Muuntajana riittää sellainen mikä antaa 12VDC ulos. Virroista en uskalla mitään mennä sanomaan, mutta muutaman sataa milliampeeria muistaakseni riitti omalle autojakariviritykselle aikoinaan. Vähempikin voi riittää. Noita autojakareita pitäis löytyy biltemasta ainakin. Sit jotkut isommat autotarvikeliikkeet vois myydä myös.
No minkäslaista suodatinta kannattas hommata tolle subille ja boksille, kun suodattimia löytyy alipäästöä 30hz jne? Boksihan on noin 100L refleksillä about 20hz virityksellä. Monona soittelen. Ja tosiaan tällä subilla soitetaan myös paljon leffoja, eli matalalle olisi tavoite päästä.
No ainakaan niissä karvalakkihalpisjakareissa ei paljoa säätöjä löytynyt. Jakotaajuudelle oli 3-pykälää, oisko ollu 60,80,100 Hz ja sitten tasonsäätö trimmerillä molemmille kanaville erikseen. Kannattaa käydä kiertelemässä ja katselemassa, minkälaisia löytyy. Bilteman valikoimista näköjään poistunut tuo suodin, kun äsken tarkistin.
Kai se on sitten ensiviikon puolella käytävä kattelemassa. Mutta mitä alipäästöä lähtisin ensisijasesti ettimään? (musiikki & leffat)
Niin eli tuosta alipäästötaajuudesta on ilmeisesti kyse? Hieman hankala mennä sanomaan, kun en tiedä millaiset pääkaiuttimet sinulla on ja miten ylös tuo subbarisi toistaa kivuttomasti. Omassa kokoonpanossa (AW-6i kaiuttimet ja Audio Pro B1.36 subbari) musiikki ja leffat kuulostaa parhaalta kun jakotaajuus on 60 hertsissä. Subbari toistaisi kyllä korkeammaltakin, mutta alkaa jo kuulostaa karmealta kun mennään yli 60 Hz taajuuksiin. Ja jos mennään jakotaajuudessa alle 60 Hz niin äänestä katoaa se "potku".
No mulla on Philips DFR 1600 kotiteatteri vakio kajareilla ja subilla. Alipäästöstä on kyse, tuskin ylipäästöä tarvitsen? Peerlessin tietoja löytyy täältä: http://www.hifitalo.fi/shop/sivut/resolution15.doc
Nää ehkä olis päteviä vaihtoehtoja http://www.audioparts.fi/cat/product_details.php?p=207 http://www.audioparts.fi/cat/product_details.php?p=206 On tosin ihan kotihifiä Tai sitten esim autostudion sivuilta saa esim 75hz/-12db jakosuodinta joka pistetään ennen vahvistinta. Periaatteessa saman ajaa kuin kotiteatterin oma jakari.
Onkohan tossa Spl Dynamics S-1200D vahvarissa hyvät suotimet? Tässä linkkiä vahvarin spekseihin: http://www.powerset.fi/autohifi/spldynamics/s-1200d.htm Eikös tuo LPF ole jo aika kätevä itsessään ja sitten tuo subsonic ja phase lisäksi, eli bassot pitäisi saada kohilleen? Onko iso muutos, jos laittaisin tämän suotimen lisäksi: http://www.audioparts.fi/cat/product_details.php?p=207
LPF on juuri alipäästösuodin mikä subbarille täytyykin olla. Tuolla subsonicilla sitten leikataan alapäästä alimmat pois jos on tarvetta. Ihan näppärän oloinen autolaite. Tuskinpa tuon kanssa enää tuota reckhornia tarvii, koska samat ominaisuudet periaatteessa molemmissa. Mut tosiaankin, tuo spl dynamics autoon, ja reckhorn + t.amp kotiin, eiksje?
Joo noinpäin laitan vehkeet, mutta tosin vasta ensi keväänä, jolloin budjetti sen sallii kun pitää ostaa uusi auto. Eli ensin mennään auto vehkeillä kotona kevääseen asti ja sitten ostan t.ampin ja rechornin kotiin, jolloin laitan autokamat autoon. Sitten tuosta boksista vielä. Onko se nyt hyvä tuolle yhdistelmälle? Tässä parit kuvat boksista: http://www.aijaa.com/v.php?i=2478578.jpg Valmistusta. http://www.aijaa.com/v.php?i=2529748.jpg Vanua laitoin reippaasti subin puolelle, mutta refleksin puolelle en melkeen ollenkaan. http://www.aijaa.com/v.php?i=2529752.jpg Refleksiputken kiinnitys.
Joo vois tähän topikkiin pistää semmosen pienen kysymyksen ku subeista on puhetta, että onko kellään kokemuksia B&W asw608 subbarista ja sitten toisaalta wharfedalen sw150 subista, että onko noilla hirveitä eroja tai muuta? Tietty saan molemmat koekuunteluun mutta olisi kiva saaha vähän kokemuspohjaista tietoa jo. Asia on niin, että jompikumpi pitäisi valita, joten turha tarjota muita merkkejä.
No nyt olen valinnut päätevahvarin ja jakarin ja ne näkyvät alapuoleisessa listassa. - tietokone - kotiteatteri; liitäntöjä: http://hamilton.kijiji.ca/c-ViewAdL.../i17/04/k/000/7b/33/6ff6_18.JPG?set_id=1C4000 - aktiivijakari (http://www.audioparts.fi/cat/product_details.php?p=207) - T.amp päätevahvistin (http://www.thomann.de/fi/the_tamp_e800.htm) Tällä hetkellä mulla on yllä oleva kotiteatteri koneessa kiinni kyseisessä "mic"-liitännässä, eli 3.5mm plugi - rca johdolla ja sehän toimii vallan mainiosti. Pari ongelmaa tulee liitäntöjen kanssa: Eli mun tarvitsee jatkaa kotiteatterin Output-liitännästä aktiivijakariin, siitä (jollain johdolla?) T.ampin päätevahvariin (minne liitäntää?). Sitten sellainen ongelma vielä, että millaisen liittimen tarvitsen kaiuttimelle, jotta saan sen t.ampin päätevahvariin kiinni?(kaiuttimesta lähtee perus + ja - johdot). Kysymys 2: Autokamat heitän autoon, mutta tuo peerlessi jääköön kotiin, joten autoon tarvitsen uuden subin. Budjetti subille olkoon sen <300€ ja sitten millasta boksia mahdolliselle subille? EDIT: Tulipahan kirjoteltua, mutta koettakaa ottaa selvää :king:
oletko jo kokeillut peerlessiä autossasi ja todennut sen riittämättömäksi vai miksi jätät reson kotiin ja haluat autoon uuden elementin ? (onko siis poissuljettu ajatus että autossasi olisi myös reso? )
En ole kokeillut peerlessiä autossa. Mutta sehän on loogista, että jos haluan autoon SEKÄ kotiin uudet vermeet, niin silloin tarvitsen myös toisen elementin, koska yksi peerlessi ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan.
ah.. käsitin nimenomaan ettet halua toista peerlessiä autoon vaan etsit muuta jo tms mic liitäntä ei muuten yleensä ole se oikea paikka ulostulolle vaan useimmiten front speakers/headphones/lineout tms johdotus : tietokoneesta 3,5mm plugi -> 2 rca johto av-vahvariin esim http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_yrk2060.htm av-vahvarista sub out liitännästä rca -> rca jakosuotimen inputtiin esim http://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_3_cc.htm jakosuotimen outputista 2 rca -> xlr male johto tamppin inputtiin esim http://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_6_mc.htm tampista speakon plugi ulostulosta -> subi johtoihin kiinni esim http://www.thomann.de/fi/neutrik_nl4fx.htm kyssäri 2 laitappa vaikka samanlainen peerless autoonkin.. kotelo suositukset löydät topikin alusta
Kohta 1: Tuo mulla on jo toiminnassa. Kohta 2: Tarkotatko ("sub out") Subwoofer Out- liitäntää, josta lähtee aktiivi subwooferille piuha, että vetäisin siitä rca-piuhan (1. osainen) jakarille? Tällöinhän tuo piuha ei käy, koska jakarille pitää mun tietääkseni vetää molemmat rca:t (pun. & valk.) Kohta 3: Tuleeko molemmat xlr malet kiinni inputtiin suoraan? Ajattelin vain kun jakarissa on A ja B kanavat inputin puolella. Kohta 4: Miinus- ja plus johdolle omat speakonit? PS:Ajattelin kokeilla auton puolella subwooferiksi Spl Dynamics XTR-380D2, koska sitä on niin kehuttu. Koppa on vielä suunnitteluvaiheessa. Kopasta tulee 70L tunnelikoppa. Teen tunnelin kotelon oikeaan reunaan, elementin laitna vasempaan reunaan, terminaali kotelon taakse keskelle alas. Ainut mikä pitäisi laskea on tarvittavien palasien koot. Teen boksin 25mm mdf-levystä. Tunnelin koko on kutakuinkin tämä: Leveys 4,2cm , Korkeus 45cm , Pituus 44cm. Itse kotelon ulkomitat ovat: Leveys 65cm , Korkeus 50cm , Syvyys 37cm. Tunnelin pituuden vuoksi tunneli on tehtävä kotelon sivukylkeen, haittaako se?
juu näin huomasinkin myöhemmin.. kyllä "subwoofer out" käytössä riittää yleensä aina vain yksittäinen rca (subwoofer out on joka tapauksessa monoa) joten ei tarvitse vetää stereona jakarille (tai mielenterveyden säilyttämiseksi voit käyttää tuossa myös 1 rca -> 2rca y-haaraa) xlr malet tulee nimenomaan A kanavan sekä B kanavan inputtiin eli jakarin lähto on siis 2 rca lähtö joka vain muunnetaan xlr liittimiksi toisessa päässä (tämä sen takia että jakosuodin jos osaa vaiheenkäännön toiselle kanavalle niin saat tämän sitten hyödynnettyä vahvistimen siltauksessa) yksi speakon liitin sisältää yhden plussan ja miinuksen (mutta jos vahvistin sillataan tarvitset kaksi speakonia josta toiseen miinus ja toiseen plussa) kokeile vain spl:än elementtiä ja muista kertoa vaikkapa täällä että miten se soi autossasi ja aina parempi jos voit verrata sitä resolutioniin tms. tunneli ei haittaa oli se missä tahansa (kunhan ei takapenkkejä vasten ) mutta yksi iso refleksiputki voisi olla parempi kuin kookas tunnelointi (tunnelointi tekee kotelosta aina kookkaan kun refleksiputki olisi tehoikkain ja suhinattomin vaihtoehto)
Joo vahvistimen sillaan, koska liitän vain yhden elementin (peerlessin), jotta saisi enemmän mölinää aikaseksi. Tarvitsen siihen siis 2 x xlr malea. Jos kerran yhteen xlr maleen menee kaksi piuhaa niin miten liitän vain yhden piuhan per xlr, kun kaksi paikkaa löytyy ja yksi vain täytetään? Kunhan saan tilattua thomanilta tuon t.amp E800 ja muut hömpäkkeet, niin pääsen testaamaan peerlessin todellisuuden. Siitä laitan lisää viestiä sitten. Tämä topicki saa olla samalla myös tuon spl:n projekti topicki. Lopuksi laitan kuvat molemmista projekteista ja pienen novellin projekteista. Kokeilen kyllä tuota peerlessiä autoonikin, koska toteutin kopan autoni mittoihin, jotta se mahtuisi kontissa lojumaan. Sitten pientä vertailua kehiin. Sellanen ongelma vaan tulee vielä olemaan, että spl dynamicsin kotelon tuleva tunneli tulee takaseinälle ja teen auton konttiin tällaisen muokkauksen vanerista ja parista tukipuusta "puukotelosta": http://www.aijaa.com/v.php?i=2669562.jpg