"tavallinen" digiboksi vai sellainen, jota ei joka marketissa myydä

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana HeRou, 27.08.2014.

  1. HeRou

    HeRou Guest Guest

    Liittynyt:
    27.08.2014
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkäs alkaa tuo nykyinen tallentava finnsat digiboksi sekoilemaan entistä enemmän ja alkaa näyttää siltä, että vois laittaa uutta hankintaan. Alusta asti tuo Finnsat on kyllä skitsoillut ja olisi kyllä pitänyt palauttaa se heti liikkeeseen silloin neljä vuotta sitten eikä edes yrittää huollattaa. Mutta kun se oli häälahja, niin ei kehdannut.

    No nyt kuitenkaan en ajatellut pistää rahoja enää finnsatille, mutta kun näyttää laitekokemuksia foorumeilta katsellessa, että kaikissa nykybokseissa on jos jonkinlaista ongelmaa niin on vaikeaa valita monesta pahasta se vähiten paha. Nettikauppoja selatessa on tullut sitten törmättyä sitten näihin linux-pohjaisiin digibokseihin, jotka on lähtökohtaisesti kait ajateltu satelliittikäyttöön. Nyt olen sitten budjetin ja vaatimieni ominaisuuksien ajamana päätymässä sellaisiin vaihtoehtoihin kuin miraclebox 9 signum twin ja premium twin. Olen kaapeliverkossa enkä ole aatellut maksullisia kanavia hommata.

    Vaatimani ominaisuudet eivät nyt mitenkään erikoiset ole
    - vähintään kahden kanavan yhtäaikainen tallennus ja kolmannen katsominen
    - sisäinen kiintolevy
    - tekstitysten toimivuus, toiminnan vakaus. (nykyinen finnsat vaatii vähän liian useasti virtakatkaisijalla boottaamista)

    Budjetti on aikalailla 300€ ilman kiintolevyä.
    Näissä miracleboxeissa on ihan kiinnostava ominaisuus tuo tietokoneelle siirto ja siellä editointi. Nykyinen boksi on ihan tukossa lastenohjelmia, ja saa välillä poistella sitten lasten suosikkeja, kun omia ohjelmia haluaisi tallentaa. En ole oikein tuohon hintaan muuta "ei markettiboksia" löytänyt, jossa olisi kaksi viritintä kaapelille ja sisäisen kiintolevyn mahdollisuus.

    Onko tuollainen miraclebox sen luotettavampi, kuin ns. markettiboksi (topfield, finnshit, HDThunder..), eli kannattaako sellaiseen investoida kaapelitaloudessa, vaikka vähän enemmän kirpaisee?
     
  2. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 703
    Saadut tykkäykset:
    362
    No Topfield 1400 sarja menee budjettiin. Itsellä on sellainen kaapeliversio gigaisella levyllä, mahtuu tavaraakin jonkin verran. Kuitenkin se on hyväksyttävä, ettei HD-boksi ole mikään ohjelmien varasto, sillä joskus voi tulla ohjelmistopäivitys jonka jälkeen vanhat eivät ole katseltavissa. Tietokoneelle ei tavaraa siirrellä editoitavaksi, netistä löytyy tavaraa jo ennestään ja Blu-Ray levyjä saa kaupasta. Lastenohjelmia varten vaikka Netflix.

    Bugeja ja featureita on, mutta mikään ei ole mielestäni fataali, eli ei tarvitse nykiä virtajohtoa eikä boottailla tallenteita jää välistä. Omassa ketjussaan on siitä lisää.
     
  3. Nomersu

    Nomersu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen jo kääntynyt perinteisistä digibokseista itsetehtyihin. Jos sinussa on yhtään väkertäjän vikaa niin suosittelen asentamaan Ubuntun ja MythTV:n johonkin (tai Winkkarin) koneeseen jossa tarpeeksi USB-portteja että saa pari USB-digitikkua kiinni. Sillä voi hoitaa tallennukset. Laittaa sen kiinni siihen telkkariin josta suorana katsotaan myös telkkua. Muissa telkuissa sitten voi katsoa tallenteita lähiverkon läpi, tai jos haluaa niihinkin suoraan telkun näkymään niin digitikku kylkeen myös.

    Itse asun kaapelitalossa, mutta tallennan lastenohjelmat Windows 8.1 + Windows Media Center -yhdistelmällä ja USB-T tikulla, siis antennin kautta. On myös Raspberry Pi + Raspbmc + TVheadend jolla voi myös katsoa ja tallentaa ohjelmia. 8 vuotias Topfield on ääriään myöten täynnä lastenohjelmia ja käytettävyydeltään ei niin hyvä kuin nuo tietokonekyhäelmät.

    Raspberry Pi:stä ainakin saa alle 300 eurolla rakennettua kohtuu hyvän digiboksin. Heittämällä: Raspberry 60 eur, muistikortti 20 eur, digitikku jossa 2 viritintä 80 eur. Kauko-ohjaus Yatse:lla puhelimesta/tabilta (maksullisessa versiossa saa Youtubenkin heitettyä puhelimesta/tabista telkkuun). Siihen sitten vielä 128GB USB muistitikku eBay:stä tai ulkoinen kovalevy tai verkkoon tallennus. Omalle työlle ei tosin tule laskettua hintaa, mutta asiaan vihkiytynyt virittää Raspbmc:n toimimaan muutamassa tunnissa.
     
  4. 2x4x

    2x4x Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.03.2013
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    10
    Noi Miraakkelin boksit poikkeaa muista linux-bokseista siinä, että niin voi laittaa sellaisen firmiksen, jolla voi katsella CI+ salattuja kanavia. Oikeastaan haluaisin puhua mieluummin Enigma2-käyttöjärjestelmän bokseista. E2 on harrastajien kehittämä ja ylläpitämä käyttöliittymä linuxin päällä ja on open sourcea. Monet markettiboxitkin käyttää käyttöjärjestelmänä Linuxia, mutta käyttäjiä ei päästetä sitä räpläämään. Eli Miraakkeeleihin saa käsittääkseni myös E2 firmiksen tai Miraakkelin oman CI+ varten. E2-bokseilla voi katsella muilla salauksilla kuin CI+:lla tai satelliittissa olevia Viasatin kanavia. Satelliittipuolella olevat muut salausjärjestelmät ja antenni/kaapeliverkoissa olevat SD-kanavien salaukset aukeavat E2:ssa.

    Minulla puolitoista vuotta vanha Gigablue Quad (nyt myynnissä +-versio), jonka silloin sai kahdella c/t-virittimellä ja 0,5 GB levyllä saksasta noin kolmeen sataan. Tuo plus malli on kalliimpi. Itse ostin sen juuri kaapelipuolen katselua varten vaikka minulla lautanen onkin. Enigma2-bokseissa yksi viritin pystyy tallentamaan kaikki muxissa olevat kanavat samalla kertaa, hommaa rajoittaa vain prosessorin teho tai kovalevyn nopeus. Tuossa Quadissa on tehokkaampi prosessori kuin noissa Miraakkeleissa. Muita E2 boksi merkkejä esim. Vu+, Xtrend, Golden Interstar. Dreamboxit ovat mielestäni vanhentuneita ja törkeän yli hintaisia. Prosessorin teho vaikuttaa myös käyttöliittymän nopeuteen ja siihen kuinka kauan boksi kylmäkäynnistys kestää, Quad boottaa n. 45 sekuntia.

    Ei nuo E2-boksitkaan ihan täydellisiä ole, mutta tallentaminen on toiminut luotettavasti. Minä hankin sellaisen, että voisin katsoa dvb-teksteillä varustettuja tallenteita 2x tai 4x nopudella, mutta Quadissa ei aina näytä kaikkia tekstejä, 1x nopeudella toimii täydellisesti. E2-boksien tallenteet ovat siirrettävissä pc:lle varsin moni katseluohjelma näyttää niitä ongelmitta dvb-teksteineen.

    Noista Miraakkeleista ja muista E2-bokseista löytyy parhainten tietoa huoltovalikko.com foorumista.
     
  5. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Onpas sangen mielenkiintoinen vaatimus laitteelle. :)
    DVDPlazalla infoa löytyy myös jonkin verran - tässäpä esimerkkejä.

    Enigma2:

    CI+:
     
  6. 2x4x

    2x4x Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.03.2013
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    10
    Katselin jo vhs nauhoituksia kuvallisella pikakelauksella, joten en oikein enää jaksa katsella ohjelmia tavallisella nopeudella. Jos netistä tulee ladattua amerikkalaisia ohjelmia, niin niitäkin katselen 1,5 - 2x nopeudella vlc-playerilla kun silloin saa vielä äänestä selvää. Katselin silloin puolitoista vuotta sitten myös markettiboxeja, mutta HD puolella vain finnsat osasi 2x toiston dvb-teksteillä, muttei enää 4x. SD boxeista joku topfieldin 5xx malli osasi 2x ja 4x, mutta ajettelin HD ajan jo piakkoin koittavan. Quadin tallenteiden dvb-tekstit toistuvat vlc-playerissä 2x ja 4x nopeudella täydellisesti eli ongelmat ovat Quadin draivereissa tai enigmassa, epäilen draivereita.
     
  7. klmake

    klmake You’ll Never Walk Alone Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.01.2003
    Viestejä:
    1 529
    Saadut tykkäykset:
    102
    Ja minä kun luulin, että minun elämäni olisi kiireistä...
     
  8. RedAlert

    RedAlert Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    1 294
    Saadut tykkäykset:
    90
    Varmaan puhutkin kuin Pikku Oravat (ne laulavat) ja juokset etkä kävele. Luoja paratkoon mitä kärsimättömyyttä...ja tottakai mitenkään piruja seinille maalaamatta...aikanaan viimeisen hetkesi koittaessa pikakelaus elämästäsi pyörii vähintään tuplanopeudella normaaleihin ihmisiin verrattuna...ja sitten siellä ikuisuudessakin sama touhu jatkuu...herää vain kymysys...minkä helvetin takia (enkä nyt tarkoita että residenssisi välttämättä olisi sillä puolella) kun aikaa kerran on ikuisesti...tai oikeastaan aikaahan siellä ei ole...aika on vain yksi neljästä dimenssiosta tässä aika-avaruudessa jossa fyysisen elämämme elämme (muut ulottuvuudet ovat kokoon kääriytyneitä)...ohos...lähti lapasesta ;)
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2014