Talon pohjan suunnittelua.....ikuisuusprojekti

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana marduk, 31.05.2009.

  1. TET

    TET Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2003
    Viestejä:
    280
    Saadut tykkäykset:
    0
    Makuasiota tosiaan. Meillä on huonekorkeus normaalia korkeampi eli 282 cm. Ainakaan tällä huonekorkeudella "raskaudesta" ei tosiaan voi valittaa. Toki talon tyyli jne. vaikuttaa valintoihin niinkuin mainitsit. Paneelikatot sopivat hienosti puutaloon ja myös omaan sisustukseen.
     
  2. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuten sanoinkin heti tuossa pohjakuva-viestissä, "keittiön kiintokalusteita ei ole mietitty vielä lainkaan. Ne vaan tiputeltiin kiireessä paikoilleen ennen lupahakemuksen sisäänjättöä."

    Siksi että tila ei riitä. Kerrosten välistä nousua tulee nyt n. 3000 mm (vaikka huonekorkeus on normaali 2500 mm) ja jos haluaa käytännölliset portaat (etenemä 270 mm, nousu 180 mm) ei vaihtoehtoja juuri ole. Muutoin joutuu tinkimään yläkerran aulatilasta (ei käy) tai tekemään kierreportaat (ei käy sekään).

    Uskon koska alakertaan on varattu varasto/työtilaa minimissään 45 m2.

    Näinhän ne väittävät. En kuitenkaan usko ongelmia tulevan vedossa, enkä ainakaan vuotojen suhteen.

    En ole mutta kaveri on Iki:llä töissä, joten tuskin minulle oikeasti jää vaihtoehtoja. Itselleni käy vaikkapa Narvin 79 euron Mirva. Kiukaasta löylyjen laatu ei jää kiinni. Tilaa kiukaalle on nyt varattu 665 x 625 mm ja sitä voidaan lisätä tarvittaessa 100 mm suuntaansa helposti. Suojaetäisyydet otettu kyllä heti tilaa suunniteltaessa huomioon.

    Mitä taas tulee sisäkaton materiaalehin, niin kyllä tässä on klassinen esimerkki makuasioista. On hauskaa, kun joissakin foorumeissa kerrotaan omista valinnoista ja mainitaan "laadukkaat materiaalit" ja perään kerrotaan sisäkattojen olevan MDF-panelia.

    Itselleni tulee kipsilevykatot, mutta ei ruiskutettuna vaan sileäksi tasoitettuna. Minulla ei ole mitään MDF-panelia vastaan ja jossakin toisessa tilanteessa olisin hyvin voinut valita ne. Mutta viimeiseksi minullekin kyllä valkolakattua / tai lakattua panelia tulisi. Kesämökkiin niitä taas sitten saattaisin harkita.
     
  3. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Me ollaan suunniteltu taloa keittiön ehdoilla, osittain. Eli ensin semmoinen toimivan tuntuinen köökki ja sitten taloa siihen ympärille. Tosin ei tuo huonolta näyttänyt teilläkään, kunhan kalustesijoittelun (+ehkä viemärit jne) tekee tosiaan uusiksi.

    Tuo ei varmaan ole mikään yleispäteväksi tarkoitettu kommentti, eihän?
    Sehän nimenomaan on kiukaasta kiinni. Ikin puukiuas vie muuten aika helkkaristi tilaa, mutta on hyvä kiuaskin, eli "ei pitäisi kiukaasta ainakaan jäädä löylyjen laatu kiinni" ;)

    Tsemppiä tuon homman tasoittajalle. Nimimerkillä gyproc-seiniä tasoittanut...

    Itse meinasin ihan valkovahattua paneelia pistää... Tykkään kyllä ruiskutasoitetustakin katosta, se taas vaatisi astetta modernimman sisustuksen kuin mitä on suunniteltu.
     
  4. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä mulla mahtuu normi U-portaat juurikin noilla mitoilla? Päädyssä tokikin askelmat kapenevat keskelle päin, mutta tietysti teillä on kuljettava ostoskassien kanssa ylös, jolloin täysin suoria portaita ja välitaso(-a/-ja) kyllä varmasti arvostaa.

    Vedon kanssa ehkä ei tule ongelmaa (jos maasto tasaista), mutta kun tuuli tulee harjan puolelta se voi painaa savut maata päin ja/tai jopa ylärinteeseen? Vai miten tuolla puolen maastonmuodot menevätkään? Toivottavasti ei ole naapureita lähellä. ;)
     
  5. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Onko sinulla käsitystä siitä, kuinka paljon enemmän sileäksi tasoitettu katto tulee maksamaan verrattuna ruiskutettuun? Meillekin tuo sileä katto olisi ehdottomasti paras vaihtoehto, jos vain on siihen varaa. Tuo katon tasoitus on yksi niistä työvaiheista, joita tuskin tulee itse tehtyä.
     
  6. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Parhaat löylyt olen saanut telttasaunassa, jossa kiuas oli muistaakseni melko karu tynnyriviritelmä. En kyllä usko, että laittamalla samanlaisen uuteen taloon, saisimme yhtä hyvät löylyt. Oma mielipiteeni on se, että kiukaan rooli saunan toiminnassa on melko pieni. Suurin yksittäinen tekijä lienee se, että kiuas on sopivan kokoinen.
     
  7. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Todellakin :D

    Pelkissä seinissä on aika kova tasoitus, mutta katossa vasta tuskaa onkin. Ja jos / kun jäljen pitää olla priimaa, yhdessäkin huoneessa menee helposti päivän verran työtä (toki jettuna osiin kun kuivumista on välissä) ja tällöin puhutaan normaalista huonekorkeudesta, jossa hiominen onnistuu suht helposti esim varren avulla.

    Omassakin remppaprojektissa tätä katon hiomista joutui tekemään, kun yläkerrassa oli vanhat todella suuret paneelit ja näiden välit haluttiin umpeen. Tässä kiva kuva, kun välit pakkeloitu:

    http://media.share.ovi.com/m1/s/1329/c5620e17c2b849698138f15654c87c0d.jpg

    Noita kun sitten tuli hiottua kädet pään yläpuolella, lasit, korvasuojat ja hengityssuojain päässä.... mielummin sitä olisi jotain muuta tehnyt :D


    Noin muuten en omaa kämppään paneelia kovin helpolla laittaisi, ei vaan helpolla sovi omaan makuun / sisutukseen. Tällä hetkellä on onneksi kaikki tasaista kattoa, parempi olisi näin jatkossakin.
     
  8. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omat empiiriset kokemukseni tukevat sitä, että ~50% osuus saunan "onnistumisesta" johtuu ilmanvaihdosta ja ~40% lämpötilasta ja kivien kyvystä varastoida lämpöä. Loppu kymmenys tulee sitten lauteista ym. sisustukseen liittyvästä. Kiukaalla on siis kyllä merkitystä koska ilmastoimattomissa saunoissa puu-kiuas hoitaa ilmanvaihdon. Kiukaan koko ja teho taas sanelee, kuinka matalassa lämpötilassa sitä voi kuormittaa pitkään, sen kyykähtämättä. Kuten olen aiemmin sanonut, sähkökiukaallakin saadaan onnistunut sauna, eikä kivimääränkään tarvitse olla >100 Kg jotta saunasta saataisiin hyvä. Esimerkkinä mainitsen jälleen oman saunani; sähkökiuas, kivimäärä 25 Kg. Saunan lämpötila aina 58-60 astetta ja kosteutta 80-85%. Ainoa puute on se, että noin pieni kivimäärä ei kykene jatkuvasti ylläpitämään em. olosuhteita. Löylyissä voi olla vain 15-20 minuuttia kerrallaan, jonka jälkeen kivien pitää saada varautua 10-15 minuuttia. Isompi kivimäärä mahdollistaisi pitemmät kylpemisjaksot.
    Olen minäkin kipsilevyä tasottanut, mutta tosin vain rivareissa ja kerrostalokaksioissa. Tuskaistahan se on, mutta taloudellisesti vielä järkevää. Koska tässä on kuitenkin kyseessä isohko uudisrakennus, ja en pidä järkevänä alkaa käsin puuhastelemaan, homma tehdään ylitasoituksena ja annan urakan muille.
    Hinnasta minulla ei ole tässä vaiheessa vielä käsitystä. Mutta kalliimpaa se luonnollisesti on, useammasta työvaiheesta johtuen. Molemmat tehdään massaruiskulla, mutta roiskepinta on ruiskun jäljiltä jo valmis. Tasainen liipataan heti ruiskutuksen jälkeen ja kuivuttuaan tasoitetaan kivellä. Tuo kivellä hiominen on sitten taas niin paljon kevyempää kun perinteinen "Gyprocin saumojen hionta", joten voisin kuvitella että yritän ainakin tehdä sen omatoimisesti (tai sitten siitä huolehtivat vaimo ja pojat).
    Koska meillekkin nyt sattuneesta syystä tulee kivirakenteinen talo, on minusta tasainen sisäkatto tällöin itsestäänselvyys. Neutraali ja sopii useimpiin sisustustyyleihin. Sama ei taas toteudu paneleiden kanssa.
     
  9. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Oikestaan ihan kaikkea remontointiin liittyvää olen jo tehnyt ja jos pitäisi valita yksi homma, jota ei kannata antaa amatöörille (tai edes vähän remonttia tehneelle) niin se on tasoitus.

    Lyhyesti sanottuna millinkin murto-osan epätasaisuus tasoituksessa tulee näkyviin jos asunnon valaistus on edes hiukan suuntaavaa. Toki tätä pitää osata vähän katsoa, mutta siltikin.... esimerkkinä voisi sanoa, että talkootyönä remonttia teki ehkä kymmenisen henkilöä, tasoitusta näistä puolet. Ihan jokaisen jälkeä jouduin itse korjaamaan ja siltikin muutama paikka jäi sellaiseksi, että vähän syö miestä :mad:

    Työn vaativuudesta kertoo jotain se, että jo pelkästään liian yksisuuntainen hiominen karkeusasteella 80 (hiekkapaperi tai tyyny) jättää seinään jälkiä, jotka on todella helppo nähdä maalipinnan alta.

    Kun kivitalo on kyseessä ja kaikki pinnat pitää kuitenkin tasoittaa, suosittelen ehdottomasti tekemään itse työtä mahdollisimman paljon ennen tasoitusta ja sitten ottamaan tasoitustyön urakkana. Säästää ihan hirvittävästi aikaa kun ei tarvitse itse tasoittaa, hioa, putsata, tasoittaa, hioa, putsata, tasoittaa... ja sitten huomata, että et tehnyt putsausta kunnolla ja tasoite ei edes tarttunut kunnolla....

    Jos mahdollisuus vaan on niin:

    1) _koko_ asunto valmiina tasoitusta varten
    2) kaikki pinnat tasoitteella
    3) laadukkaan tasoituksen tuloksena tarvitaan pelkkä siistimishionta muutamaan paikkaan
    4) siivoat kämpän ja sen jälkeen sulla (toivottavasti) koko asunto tasaisena ja pahin pölyvaihe kokonaan ohi.


    edit: ja tosiaan aika vaikea kuvitella paneelikattoa moderniin kivitaloon, ellei sitten kyseessä ole joku erikoisempi paneeliratkaisu
     
  10. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kerroit oikeastaan jo kaiken sen mitä itse unohdin äsken. Pitää kuitenkin vielä korostaa, että tasoitehommista säästäminen itse tekemällä epäonnistuu mitä todennäköisemmin. Valoa pitää olla helvetisti työskentelvaiheessa ja kun palaat päivällä työmaalle, auringonvalossa näet että puolet eilen tekemästäsi on edelleen epäsiistiä.

    Lisäksi voit hioa epätoivossasi/väsyneenä liikaa, joko niin että paperin pinta repeää, tai sitten vain muuten turhaksi asti (jälki ei enää hiomalla parane).

    Minä olen niin vaativa jäljen suhteen, että annan kaiken tasoituksen ammattilaisten tehtäväksi, aivan kuten sinäkin suosittelet.
     
  11. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olin kovin toiveikas, että joku ei uskoisi väitettäni siitä että U-mallin portaat eivät ole mahdolliset ja todistaisi tämän tarttumalla Photoshop:iin. Säätäjän Hupelle tekemiä ehdotuksia lukuunottamatta on muutosten konkreettinen esittäminen ollut aika vaisua. Ja vaikka Säätäjä onkin ahkera ollut, uskon että hän kokemukseensa pohjaten huomasi heti että ei niitä mahdollisuuksia juuri ole. Koska nyt oli aikaa, piirtelin huvikseni muutaman perusmallin, jotka siis itse tyrmäsimme heti alkuvaiheessa.

    Kerroskorkeus 3000 mm muodostuu siis seuraavasti.

    - alakerran vapaa huonetila 2500 mm
    - alakerran laskettu katto (tekniikkaa varten) 200 mm
    - ontelolaatta (P20) 200 mm
    - askelääni/lämmöneriste 25 mm
    - yläkerran lattiavalu 60-80 mm

    Tarvittava nousu on siis 2985-3005 mm (lopullisista rakenteista riippuen).

    Perussääntö toimiville, mukaville portaille on että kaksi nousua ja yksi etenemä pitäisi olla n. 620 mm. Tällöin normaalin ihmisen askelrytmi säilyy luonnollisena. Rakennusmääräykset taas sanelevat että etenemä pitäisi olla vähintään 270 mm syvä ja nousu enimmillään 180 mm. Näistä lähtökohdista oli helppo laskea seuraava mitoitus (nousu 176 mm, etenemä 270 mm):

    - suorat portaat ilman lepotasoja vaativat 4590 mm tilaa
    - metrin leveät U-portaat yhdellä lepotasolla vaativat 5320 mm tilaa

    Koska turvallisuus/mukavuus-syistä lepotaso oli ehdoton, ensimmäinen vaihtoehto oli heti poissuljettu.

    Jos em. U-porras olisi sijoitettu Tinttaran ehdottomaan paikkaan, lopputulos olisi ollut seuraava:

    [​IMG]

    Nyt WC:lle olisi ollut riittävä tila ja sinne olisi saanut jopa ikkunan, mutta portaat tulivat liian syvälle eteisaulaan, ja keittiön sisäänkäynti jäi epämääriseen syvennykseen. Minulla on aikalailla samanlainen esteettinen vaatimustaso kuin esim. Säätäjällä. Siksi en voinut hyväksyä etteivät portaat, keittiön sisäänkäynti eikä eteiskäytävän seinälinja olleet missään linjassa keskenään.

    Sama peilikuvana:

    [​IMG]

    Samat edut ja ongelmat. Nyt keittiö vähän lähempänä, mutta vastaavasti alakerrassa matka ulko-ovelta portaikkoon kasvoi merkittävästi.

    Ainoa vaihtoehto joka oli pitkään mukana ennen lopullista toteutusta, oli L-porras:

    [​IMG]

    Nyt aulalle jäi hieman enemmän syvyyttä, mutta keittiön sisäänkäynti ei edelleenkään ollut linjassa. Lisäksi WC:hen ei tällä tavoin saatu lisää syvyyttä, vaan ainoastaa pituutta. Ja siksi se ei oikeastaan auttanut tilannetta yhtään.

    Jos joku nyt keksii ratkaisun joka oikeasti olisi parempi kun alkuperäisessä pohjassa esitettu U-porras, olen valmis maksamaan idean isälle palkkion. "Paremmuuden" mittaa subjektiivisesti allekirjoittanut.
     
    Viimeksi muokattu: 24.02.2010
  12. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä luinko taas huonosti, mutta paas nyt vielä kertoen mihnä se ulko-ovi oikeasti sijaitsee (varsinkin jos matka reilun metrin siirrolla kasvaa merkittävästi). Eikö rappusten alapää olisi hyvä olla autotallin puolella, sieltä kai yleensä kantamusten kanssa tullaan?

    Itse kyllä vähän karsastan tuota "hukkaneliöiden" jättämistä yläkerran aulaan estettisistä syistä nykyhinnoilla, kumminkin on jo toi käytäväkin... siihen saisi sitä kaappitilaa vähän paremmin ja ehostus- / pesutilaa paskahuussiin (mikäli se nyt on tarpeellista), rappusten alapään yläpuolellahan on "hyvin" tilaa jossei rappujen tarvi olla ylös asti auki.
     
  13. ajej

    ajej Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    232
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli mieleen olisiko S -mallinen portaikko mahdollinen? Eli ylhäällä käynti olisi tuolla vasemmassa reunassa, mutta ei ihan noin pitkällä aulassa. Siitä sitten normi U-mallisesti jatkettaisiin, mutta alaosa kaartaisi lopusta sitten oikealle keittiöön päin. Portaissa olisi siten kaksi mutkaa, U:n ja L:n malliset. Jos vessan laittaisi sitten tuohon portaiden ja keittiön väliin, niin mahdollisesti portaiden toisen mutkan viemän tilan voisi kenties piilottaa vessan kalusteisiin.

    Tuli vain tämmöinen villi idea mieleen, jonka saa teilata saman tien..:D
     
  14. Teukka76

    Teukka76 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    2 376
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kyllä paneeli sopii modernimpaankin mökkiin, tuo Storan effex paneeli vaan kustantaa ~25€/m2 200mm leveänä, saatavana jopa 450mm leveänä. On pikkasen erilaistakin kyllä kuin ne vajaan kympin MDF-paneelit...

    [​IMG]

    Itsellä tuota tv-seinä.
     
  15. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kukas se sanoikaan ettei paneeli ole modernia sisustusta? Kuulin jostain muistaakseni sellaista surinaa... :D

    Paneelinhan ei ole pakko olla sitä kellastunutta oksaista mäntypaneelia.
     
  16. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kolmion muotoisella lepotasanteella (kolmion kärki keskitolpassa) säästää sen yhden etenemän (n.30cm) verran sekä alapuolisista portaista että yläpuolisista portaista ja kuitenkin lepotasanne on vielä ruhtinaallisen kokoinen.
     
  17. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ohessa Hupen toivoma pohjakuva kellarista. Siitä selviää miksi portaiden "kätisyys" on rajattu. Rakennusviranomainen vaati ylimääräisen tuulikaapin autotallin ja eteistilan väliin. Tarkoitus on tehdä se "kevyrakenteisena".

    [​IMG]

    Ei ole. Se kun on edelleen vieraita varten. Mutta tilaa voisi silti olla hieman enemmän.

    Käytännössä sitä tulisi vain 270 mm. Kovin montaa porrasta ei voi nousta, ennen kun osuu pää kattoon. Katso kuvaa alempana jossa tilaa vieläkin enemmän.

    Villit ideat ovat toivottuja, mutta minulle ei täysin auennut ideasi. Jos viitsit, kuvaile vähän tarkemmin (tai tartu siihen Photoshopi:iin).

    Tuo muutos näyttäisi käytännössä tälläiselta.

    [​IMG]

    Ongelmat eivät korjaudu mielestäni tuolla ratkaisulla.
     
    Viimeksi muokattu: 24.02.2010
  18. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ok. Ilmeisesti tuo oli minulle. Säätäjähän pidätti oikeuden paneleihin jos kyseessä olisi "joku erikoisempi paneeliratkaisu".

    Myönnän ettei minulle tullut Teukan esittämä ratkaisu mieleen mainittaessa valkovahattu paneli vaan stereotyyppisesti tämän kaltainen "köyhä" versio.

    [​IMG]

    Enson panelit ovat aivan eri luokan tuotteita ja ne sopivat moderniinkin taloon erinomaisesti. Yleistin asian aivan turhaan. Myönnän siis että olin väärässä.
     
  19. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mää meinasin pistää katotkin tuosta köyhästä versiosta.... on sekin reilun euron/jm :eek:
    Kyllähän toi moterni ois hienompi mutta niin ois Ferrarikin tallissa...

    Garretilla aika epäkäytännöllinen tuo sisääntulo. Sisääntulokerroksessa ei ole käytännössä mitään muuta kuin portaat. Ilmeisesti tuota ei voi kuitenkaan rakentaa toisin?
     
  20. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Teoriassa toki, muttei käytännössä. Kukaan kun ei halunnut makuuhuonettaan, eikä saunatiloja kellariin ja vaimo kieltäytyi kantamasta pyykkiä yläkertaan, ei vaihtoehtoja juuri jäänyt.