Talon pohjan suunnittelua.....ikuisuusprojekti

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana marduk, 31.05.2009.

  1. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    No huh mikä pointti. Tässä ikään kuin annat ymmärtää, että on ihan ok:

    1) liikkua kaikialle autolle ja tottakai vähintään kahdella (ja varsinkin perheellisellä tätä liikkumista tulee aika tavalla)
    2) tuhlata aikaa tähän liikkumiseen
    3) hylätä kaikki nykyiset sosiaaliset kontaktit ja vaihtaa ne uusiin

    Toki on jokaisen oma asia arvottaa elämänsä kiintopisteet haluamaansa järjestykseen, mutta kuitenkin. Oma näkökulma olisi:

    Ei ole pakko asua kaupungin keskustassa. Kaupungeista löytyy monia hyvin varusteltuja keskuksia, jotka eivät maksa yhtä paljon kuin keskusta, mutta kuitenkin enemmän kun kehyskunnat. Sillä mitä me nyt tuhlataan 90 neliön rivitaloon Tapiolassa putkiremontteineen saisi varmaan tuplat jossain kehyskunnassa. Toisaalta kehyskunnassa asuessa:

    - Kaverit ei tulisi about viikottain käymään
    - Isovanhemmat ei tulisi viikottain käymään (ja hoitamaan lapsia)
    - Bussit ei mene about kaikkialle pk-seudulla
    - Kauppa, pankit, koulut, päiväkodit, posti, alko jne ei ole alle 10min kävelymatkan päässä

    Mun pitkäaikainen haave olisi päästä suunnittelemaan talo alusta loppuun ja toki olisi kiva tehdä about se 200 neliötä. Olen tätä taloa jopa joskus hahmotellut.... Toisaalta tämä tarkoittaisi sitä, että about kaikki muut asiat elämässä joutuisi kärsimään vain sen takia, että saa ympärilleen enemmän (turhaa) tilaa....
     
  2. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 611
    Saadut tykkäykset:
    2
    Joo, mutta sitten kun pistetään lähtökohdat hieman toisin:
    1) Puu saadaan ilmaiseksi (käydään roudaamassa metsänharvennus"työmaalta" ja pilkotaan itse tai käytetään vaikka jotain laudanpätkää/pintalautaa jne). Tämä voi tosin olla hieman haastavaa jos se kiuas ja sauna + asunto on siellä Minna Canthin kadulla.

    Tuolloin puukiukaan lämmitys on ilmaista. Sitten kun saunotaan 4 kertaa viikossa, maksaa se sähkökiuas 208e/v ja puukiuas 29e/v. Sitten kun se saunominen venähtää joskus parituntiseksikin, on puukiuas edelleen ilmainen kun sähkökiuas on sen 416e/v.

    No pieni summahan tuo on edelleen saavutettuun hyötyyn nähdä mutta kuten voi havaita, tilastoista saa semmoiset kuin haluaa, kuten maalämmön kannattajatkin ovat saaneet ;)
     
  3. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei, en minä ihan tuota mieltä ollut.

    Kahdella autolla tarkoitin sitä, että jos noiden sosiaalisten kontaktien tapaamiseen ja lasten liikkutteluun liittyy aina pääkaupunkiseudulle meno (mitä en ymmärrä) niin silloin varaa on kahteen autoon. Itse olen tyytyväinen että pääsin useamman auton käytöstä eroon.

    Ei kai kukaan muuta esim. Nurmijärvelle ja kuskaa lapsiaan edelleen Helsinkiin hoitoon/kouluun/harrastuksiin. Kyllä kurkkulaulua/Ultimatea voi harrastaa maallakin.

    Normaalisti siis ylimenokauden jälkeen aikaa/rahaa matkustamiseen ei kulu pääsääntöisesti kuin työmatkoihin. Valtio tukee avokätisesti työmatkaliikennettä verovaroin.

    Sosiaaliset kontaktit eivät häviä, vaan paikkakuntaa vaihtamalla niitä tulee yleensä jopa lisää.

    Tämä on makuasia, mutta esim. me emme katso tarpeellisiksi saada vieraita viikoittain. Muut harrastukset vievät aikamme ja arvostamme myös aikaa perheen parissa. Vieraita/vieraissa käydään ehkä kuukausittain.
    Tämä ongelma on vain paljasjalkaisilla stadilaisilla. Eikö kumminkin valtaosalla ole kotipaikka Pelekosenniemellä/Hankasalamella? Itse lasken tämän vain eduksi (ettei mutsi tai anoppi ole koko ajan käymässä). Mitä tulee taas tulee lapsiin, niin oma rankka periaatteeni on ollut että jos niitä hankitaan, niin ne kasvatetaan ja kustannetaan itse. Jos joutuu jatkuvasti viemään lapsen hoitoon vanhemmille että pääsee itse bailaamaan, kannattaa katsoa peiliin oliko sittenkään valmis vanhemmaksi. IMHO.

    Tämä on totta, mutta jos osaa mennä Jakiksesta Maunulaan, niin osaa varmasti mennä Nurmijärveltä Kamppiin, ja hypätä asemalta 66:een.

    Me puhutaan varmaan nyt eri asiasta, mutta eihän Helsingillä ole monopolia kouluhin, postiin ym. palveluihin? On niitä muuallakin. Toisaalta tarkoittanet sitä että Helsingissa 90% on näin. Olet siinä kyllä oikeassa.

    Sait viestistäni turhan negatiivisen vaikultelman. Tarkoitus oli vaan antaa vaihtoehto Heikille joka piti rakentamista Espooseen kalliina.

    Minä jouduin luopumaan siitä "todellisesta haaveiden talosta" kaavamääräyksen vuoksi, joka asetti liikaa rajoitteita. Mutta se valmistuu sitten seuraavaksi kun lapset ovat lentäneet pesästä.
     
  4. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos että näit vaivaa. Paint on muuten mainio ilmaiseksi työkaluksi. Sitä minäkin olen käyttänyt.

    Kuvassa on vain se ongelma, ettet laskenut nousuja. Kuvassasi niitä on 14 kpl, kun oikeasti niitä tarvitaan 17 kpl. Kun tämän ottaa huomioon, lopputulos ei parane U-portaista, mutta portaat monimutkaistuvat melkosesti.


    Tuo oli jo todettu aikaisemmin. Kiitos silti.
     
  5. ajej

    ajej Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan tuo ihan passeli ilmaistykalu (Olen joskus opiskeluaikana aikanaan hydraulikkakaavion piirtänyt paintilla, kun CAD -luokka oli lukossa.:hitme: Sain vielä kehut siististä jäljestä.:p)

    Itseasiassa jos en olisi nähnyt alakerran pohjakuvaasi, niin olisin lisännyt vihreitä portaita muutaman lisää, mutta nyt näin sen aiheettomaksi, kun alkuperäinen portaikkosi on tosiaan melkolailla ainoa toiveet täyttävä.

    Mikä on muuten rakennusaikataulu?
     
  6. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    Väittäisin kuitenkin, että mitä enemmän ollaan maalla, sitä rajatumpia on esim lasten harrastukset mahdollisuuksien puolesta ja sitä enemmän vanhemmat joutuu näkemään aikaa/vaivaa, jotta harratuksiin päästään.

    Se, kokeeko tämän hyväksi vai huonoksi asiaksi, on toinen juttu.


    Tätä en sanonut, vaan sanoin, että nykyiset sosiaaliset kontaktit tulee hylättyä. Hyvin monelle ne varmasti vaihtuvat uusiin. Itse kuitenkin koen, että omaaa kaveripiiriä yhdistää muutama suht ainutlaatuinen asia ja siksi en missään nimessä haluaisi muuttaa asumaan paikkaan, jossa näitä suhteita olisi hankala ylläpitää. Kehyskunta olisi juuri tätä hylkäämistä.


    Olen mikkeliläinen, joten hankala sanoa =)

    Meillä on äärimmäisen hyvät suhteet molempien vanhempiin ja koko porukka tykkää olla yhdessä. Kyse ei ole siitä, että lapset vietäisiin jatkuvasti hoitoon tai vanhempien pitäisi jatkuvasti päästä vetämään perseet (huima kerta ollaa näin itse tehty syntymän jälkeen), vaan siitä, että isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsensa kasvavan ja siten he osallistuvat kasvatukseen. Koen rikkaudeksi sen, että lapset näkevät isovanhempia viikottain ja oppivat (toivottavasti) sitä kautta arvostamaan enemmän vanhoja ihmisiä. Saan myös itse mielyhyvää siitä, kun näen oman äidin tai isän hymyilevän kuin hangon keksi, kun heillä on sylissään jälkläisiä.
    Lisäksi mun puolelta koko sisarusparvi puolisoineen ja lapsineen kerääntyy joka sunnuntai yhteiselle aterialle vanhempieni luokse.

    Kaikki nämä asiat onnistuvat 15min kävelymatkalla. Kehyskunnassa vierailut olisivat harvinaisempia ja uskon, että siinä häviäisivät ihan kaikki: isovanhemmat, vanhemmat ja lapset.

    Ehkä näin.... oma tarkoitus oli antaa puolutuspuhe siitä, että välillä kannattaa tinkiä niissä omissa asuntounelmissa, jotta voi saavuttaa jotain muuta.


    Tästä asiasta oli joku aikaa sitten ihan tutkimuskin. Siinä suurin osa kehyskuntiin muuttaneista taisi olla sitä mieltä, että mielummin asuisi lähempänä keskustaa, jos siihen olisi taloudellinen mahdollisuus. Mun pointti on, että moni voisi oikeasti asua lähempänä keskustaa, jos vähän tingittäisiin niistä omista vaatimuksista ja tilantarpeesta..... harvemmin lapset on huutamssa lisää tilaa, vaatimassa kotiteatterihuonetta, 15 neliön keittiötä, suurta saunaa, baaritiskiä takkahuoneeseen tai walk-in vaatekaappia... ja siltikin näitä kehyskuntien puolia puolustetaan juuri lasten kannalta.
     
  7. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Loppujen lopuksi olen kuitenkin aika lailla samaa mieltä kanssasi.

    Huomasit varmaan myös, että jos minä en arvostaisi Helsingin läheisyyttä, niin miksi sitten asuisin vajaan tunnin ajomatkan päästä sieltä. Siellä nyt vaan on kaikki mitä voi kuvitella tarvitsevansa. Taloudellisista syistä asun sitten landella.
     
  8. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toiveena on, että kaivinkone päästetään irti Maaliskuussa. Perustukset ja antura valmis kuun loppuun mennessä.

    Huhtikuussa tulee valitettava tauko, koska vastaava mestari kuvittelee olevansa jälleen nuori ja lähtee junalla aasiaan seikkailemaan kuukaudeksi.

    Toukokuussa kun sinkkiarkku on saapunut Suomeen ja uusi mestari palkattu, nostetaan runko pystyyn ja sateelta suojaan. Sitä enempää en uskalla alkaa tässä vaiheessa ennustamaan.
     
  9. Heikki

    Heikki Guest Guest

    Liittynyt:
    28.02.2000
    Viestejä:
    588
    Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä tulevan talon sijainnin määritti lähinnä työpaikat ja myös se, että lapsille löytyy leikkikavereita naapurista. Harkinnassa oli esim. tontti jostain Kirkkonummen perukoilta, mutta vähintään 45min ruuhkainen työmatka Helsingin keskustaan ei houkuttanut, eikä myöskään se, että niitä naapureita, joissa olisi samanikäisiä kavereita ei ollut. Joka paikkaan olisi lisäksi pitänyt mennä autolla. Kouluun olisi ollut matkaa 10 km ja muutenkin muutto "lähes korpeen" ei olisi pitemmän päälle ollut kenellekään hyvä ratkaisu. Ainoana hyvänä puolena tässä olisi ollut huomattavasti halvempi hinta.

    Tontti sitten ostettiin Espoosta läheltä Länsiväylää rauhalliselta asuinalueelta. Kuitenkin niin kaukaa, että melu ei häiritse ja tontti rajoittuu puistoon. Naapurustoon aletaan rakentamaan samanaikaisesti noin 10 uutta taloa ja useimmista löytyy niitä kaivattuja pieniä leikkikavereita. Vaimolla on töihin 10 min ja itsellä vajaa puoli tuntia. Tulevaan kouluun on noin kilometri jne.

    Tässä elämänvaiheessa ratkaisu tuntui oikealta vaikka pelkän tontin hinnalla olisi muualta Suomesta saanut ison talon ja 5ha tontin. Velkaakin tullaan sitten maksamaan varmaan lähemmäs 20 vuotta. Toisaalta kun talo rakennetaan sillä mielellä, että siellä viihdytään vielä 70-vuotiaana niin mikäs siinä. Uskoisin, että Espoossa asuntojen/maan arvo säilyy kun vapaata rakennusmaata noin 30km säteellä Helsingin keskustasta ei enää ala olemaan. Tonttien nousseissa hinnoissa se jo näkyy.

    Toki edullisiakin tontteja Espoosta vielä löytää jopa hyviltä alueilta, mutta edullisemmassa hinnassa näkyy sitten se vähäinen rakennusoikeus tai tontti sijaitsee melukadun varrella tai muuten huonossa paikassa.

    Eli elämäntilanteen mukaan.... tosi halvalla tuskin pääsee missään.

    Säätäjälle voisi tyylillisesti ja varsinkin sijainniltaan sopia tämä: ;)

    http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1314090
     
  10. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kyllä tota aika rankalla kädellä pitäisi sisältä muokata, jotta sopivan saisi. Pohja on kyllä aika loistava eikä toi neliöhintakaan itseasiassa kova ole.

    Sijanniltaan kyl vähän jo sivussa, kalevalantie on imo aika pohjoisraja, sen pidemmällä jos asuu, alkaa olla pikkusen liikaa kävelymatkaa tapiolan keskustaan. Lisäksi tuon tien liikennemäärät tulevat kasvamaan aika kovasti uusien liikennejärjestelyiden ja pikaraitiotien ansiosta.

    Mutta voisin mä ton ottaa, pitäs vaan hinnasta saada aika monta satasta pois =)
     
  11. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muistin nyt vasta että minullahan oli uusi idea tähän.

    Kastorilla on läpilämmitettäviä kiukaita, jossa on hissiluukku takkahuoneeseen ja lisäksi lasinen luukku myös saunaan. Tällöin et menettäisi elävän tulen tuomaan nautintoa saunassakaan. Sopivia malleja ovat KT-S20 ja KT-H20.

    Huonoina puolina on sitten se, että nuo eivät ole pyöreitä (sijoitus hankalampaa saunaan) ja hinta tuplaantuu nykyiseen ratkaisuun nähden.
     
  12. Teukka76

    Teukka76 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    2 325
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kastor sulautuu Heloon säilyyköhän molempien mallistot?
     
  13. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 611
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei helkkari. Kastor 3500 euroa. Harvia 800 euroa. :eek:
    Eipä tartte paljoa edes miettiä...
     
  14. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä löysin kyllä heti paljon maltillisemmat hinnat:

    KT-S-20 hintaan 2590,-
    KT-H-20 hintaan 2149,-

    ...mutta onhan siinä silti eroa. Halvemmaksi se silti tulisi kuin takka ja kiuas erikseen laitettuna.
     
  15. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jumalauta että repesin.

    Katsokaapa Helo:n sivuilta taloautomaatio-demoa. Eikä tuohon löydetty natiivikielenään suomea puhuvaa vaikkapa organisaation sisältä?

    Tuli mieleen muutama vuosi sitten ympäri maata pyörinyt GSM-numero, johon soittaessa saattoi kuulla kuinka "heikohkoa" suomea taitava tyttönen kertoi tarjonnastaan.
     
  16. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 611
    Saadut tykkäykset:
    2
    Joo, ohjehinnan rätkäisin tuohon.
    En tiedä perhana, energiataloudellisesti olisi kyllä jees kun tekisi ihan muuratun hormin, varaavan takan + puukiukaan. On vaan tuo tulipesän sijainti tuolla talon toisessa päässä, tietty osa lämmöistä menisi oikein sijoitettuna ehkä autotalliakin lämmittämään, minkä on tarkoitus olla lämmin talli. Vituttaa mennä kylmään autoon.

    Toisaalta tuo Harvian 350kg kivimääräkin varmasti jonkinverran lämpöä antaa lämmön talteenoton kautta... kun saunominenkin on puusaunalla noin jokapäiväinen rituaali. Puu on ilmaista täällä :D
     
  17. antart

    antart Guest Guest

    Liittynyt:
    16.03.2006
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Väsäsin äkkiä photoshopilla (hassua suunnitella piirrosohjelmalla...) tällaisen "keskiporras" vaihtoehdon, kun nuo seinän vierellä olevat porrasmallit vaikuttivat hankalilta.
    Luonnos tehty tosiaan pikaisesti (ilman portaiden leikkauskuvaa) tutkimatta esim. voiko takka olla tuossa ja keittiöönkin on kajottu pidentämällä/kaventamalla sen tarkemmin sitä kalustamatta. Myös WC-kalustus voisi olla toisin. Aulatilaan ja portaaseenkin olisi kyllä kiva saada luonnonvaloa (kattoikkunat?), keskeinen sijainti rungon keskellä ei seinäikkunamahdollisuutta juuri anna.
    Tämä ei ehkä täytä Garretin kaikkia vaatimuksia, mutta himotti vaan nähdä voisiko portaan sijoittaa toisinkin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielenkiintoista.

    Jotenkin tuntuu että olet tehnyt tätä ennenkin. Vai arvaanko väärin?
     
  19. antart

    antart Guest Guest

    Liittynyt:
    16.03.2006
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Todella kauan sitten - ei hitsi, yli 20 vuotta sitten (!) ja silloinkin ihan kynä/paperivehkeillä... Jotain pientä koirankoppisuunnitelmaa avustanut siinä välissä. Nyt ei yhtään perillä nykymääräyksistä ja CADiakin pitäisi osata käyttää jos meinaisi vakavammin suunnitella. Vaikka itse suunnitteluhan ei ole välineistä lopulta kiinni. Mutta aina kun jotain pohjakuvia näkee niin alkaa hieman syyhytä voisiko jotain tehdä paremmin, mieltymykset ja makuasiat tulee sitten jossain vastaan.
     
  20. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulipa muuten mieleen (antartin kuvista itseasiassa), mites toi yläkerran takan ja piipun kuormitus kun kellarissa ei oo kantavia väliseiniä? Riittääkö 200 ontelo tommosella jännevälillä?