SVS PB12-NSD vs. BK Monolith DF + ?

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana x_jmt_x, 28.07.2010.

  1. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Onhan Zipman ainakin tuon PB12-NSD:n testannut, muutokset tuohon versioon olivat hänen mukaansa mitättömiä. Näillä perusteilla aikanaan itse ostin juuri tuon SVS:n, enkä ole katunut.
     
  2. RidgeForrester

    RidgeForrester Guest Guest

    Liittynyt:
    01.08.2004
    Viestejä:
    554
    Saadut tykkäykset:
    1
    No jopas kummallisia herneitä tarttuu neniin. Kyllä minä Marek Soundin tiedän, Pitäjänmäen myös, Sulkapolku 3:ssa olen känynt ja tästä "Helsingistäkin" kuullut taruja kerrottavan, mutta tuo Y-tunnus oli kieltämättä minulle uusi asia. :hitme:

    Sitä minun pointtiani, jos se kiinnostaa, taustoittaa kuitenkin se, että vaikka takuu pelaisi kuinka hyvin tahansa, niin se vaan vituttaa kun vehkeet hajoavat. Moisia tilanteita tahtoisi välttää. Siksi minua kiinnostaa se itse pointti, eli kumpi on raadin mielestä se epätodennäköisemmin vikaantuva laite. Kysyin tätä siksi, että minulla tosiaan on päässäni se (oikea tai virheellinen) mielikuva, että BK:n kanssa olisi ollut ongelmaa enemmän kuin SVS:n.

    Pienen (arviolta n.10-25%) lisävitutuksen laatuongelmatilanteisiin tuo se, jos myyjä, jolle raato palautetaan, ei sijaitse niin lähellä, että voisi siltä istumalta heittää koneen autonperälle ja ajaa myyjän naaman eteen s.e. tähän kuluu aikaa parhaimmillaan alle 15 min. Tässä keskustelussa tämä seikka on tosin pelkkä sivuvivahde.

    BK:ta ja SVS:ää myydään ja rekkuloita käsitellään siellä missä niin tehdään, ei minua se itketä, vituta tai ahdista. Ja ei, Helsingissä toimivat tahot eivät ole minun perspektiivistä katsottuna paikallisia, koska asun muualla. Ollakseen paikallinen, toimipisteen olisi tosiaan oltava paikkakunnalla, tai edes lähitienoolla. Huomaa, etten minä myöskään ole vaatimassa, että näiden tahojen "pitäisi" olla paikallisia - ne ovat missä ovat, ja minä elän tai kuolen sen asian kanssa.

    Arvoisa nimimerkki x_jmt_x voisi, toki motiiveistaan riippuen, mahdollisesti yrittää oikeellista logiikkaa soveltaen ymmärtää kanssafoorumilaisten kirjoituksia perustuen siihen tekstiin, mitä nämä ovat kirjoittaneet, eikä siihen mitä herra itse luulee kirjoittajan mahdollisesti kenties vihjaavan.
    Mitä Iisalmeen tulee, voi sinne halutessaan muuttaa ken tahtoo ja ostaa vaikka kaakaota.
     
  3. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Lopulliset hintaerot eivät aina kerro totuutta tuoteen valmistuskustannuksista. Lopullinen hinta määräytyy sen mukaan, millaisen välikäsien kautta tuote päätyy kuluttajalle. Verkkokaupat pystyvät monesti myymään samoja tuotteita halvemmalla kuin Suomalaiset kivijalkaliikeet. Esim. perusmonon hinta BK:n kotisivuilla on 430 puntaa, mikä tekee päivän kurssilla ~520€ ja SVS:n hinta L-Soundilla on 699€. Valitettavasti BK ei myy tuoteitaan suoraan Suomeen, vaan ne pitää ostaa Mareksin tai Laatulaitteen kautta, mistä kuluttaja joutuu maksamaan extraa.

    BK Monolith taitaa olla alle Suomessa myytävistä subbareista suorituskyvyltään hintaluokkansa parhaimmasta päästä. Edullinen hinta näkyy vaan sitten laatuongelmina. Jos parempaa subbaria haluaa, niin sitten pitää laittaa rahaa tiskiin selvästi enemmän tai tilata se SVS L-Soundilta.

    Jos olisin nyt ostamassa uutta subbaria, niin ottaisin kyllä SVS PB12-NSD:n ennemmin kuin BK Monolithin, koska suorituskyvyssä SVS taitaa kuitenkin olla jonkin verran parempi. Vajaa neljä vuotta sitten tilanne oli hieman eri, kun PB12-NSD oli kalliimpi (L-Soundilla hinta 07/2007 888€) kuin nyt ja Monolithia sai Suomesta alle 700€:lla. Halvemman hinnan lisäksi Monon DF-mallin parempi WAF ja CAF kallistivat vaa'an silloin Monon puolelle.
     
  4. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Joo, lähti vähän lämpimällä tuo postaus, anteeksi. Niputit vaan Norjalaisen nettikaupan ja ihan oikean kivijalkaliikkeen Suomesta samaan kasaan ei-paikallisia, mikä kuulosti siltä, että luulet Marekin edelleen "vain" järjestävän kimppatilauksia.

    BK:n laatuongelmista olen minäkin lukenut, enkä ala kiistämään sitä, että niitä on ollut, mutta jos perusmonolithi on ollut myynnissä 2005 alkaen (tjsp.) ja sitä on käsittääkseni myyty verrattain paljon, niin kaipa sitä muutama viallinenkin mukaan mahtuu. Onko mitään SVS:n mallia myyty kuutta vuotta samalla mallinrolla?

    Itse asun Helsingissä, joten jos saan vaan jonkun mukaan punttaamaan tuon 50kg monoliittia autoon, niin karautan Marek Soundiin riittävän nopeasti vaihtamaan. Enkä usko, että riski viallisesta olisi edes 1/30.
     
  5. Hans Byxor

    Hans Byxor Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2008
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, internetistähän sinäkin tässä tietoa etsiskelet... :rolleyes:

    No voi hyvänen aika. Osta ihmeessä se Monolith. Anteeksi, että loukkasin sinua vastaamalla kysymykseesi. :hitme:

    Laatulaitteen omistaja ei ollut halukas myymään Monolithia ja kertoi huonoista kokemuksista, kun olin ihan itse henkilökohtaisesti ko. liikkeessä käymässä pari kuukautta sitten. Myöhemmin törmäsin vastaaviin näkemyksiin myös internetin ihmeellisessä maailmassa.
     
  6. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Näyttää siltä, että pystyisin kiertämään tuon ja hinta jäisi kokonaisuudessaan kuuteensataan ja kiitollisuuteen.

    Perustele.

    En tarkoita, että olet väärässä, mutta kun koko ajan kiinnostuksen kohteena on näiden kahden suorituskyky verrattuna toisiinsa, niin ihan kohtisuoraa vastausta en ole saanut.

    Laatuongelmat tulevat keskusteluun vasta tämän jälkeen, jos tulevat.
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2010
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kyselin ensisijaisesti, että kumpi on parempi subbari. En sitä, kumman kohdalla on riski joutua vaihtamaan takuuseen.

    Tekstistä puuttuu sävyt, joten väärinymmärrysriski kasvaa. Itse pyrin tuolla listauksellani vastaamaan, miksi edes harkitsen monolithia (sen lisäksi, että en vieläkään ole saanut perusteltua kantaa näiden suorituskyvystä).

    Monolith
    Plussaa:
    - kirjaamani lista
    Miinusta:
    - väitetyt laatuongelmat, joihin suhtaudun varauksella ja toisaalta asun Helsingissä, joten vaihtaminen ei ole niin tolkuton rumba, kuin jostain kauempaa.

    SVS:
    Plussaa:
    - hyvä maine
    - tötteröversio kehuttiin pystyyn Hifimaailmassa
    Miinusta:
    - uusi, en juurikaan löytänyt arvosteluja tälle mallille
    - tilaaminen ja mahdollinen palautus norjaan
    - ulkonäkö (ei kiinnosta itseä juurikaan, mutta avovaimon mielipide nyt vaan on otettava huomioon).

    Jos suorituskyky on tasaväkinen tai jopa Monon eduksi, kuppi kallistuu siihen suuntaan mainitsemistani syistä. Jos taas SVS kepittää suorituskyvyssä selkeästi - no, en ala ostaa selkeästi heikompaa.
     
  8. Hans Byxor

    Hans Byxor Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2008
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    OT: Osta Velodyne Wasa Hifistä (olettaen, että WaasaKingdom = Vaasa) ja saat kelpo subin paikalliselta toimittajalta. :)
     
  9. Hans Byxor

    Hans Byxor Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2008
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuohon vastasin SVS, joka oli ilmeisesti sinusta väärä vastaus. Ei ehkä kannata lähetellä kysymyksiä keskustelupalstoille, jos vastaukset eivät miellytä.

    Mitään relevanttia suorituskykyeroa en suostu noiden vaihtoehtojen välillä uskomaan. Laadun osalta (sekä laitteen tekninen laatu että myyvän liikkeen palvelun laatu) valitsisin ehdottomasti SVS:n.
     
  10. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Ihan Zipmanin mittausten ja käyttäjien kommenttien perusteella valitsisin SVS:n. Monolith ei taida ihan pärjätä äänen puhtaudessa ja äänenpaineissa SVS:lle, joten sen perusteella valitsisin nyt SVS:n. Pitäisi varmaan päästä kotioloissa testaamaan SVS, niin vois sanoa kumman "soundista" pitää loppupelissä enemmän.

    Mutta jos saisin Monon kotiin toimituskuluineen 600€:lla, niin sitten varmaankin ottaisin Monolithin. Hintaeroa tulee kuitenkin kotiinkannettuun SVS:ään verrattuna jo 160€.
     
  11. MacZon

    MacZon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.02.2004
    Viestejä:
    843
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin vanhoissa svs:n malleissa tuubin ja boksin suorituskyky on ollut melkolailla identtinen, miksei se olisi myös nytkin?
    Oma valinta olisi svs (tosin ostaisin ultran kun pc-2039+ löytyy jo kotoa :thumbsup: ).

    "One example. Our PB12-NSD weighs in around 75 pounds. The smallest powered cylinder, the 20-39 PCi is virtually a sonic clone in performance, but weighs nearly 20 pounds less."
    Lainasin svs:n faq:ia, näköjään vanhoilla mallelleilla vielä tuo faq mutta asia tullee selväksi.
    http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm#cylinderorboxhttp://
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2010
  12. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kuten sanoin, vaikka se kieltämättä ei viivasuoraan ilmene tuosta ensimmäisestä postauksesta jossa kysyn kumpi on "parempi", niin olin ja olen edelleen ensisijaisesti kiinnostunut suorituskyvystä. Jonkun verran olen lukenut BK:n luotettavuusongelmista, mutta mikäli se olisi tullut mukaan harkintaperusteisiin vasta, mikäli Mono olisi muuten niukasti parempi.

    Esittämäsi argumentit näiden keskinäisestä paremmuudesta perustuivat lähinnä siihen, että BK on epäluotettava - ja nyt viimeisenä otit esiin jo "myyvän liikkeen palvelun", jolla viitannet Marek Soundiin. Minulla ei ole ollut heillä asioidessa koskaan mitään ongelmaa eikä pahaa sanottavaa, edes takuuhuollon yhteydessä (Yamahan vahvistin), joten nuo kommentit ovat itselleni täysin merkityksettömiä.

    BK:n epäluotettavuuden osalta, kuten olen jo todennut, asun itse Helsingissä, joten vaihtaminen vaikka kaksikin kertaa ei olisi samanlainen ongelma, toisin kuin ehkä olisi, jos matkaa olisi 500 km.

    SVS ei ole väärä vastaus, mutta "luotettavuus" ja "palvelun taso" eivät ole niitä seikkoja mistä olin ja olen kiinnostunut. Jos Monolith sattuisi olemaan (jommassa kummassa inkarnaatiossaan) selvästi parempi subbari, ottaisin sen ja riskeeraisin takuurumban. Tasaväkisessä kisassa en ihan oikeasti osaa sanoa, mihin kallistua. SVS:n ollessa parempi laadultaan BK:n luotettavuudesta olisi turha edes keskustella, kun se olisi hävinnyt jo suorituskyvystä keskusteltaessa.

    Tämä nyt on taas näitä toinen puhuu lehmästä ja toinen aidasta -keskusteluja.
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    SVS häviää Monolle tuossa CEA-2010 Standard Compilationissa keskiarvolta ~2db (tosin kyseessä on vanha versio?).
    Mitens, SVS myy kaiketi palautusmahdollisuudella, onko käytännön kokemusta, miten pelaa palautukset? Rahat takaisin ripeästi ja muutenkin kaikki asianmukaisesti? Sallivatko kotona "testaamisen", vai onko avattu laatikko = ostettu tuote?
    No, eipä kai netissä huutelu mikään rikos ole: sikäli kun BK toimittaa Eestiin, niin pystyisin tilaamaan sen sinne ja edelleenkuljetuttamaan nollakorvauksella itselleni Suomeen. Jarruna tässä on sitten se, että
    1) toimitus kestäisi mitä ikinä BK:n toimitus ensin Eestiin ja edelleen Suomeen,
    2) takuita ei hoidettaisi kaiketi Marek Soundin kautta ja en tiedä miten BK asennoituu jälleenmyydyn tuotteen takuuseen. Ja tämä on seikka, minkä huomioisin, vaikka BK:n luotettavuutta ei olisi syytä epäillä.
     
  14. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Samaa luin itsekin (linkkisi) ja kiinnostus SVS:ää kohtaan lähti Hifin pystyynkehumasta "tuubimallista" - joka nyt vaan on niin helvetin ruma, ettei se ole vaihtoehto. Hifissä (joka ei ole mikään jumalan sana!) tuo tötterömalli oli korvannut toimituksen residentin monoliitin.

    Saako tälle testitasolta vahvistusta, että (ainakin aikaisemmin) tuubin ja boksin ominaisuudet ovat olleet ainakin todella lähellä toisiaan jos ei identtiset?
     
  15. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sanoit väärin päin, Mono häviää SVS:lle ~4dB.

    - SVS PB12-NSD new (keskiarvo) 108dB
    - Monolith DF 104,2dB

    Alle 20 Hz taajuuksilla ero on suurempi SVS:n hyväksi.
     
    Viimeksi muokattu: 05.08.2010
  16. woffen

    woffen Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.07.2010
    Viestejä:
    158
    Saadut tykkäykset:
    0
  17. MacZon

    MacZon Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.02.2004
    Viestejä:
    843
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvin se tuubi menee johonkin nurkkaan. ;) Alun jälkeen sitä ei edes huomaa (alkuun tuo tuubi on aivan järkyttävän ison näköinen, ainakin tämä plus tuubi. Nykyinen NSD tuubi taitaa olla hieman lyhyempi). Lisäksi naikkonen voi päällystää sen jollain muotikankaalla halutessaan. :D
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2010
  18. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Sinuna ottaisin kuitenkin Monolithin. Erot suorituskyvyssä SVS:ään verrattuna ovat kuitenkin aika pienet. En usko, että sulla tulisi ongelmia suorityskyvyn kanssa Monolla, jos olet tähän saakka pärjännyt XLS-200:lla. Itselläkin oli ensin XLS-200, mutta se kuitenkin osoittautui leffakäytössä riittämättömäksi, joten ostin Monon. Ja jos kerran WAF:lla on merkitystä, niin silloin ehkä Monon DF-malli voisi olla tässä tapauksessa parempi valinta? Itsellä ei ainakaan vielä ole leffakäytössä Monosta loppunut "puhti" kesken, vaikka asusten puurakenteisessa omakotitalossa, jossa volyymia ei tarvitse säästellä.

    Eestin kautta "kierrättämisessä" on sen verran paljon riskejä, että ottaisin sinuna enemmin perusmonon Mareksilta. Silloin ei tule takuun kanssa ongelmia. Ainoa vaan, että jos subbaria pitää lähettää takuuhuoltoon, niin silloin painavan Monon joutuisi ilmeisesti roudaamaan lähimpään matkahuoltoon ja odottelemaan hieman pidempään, että sen saa takaisin.
     
  19. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Mitäköhän puusilmäilin taas...

    EDIT: näköjään sitä, että lunttasin 'vanhan' SVS:n riviä, en sitä, missä oli merkintä "new". Toisaalta nykyisin myytävä mallihan on vielä kertaalleen uusittu, joten..?
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2010
  20. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Suorituskyky on muutakin kuin SPL, mutta joo, suurin BK:n puolesta puhuva seikka on tuon DF-mallin WAF (suorituskyvyn ollessa hyvin lähellä samaa ja hinnan ollessa parinkymmenen euron heitolla sama). Enkä mä sillä XLS200 ole 'pärjännyt', mutta se oli tarpeellinen ensiaskel, sillä sisustaja ei sallinut mäjäyttää yhtään isompaa koteloa olohuoneeseen.

    Nojaa, en tiedä mitä riskiä on tilata suoraan BK:lta, ts. kierrätys tässä tapauksessa tarkoittaisi, että tuttu ja luotettava yksityishenkilö tilaisi subin Eestin osoitteeseensa, josta se sitten tuotaisiin yli, kun mahdollista. Takuu-asiat hoituisivat siinäkin tapauksessa oletettavasti Matkahuollon kautta.

    Vaikeaksi menee... Onneksi en voi vajaaseen kuukauteen vetää liipaisimesta mihinkään suuntaan.
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2010