kullattujen kontaktien kirkkaus eli puhtaus, jos kortin kullattu liitinrivistö on matta/ruskea, pitää hioa kiilto esille, kuten aiemmin olen kertonut.

    c) Vaaditaan speksien mukainen antennisignaalin taso ja puhtaus, mutta tämähän siis on jo kunnossa, koska toisella laitteella katsottuna DVB-T toimii normaalisti.

    d) Muilla asioilla ei ole väliä. En ole saanut mitään ongelmia esille jos kohdat a ja b on olleet kunnossa, ja se c hoitui antennivahvistimenlla kuntoon.

    Kolmessa eri emolevyssä kolmea eri AirStar2-yksilöä olen käyttänyt, ja vain kohdat a ja b ovat superkriittisiä, kohta c vaikuttaa lähinnä kuvan "laatuun", mutta ei kaada konetta tai estä virittimen tomintaa totaalisesti, kuten kohdat a ja b tekevät. Mielipiteeni on tämä, jollain muulla on luonnollisesti ihan muut kokemukset ja teoriansa ongelmien syistä.
     
  4. AndemoN

    AndemoN Guest Guest

    Liittynyt:
    07.12.2005
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joko olet hionut oksidit pois kuten olen neuvonut aiemmin tässä topikissa?
    ( https://www.dvdplaza.fi/forums/showpo...&postcount=285 )

    Itse tilasin saman kortin verkkokaupasta. Kortti sitten tuli postiin muttakun laitoin sen pci väylään kiinni koneeni ei löytänyt/tunnistanut korttia. Kokeilin korttia sitten myös kaverini koneessa ja sama ongelma. Lähetin takaisin ja sain uuden tai huolletun kortin ja sama vika edelleen. Onko mahdollista että tässäkin epäpuhtaat liitännät ja että niistä pitäisi hioa oksidit pois? Hermoni ovat täysin riekaleina kortin takia:OI
     
  5. scatman

    scatman Guest Guest

    Liittynyt:
    01.12.2004
    Viestejä:
    590
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa myös kokeilla vanhempia ajureita (v. 4.3.0) uudempien (v.4.3.2) sijaan. Yksi tapaus ratkesi juuri äsken tällä.

    Viisi kappaleta olen näitä nyt yhteensä asennellut sukulaisille ja tutuille. Ainoastaan yhdessä tapauksessa tarvittiin dvb-g:n mainostamaa vaippavirranerotinta tai sisäantennia sekä viereisessä slotissa asustelevan rikkinäisen wlan-kortin siirtoa hieman kauemmaksi.
     
  6. Kuzer

    Kuzer Guest Guest

    Liittynyt:
    25.08.2003
    Viestejä:
    83
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei,
    Kiitos nopeasta vastauksesta. Olisi mielenkiintoinen vielä tietää, mikä on vaippa erotin? :) Sekä mikä kohta tarkalleen pitäisi hioa kultaiseksi? :)
     
  7. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jos lukisi tämän koko topikin alusta loppuun, asia selviäisi. Mutta topikki on liian pitkä laiskan/kiireisen lukea, joten kerrataan:

    AirStar2 syöttää antenni-OTTO-liittimestään ulos 5 voltin jännitettä (tarkoitettu aktiiviantennia varten) hurjalla virtamäärällä, yli 400 mA, koska yleismittarini alkoi ulista liikavirtahälytystä kun mittasin.

    Jos eli kun talon antenniverkko on maadoitettu tai käytetään dc-kytkettyjä puskurivahvistimia tai induktiivisia jakajia (juu, niissä se induktanssi on "oikosulussa maahan", sen on tarkoitus läpäistä suuria taajuuksia induktiivisesti, mutta tasavirralle se on oikosulku), niin jossain pamahtaa. Tai homma ei toimi vaikka mikään ei hajoaisikaan.

    Vaippavirran erotin on antennikaapelinpätkä, jossa on toisessa päässä pari senttiä paksu, muutaman sentin pituinen mokkula, jonka sisällä tapahtuu induktiivinen tai kapasitiivinen erotus. Se päästää kulkemaan vain suuria taajuuksia, tasavirta ei kulje, joten kortin ulos puskema tasajännite ei pääse oikosulkeutumaan ja rikkomaan mitään.

    Ei kannata itse rakentaa erotinta, koska kohina lisääntyy, erotin imee verkkohurinoita ja kipinähäiriöitä itseenä, ja tasan varmasti syntyy haamuja impedanssiepäsovituksen takia. Kannattaa ostaa kaupallinen erotin. Mieluummin ELFA:n myymä Jebsee. Ei saman näköistä halpakopiota, joka hajoaa 115 voltin jännitepotentiaalieroissa, kuten minulla tapahtui (esim. jos laitteiston maadoitus katkeaa hetkeksi ja erotin ottaa vastaan potentiaalieron).
     
  8. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    AirStar2-kortin piirilevyn yhdessä reunassa on "pci-väyläliitin" eli kymmenittäin vierekkäisiä kullattuja kupariliuskoja piirilevyn pinnassa, molemmilla puolilla kortin piirilevyä. Juuri se alue piirilevyä, jotka painetaan emolevyssä olevaan (yleensä vaaleanharmaaseen) liittimeen, jossa puolestaan on kymmenittäin kullattuja liukujousikontakteja. Niitä ei saa mennä hiomaan, hiomapölyä ei saa pois ja syntyy oikosulkuja.
     
  9. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kannattaa aluksi kokeilla ILMAN antennikaapelia, pelkällä kortilla siis. Käyttiksen pitää tunnistaa kortti ihan normaalisti.

    Jos antennikaapeli on kiinni ilman vaippavirtaerotinta, se saattaa estää "kortin heräämisen", kun kamala oikosulkuvirta kulkee kortin läpi, eikä se raukka saa enää itse mitään virtaa, tms.

    Luonnollisesti pitää olla asennettuna ajurit, ainakin ne kortin omat ajurit siis, ettei joka buuttauksella käyttis kysele ajureita uudelleen. Alapalkkiin sitten ilmestyy joko punainen tai vihreä pallukka, osoituksena perusajurien olemassaolosta.

    Ei ole pakko asentaa DVBViewer-softaa vielä. Kortti pitää tunnistua ennen kuin tällä softalla voi mitään tv-ohjelmia virittää näkyviin tai tallennella.

    Jos käyttis ei missään vaiheessa ole kysellyt ajurien perään, se ei ole tunnistanut korttia ollenkaan. Kortti lienee viallinen. Tai totaalisen yhteensopimaton emolevyn kanssa. Minulla oli kerran yksi verkkokortti, jota käyttis ei huolinut. Se oli viallinen kortti, seuraava toimi normaalisti.
     
  10. scatman

    scatman Guest Guest

    Liittynyt:
    01.12.2004
    Viestejä:
    590
    Saadut tykkäykset:
    0
    Speksien mukaan se on 5V ja 30mA oikarisuojalla. Jos tulee lähes puoli ämpäriä, kortti on viallinen.
     
  11. Zustus

    Zustus Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla vähän samanlaisia ongelmia.
    Hommasin Airstar2-DVB-T-kortin ja siihen sen PRO-version Vieweristä
    Aluksi kaikki meni hyvin, kuva näkyi ja sain kanavat haettua. (kiitos SF 100) :thumbsup:
    Mutta sitten tein niinkin fiksusti, että yritin säätäää kaukosäätimen nappeja, eli ohjelmoida sitä.
    Kaukosäädin lakkasi toimimasta ts. palikka koneen perässä ei vastaanottanut ollenkaan kaken signaalia.
    Siitä se sitten jatkui se persiilleen meno. Poistin DVBViewerin ja kortin ajurit. Asensin kortin uudelleen, hienosti kortti kyllä löytyi.
    Asensin Wieverin Pro-version ja laitoin kaikki asetukset kuntoon SF 100:n ohjeen mukaan. Kortti ei enää suostunut löytämään yhtään kanavaa,
    vaikka laitoin Lahti Finland-asetukset siihen mistä haetaan. Loppujen lopuksi kortti ei enää vastaanottanut mitään signaalia taivaalta.

    :weep: Setup4PC ei siis ilmoittaa 0% signaalin voimakkuudeksi.

    Mitä kannattaisi tehdä?

    Vika ei siis ole signaalissa, kun olen sillä vastaanottanut lähetettä.
    Ajurien ja Viewerin poiston jälkeen siiivosin vielä Windowsin rekisterin EasyCleaner-ohjelmalla.
     
  12. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ethän vaan asentanut vanhempia ajureita netistä? Ilmeisesti et, mutta laitetaan nyt kuitenkin muillekin muistutukseksi. Uudempi malli Airstarista ei toimi kirveelläkään koneessa missä on käynyt Technisatin vanhemmat ajurit. Näin ainakin minulla. Kaukosäätimen tarvitseman exen olen laittanut suoraan käynnistymään Windowsin startupista.
     
  13. Zustus

    Zustus Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0

    Mulle tuli kaksi ajuriCD:tä. Toisessa oli versio 4.3 ja toisessa 4.3.2 koitin molempia samoin tuloksin.
    Pitää illalla säätää lisää, jos vaikka sais kanavat näkymään.
     
  14. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    4.3 oli muistaakseni ensimmäinen uudemmalle mallille tarkoitettu joten siinä ei ainakaan ollut sitten vika.
     
  15. Zustus

    Zustus Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt ratkesi korttiongelma. :)

    Nyt vaan ihmetyttää sellainen seikka, etten saa antennia säädettyä
    siten, että kaikki kanavat näkyvät. Jos antennin säätää siten, että
    MTV3 ja Nelonen näkyvät, YLEN kanavanipusta putoaa signaalitaso alle 70%:iin
    :confused: Mistä ihmeestä tällainen voi johtua. Mulla on hiukan huonot olosuhteet,
    asun ihan ydinkeskustassa, mutta mulla on melkein näköyhteys mastoon. Mulla on siis Terrestial-kortti,
    koska kaapelikortit on kuulemma susia.
    Parvekkeelle asensin halvan piiska-harava-hässäkän ja samaan
    syssyyn ostin vahvistimen, jonka käänsin täysille. Sama homma YLEN radioissa, signaali putoaa alle 70%, kun taas MTV3 ja NELONEN näkyy noin 91-95%:n signaalilla todella hyvin.
     
  16. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noin se juuri toimii. Joka muxille löytyy suunta millä se näkyy parhaiten. Siitä täytyy vain valita joku kompromissi. Sinun pitää vahvistaa signaalia mahdollisimman lähellä antennia jotta saat kaikki muxit riittävän voimakkaiksi.
    Minulla on katolla antenni ja mastovahvistin sekä antenniverkon tähtipisteessä linjavahvistin.
     
  17. Zustus

    Zustus Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin. Asia on selvä. Lähden siis kauppaan ja ostan niin
    ison antennin että naapurit on kateudesta keltaisia.
    Mulla on siis halpa(paska) tavaratalo-pöytä-antenni, siihen liitetty
    saman puljun vahvistin. Auttaisiko parempi vahvistin?`
    entäpä parempi antenni?
    Voice olisi kiva saada näkymään, mutta se MUXi juuri näkyy huonoiten:OI
     
  18. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Signaalitasomittarin pitäisi näyttää 98-100%, se kertoo antennisignaalin olevan laadukas. 91% paikkeilla syntyy datadroppeja, joten kannattaa pyrkiä kohti sataa prosenttia.

    Älä osta liian suuntaavaa antennia (3 m pitkä sataelementtinen), koska se vastaa kameran pitkää teleoptiikkaa, sillä näkee vain yhden muxin eli taajuuden kerrallaan.

    Eri taajuudet ovat "taivaalla" hieman eri kohdissa. Kuvitellaan, että lähetysmasto lähettääkin valon avulla pilviin erilaisia kuvioita. Yhteen pilveen ammutaan Batman-logo, toiseen pilveen Kissanaisen kuva, kolmanteen Aku Ankka.

    Jotta saisi silmiinsä (eli digivirittimeen) kaikki kolme kuvaa, tarvitaan joko kolme pitkää teleoptiikkaa, joka pilvelle omansa (kullekin 3 m pitkä sataelementtinen antenni), tai sitten käytetään laajakulmaisempaa optiikkaa ja valonvahvistinta (lyhyt vähäelementtinen antenni ja laadukas antennivahvistin kiinni antenniin).

    Noin 100-150 cm pitkä antenni lienee paras, suuntaavuutta kuitenkin tarvitaan enemmän kuin piiskalla tai pelkällä dipolilenkillä. Mitä lähempänä lähetysantennia asuu (kun näkee antennin silmillään), sitä laajakulmaisempi antenni tarvitaan. Kerrostalojen viidakossa taas tarvitaan suuntaavampaa, oikean heijasteen nappaavaa antennia. Kimmokkeena jonkun ison kivitalon kyljestä.

    Suosittelen sellaista antennia, joka on tehty DVB-käyttöön, ja jossa on antenniin kiinnitetty oma vahvistin mukana. Mieluiten GSM-imupiirillä varustettu, ettei kännykät sotke vahvistimen toimintaa.
     
  19. Zustus

    Zustus Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun tapauksessa varmaan juuri heijastukset aiheuttavat suurimmat
    ongelmat. Kun näkyvyys mastoon on vain muutaman kivitalon nurkan takia
    piilossa, ja katu on pitkä, jolla signaali saapuu.

    Onko tietoa, mistä saisi halvalla mastoantennin, ja toimisiko se
    pöytäantennin kanssa? Eilen yritin siirtää vahvistinta lähemmäs antennia
    siten että, vahvistimen ja antennin välissä ei ole enää kuin antennin
    oma kiinteä johto, joka on noin vajaan metrin pitkä.
    Tulosta ei syntynyt yhtään.
    Epäilen että haijastukset vahvistetaan myös,
    joten laatu ei parane, vaan huononee vahvistimen siirtämisellä lähemmäksi.

    Kysymyksiä lisää: Minkälainen on virransyöttö sille vahvistimelle. Mulla olisi joku vanha
    tietokoneen poweri, josta saisin 12V ulos, ettei tarvitse ostaa jännitelähdettä,
    koska se maksaa yhtä paljon kuin itse vahvistin. :hitme:
     
  20. SF100

    SF100 Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2003
    Viestejä:
    1 326
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osta Triaxin vahvistimet. Ne ainakin toimii. Omani ostin SHP:sta eli nykyisestä ELFA:sta mutta en tiedä myyvätkö muuta kuin firmoille. Nettikauppa löytyy osoitteesta:
    http://www.elfa.se/fi/index0.html