Kiinnoistais pistaa W3-871SC torvikoteloon. Onkos tuossa mitään järkeä, tarkoitus olis jatkaa toistoa hiukan matalemmille taajuuksille pienellä, noin 30cm torvella. Subbari toistaisi sitten kaikkein matalimmat taajuudet (80Hz alaspäin). Tein muutama vuosi sitten kokeilumielellä yhden torvikotelon ja yllätyin miten matalalle toisto ylottui, ja miten paljon painetta yhdestä 6,5" elementistä sain. tosin torvi oli melkein kaksi metriä pitkä. Mutta tässä projektissa ei aiota niin matalille taajuuksille, niin torveksi riittäisi lyhyempikin. Oisko apuja suunnittelun aloitukseen, oliko tuo sopiva torven pituus nyt matalimman korostettavan taajuuden aallonpituus vai puoliaallonpituus, eli riittääkö tuo 30cm mihinkään.
Äänen taajuuden ollessa 1144,5hz, on sen aallonpituus 300mm. Torvihan siis toimii tehokkaimmin kun äänen aallonpituus mahtuu torveen kokonaan. Puoli- ja neljännesaallonpituustorviakin harrastetaan. Tuolla neljännesaallonpituudella tekisi äänen taajuudeksi 286,1hz, mikä ei vielä sekään kovin matalaa varsinaisesti ole. 2000mm torven pituus vastaa jo 171,7hz taajuutta, tai neljännesaallonpituuksissa 42,9hz taajuutta.
Kuulostaa oudolta noin lyhyt torvi. Tai no, onhan niitä diskantti/keskiäänissäkin ja vielä lyhyempiä. "Mind set" torvien suhteen asettui vähän pidempiin malleihin kun niitä tuolta kattelin: http://inlowsound.weebly.com/ Esim. tämä: http://inlowsound.weebly.com/folded-bass-horn.html Tai: http://inlowsound.weebly.com/diy-tapped-horn-sub.html Mutta sitten kun luin uudestaan kysymyksen tätä kirjoittaessani niin huomasin että matalimpia taajuuksia ei ollut torvella tarkoituskaan saada ulos, vaan siihen suunniteltiin subbaria. Ja torven pitäisi olla sitä isompi mitä matalammas halutaan päästä. Itseäni kiinnostaisi rakentaa tuollainen diy-tapped-horn-sub tyylinen laitos. Tarkoitus olis saada pienellä teholla järkyttävä määrä bassoa. Mutten ole mikään varsinainen puuseppä eikä kunnollista materiaaliakaan juuri ole... mitä jos mitat heittää vähän? Jostain luin että torvikotelot ovat todella tarkkoja mitoituksista. Pitääkö paikkansa? Ajattelin kattoa vain suurinpiirtein torven muodon ja tekaista ihan lonkalta ja kokeilla mitä tulee ulos. Onko tuhoon tuomittu ajatus vailla onnistumisen mahdollisuuksia? Kannattaako mieluummin lotota?
Torvikotelot ovat tarkkoja mitoituksesta ja erityisesti elementin spekseistä. Mikä tahansa elementti ei mene torveen, ja torven tyypilläkin on suuri merkitys. Simuloimalla (hornresp-ohjelmalla) pääsee aika hyvään tulokseen. Itse tein tälläkin foorumilla dokumentoidun TH:n. Pitäisi vielä jossain välissä tehdä lopulliset mittaukset ja "raportti" tänne, mutta basso on käytössä jo ja se kyllä potkii bassoa mainiosti jo ihan pikkutehoilla. Täytyy sanoa että suunnittelussa simulointeineen vierähti ilta jos toinenkin, joskin rakentaminen oli melko suoraviivaista. Osat saa kylläkin sirkkelöidä tarkasti mittoihinsa. Jos meinaa tehdä subin (itse tein "vain" basson) niin saa varautua tekemään ison lootan. Oma viritys toimii välillä 35 - 100 Hz (-3dB) ja sen tilavuus on 237 litraa (12" PD12SB30 elementti). Juuri ja juuri riitti yksi 18 mm vanerilevy rakentamiseen.
PA-käyttöön kelpaava basso olis itsellänikin kiikarissa, joten mitään 18hz taajuuksia ei tarvitse. Jos ulottuu 35 hertsiin niin se on jo vähintäänkin riittävä. Pitänee seurata siis muiden jäljillä ja etsiä josko löytyisi helpot ohjeet jostain. Tai toisaalta... voisi ihan uteliaisuuttaan kokeilla josko arviosta tekemällä syntyisi sittenkin jotain. Esim. yritys ja erehdys taktiikalla. Eli jos tekisi muunneltavan suoran torven mitä voisi levittää/supistaa helposti, niin voisi tehdä "compression chamber" osuuden eka valmiiksi niin että siihen voisi liittää sen torviosan jälkeenpäin. Sitten vain torvea paikoilleen sommitellessa hakisi osien asennon mikä tuo toivottavaa tulosta korvakuulolta. Soveltuvaa testimusiikkia voisi soittaa siinä samalla. Torven kurkun muoto ja "kompressiokammion" koko vois olla silti vaikeaa saada tuurilla oikein. Ja random elementeillä mitä jostain halvoista autosubeista on jäänyt pyörimään.. . hohhoijaa. Huonolta näyttää. Pitäisi olla aikaa ja energiaa panostaa asiaan niin että opettelisi käyttämään kotelonsuunnitteluohjelmaa ja mielellään rahaa. Eikä ole oikein kumpaakaan. Ainut vaihtoehto olis siis jos löytäis jotkut helpot ja halvat DIY-ohjeet.