Subwooferia etsimässä!

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana mohaa, 07.04.2010.

  1. Ameba

    Ameba Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2014
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ok, mietin vain ,että koska mulla ei todellakaan ole paljoa kokemusta paremmista subbareista niin miltä sen pitäis sitte kuullostaa jos se on hyvä :D.. Siksi kysyinkin täällä että onko tuo specsien perusteella hyvä ja että onko kenelläkään mitään kokemusta/tietoa tosta subista. Sama pätee myös tohon Prosoniin.
     
  2. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 769
    Saadut tykkäykset:
    489
    Paradigmin subit on käsittääkseni olleet paremmasta päästä, joten minä ainakin ostaisin tuohon rahaan.
    Tuosta toisesta ei sitten ole mulla kyllä mitään hajua, Ruåttalainen näkyy olevan.
    BTW: Huono on kuukkelisi hakemaan, meikällä kun löytyy ihan ekana...

    T: Vesku
     
  3. Anselm

    Anselm Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2015
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi,

    Sain viimein päivitettyä vahvarin kotieteatteriin ja päätin että vanhalle Jamon subbarin tapaiselle on aika antaa niskalaukaus ja hankkia uusi tilalle. Vaikka kunnon hifistit kokevat usein vain vilunväristyksiä Jamon kuulleessan, niin olen jostain kumman syystä jo
    n. 20 vuotta ollut mieltynyt ko. valmistajan äänilootiin ja olen nytkin päätymässä Jamon uuteen J112 subiin. ( http://www.jamo.com/speaker-types/subwoofers/?sku=J112SUB). Näkö/koko miellyttää silmääni ja halutessaan sen saisi langattomaksi. Tingattu hinta olisi Suomesta karvan alle 600/kpl. Olin jo varmistamassa tilausta kun huomasin että "emoyhtiöllä" Kilplischillä olisi myös uusi järeämpi vastaava (http://www.klipsch.com/R-115SW). Vaikka ulkonäkö jo koostaan johtuen ei niin mielllytä, niin samoin saisi langattomaksi ja toisto menisi paljon alemmaksi. Hinta olisi sakumaasta tuotuna hieman yli 800 e.

    Mitäs tekisitte jos nämä olisivat vaihtarit? Mitään järkeviä testejä en kummastakaan netistä löytänyt. Kotiteatteri on n. 16 neliötä puuronkoisessa talossa ja siitä n. 4 neliötä on vaatehuoneena (joka on erotettu kevyellä liukuovellisella seinällä ja jossa on tykki & muut laitteet). Muut 7.1 sarjan kaiuttimet on Jamo D500 sarjaa (http://www.jamo.com/search/?sku=D500). Akustiikka on hoidettu paksuilla matoilla ja verhoilla, mutta yleisesti toistaiseksi aika heppoisissa kantamissa.

    Olen kiitollinen kaikista kommenteista!
     
  4. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Leffakäyttäjällä on aika olennaista, että subbari toistaa ns. alas asti (ainakin 20hz). Jälkimmäinen täyttää ehdot. Lisäksi siinä on 15" elementti, mikä on hyvä.

    Paperilla tuolle lupaillaan aivan tolkuttomia äänenpaineita (122db), joka on enemmän kuin sellaisista klassikoista kuin BK Monolith DF+ taikka SVS:n 12" mallit käsittääkseni puhtaasti lähtee (esimerkiksi SVS PB-12NSD ei ylitä 110db). Ja tuo väittää repivänsä sen vielä 800w vahvistitehoilla.

    Että jos tuo todellisuudessa on tuollainen hirviö, niin hyvä diili. Vähän kuitenkin veikkaan, että on mainososasto päässyt kirjoittelemaan numeroita. Leffateatterienkin huippupaine bassoilla on "vain" 115db, ja aniharvassa leffateatterissa tuutataan referenssivolumeilla. Saati kotioloissa.
     
  5. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Osta tuo klipschi, se on kova laite. Tuon karvalakkiversiosta (SW115 ilman Reference R:ää) mitattiin 16,5hz -3dB huonekäytössä kaverilla. Maksimiäänenpaineeseen en ota kantaa, kuitenkin kun kattoo klipschin peruskajareita, niin onhan ne helvetin herkkiä.
     
  6. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Joo sen verran, että tuolla hinnalla (jälkimmäinen) tuo on paineen ja ulottuvuuden osalta kova peli, vaikka spekseissä olisi 10% markkinalisää.

    Se, miltä se kuulostaa, selviää vain kuuntelemalla, mutta en olisi siitäkään hirveän huolissani, päinvastoin..

    ..eli en missään nimessä tarkoittanut vähätellä.
     
  7. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 763
    Saadut tykkäykset:
    325
    Ulottuu mullakin SVS SB12-NSD 16 hz -3 dB omassa kämpässä, että niin...
     
  8. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    No ainahan niissä on markkinalisää......sitten jos testataan kunnolla "puolueettomasti"niin voi jopa totuuttakin löytyä....painotan sanaa puoluettomasti.


    Toki hyvältä suorituskykyiseltä peliltä vaikuttaa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.01.2015
  9. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Ja ? Mun SI 18" 10hz -3dB ja mun isä on vahvempi kun sun ja minä oon vahvempi kun sinä... isompi kartio parempi kartio :hitme:
     
    Viimeksi muokattu: 07.01.2015
  10. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 763
    Saadut tykkäykset:
    325
    Niin lähinnä hain tolla kommentillani sitä, että oikeastaan aivan sama, mihin saakka se huoneessa ulottuu. Vapaakentässä pitäisi mitata, jos haluaisi paremman käsityksen itse subbarin ulottuvuuskyvystä.
     
  11. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    No niin. Jos tulkitsen oikein, niin latexiin pointti oli, että ainakin tuo speksin väittämä ulottuvuus toteutuukin suurella todennäköisyydellä. Eli siltä osin asia kunnossa.

    Ja sikäli, kun kukaan ei kuuntele vapaakentässä, niin mitäpä sitä mittaamaankaan, kun valinta on jo tehty noiden kahden välillä. Kysyjällä on tasan kaksi vaihtoehtoa, näemmä.

    Anteeksi vain, mutta jotenkin tuntuu siltä, että loukkaannuit kun joku on ostamassa muuta subwooferia kuin SVS:ää, ja sen suorituskykykin vaikuttaa olevan kilpailukykyinen samaan rahaan...
     
  12. zanteri

    zanteri Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.12.2004
    Viestejä:
    562
    Saadut tykkäykset:
    15
    Pakko todeta, että tää svs hypetys alkaa olemaan samaa luokkaa kuin aikanaan peerless xls.
    Ei siinä mitään varmasti hyvä vaihtoehto, mutta joskus tuntuu ettei joidenkin mielestä ole enää muuta vaihtoehtoa.
    Tuo kysyjän mainitsema subi on varmasti pätevä ja asiansa hyvin ajava kaiutin.
    Markkinoilla on paljon hyviä subeja, kun vaan pitää katseen avarampana.
    En siis mitenkään aliarvio svs:n tuotteita.
    Tuo klipsch vaikuttaa mielenkiintoiselta. Monesti itsekkin tullut tutkailtua tuon merkin tuotteita.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2015
  13. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Minähän en näistä subwoofereista ymmärrä tuon taivaallista mutta olen ollut siinä uskossa että pelkkä ulottuvuus ei laadusta juuri kerro, paitsi jos sattuu haluamaan vain ja ainoastaan ulottuvuutta. Vai mittailiko Zipman silloin muinoin säröt, kompressiot, groop delayt, decayt ja mitä nitä nyt olikaan ihan vaan aikaa tappaakseen? Ei siinä, kyseinen klipsch saattaa olla ihan jumalainen vekotin mutta ilman jotain muuta mitattua dataa sijoittaisin henkilökohtaisesti tuon vajaan tonnin johonkin muuhun. Anselmilla onneksi tilanne siinä mielessä helpompi että vain nuo kaksi vaihtoehtoa...
     
  14. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ei se pelkkä ulottuvuus ja paine kerro koko totuutta. Eikä muuten kerro koko tuo mittauspatterikaan. Viimeisenä on kuitenkin omat korvat (ja infrataajuuksilla muukin kroppa).

    Mutta kun eipä ole Zipmanin mittaamia SVS:iä taikka monia muitakaan enää myynnissä.

    Tämä koko keskustelu on ihan jossain tuolla sivuraiteella. Tiivistetääns vähän:

    - minä: ainakin paperilla tuo on jopa epäilyttävän hyvä, joten perusasioiden kanssa tuskin tulee ongelmaa, ellei sitten ole mainososasto temmeltänyt ihan tosissaan. Se, miltä kuulostaa, selviää kokeilemalla.
    - latexii: sisarmalli on tullut mitattua, ja ainakin tuo ulottuvuus toteutuu in-room.
    - eräs henkilö: kyllä kuule munkin SVS pystyy...

    and we are off. Kukaan ei kysynyt, mihin SVS pystyy taikka ei pysty. Kukaan ei väittänyt, etteikö joku toinen subbari olisi viisi euroa halvempi ja antaisi ainakin 0,01% vähemmän säröä 105db paineilla. Ainoa asia, mitä kysyttiin, oli että jos noista kahdesta pitää valita, niin kumpi.
     
  15. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 763
    Saadut tykkäykset:
    325
    En minä loukkaantunut. En tiedä, mistä tällaisen idean edes sait? Toin vain esille oman kokemuksen. Jos suljettu 12" elementillä varustettu menee yhtä alas kuin refleksi 15":lla, niin onko tuo refleksisubi siltä osin sen parempi? As in, onko tuo 16 hz -3 dB niin ihmeellinen siinä tapauksessa? Toki maksimipaineet ovat asia erikseen, mutta niitä tuskin kumpikaan on mitannut.

    Olen kuullut subeja, joille valmistaja lupaa esim. 20 hz -3 dB, mutta jotka tietyssä huoneessa kuuntelupaikalla eivät ole saaneet mitään aikaiseksi kys. tajuudella.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2015
  16. zanteri

    zanteri Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.12.2004
    Viestejä:
    562
    Saadut tykkäykset:
    15
    Ei muuta kuin klipsch:ä tilaukseen. Vakuuttavan oloinen
    laite ja nättikin vielä.
    Tämä mun mielipide, eikä siis kokemusta laitteesta.
     
  17. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ei, mutta viittaaa siihen, että ainakin ulottuvuuden osalta ongelmia ei ole luvassa ja valmistajan ilmoitus pitää jopa paikkansa. Minkä luulen olleen se pointti. Itse otin esille, että valmistaja ilmoittaa jotain, mutta noissa voi olla mainosta päällä, johon latexii vastasi, että vastaavasta mallista on mitattu tuo, ei ongelmia.
     
  18. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lähinnä tuossa kiinnostaa että millä taajuudella ja missä oloissa tuo 122db on saatu, meneehän suljettu diy ärjykin ainakin käppyröiden mukaan (puoliavaruudessa) tuolla teholla ~120db@60hz.
     
  19. Anselm

    Anselm Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2015
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    katso liitettä Leffahuone.jpg

    Kiitokset asiantuntevista kommenteista! Taidanpa laittaa Klipschin tilaukseen. Ainut hienoinen ongelma on sijoittelu. Kuuntelulle paras paikkahan selviää kokeilemalla ja tod. näk. asettunee varmaan johonkin etuseinälle valkokankaan alla olevan keskikaiuttimen tietämille (ks. kuva kohta 1.) Tästä tullee kuitenkin visuaalinen käytännöllinen ongelma johtuen koosta (ja etenkin vaimon "innokkuudesta ko. viritelmien suuntaan). Teknisesti minulla olisi mahdollista tehdä aukko etuseinään, mutta aiemmin suluissa mainitusta syystä johuen joutunen sen hylkäämään. Toinen mahdollisuus olisi sijoitaa se taakse vaatehuoneeseen jota käytän projektori/laite huoneena. Pelkään kuitenkin että subi takana paikallistuu koska joudun ohjaamaan sille pääkaiuttimien suhteellisesta pienuudesta johtuen aika korkeita taajuuksia. Ongelma on kuitenkin varsinaisesti että vaikka välisenä on kevyt kyprokkiseinä, niin siihen on ihan käytännön syistä (muista kuin aiemmin mainituista) vaikea tehdä reikiä (putkia ja johtoja kulkee seinän sisässä).

    Kysymykseni onkin teille että onko jo lähtökohtaisesti "No go" sijoitaa ko. subia kyseiseen tilaan? Jos ei, niin onko se sitä silloin jos ei tehdä aukkoa kuuntelutilaan, vaikka luvattujen tehojen puolesta se varmaan tuntuisi toisellakin puolella.Tuleeko tällöin jo varpiolla seisovia aaltoja yms. äänen vääristymiä jotka eivät olisi mielekkäitä katselu/kuuntelu elämykselle.

    Mahdolisia paikkoja olisi joko suoraan kuuntelutilan takana (2 ja 3). Jos seinäeste aiheittaa ongelmia, mutta taakse sijoitus muuten on mielekästä, niin tilassa on liukuovet jotka voidaan avata ja tällöin esteetön sijoitus on myös mahdollinen (kohta 4), tosin johtaa vaimon kengätelineiden purkamiseen ja tuo hieman tykin huminoita kuuntelutilaan.
     
  20. Anselm

    Anselm Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2015
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    ..No joo sijoituspaikkana kakkonen ei ainakaan toimi seinän läheisyydestä johtuen.