Takuupalautus Saksaan

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikat' , aloittajana Que, 17.02.2005.

  1. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onkos joku joutunut palauttamaan rikki menneitä laitteita Saksaan? Miten on takuuhuolto toiminut?

    Itse ostin marraskuussa 2003 Yamadan 6000 divx soittimen. Viime viikonloppuna laite kuitenkin kuoli, eli kun laitan dvd:n sisään niin tulee vaan "no disc". No ei hätää, ajattelin, takuuta on 2 vuotta voimassa. Laite on ostettu www.qbytes.de joten otin sinne yhteyttä. Sieltä neuvottiin ottamaan yhteyttä umaxiin. Umaxilta taas neuvottiin ottamaan yhteyttä Suomessa toimivaan liikkeeseen, jossa ei kuitenkaan tiedetty mikä divx-soitin edes on, koska he korjaavat scannereita. No, otin yhteyttä edelleen Umaxiin ja kerroin tilanteen. Vastaukseksi sain seuraavanlaisen viestin:

    "Sorry, but it makes no sense to send the player to germany, it cost more then a new player :( Also we do not accept any RMA from other european countries as our distibutors or the local dealers have to do this.
    For a player with around 10 Euro profit it cannot be accepted to have lets say 50 Euro transportation cost, so we have special agreements and warranty terms with our partners.
    Where you bought this player from?
    Take a look at www.umax-europe.com you will find our distributors there, you can contact them for RMA."

    Kerroin ottaneeni yhteyttä Suomessa olevaan firmaan, tuloksetta. Kerroin myös mistä ostin laitteeni ja kysyin et miten mun tulis toimia. Sain tällaisen vastauksen:

    "If you send the player to qbytes and they send it to us we can send it back to them.(But i doubt they will pay the transportation cost back
    to you!) But this is only solution we can accept otherwise you have
    to pay the transportation cost which will surely be more then the player itself.
    But there is no change we will pay the transportation cost to finland.
    If you send the player directly to Umax it will be rejected as only our Partners can send them from other european countries or it will not be send back until you pay the cost for the return shipment."

    Mitä tosta nyt pitäis sitten päätellä. Jääkö mulle nyt sitten paskana oleva divx-soitin käteen, kun kumpikaan firma ei suostu maksamaan palautuskuluja? Onko mulla oikeutta vaatia niitä maksamaan kulut, vai onko se aina käytäntönä että asiakas maksaa takuuhuoltoon kuuluvan palautuksen? Mitä oikeuksia mulla ylipäätään on tällaisessa kaupassa? Kuka on velvollinen korvaamaan ja mitä?
     
  2. markusf

    markusf New Member

    Liittynyt:
    10.12.2002
    Viestejä:
    112
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, Denonin dvd-soitin kävi tsn-versandilla korjattavana. Postikulut korvattiin ja laite tuli korjattuna (tai saattoi olla uusikin, ei tullut sarjanumeroa otettua ylös) takaisin kuriirilla.
     
  3. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitäs makso postikulut Saksaan tolle dvd-soittimelle?
     
  4. markusf

    markusf New Member

    Liittynyt:
    10.12.2002
    Viestejä:
    112
    Saadut tykkäykset:
    0
    40,30 euroa.
     
  5. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietääkö kukaan, onko mulla oikeutta vaatia myyjää korvaamaan lähetyksen Saksaan, koska soitin menee takuuseen?
     
  6. pede

    pede Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 349
    Saadut tykkäykset:
    19
  7. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämmösen kappaleen löysin qbytesin sivuilta. Saksa vaan vähän ruosteessa, niin ei täysin avaudu. Pystyiskö joku auttaa ja vaikka tiivistää et mitä toi meinaa? Babelfishillä ei kovin tarkkaa käännöstä saanut.

    "8. Rücksendungen/ Reklamationen

    Sämtliche Rücksendungen können nur unter Vorlage der Rechnung (Kopie), eine Fehlerbeschreibung und der Originalverpackung bearbeitet werden. Unfreie Sendungen werden von der Firma qbytes nicht angenommen. Die Umtauschware in nicht wiederverkaufsfähigem Zustand wird grundsätzlich nicht angenommen und dem Käufer erneut kostenpflichtig zur Verfügung gestellt. Für an uns zurückgesandte Ware, die trotz eingehender Tests den beschriebenen Fehler nicht aufweist oder mechanisch Beschädigt ist, behalten wir uns eine Berechnung einer Testpauschale von min. 15.-€ bzw. 10% des Warenwertes vor. Die Rücksendung nach Bearbeitung der Teile bzw. Geräte erfolgt nur innerhalb der BRD kostenfrei (innerhalb der ersten 6 Monate nach Kauf). Reparaturen/Garantieabwicklung außerhalb der Gewährleistungszeit sind Kostenpflichtig. Nach 6 Monaten muss ein Beweiß beiliegen, dass ein Gewährleistungsanspruch besteht. Kulanzrücknahmen z.B. bei Inkompatibilität erfolgen max. zum aktuellen Zeitwert, abzüglich der Versand und Bearbeitungskosten (min. 15,-€). Für die Zusendung von Gegenständen an die Firma qbytes trägt der Kunde die Versandkosten und die Gefahr bis zum Eintreffen in das Lager der Firma qbytes. "
     
  8. Chauron

    Chauron New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    8. Returns/complaints

    All returns can be worked on only under collecting main of the calculation (copy), an error description and the original packaging. Unfree transmissions are not accepted by the company of qbytes. The conversion commodity in not resalable condition is accepted in principle and is not put to the buyer again liable to pay the costs at the disposal.
    For commodity, which does not exhibit the described error despite detailed tests or is mechanically damaged, sent back at us, we keep ourselves a computation of a test lump sum of min. 15.-€ and/or. 10% of the commodity value forwards.

    The return after treatment of the parts and/or devices takes place only within the FRG free of charge (within the first 6 months after purchase). Repair/warranty completion outside of the guarantee time are liable to pay the costs.

    After 6 months a Beweiss must be attached that a warranty claim exists. Fair trading-backtook e.g. with incompatibility take place max. to the current current value, less the dispatch and working on costs (min. 15, euros).
    For the forwarding of articles to the company qbytes carries the customer forwarding expenses and the danger as far as the arrival into the camp of the company of qbytes.

    --- tuommoisen käänsin, tajuat varmaan tuosta? ---
     
  9. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, vai käänsikö Babelfish, josta mainitsin edellisessä postauksessani. Edelleenkään tossa ei musta kerrota, kuka maksaa postikulut Saksaan ja kuka Saksasta Suomeen.

    "The return after treatment of the parts and/or devices takes place only within the FRG free of charge (within the first 6 months after purchase). Repair/warranty completion outside of the guarantee time are liable to pay the costs."

    Eli siis, korjauksen jälkeen palautus on ilmaista Saksan sisällä ensimmäisen 6 kuukauden ajan. Mutta miten sitten laitteen lähettäminen Saksaan? Mainitaanko siitä jossain? Lisäksi tossa mainitaan että takuuajan ulkopuolella lähettämisen maksaa asiakas, mutta sehän ei mua kiinnosta.
     
  10. Chauron

    Chauron New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    3 205
    Saadut tykkäykset:
    10
    No eihän sitä kerrota käännöksessäkään jos itse artikkelikaan ei siitä puhu.

    Babelfishiä en käytä vaan googlen language toolsia:
    - http://www.google.com/language_tools?hl=en

    Asiakas varmasti maksaa. Liike korvaa jos näkee aiheelliseksi sitten.
     
  11. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietääkö joku, onko tämä ihan normaali käytäntö Saksassa, vai onko mulle vaan sattunut huono tsägä firman suhteen?
     
  12. Que

    Que Member

    Liittynyt:
    08.10.2003
    Viestejä:
    164
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heh, asia ei nyt edisty oikeastaan mitenkään. Sainpahan ainakin ihanan vastauksen qbytes.de:ltä. Vielä kun ymmärtäis mitä siinä on yritetty sanoa, niin kaikki olis hyvin.

    "Hello!

    We cannot pay unfortunately. With a profit of 5€ don't we know forwarding expenses at a value of 25€ take over. Please put to the cardboard 25€
    at forwarding expenses."

    Eli verkon painoks näyttäis menevän koko soitin.
     
  13. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Olisikohan tuossa selvitystä siitä, että 5:n euron katteella heillä ei ole varaa palautella laitetta, joten pyytävät laittamaan 25e? (kai nuo euroja on nuo hinnat?) rahaa mukaan palautusta varten?

    Ei oikein ollut "englantia" tuo saamasi vastaus..
     
  14. _oPa_

    _oPa_ Member

    Liittynyt:
    02.01.2008
    Viestejä:
    41
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ovatko käytännöt vuosien saatossa muuttuneet? Oma Marantz tosiaan antoi 30pv jälkeen periksi ja nyt edessä olisi palautus Saksaan (elektrowelt24.de) huollettavaksi. Myyjä ei kuitenkaan suostu postikuluja korvaamaan, vaikka vetosin tuohon ECC sivuilta löytyvään 40€ rajaan. Ei kuulema koske takuupalautuksia.

    Mitenkäs tämä muilla on onnistunut, vai onko se vaan todettava että sitä joutuu maksamaan DHL:lle 150e, että tuon saa matkalle kohti Saksaa. Posti olisi tietysti vain 50e, mikäli saa mahtumaan tuohon max 200cm sääntöön sisään (ympärysmitta + pituus).
     
  15. juhaa

    juhaa Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7

    Ei liene mikään special marantz jota suomesta ei saa?
    Ota yhteyttä Marantzin maahantuojaan tai selvitä mikä huoltoliike suomessa näitä korjaa, ei tarvitse lähettää sitä saksaan asti huollettavaksi.
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 384
    Saadut tykkäykset:
    128
    Ostin Saksan TSN Versandista noin kolme kuukautta sitten Audioengine A1 -aktiivikaiuttimet. Valitettavasti niissä ilmeni vika jokin aika sitten. Ilmoitin asiasta TSN Versandille ja heidän neuvostaan lähetin heille ko. kaiuttimet takuuhuoltoon. Lähetin ne huokeimmalla postitustavalla (n. 30 euroa) ja lähetin kopion postikuitista heille sähköpostina.

    TSN Versandilta tuli vasta viestiä, että kaiuttimet ovat tulossa minulle päin (ilmeisesti siis on korjattu). He eivät ole ottaneet mitään kantaa tuohon postikulujen korvaamiseen, vaikka mainitsin asiasta sekä sähköpostissa että kirjeessä, jonka laitoin kaiuttimien mukaan. Epäilisin tässä vaiheessa, etten saa tuota 30 euroa takaisin.

    Kiitettävän nopeasti tuo takuuhuolto näytti pelaavan, mutta kyrsiihän se sinänsä, että postituskulujen takia kaiuttimien ostohinta nousi. Kyllä se edelleen on alhaisempi kuin mitä Suomen päässä, mutta tästä taisi tulla se opittua, että ellei tuotteella ole euroopanlaajuista takuuta, niin ei noita kannata mennä Saksasta ostelemaan -- ellei sitten hinta ole useita kymmeniä prosentteja Suomen hintaa alhaisempi.
     
  17. _oPa_

    _oPa_ Member

    Liittynyt:
    02.01.2008
    Viestejä:
    41
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan SR5004. Suomen Marantz ilmoitti, että he eivät näitä ulkomailta ostettuja käsittele. Oli tullut Hollannista ohjeet, että vain jos ostaja ei saa alkuperäsen myyjän kanssa asiaa hoidettua niin voidaan ottaa käsittelyyn. Tässäkin kohtaa Suomi joutuu pyytämään erikoisluvan pääkallopaikalta, että Marantz korvaa kulut.

    Elektrowelt puolestaan totesi vain että voin lähettää vahvistimen heille takaisin ja he sitten huoltavat ja lähettävät ilmaiseksi takaisin Suomeen (+pari BD leffaa kaupan päälle).
    Marantz mahtui postiin ja Itella kyni 50e Economy lähetyksestä vakuutuksen kanssa. Vaikka tuo jäisi nyt omaksi maksettavaksi, niin tuli silti Suomen tingittyä hintaa toista sataa euroa halvemmaksi tilata.

    Edit: Jatkossa voisi tietenkin Saksalaisilta myyjiltä kysellä, mikäli he suostuisivat maksamaan huoltokustannukset Suomessa. Näin ei tulisi ylimääräisiä postikuluja kellekään suuremmin. Onhan tuo aivan järjetöntä lähetellä kamaa edes takaisin maailmalla huollossa, jos lähempänäkin voisi tehdä.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2010
  18. juhaa

    juhaa Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kaikkea ei kannata purematta niellä mitä maahantuoja sanoo.

    eka linkkki aiheesta joka tuli googlella.
    http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1792
     
  19. erep

    erep New Member

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 559
    Saadut tykkäykset:
    0
    joo, jos myydäään suomessa mallia homnma on ihan selvä. jolleivät suostu, apua paikkakuntasi kuluttajaviranomaiselta
     
  20. Samppa

    Samppa Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    16
    Kovin tuntuu erilaisia käytäntöjä olevan. Itse kun taannoin saksalaiselle Avides Medialle jouduin palauttamaan tuotteen, niin lähettivät sähköpostitse linkin, josta sai tulostettua Itellan postimaksuvapaan pakettikortin.