Suuntausmittarin käyttö

Keskustelu osiossa 'Satelliitti-TV' , aloittajana Elmosat, 14.04.2010.

  1. Elmosat

    Elmosat Guest Guest

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen hankkimassa satelliittilautaspakettia ja ajattelin kysäistä,
    että olisiko viisainta hankkia ensin suuntausmittari ja opetella
    lautasen paras sijoituspaikka ?
    Pulmana minulla on, että olisi vain yksi talon sivu , mihin se olisi mukavin sijoittaa.
    Siitä kyllä avutuu leveästi etelä -ja itätaivas, ilman puukatveita yms.
    Olisiko se riittävä täällä Oulun suunnalla.
    Sorry, jos on hiukan kömpelöitä kysymyksiä, mutta
    jostakinhan tämä harrastaminen on aloitettava...
     
  2. nasse-seta

    nasse-seta Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko moottoriantennia ,multiblock,vai ihan 1 lnb pakettia laittamassa itsellesi,mikäli ihan 1 lnb niin sillon omasta mielestä mittarin hankkiminen on "turhaa" koska järjestäen sellaiset mittari joilla tekee jotain maksavat yli 300e
    ,mutta mikä esim T90/moottori lautasta hommaamassa niin sillon mittarista alkaa oleen jo iloa.Tuosta suunnasta senverran että mikäli etelään on esteetön näkyvyys niin kyllähän sieltä useita satelliitteja saa bongattua.
    Sen mitä itselläni on tuo T90 lautanen on ollut niin eipä ole ollut ongelmia kuvan suhteen edes rankemmissa vesi/lumisateissa.
    Mittariksi voin suositella Satlook Micro G2 mallia,se on helppokäyttöinen ja harrastus hommiin riittävä ja "sopuhintainen"

    Ps.moottoriantennin hyviin puoliin kuuluu se että sillä saa lähes "kaikki" satelliitit bongattua,mutta negatiivisena "hitaus" ja talvella jäätymisen mahdollisuus.kun taasen tuolla T90 niin sat vaihto nopeaa ja ei jäädy talvellakaan ;-)
     
    Viimeksi muokattu: 14.04.2010
  3. Elmosat

    Elmosat Guest Guest

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksestasi:)
    Minulle suositeltiin Toroidal 90 Multifocus satelliittiantennia ja
    kaveriksi Kaon KSC-A4000HR USB PVR-ready HDTV DVB-S2 digiboksia
    sekä Faval Multiswitch 17/4, jotta voisin sitten yhdistää kaapeli -ja satelliitti
    signaalin talon eri pisteisiin.
    Minulla lautasen sijainti olisi parin kolmen metrin korkeudella maasta ja
    avoin etelä/itätaivas ilman katvealueita.
    Olisikos tuossa mitään järkeä ? Liekkö ihan itse voisi onnistua asentamaan ?
     
  4. nasse-seta

    nasse-seta Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt sitten mennään itse kanaviin ,mitä kanavia haluat katsella canal+,viasat vai mitä ?
    mikäli c+ tai viasat niin niiden kanavat eivät "periaatteessa" näy kuin heidän omilla virittimillään jotka ovat suoraan sanoen sieltä minne ei aurinko paista.
    Mikäli oikein harrastuskärpänen iskee niin ns Linux pohjaiset virittimet voisivat olla oikein mainio ratkaisu siihen esim.dreambox,qbox,vu+,ipbox jne jne.
     
  5. Elmosat

    Elmosat Guest Guest

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Terve.
    Olen aika skeptinen noiden viasat ja canal+-juttujen kanssa.
    Ne saan kyllä tarvittaessa puhelinyhtiön kaapelistakin, joka minulla jo on ja
    tulee rinnalla olemaan. Eikös se Multiswitcillä molemmat sitten kulje samassa kaapelissa taloverkostossa ?
    Ajattelen satelliittijutskaa todella harrastuksena. Tiedän, että
    hyvällä paketilla sieltä pamahtaa 700 kanavaa ja kukaan ei niistä valtaosaa koskaan edes katsele eikä kiinnosta.
    Sen sijaan ennakoin tuota HDTV-puolen lisääntymistä koko ajan ja varmaankin tulee löytymään, niin urheilun kuin musiikin, uutisten ja dokumenttipuolen mielenkiintoisia kanavia teräväpiirtona tulevaisuudessa, myös vapaita.
    Kyllä olisi tarkoitus lähteä rakentamaan lautastarjontaa kodin yhteen pisteeseen ja katsoo sitten kuinka innostuu lisää.
    Mitäs Nasse tuumaat, voiko tuolla kertomallani paketilla asiaa lähteä yrittämään ? Budjetti on tietty rajallinen ja tuolla paketilla pääsisi hommaan kiinni 500-600:lla eurolla. Sitten jos innostuu, niin toiseen pisteeseen voisikin lähteä oikein Dreamboxilla "mälläilemään", jahka raskii:)
    Tämä on ihan uusi asia minulle, mutta jotenkin niin pirun mielenkiintoinen...
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2010
  6. eke

    eke Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa paketissa on kyseenalaista tuo Kaon. Omien kokemusteni perusteella Kaon-merkkiset digiboksit lupaavat paljon, kaikki ei kuitenkaan toimi ja tukea ei Koreasta tule. Hermot saattaa sitten mennä ja hyvä harrastus voi kuivua kokoon jo pelkästään sen takia.
     
  7. Elmosat

    Elmosat Guest Guest

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0

    Vähän sama täällä arveluttaa.
    Tutulla oli Kaon digiboksi ja jotenkin vaikeaselkoinen.
    Entäs tämä : Humax HDCI-5000 DVB-S2, CI
     
  8. Beeone

    Beeone Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2003
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä tuollainen halpa suuntausmittari voi olla varsin hyödyllinen vehje. Antennien oma kaltevuusskaala näyttää esim. usein ihan mitä sattuu jolloin tuollaisen mittarin käyttö nopeuttaa asioita huomattavasti. Lisäksi jos lautasantenni on kaukana vastaanottimesta niin siitä on hieman hankalaa katsoa signaalinvoimakkuuksia ellei joku toinen ihminen ole apuna. Tuollainen mittari reagoi myös erittäin nopeasti joten sillä ei vahingossa mene satelliitin "ohi".
    Heikkoja satelliitteja etsiessä tuollainen halpa mittari ei ole parhaimmilaan mutta kunhan vähän oppii sen käyttäytymistä niin sekin onnistuu.
     
  9. Elmosat

    Elmosat Guest Guest

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis itse asiassa en mittarin käytöstä tiedä tuon "taivaallista", niin
    onko näin, että lautasen tukivarsi asennetaan ensin seinään ns. optimaaliseen paikkaan. Laitetaanko sitten lautanen paikalleen ja "pyöritelläänkö" sitä jotenkin
    mittarin mukaan oikeaan asentoon vai miten se menee ?
    Vai voidaanko mittarilla etukäteen tarkastella lautasen ns. optimaalinen sijaintipaikka ?
     
    Viimeksi muokattu: 17.04.2010