Kumpi sitten on viisaampi pitää kyseisessä kotelossa, tuo Peerless Resolution 15" (löytyy laatikosta) vai nykyään kiinni oleva Spl Dynamics XTR-380D2? Pääseekö Peerlesillä matalammalle kuin tuolla Spl:llä? Edit: Ja miten tuo viritys sitten, onko mulla n.23hz viritetty kun mulla on 23cm 4" tai 6" aeroportti? Ja onko se sopiva edes?
Minä pitäisi kyllä tuon SPL:n paremman näköinen vaste kuin Resolla (tiedä sitten onko parametrit oikein). Mutta jos sulla on noin 100 millin putki, 23 senttiä pitkä, sillä on viritys 28 hertsiä, 23 Hz:in vaaditaan 38 cm luokkaa ja jos päiden kanssa kokonaispituus vähän enemmän. 6-tuuman röörillä oltaisiin jo melkein puhetaajuuksilla Eli pidempää putkea tarvitsisit. Mutta luulen, että nyt mättää jossain muualla, oletko varma, ettei siellä jossain signaalitiellä joku härpäke leikkaa bassoja pois yms. Onko sähköinen vaste selvillä kaiuttimien napoihin asti? Onko vaiheen kääntö subbasella kokeiltu? jne.
HUOM! The T.Amp E-800 on sillattu nykyään! Tässä nykyisessä Spl:ssä tökkii, se kun se ei vaan kestä näitä tehoja mitä voin sille ajaa.. ja näin se jää ehkä jopa jälkeen ylä-äänistä. Käytäntöä: Vahvistinlenkki tietokoneelta subille: Tietokone -> Yamaha HTR-6130 -> Philips DFR 1600 -> Tapco mix.120 -> Reckhorn B-1 -> The T.Amp E-800 Reckhornin asetukset: - Subsonic Frequency = 10 hz - Boost level = 0 db - Boost Frequency = 20 hz - High Cut = n. 100 hz Voisko säröily johtua säädöistä? (ainut mistä voin säätää bassoja on äänikortti) Äänikortin bassosäätöjä: - Crossover Frequency = 10 hz - EQ poistettu käytöstä En tiedä paljon tuo T.Amp E-800 antaa sillattuna tuolle elementille (mistä tiedän mikä kuorma on tällä hetkellä?) nyt, mutta Spl:n tehonkestoksi luvataan 1000w rms / 2000w peak ja en usko että tuo T.Amppikaan antaa yli 1000w -> Spl:n ei pitäisi säröillä edes täysillä..?
Eikö tasoa voisi pudottaa aktiivijakarista ja/tai vahvistimesta, signaali pääsee leikkaantumaan? Yritä värkätä 4.asteen tai 6.asteen bandpass-kotelo..
Tuo putki on 100millin (eli 4"?) putki.. siis hyvä vai huono asia? : D Mitä saavutan pidemmällä putkella? Millainen "härpäke" voisi leikata bassoja pois? Edellisessä viestissäni laitoin säätöjen tiedot esille.. siitä vain katselemaan ja moittimaan :thumbsup: Miten voin tarkistaa tuon vasteen.. jollain yleistesterillä? Vaiheenkääntöähän ei minun laitteissa taida olla ollenkaan?
Simulaation mukaan XTR-380D2 100l kotelossa viritettynä 28Hz antaa enimmillään 118dB äänenpaineen 30Hz alkaen. E-800:lla ajettunakin (800W) ääntä pitäisi saada irti ~117dB eli veikkaan että vika on jossain muualla kuin elementissä. Miten "tehonkeston ylittyminen" ilmenee? Onko signaaliketjun tasot+gainit säädetty oikein, ettei esim. vahvistin saa liian suurta signaalia sisäänsä ja leikkaa sen takia?
Yksi asia mitä nyt voisi ainakin säätää on tuo subsonic, sellainen kun on olemassa. Kun viritys on ~28hz, niin sopiva subsonic säätö voisi olla 25hz. Nyt elementillä ei ole mitään kontrollia alle 28hz taajuuksilla, ja elementti pääsee täten vatkaamaan poskettomasti kovilla tasoilla. Ajele pistetaajuuksia vaikkapa 35hz alaspäin ja tarkastele silmällä, että missä kohtaa elementin liike alkaa kasvaa jyrkästi. Tämän näkee silmällä. Kun "taitekohta" löytyy, säädä subsonicia niin, että elementin liike alkaa vähentyä. Säädä subsoniciin semmoinen arvo että yli 30hz taajuudet kuuluvat vielä hyvin, mutta 30hz alapuolella elementin liike ei suurene ainakaan paljoa. Tämä suojaa elementtiä ja vahvistintakin turhalta kuormitukselta ja tehoreservi saadaan käyttöön elementin toistoalueelle.
Mielstäni voisi olla 10-15 senttiä pidempi rööri, jotta edes lähempänä 20 kuin 30 hertsiä olisi viritys. Ajattelin vain, että millainen on tuon Tapcon taajuusvaste, mutta aikahyvä ainakin speksien mukaan on. Mielestäni ihan hyvin voisi kokeilla kääntää subbasen johdot ja kuunnella, kummin päin jakotaajuuden tienoilla kumoaa toisensa (subi ja pää-ämyrit) ja subihan on silloin vääripäin. Kyllä itsekin luulisin, että jossain muualla signaalitiellä nyt signaali leikkautuu, en nyt uskoisi sinua niin kuuroksi, että 110 desibeliä ei riittäisi
Kannattaisiko subin sioitusta muuttaa? Ainakin tässä minun kopperossani subin paikan muuttaminen puolella metrillä vaikuttaa todella paljon. Sekä sivuttais että pystysuunnassa.
Tämä laiteketju kyllä kummastuttaa... Mitä virkaa on tuolla Phillipsillä ja Tapcolla? eikö signaalia voi vetää suoraan Yamahan sub-outista Reckhornille? vaikka Reckhornissa onkin stereo-input, mikään ei silti estä vetämästä sinne monoa jompaankumpaan puoleen. Turha signaalin ketjuttaminen saattaa juuri pahimmillaan tuoda ääneen kaikenlaista ylimääräistä.
Tehonkeston ylittyminen ilmenee sellain, että elementti ns. hakkaa pohjaan.. Kuuluu sellanen tietty ääni aina ku basso jymähtää kun "tehonkesto ylittyy".. sellanen ääni että siellä ottaa joku johonkin kiinni? Mitkä olisi hyvät tasot + gainit? Tietokoneesta ääntä on normikuuntelulla (suhteellisen hiljainen) sellaset 10-20%, Yamahan vahvarissa on -45db, Philipsin vahvarissa on vol. 45, Tapcon mikserissä on minimillä, Reckhornissa on Main level max, T.Ampissa on vähän yli puolen välin A-kanavan nappi ja B-kanava nollilla.. Tuosta tulikin mieleen.. T.ampin siltaushan on näin: 1+ = plus ja 2+ = miinus Tarkoitetaanko tuossa yhtä ja samaa speakonia, eli kun yhdessä speakonissa on neljä napaa (1-,1+,2-,2+) niin tarkoitetaanko siltausohjeessa, että siltaus pitää tehdä yhteen kanavaan vai kahteen kanavaan? Yleensähän siltauksessa käytetään kahta kanavaa.. niin tuli mieleen kun itse laitoin pelkkään A-kanavan yhteen speakoniin liitännät noin.. Mitä jos siltaus pitääkin tehdä niin, että yksi johto per speakon/kanava? .. eli A-kanavaan 1+ = plussa johto ja B-kanavaan 2+ = miinus johto EDIT: Nykyisillä liiitännöillä tämä tarkoittaa sitä, että siltaus ei olisikaan käytössä ja vahvistin antaakin vain normaalit tehot (2x 440W into 4 Ohms, 2x 240W into 8 ohms).. Jos siis johdotus meneekin ym. tavalla (kahteen kanavaan yksi johto per kanava) niin käytännössä vahvistin ei ole sillattu ja ei anna vieläkään kuin about puolet maksimi tehoistaan?
Elementin ei pitäisi noilla tehoilla kolista laitaa, paitsi oikein matalilla taajuuksilla, koska kotelo viritetty melko ylös. Mutta melko samanlaiselle kuulostaa, jos signaali leikkautuu matkallaan monen laitteen läpi. Miksi muuten kaksi kotiteatterivahvaria peräkkäin?? Yamaha ja Philips vai onko kansa ymmärtänyt jotain väärin? Vaikea tuollaisessa ketjussa on tietää laitteiden tasoista, pitäisi mitata, mikä on taso missäkin välissä todellisuudessa. Samalla pystyisi katsomaan, jos leikkautuu jossain. Tuo hieman ihmettyttää tuo Tapcon mikseri, siinähän minimi on -50 debbaa tai jotain (ihan muistelisin). Ei kai siellä ole mikään mikrofonivalinta päällä tai muuta vastaavaa, se voisi selittää leikkaamisenkin. Eiköhän ne samasta liittimestä löydy, jos kerran kuuluu. Voithan koittaa laittaa toiseen kanavaan, jos liittimiä löytyy tai jos laita 1+ ja 1- välille, pitäisi kuulua 6dB hiljempaa, kun ei sillattuna. Korvalla pitäisi erottua. Tuntuuko vahvistimen molemmat kanavat lämpenevän samalla tavalla??
Subsonicin säätö ei vaikuttanu ainakaan ääneen 40hz ja 30hz pistetaajuuksilla. 40-100hz kuuluu voimakkaimmin, siitä ylös ja alaspäin mentäessä ääni alkaa heikentyä.. 30hz on jo selvästi heikompi kuin 40hz.. 20-40hz elementti liikkuu eniten.. miten siis säätää subsonic? Sanoisko että 21hz alkaa kuulua jo todella hiljaa, että hyvä että kuulee edes.. 19hz on viimeinen taajuus jonka kuulen edes jotenkin tietokoneen tuolilta kuunnellessa (kaikki taajuudet kuuntelin samalta paikalta). Ihmetyttää sekin kun subista kuuluu vielä selvästi 250hz pisteet.. normaalia vai ei? Tästä parin metrin päästä katsottuna tuo elementin liikerata ei muutu ollenkaan.. Kuuntelin 30hz taajuutta ja säädin subsonicia niin, että elementin liikerata pieneni selvästi ja nyt subsonic on n. 130hz.. ei hyvä? EDIT: Normaalisti mulla lähtee Tapcon ulostuloista y-haarat, mutta kokeilin näitä säätöjä ilman y-haaroja, eli Reckhorni suoraan Tapcoon kiinni ilman haaroja..
Voitko selittää vähän enemmän tuosta johtojen kääntämisestä käytännössä..? Mistä tiedän paljonko saan desibelejä ulos subista ilman db-mittaria? Ei kai ole olemassa mitään raitoja siihen? : DD Jos tietäisin paljon saan db, niin olisi helpompi ehkä kontrolloida bassoja kohilleen ja tietäisi "hävikin" jne.. Onko tuo 117db ns. täysillä ilman säröjä ja puhtaalla soundilla vai miten? Mitataanko tuo 117db tai muutkin db:t elementin edestä tietyltä etäisyydeltä? (miltä etäisyydeltä tuo 117db olisi teoriassa/käytännössä mahdollista?) Subin sijainti on tosin aika huono.. sängyn ja seinän välissä ja subin päällä on vielä n.20mm levy päällä, jonka päällä on teline vahvareille ja telkkarille.. Tämä vaikuttanee asiaan paremmin.. Kun saan "irroitettua" subin tuolta alta ja takaa pois niin koitan kahta muuta paikkaa subille..
Philipsi ajaa toista kotiteatteria, jonka aion poistaa n. kahden viikon kuluttua kun saan sen myytyä kaverille.. tällöin Philipsi jää pois kuvioista kaiuttimineen kaikkineen.. Samalla myös tilaan ja laitan 2kpl passiivikajareita molemmin puolin tietokoneen näyttöjä.. Nämä 2kpl yksilöitä ei ole vielä tiedossa, mutta max. 200e voisin sijoittaa niihin.. Näitä kahta kaiutinta tuuraa tällähetkellä juuri tuo philips ja sen kaiuttimet.. Onkohan siitä haittaa, jos laitan tornien kanssa samaan front- liitäntään ne uudet passiivit, jotka aion hankkia? Yamahassahan tosin on tuo Front A- ja B- liitännät erikseen, mutta molemmat eivät voi olla yhtäaikaa päällä, joten toinen pari pitäisi olla pois käytöstä.. Ehdotuksia otan myös vastaan näistä passiiveista, jotka sopisi tuon Proson Libra 653 SA 5.1 -sarjan kanssa.. Olisiko Proson Conquest 5010 MK2 -pari passeli tuon jo valmiina olevan Prosonin kanssa vai onko parempia vaihtoehtoja? Conwuest 5010 MK2- parille tulisi hintaa vain 120e/pari.. 50 - 32 000 hz ja herkkyys 91db..
Kansa on ymmärtänyt oikein, kaksi kotiteatterivahvaria siksi, että ne on kertynyt ja jäänyt ylimääräisiksi.. Tässä näkyy kuvassa mitä virkaa Philipsin sarjalla on ja myös uusien passiivien sijainti.. kaikki oleellinen (myös subi): http://www.aijaa.com/v.php?i=4575739.jpg Miten voisin mitata laitteiden tason? Mikäs Tapcossa ihmetyttää? (Min. on -60db) Ei siellä ole mitään mikrofonivalintoja mun mielestä päällä.. Line 1 tulee kuitenkin sähkökitaran efektipedaali kiinni, mutta sehän ei vaikuta mitään..? Tapcossa kun laittaa 9/10 kanavasta napin pohjaan mikä on ylhäällä +4 ja alhaalla -10, niin sen alapuolelle syttyy "Peak" valo.. eikä 9/10 liitännöissä ole mitään kiinni. Mitä tarkotat tuolla "1+ ja 1-" jutulla? Ja miten voin koittaa lämpeneekö kanavat yhtä paljon?
Ja kaikki pitää olla käytössä Skooppi on toisinaan kätevä. Vielä muutama utelu tuohon Tapcoon liittyen. Sulla siis siirtyy Philips - Tapco 120 välillä kanavat RCA-piuhalla, missäs sen piuhan pää on Tapcossa kytkettynä ja mikä siellä on sen kanavan inputin gain-asetus? Kun niissä inputeissahan on gain asetus, jos siellä on kauheasti plussaa ja masterilla on taas -60dB vaimennusta, ettei signaali leikkaa mennessään mikserin läpi?? Siis tarkoitin tuolla 1+, 1- sitä, että silloin subbari ei ainakaan olisi sillattuna, niin tietäisi onko siellä yhdessä speakonissa varmasti molempien kanavien signaalit. Tai sitten kytkeä ihan peristeisiin liittimiin, plussiin.
Tämä epäillyttää minuakin. Sopiva sisäänmenoasetus voisi olla niin, että kun on ~1/3 masteria auki, -20db ledit vilkuttavat masterissa. Yleensä mixereistä säädetään sisäänemenot trimmeistä sopivaksi ja masterilla pelaillaan sitä varsinaista lähtövoimakkuutta.
Mikäs toi skooppi on tai mitä tarkotat? Philips - Tapco 120 välillä on rca-rca piuha, eli Philipsin "Main" Outista Tapcon Rca- Inputtiin. Tuosta tuli mieleen, että oisko olemassa jotain viisaampaa kytkentää? Nimittäin Rca-inputille ei ole gaineja eikä mitään muutakaan säätöä.. Rca-inputeissahan ei ollut mitään säätöjä, niin ei ole ongelmaa gainin ja masterin takia leikkautuvaa signaalia..? Alunperin kun ostin The T.amp E-800 vahvarin niin säädin speakonin kanssa, kunnes sain ääntä tulemaan, mutta asetuksia en muista.. Vasta n. viikko sitten sain sillattua vahvistimen ja heti lähti samoilla säädöillä enemmän potkua.. ja subi lähempänä pohjia.. Tällähetkellähän subi on kytketty niin kuin siltausohjeessa lukee ja molemmat piuhat (+ ja -) samassa speakonissa A-kanavassa.. Tulipahan mieleen, ettäauttaisikohan tätä asiaa, jos ostaisin sellaisen viritinvahvarin, missä on Sub pre-out? Jos otan "vahvarilinjasta" philipsin ja tapcon pois, eli laitan Yamahasta - Reckhornille ja siitä T.ampille niin basso hiljenee tajuttomasti.. Kun taas philips ja tapco on mukana ja nostaa tapcon Main Mixiä niin johan alkaa potkua löytymään!
Sain tarjouksen seuraavista tuotteista: Proson Libra 653 SA- kaiutinsarja (ilman subia tietty), reckhorn b-1, the t.amp e-800, Spl Dynamics XTR-380 D2 boksilla.. veli tarjos 500e.. kannattaako myydä? EDIT:Toisin sanoen: saanko 500-700e paremman aktiivisubin, centerin ja frontit? tähän hintaan en siis tarvii surroundeja.. ne tulis myöhemmin.. Ajattelin käydä paikallisessa äänentoistoliikkeessä ja kysyä saisinko kotiin testiin 1-2kpl aktiivisubeja ja etupään kokonaan.. Subin voisin ajatella Audio Proksi ja etupäästä en ole varma.. Hintajaottelu voisi olla n.200-300e subille, 100-200e centerille ja fronteille loput eli 200-400e.. parempia jaotteluja?