Super Mario Galaxy

Keskustelu osiossa 'Nintendo - pelit' , aloittajana Samppa, 09.03.2007.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    Mikäs muukaan olisi sopiva ensimmäiseksi peliksi uudelle Nintendo-konsolilla kuin Mario. Niimpä minä ensimmäiseksi Wii-peliksi kävin ostamassa Super Mario Galaxyn. Kerrotaanpa hieman ensitunnelmia...

    480p-tilassa (Nintendon virallinen komponenttikaapeli, Sony 40D3000 -LCD TV) Mario näyttää hienolta: värit ovat sykähdyttävät, ja toiminta sulavaa. Itse Mariota on suorastaan nautinto ohjata sillä nämä Wiin ohjaimet (Remote+Nunchuk) ohjaavat kuin unelma (enää ei kädet puudu vaikka edellisen konsolin, Gamecuben, ohjain olikin padiksi erinomainen).

    Tällä hetkellä olen matkan ensimmäisen etapin kaikki kolme "voimatähteä" kerännyt, ja fiilis on ihan ookoo. Vaikeusaste on tähän saakka ollut kuitenkin alhainen, joskin toki alun kuuluukin kai olla helppo jo pelkästään sen takia, että Mariota ohjataan nyt aivan uudenlaisella ohjaussysteemillä. Kuitenkin hienoinen pelko tässä on, että tuleekohan niitä vaikeita kohtia ollenkaan... Toivon, että Galaxy päihittää ainakin Gamecuben Sunshinen, joka oli erinomainen peli juuri vaikeusasteensa takia (pelattavaa riitti, ja niin myös mietittävää ja vaikeita kohtia -- siis jos halusi täydellisesti pelata pelin läpi jättämättä mitään läpikäymättä).

    Näin uutena Wii-omistajana en ole vielä pahemmin selvillä tilanteesta, mutta toivon, että tämä ole tavaramerkki Wiillä, että joka ainoassa pelissä alusta loppuun tulee ruutuun jatkuvasti kuvia siitä mitä nappeja pitää painaa ja miten heiluttaa Remotea (tai Nunchukua), jotta tietty toiminta tapahtuu. Pelin alkuun tällaiset toki suo, mutta jos nämä jatkuvat läpi koko pelin, niin aikuiseen makuun tämä alkaa varmasti ärsyttämään. Peleissä pitäisi tältä varalta olla toiminto, jolla nämä "muistutukset/helpotukset/neuvot" saa pois päältä. No, toivotaan, että tosiaan nämä rajoittuvat vain pelien alkuun...
     
  2. terje

    terje Member

    Liittynyt:
    22.07.2004
    Viestejä:
    132
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikeusaste kovenee loppua kohti, mutta ei ihan älyttömästi. Tehtävät pitenevät, ja välillä pitää jopa miettiä, että mites tästä pääsee eteenpäin. Loppujen lopuksi nuo saa kyllä pelattua kun vain jaksaa yrittää muutaman kerran.

    Niitä näkyy vain kun tulee jokin uusi tapa jolla remotea käytetään, esim. kasvia pitkin kiipeäminen. En montaa peliä omista, mutta esim. Zeldassa opettaminen tapahtui niin, että toiset hahmot kertoivat mitä pitää tehdä. WarioWaressa opettaminen tapahtuu välispiikeillä.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    Nyt on Super Mario Galaxy tahkottu läpi. Tosin ilmeisesti ei aivan läpi, kun koossa oli ennen loppuvastuksen kohtaamista muistaakseni 105 tähteä, ja käsittääkseni 120 niitä pitäisi olla (121 Luigin kanssa?). Kaikki normigalaksit kuitenkin pelasin läpi, sekä hungry lumat, vihreiden tähtien tuomat galaksit sekä punaisen tähden, mutta jostain ihmeestä pitäisi vielä 15 tähteä löytää.
    Näköjään pelin läpipeluun jälkeen uusi galaksi (taisi olla purple galaxy) sekä päiväkirjaan uusi kappale ilmestyivät, joten jospa sieltä ne loput 15 tähteä irtoaisivat.

    Kaiken kaikkiaan Galaxy edustaa selkeästi Super Marioiden huippua. Wiin ohjaimilla Mariosta saa kaiken irti, ja ohjaaminen on erittäin tarkkaa ja helppoa (käsi ei puudu). Vaikeusasteeltaan se kuitenkin häviää esimerkiksi Sunshinelle, joka oli minusta laajempi peli, jossa tuntui olevan enemmän "pähkinää purtavaksi" etenkin jos halusi pelata pelin täydellisesti läpi. Toisaalta, Sunshinessa tapa, jolla loppuvastusta vastaan pelaan ja millaisessa ympäristössä se tapahtuu, oli pettymys, ja pähittäminen liian helppoa ja nopeasti ohi. Galaxyssa loppuvastusta vastaan pelaaminen oli jännempää ja hienommalta näyttävämpää, joskin Mario-veteraanille ei kuolemia senkään pähittämisessä pahemmin tule (edelleen hitusen liian helppoa -- oi niitä Nintendon kulta-aikoja, jolloin viimeiset kentät ja loppuvastuksen monesti läpäisi ainoastaan tuurilla). Edellisiin höpinöihini viitaten, tosiaan loppuakohden niitä iänikuisia ohjeita miten Wii Remotea pitää heiluttaa on vähemmän, ja lopulta peli olettaa, että pelaaja muistaa kinkkisiäkin liikkeitä ohjaimella.

    Graafisesti Galaxy on tietenkin komein Super Mario, ja komponenttipiuhan kautta 480p-tilassa 40" LCD-Sonysta pelattuna parammannäköiseksi Mariota ei kauheasti enää voi kuvitella (joskin sahalaitaisuutta hitusen on).

    Soisin Super Mario -sarjan päättyvän tähän, koska jotenkin Galaxyssa oli kaikki ne elementit tämän pelimaailman ehkä suurimman ja tunnetuimman pelisarjan joutsenlauluksi. Pelissä kuitenkin oli mukana Marion vanhat metkut kuten tuli-Mario (tosin Yoshia ei ollut edes sivuosassa mikä tosin on ihan ymmärrettävää, koska Sunshinessa se oli suuremmassa osassa ja koska tässä muutenkin oltiin sienivaltakunnan ulkopuolella) sekä sitten nämä uudet galaktuaaliset metkut, joita paremmaksi tuskin pystytään enää pistemään, ainakaan mitä tulee radikaaliuuteen. Vaikka Galaxy oli onnistunut peli, niin jotenkin tähän ehkä loppui meikäläisen kipinä ostaa mahdollisia seuraavia Super Marioita. Tuntuu jotenkin, että nyt on tästä pelisarjasta saanut kaiken mahdollisen irti. Kiitokset siis Shigeru Miyamoto vuosikymmeniä kestäneistä hienoista pelikokemuksista Marion kanssa!

    Seuraavaksi sitten The Twilight Princessin kimppuun...
     
  4. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    Lopuista 15 tähdestä...

    15 Purple comet -"tähtitehtävää" olivat hyvin pitkälti Super Mario Sunshinen kaltaisia kolikonetsintätehtäviä. Osassa niistä oli jonkin verran vaikeusastettakin, mutta edelleenkin riittävä vaikeustaso sekä laajuus (jossa Sunshine oli mielestäni omimmillaan) uupuivat hieman.

    Kun 15 tähteä oli kerännyt, käynyt uudestaan Bowserin päihittämässä ja katsonut loppuanimaation ja -tekstit, niin uutta haikeampaa animaatiota pukkasi (Mario on näissä tainnut ottaa mallia Zeldoista). Lopuksi mahdollisuus pelata peliä Luigina ilmeni (pakko kommentoida tähän, että mielestäni Luigi tässä pelissä omaa joitakin kliseisen miespuolisen homoseksuaalin elkeitä). Mitä olen lukenut, niin Luigilla tähtiä pystyy keräämään yhteensä 121 (Marion 120:een verrattuna). Oli se 121. tähti millainen tahansa, niin en taida ihan haluta kuluttaa aikaani pelaamalla peli uudestaan läpi Luigina vain sen näkemisen tähden.

    Vaikeustasosta olen kirjoittanut jonkin verran, niin pitänee kai kertoa mikä oli vaikeinta mielestäni pelissä.
    Selkeästi eniten päänvaivaa aiheuttivat ne kaksi (vai oliko kolme) kenttää, jotka koostuivat lattialaatoista, jotka kutistuivat lopulta olemattomiin tai jotka pyörivät akselin varassa. Näissä kentissä kannatti laatia strategia mitä reittiä käyttää, hypellä mahdollisimman paljon (tosin se kinkkisin niistä olikin helppo, kun muuttui vain mehiläis-Marioksi) ja olla aikailematta.

    Sunshinessa kisat olivat joskus hieman vaativiakin, ja kyllä Galaxyssä esimerkiksi Shadow Mariota vastaan sai pitää kiirettä (ellei keksinyt oikoreittejä). Rauskulla ajelu oli vaativaa, koska vesiradalla ei meinannut pysyä kunnolla aina.

    Lopuksi kentät mitkä koostuivat eteenpäin liikkuvien laattojen päällä olosta, ja tykkien, lasereiden sun muiden väistelystä olivat joskus hieman hankalia. Eniten ongelmia niissä tuotti se, että kun Mario oli ylösalaisin (tai sivuttain), niin Nunchukulla oli välillä vaikea saada Mario pysymään keskellä laattaa (ylösalaisin syvyysvaikutelma oli pettävä).

    Muuten peli oli minusta aika helppo, ja vaikka laadukkaasti tehty peli tämä oli, niin hitusen kaavamaiselta läpipeluulta se maistui. Loppuvastuksissa ei ollut haastetta (jättimäyrä taisi olla vaikein), ja kuten sanottu, viimeinen vastus (arvaatte kuka) meni läpi ilman energianmenetyksiä.
     
  5. HTL

    HTL New Member

    Liittynyt:
    16.03.2007
    Viestejä:
    26
    Saadut tykkäykset:
    0
    Graafisestikin peli on kyllä herkkua tykillä loimotellessa. Kun kyse ei ole fotorealistisuudesta, ei vieressä nököttävällä PS3:lla tunnu olevan juuri ylimääräistä annettavaa. Hyvien fiiliksien ja hehkutusten lomasta on tietysti lisättävä, että olisihan sillä annettavaa esimerkiksi juuri noiden sahalaitojen hävittämisessä. Tällainen kauneusvirhe ei näin upeassa pelissä haittaa kuitenkaan tippaakaan, vaan graafisesti peli on mielestäni täysi kymppi. Itse olen ehtinyt vasta jonnekin 40-50 tähden tuntumaan, mutta erityisesti eräs pelin alkupuolella ollut kohta jäi hienona mieleen (laitetaan se ylivarovaisesti spoileriksi, niin tulee tämäkin ominaisuus testattua):

    Mehiläiskuningattaren ympärillä pörrääminen ja sen kylkiä pitkin kiipeily oli 110" kokemuksena graafisesti yksi hienoimpia juttuja, mitä olen peleissä ikinä nähnyt. Ja Wiin kaverina on tosiaan PS3 ja PC:lläkin on tullut pelattua. Tiedä sitten, kuinka suuri osa kokemuksen hienoudesta on vain pelin hyvyyden tuomaa mielihyvää eikä todellisuudessa kuitenkaan itse grafiikan loistoa.

    Ymmärrän tunteen tavallaan. Voiko tuosta enää pistää oleellisesti paremmaksi ainakaan nykyisten 2D-näyttöjen aikakaudella? Muutamassa kohdassa, jossa Galaxy pyörähti selvästi vanhaan 2D-tasoloikkaan tuli kuitenkin sellainen fiilis, että tätä herkkua on saatava nimenomaan 2D-tasoloikkana lisää. Olisiko Nintendolla rohkeutta tehdä vielä oikein viimeisen päälle viilattu ja kiillotettu perinteinen tasoloikka-Mario?
     
  6. Gigu

    Gigu New Member

    Liittynyt:
    16.04.2002
    Viestejä:
    349
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onkohan tämä ollut tässä ketjussa? Tarkkailkaapa Super Mario Galaxy:n alku "logossa" vilkkuvia tähtiä. Jokaisessa kirjaimessa ei tähdet vilku. Graafikko/koodari on ollut perillä asioista. :D
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    En usko että olisi. Varmasti Mario-veteraanit siitä voisivat innostua (joskin esim. Super Mario World edustaa jo aika huippuunsa vedettyä tasoloikkaa -- grafiikkaa lukuun ottamatta), mutta nykyään kuitenkin "silmäkarkki" on monelle se ykköskriteeri, kun peliä/konsolia valitsevat. Pakko myöntää, että itsekin meinasin aluksi harkita PS3:n ostoa (XBOX360:stä en vain pidä), mutta sitten tajusin, ettei hieno grafiikka ole minulle se pääjuttu, vaan pelattavuus. Toki pleikkarillekin löytyy erittäin hyvin tehtyjä pelejä, mutta kyllä Nintendo on innovatiivisuudessa ollut ja on edellä. Anyway, 2D-tasoloikan tekeminen olisi ehkä liian harkitsematon riski Nintendolta, koska varmasti moni Nintendo-fani mielessään hieman ärähti siitä, ettei Wii ole HD (vaikkei muuten mitään PS3-tehoja haluaisikaan).
     
  8. KenSu

    KenSu Member

    Liittynyt:
    06.09.2005
    Viestejä:
    872
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toisaalta New Super Mario Bros on ollut todella suuri hitti Nintendo DS:llä. Ja ihan perinteinen 2D-tasoloikka se oli. Taitaa vieläkin keikkua aika ajoin myyntilistoilla korkealla eli top 20:ssä, vaikka julkaisusta on - herra juutas - jokos siitä on yli kaksi vuotta! Loistopeli kerta kaikkiaan.

    Käsikonsolit on tietty vähän eri markkinasegmentti mutta ei se mahdoton idea olisi, että kunnolla tehty 2D-tasoloikka myisi "oikeilla" konsoleilla. Ja voi sitä silmäkarkkia tehdä ilman 3D:täkin.
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    No niin, mutta DS on kannettava konsoli. En sitä tarkoita, etteikö se pystyisi 3D-grafiikkaa pyörittämään, mutta siis kannettavien konsolien perimmäinen tarkoitus jo ihan ohjauksenkin takia on pelata vähän "simppelimpiä" pelejä. Oli miten oli, niin ei minusta jonkun 2D-pelin DS-suosiosta voi sitä johtopäätöstä vetää, että varmasti jengille kelpaisi vaikkapa samainen 2D-peli uusimmilla normikonsoleilla.
     
  10. samsamsam

    samsamsam Member

    Liittynyt:
    25.04.2004
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olihan tuo threadin viestissä #12
     
  11. Jarkko G.

    Jarkko G. Samppa ja Hurricane :| Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    12 976
    Saadut tykkäykset:
    33
    Eläköön ja Hurraa!
    Super Mario Galaxy 2 teki ensinäyttäytymisensä E3 messuilla
    http://www.gametrailers.com/player/50233.html

    Toki näyttää meno kovin tutulle, mutta ei paljoa paina.
    Mielellään taas palaa Galakseille hyppimään.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    Nyt on Super Mario Galaxy 2 pelattu "läpi" kahdesti ja kolmas kierros, vihreät tähdet, on menossa (tähtiä koossa runsaat 190 kappaletta). Gamespot arvosteli tämän pelin täyden kympin peliksi, joka kaiken lisäksi on tehty Mario-veteraaneillekin haastavaksi. Kyllähän tässä pelissä mielikuvitusta on käytetty uskomattomalla tavalla ja visuaalisesti sekä kenttäideoiden näkökulmasta tämä on huikea pläjäys. Kentät ovat kuitenkin suhteellisen lyhyitä ja varsinaisella läpipelaamiskierroksella haasteita ei juuri ollut -- mikä muuttaa pelaamiseen välillä ikävän mekaaniseksi. Jotenkin sellainen kuva jäi ensimmäisestä Super Mario Galaxystä, että siinä kentät olivat laajempia ja usein selkeästi haastavampia.

    SMG2 on tietyllä tavalla mestariteos huikean visuaalisine ja kekseliäine kenttineen -- ja olihan Yoshiakin kiva nähdä pitkästä aikaa. Toisaalta kentät olivat ensimmäistä SMG:tä merkittävästi lyhyempiä eikä hehkutettu haastavuus ollut kummoista. Erittäin suositeltava peli tämä silti on.
     
  13. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    Nyt on kaikki tähdet sitten kerätty (SMG2). Sinänsä 242:sta tähdestä 241 olivat helppoja, mutta tuo 242. tähti oli oikeastikin vaikea (piti kehittää rutiini ja strategia, jotta homma hoitui). Noiden vihreiden tähtien keruu oli ehkä hieman tylsää (niitä oli paljon ja piti koluta samoja kenttiä läpi), mutta kyllä tuo aina mielekkäämpää on kuin SMG1:ssä Luigilla pelaaminen koko pelin läpi (päästäkseen pelin täysin läpi).
     
  14. Kiila

    Kiila Active Member

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 663
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vieläkin on alkuperäinen SMG vaiheessa, taisi olla jotain 40 tähteä kerättynä kun ei enää napannut. Syynä oikeastaan tylsistyminen koko Wiihin, mikä on ollut kohta vuoden päivät kaverilla tupereita varten lainassa.
     
  15. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 127
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos pidät saavutuksien keräämisestä ja vähänkään RTS-peleistä, niin saavutuksia meinaan piisaa StarCraft kakkosessa. Näistä vielä suuri osa tuntuu ihan haastavilta. Tulisi nyt Wii 2 jossa toimisi alkuperäisen pelit ehostettuina ;)

    ETP:
    Diablo III on täälläkin odotuslistalla korkealla, Nox oli kanssa ihan mukava. Jos Diablo-hammasta kolottaa, niin kannattaa kokeilla alla olevaa pläjäystä. Tuota uutta Diabloa joutuu kuitenkin odottamaan ainaskin lähes vuoden.

    http://www.torchlightgame.com/
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2010
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 101
    Saadut tykkäykset:
    95
    Ei minulle saavituksien kerääminen ole tärkeää. Nuo konsolipelit kai ovat vain sellaisia, että kun niihin on kerta monta kymppiä tuhlattu, niin silloin ne pelataan kunnolla (eikä melkein) läpi. Toki myös se, että olen pienestä asti omistanut ja pelannut jokaisen Marion läpi velvoittaa. :D

    SC2:sta olen harkinnut, jos ei muuten niin tulevan iMacin tehojen testimittariksi, mutta vaikka Command&Conquer -veteraani olen, niin jotenkin olen jättänyt tietokonepelaamisen taakseni. Diablo III:n tosin ajattelin hankkia, kun aikoinaan pidin todella paljon PC:llä hyvin aliarvostetusta RPG:stä nimeltä Nox.